Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miksi elokuvat toistavat aina samaa kaavaa?

Solid Snake

Active Member
Trailerit: Yleisesti ottaen trailerit menevät samaa kaavaa. "One man, one desire" "In the city, you must fight to survive"
"Morgan Freeman, Keanu Reeves, they knew too much"
-Keanu: "We know too much"
"They went too far"
-K: "We went too far"

Samat kaavat toistuu aina. Yksi mies, yksi intohimo blaa blaa blaa. Juonellisia riemuvoittoja en toivokkaan kun menen katsomaan verenlennätystä, mutta yksi mies vastaan maailma on liikaa jopa minulle. Seuraavaksi. Miksi kyttä on aina hyllytetty? Minkä takia poliisi ei voi ratkaista rikosta muuten kuin saamalla potkut? "Minun on ratkaistava tämä juttu. Tämä on nyt henkilökohtaista"
Kertokaa elokuvien pahimmista kliseistä, ottakaa kantaa ja kertokaa toivoisitteko jotain muuta.
 
Solid Snake sanoi:
Miksi kyttä on aina hyllytetty? Minkä takia poliisi ei voi ratkaista rikosta muuten kuin saamalla potkut?

Seagalille tämä taitaa olla tuttua puuhaa ;) Kliseisin osa poliisitarinoita kyllä. Aina pitää kyttä hyllyttää tai sitten lähettää pahimpaan piiriin.
 
Solid Snake sanoi:
Kertokaa elokuvien pahimmista kliseistä.
Minority Report. Oikea kliseekimppu.
Kyttä menettää lapsensa/perheensä. Kytällä on pieni riippuvuusongelma. Kyttä lavastetaan syylliseksi. Kyttä joutuu turvautumaan entisten vihollisten tai muitten hämärämiesten apuun. Pääpahis tappaa kyttää kiusanneen pikkunilkin. Pääpahis onkin kytän "isähahmo" jne. jne. jne.
Ne "ennustajaeukotkin" olivat vain korvaamassa esim. tietokoneella vähitellen tarkentuvaa valvontakameran kuvaa (esim. Ei pakotietä/No Way Out).

Edit: En nyt tiedä kuinka asiallista on muokata toisen moderaattorin viestiä, mutta tähän oli pakko lisätä spoileritagit.

Editin edit: Juu ei, mitään. Itse en tuota tosin pitäisi spoilerina, sillä leffa kulkee niin ennalta arvattavia latuja...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Heh. En ole ennen ajatellutkaan tätä näin. Tosin jos katsot minority Reportia hiukan toisessa valossa, niin on se ovela ja hyvä leffa.

Klisepaukku The Day after Tomorrow. Sitä katsoessa itketti. Erityisesti se loppu: "US will stand" -meininki oli kyllä surkuhupaisaa.

Toinen on tämä nykyinen supersankarielokuvavillitys. SM2 yritti tuoda jotain uutta, mutta hoisi kaiken hiukan päälleliimatusti ja lopetti itsensä säälittävällä tavalla.
 
Knight sanoi:
Tosin jos katsot minority Reportia hiukan toisessa valossa, niin on se ovela ja hyvä leffa.
Saattaa ehkä olla. Itselläni meni mielenkiinto leffaan noin vartissa, kun kysymystä "Who did it?"*) ei tarvinnut enää miettiä ja kiinnostus hamojen kohtaloihin lopahti. Sitten vain ihmettelin, kuinka paljon kliseitä saa tungettua leffaan. Paljon.

*) Jos ei syyllistä arvaa heti ensinäkemältä, ei ehkä ole nähnyt tarpeeksi leffoja.
 
Paavi^ sanoi:
Seagalille tämä taitaa olla tuttua puuhaa ;) Kliseisin osa poliisitarinoita kyllä. Aina pitää kyttä hyllyttää tai sitten lähettää pahimpaan piiriin.

Meinasinpa mainita Stevenin heti, mutta ajattelin että joku muu saa sen sanoa. Hyvä hyvä :D
 
Solid Snake sanoi:
Trailerit: Yleisesti ottaen trailerit menevät samaa kaavaa. "One man, one desire" "In the city, you must fight to survive"
"Morgan Freeman, Keanu Reeves, they knew too much"
-Keanu: "We know too much"
"They went too far"
-K: "We went too far"
Pablo Francisco on kyllä kova jätkä, täytyy myöntää. Semmosta lavakomiikkaa, että hirveämpääkin heikottaa. Etsikäähän hänen materiaaliaan käsiinne, jostain.
 
Koala sanoi:
Pablo Francisco on kyllä kova jätkä, täytyy myöntää. Semmosta lavakomiikkaa, että hirveämpääkin heikottaa. Etsikäähän hänen materiaaliaan käsiinne, jostain.

Minun piti mainita hänen nimi tekstin lopussa mutta en muistanut sitä. Sieltä se tuli.
 
Trailerit

Jooh, tosiaankin melkeen kaikki mieleeni nyt juolahtavat trailerit ovat samalla kaavalla kyhättyjä. Jaetaan elokuvan sisältö painottaen mahdollisia toimintakohtauksia ja kaikkea mikä tuntuu merkittävältä lyhyisiin pätkiin joiden välissä tulee muutamia lyhyitä hehkutus tekstejä/puheita, jotka muutekseen lausuu aina hyvin samankaltainen ääni. Sitten taustalla soi hehkutusmusiikkia, joka kuulostaa samanlaiselta kaikissa eri trailereissa. Tämä äänen lausahdusten joukosta löytyy varsin usein esim. "Passion" "Get Ready" "the Ultimate" "Fear" "This [insert month/season]" "One Man" "Destiny" "the Most [insert attribute] [insert object/person]"

Aluksi on jonkinasteinen intro, jossa näytetään pidempiä pätkiä ja esitellään kaikenlaista, kuten henkilöitä, tilannetta, paikkoja tjs. Introsta päästään ennemmin tai myöhemmin vaiheeseen joka on sekamelska erilaisia "tunteikkaita" pätkiä, jotka menevät niin nopeasti ohi, ettei niistä saa vaan sellaisen kuvan, että jotain tapahtuu ja paljon.

Jossain välissä muistetaan tietysti luetella näyttelijöitä ja lopussa on julkaisuajankohdasta jotakin.

Tälläisen kuvan olen saanut varsinkin toimintaelokuvien ja perus kassamagneettien trailereista. Ylipäätänsä elokuvista, jotka ovat yhtä yllättäviä ja omaperäisiä kuin nämä kyseiset trailerit.
 
Aristoteles määritteli jo aikojen alussa "Runousoppinsa", jonka mukaan hyvässä tarinassa on aina alku, keskikohta ja loppu. Tuota kaavaa ollaan sitten toistettu jo satoja vuosia - kyllä on törkeää plagiointia!
 
Tuli mieleen tästä keskustelusta The Day after Tomorrow. Siinä oli todella harhaanjohtava traileri. Kyllä leffassa petyin. Kaiken lisäksi leffa oli kuonaa.
 
Ei sitä Day after tomorrowta tarvitse katsoa, kun riittää, että menee Keravanjoen rantaan tai Rekolan asemalle.

Jos haluaa vaihtelua elokuvien tylsiin juonikuvioihin niin kannattaa perehtyä The Prisoner -sarjaan. "Who is numer one?" :)
 
Totta, kliseitä on lähes kaikissa elokuvissa ja todella paljon. Itse osaan jotenkin kuitenkin aina vaan eläytyä lähes elokuvaan kuin elokuvaan, enkä anna minkään yltiöpatrioottisuusmömmön tai tuhansien kliseiden vaikuttaa elokuvakokemukseeni. Pidän ns. Hollywood-roskasta, pidän taiteellisista(siis tiettyyn rajaan asti taiteellisista) elokuvista, pidän Hayao Miyazakin elokuvia yksinä parhaimpina koskaan, pidän kekseliäistä elokuvista tyyliin Memento, pidän eeppisistä megaleffoista, komedioista(paitsi teinisontahuumori ei ole koskaan iskenyt) ym. ym. Lähes kaikenlaisista elokuvista pystyn nauttimaan todella paljon. Pitää vain osata ja kyetä asennoitua oikein, kun alkaa katsomaan elokuvaa.
 
Muumendaalen sanoi:
No millaisen trailerin sinä Knight tekisit? (äläkä nyt perkele vastaa, että erillaisemman ja kekseliäämmän.)

Varmaan samanlaisen. Mieti nyt että se traileri antaa sellaisen kuvan elokuvasta että se voisi olla kiintoisa. Mitä se ei tietenkään ole. Traileri on siis hyvä. Koska sitähän trailerit ovat, mainoksia.
 
Feldon oikeastaan heittikin jo yhden tärkeimmistä syistä =)

Mutta laitetaan tähän nyt se varsinainen syy miksi elokuvat, kirjat, sarjakuvat, you name it... toistavat samaa "kaavaa": aikojen alusta, kun ihmiset ensi kerran koskaan kerääntyivät nuotion ympärille tarinoimaan, ovat he kertoneet sitä samaa tarinaa. Ja se tarina todellakin on aina sama, oli kyseessä nuotiotarina, novelli, peli tai jokin muu: päähenkilö haluaa jotain, ja pyrkii saavuttamaan sen. Tuossa se on. Tarina, jota on kerrottu niin monella tavalla sitten ihmiskunnan synnystä lähtien. Ja tuo siis myös elokuvien kaava ;)
 
Muumendaalen sanoi:
No millaisen trailerin sinä Knight tekisit? (äläkä nyt perkele vastaa, että erillaisemman ja kekseliäämmän.)

Eiköhän se riippuisi vähän tilanteesta. Sitä paitsi ei minulla ole minköäänlaista kokemusta/koulutusta väsätä noita, joten luultavasti ei minun systeemejäni voisi oikein oikeisiin trailereihin verrata.

Mutta joo, trailereiden tarkoitus on saada jengi leffaan vaikka millä tavalla. Siksi siitä pitää tehdä vauhdikas, hauska ja kaikin puolin vetävä.
 
Ylös Bottom