Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miksi kävit rippikoulun?

Vastaus: Miksi kävit rippikoulun?

Rippikoulu kannatti lusia, kun siitä sai palkinnoksi prameat juhlat sekä läjäpäin käteistä. Sinäänsä siinä iässä uskonnollinen propaganda oli samantekevää satuilua.
Kirkon kirjoissa olen pysynyt ja jatkossakin aion olla tukemassa kirkon toimintaa, vaikkakin hengellinen puoli ei välttämättä kolahdakaan niin kovin.. Itselleni ei tuota suuria tuskia pistää veroropoista pientä summaa kirkon ylläpitämiin toimintoihin kuten köyhien avustaminen.

Aikoinaan olen käynyt Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rippikoulun. Se oli ihan mukava. Minkäänlaista käännyttämistä en voi sanoa kokeneeni. Tietenkin leirillä puhuttiin uskosta. Sehän siellä on tarkoitus: opettaa osallistujille kristinuskosta, jotta he voivat tietoisesti päättää, että haluavatko osallistua rippileirin lopuksi (tai myöhemmin) konfirmaatioon ja tulla täten kirkon täysivaltaisiksi jäseniksi. Itse kuulun kirkkoon ja uskon Jeesukseen.

PS. Raamattu on maailman levinnein, luetuin, tutkituin ja myydyin kirja, ja se on myös käännetty useammalle eri kielelle kuin mikään muu kirja, yli 2100 kielelle. Kannattaa siis tutustua! :)

No jos ois vaikka pukille päässyt siellä. Mutta nunniahan ne kaikki oli. Rahaakan ei tullut, eikä Jeesus kummitellut unissa.

Ainoa asia jonka opin rippikoulussa oli se, että fanaatikot ovat vaarallisia ihmisiä, ja tupakan polttamisen josta en vieläkään ole päässyt eroon.

Mukavia muistoja sieltä silti jäi.

Smurffi sanoi:
Rippikoulu kannatti lusia, kun siitä sai palkinnoksi prameat juhlat sekä läjäpäin käteistä. Sinäänsä siinä iässä uskonnollinen propaganda oli samantekevää satuilua.
Kirkon kirjoissa olen pysynyt ja jatkossakin aion olla tukemassa kirkon toimintaa, vaikkakin hengellinen puoli ei välttämättä kolahdakaan niin kovin.. Itselleni ei tuota suuria tuskia pistää veroropoista pientä summaa kirkon ylläpitämiin toimintoihin kuten köyhien avustaminen.

Smurffi puhuu asiaa, kyllähän tuo kirkko hyvääkin tekee, vaikka eipä juuri itseäni uskonnollisuus kiinnosta. Itseasiassa enemmän minua nykyään kyrpii tämä eroakirkosta-liike joka vetää hurmoshenkisyydellään vertoja jo kirkkoon kuulumiselle.

Pakostahan tuo tuli käytyä, mutta mikä siellä oli toisaalta ollessa kun ruoka oli hyvää ja sai olla kaverien kanssa. Innostuttiin siellä peräti yöt ropettamaankin, joten aika kului suht rattoisasti. Oppitunnit olivat ainoa miinus koko touhussa, mutta siinä sivussahan nekin meni.

Siksi kun kaikki muutkin kävi. Ja kyllähän tuollainen tuottaa massia ihan kivasti, jos sattuu tuuria käymään. Edwardille muistutukseksi, että mehän myös miekkailimme, joka oli päivien rattoisinta puuhaa.

Varmaan juurikin siitä syystä että 18 vuotta sitten kaikki muutkin kävivät, ei kukaan painostanut mutta ei kyllä mieleen tullut jättää käymättäkään. Kirkkoon en kylläkään ole kuulunut lähes kymmeneen vuoteen. Ei naimisiinmenoa varten kirkkoa tarvita (tosin en kyllä ole naimisiinkaan menossa).

Anteeksi nyt jos joku suuttuu, kun "bumbbaan" näin "vanhaa" ketjua.
Mutta ajattelin vain vastata.

Niin nyt kun mut on kastettu ja konfirmoitu niin voi sitte joskus liittyä takasin kirkkoon (siis sitte joskus). Vielä olen kirkon jäsen. Olen vasta 16 vuotta vanha niin en oo vielä oikein hätäilly tuon eroamisen kanssa. Mutta saihan siitä leiristä vähän rahaakin. Ja tietysti issee ja äitee olis varmaan ruvennu itkemään jos poika ei suostuis käymään rippikoulua.
Itse vain tarvin tuohon kirkosta eromaiseen vanhempien luvan, pitää ruveta taivuttelemaan niitä ymmärtämään, että en pahemmin usko tähän heidän "moraalisesti täydelliseen jumalaan", enkä haluakkaan jos se täydellisyys meinaa rasistia:

"3. Moos. 21:16-23 "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: .. Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku
vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton, jalkansa tai
kätensä taittanut, kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai
kuohittu. .. Älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei
hän häpäisisi minun pyhäkköäni."

" * Mat. 4:8 "Taas perkele otti Jeesuksen kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston."

Ympyrän muotoinen taivaankappale ei yleisen käsityksen mukaan ole neliskulmainen, mutta Raamattu edustaa silti eriävää mielipidettä --

* Ilm. 7:1 "Sen jälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta."
* Ilm. 26:8 "Ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan
."

" * Job. 9:7 "Hän (Herra) kieltää aurinkoa, ja se ei nouse, ja hän lukitsee tähdet sinetillään;"

Auringon "pysäyttäminen" ei estäisi auringon liikkumista taivaalla, joka johtuu maapallon pyörimisliikkeestä. Monet säkeet Raamatussa viittaavat vanhaan harhakäsitykseen, jonka mukaan maapallo olisi aurinkokunnan ja universumin keskipiste. Tämä olikin "kaikkitietävää" Jumalaa edustavan kirkon virallinen näkemys aina 1600-luvun loppuun asti. Lisäksi on outoa, että vaikka väitetty auringon "pysäyttämisen" ihme on täytynyt olla nähtävissä koko maailmassa, ei ihmettä olla dokumentoitu (Raamatun lisäksi) missään muualla. "

Ja Raamattu täynnä harhakäsityksiä??? Ei kiitos, uskon johonkin yliluonnolliseen heti kun se vain todistetaan jotenkin tieteellisesti tai näen sen itse. Ja maapallo on pyöre, se on todistettu, niin siihen kans uskon Raamatta sanokoon mitä haluaa.
Teksti törkeästi kopioitu suoraan täältä.

Lisäys: Äskeen tuli justiin Jimiltä jtn Liitonarkku dokumenttia. Johonki Etiooppiaan pääsivät ja väittivät löytäneen sen arkun sijainnin. Mutta arkkuhan tietty oli jossain sojassa, eikä sitä saanu nähdä. Menis nyt joku pappi hakemaan sen sieltä ja näyttäis, että se on olemassa ja ei munkaan tarvittis erota tosta kirkosta. Mutta ei, itse ainaski yrittäisin sieltä aidan yli kattomaan sitä arkkua tai jotain.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Jäi aikoinaan käymättä kun ei silleen hirveästi (=ollenkaan) kiinnostanut ja en ollut niin rahan perään. Nyt vaimo "pakottaa" käymään, jotta saisimme 2008 kesällä kirkkohäät. Tarkoitus olis siis ens kesänä hankkia konfirmaatio, onneksi aikuisrippikoulun voi nykyään käydä netissä. :D Taitaa siihen nettimatskun lukemisen lisäksi liittyä pari keskustelua papin kanssa mutta käytännössähän tuo hoituu himassa. Yhdellä kaverilla on sama ongelma, meidän piti alunperin mennä yhdessä ryyppäämään viikoksi jonnekin rippileirille, mutta eihän sinne vanhoja parrakkaita ukkoja oteta. Että näin.

Ennemmin voisi kysyä, miksi et käynyt rippikoulua?

Varmaan siksi, että kukaan ei sanonut miksi ei pitäisi käydä ja kaikki kaverit oli myös menossa.

Tuli käytyä itse Protu -leiri. Hauskaahan tuolla oli ja tuli paljon kavereita.

Lähinnä sen takia, kun perheeni ei kuulu kirkkoon ja velikin kävi kyseisen leirin.

Pää asiellisesti oman pääoman kartuttamisen mahdollisuuden nimissä. Tuostakun saa näpsäkästi raha lahjoja sukulaisilta. Niin tuleehan siinä kun kirkkoon kuuluu kaikkea muutakin mutta pää asiallisesti rahan ja sen takia kun kaveritkin :P

Ro0Ki3 sanoi:
Ennemmin voisi kysyä, miksi et käynyt rippikoulua?

Varmaan siksi, että kukaan ei sanonut miksi ei pitäisi käydä ja kaikki kaverit oli myös menossa.
Jep!

Yleisen vastauskaavan (kaveritkin kävi ja rahaa sukulaisilta) perusteella olisi voinut olla mielenkiintoisempaa kysyä, miksi et käynyt rippikoulua. Johonkin muuhun kuin default-ratkaisuun päätyneillä taustalla on ollut varmaan joitain vähän pidemmälle mietittyjä syitä valintaansa. Ei sillä, että moinenkaan kysymys minusta pelisaitin foorumille kuuluisi.

Zanis Dust sanoi:
Sukulaisten painostuksesta huolimatta jätin menemättä, eikä ole aikeissa vieläkään näin kolmeatoista vuotta myöhemmin, tosin kirkkoonkaan en ole kuulunut enää hetkeen.

Itseltänikin jäi käymättä. Ensimmäisellä ryhmän tapaamiskerralla tulin siihen johtopäätökseen, että en halua tämän porukan kanssa metsään. No se niistä 'pidemmälle mietityistä syistä'... :p

Eipä ole tullut käytyä eikä ole mitään hinkua mennäkkään. En mennyt koska en ole ikänään kirkkoon kuulunut, mutta enpä kyl olis mennyt muutenkaan, kun en oikein muihinkaan satuihin usko saati ala niitä sitten käyttämään elämän oppina.

Ylös Bottom