Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Mulle riittää verkkopelaajana varsin hyvin 10/1 ADSL sen vakauden ja pienen latenssin vuoksi. Nuo kaksi tekijää sulkee pois kaapelin ja 4G:n meidän talouden osalta, ja optisesta kun pyysin tarjousta, niin pidin 38k€ vähän turhan tyyriinä hintana.


Millasia pingejä saat pingaamalla ping.funet.fi?
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Hurjalle tuntuu kun joillekin ei meinaa edes 100M riitää

Se mitä nopeuksien kasvamista seurannut sieltä puhelinmodeemeista lähtien, ei mitään "riittävää kattonopeutta" ole olemassa. Aikanaan data oli käytännössä hyvin pitkälti kirjainmerkkejä. Ruudulle piirrettiin rivit. Tuplanopeus räväytti jo ruudun kerrallaan näitä näppäimistöstä löytyviä ascii- ja ansi-merkkejä. Ei silloin edes kuviteltu liikkuvan videokuvan olevan mahdollista suoratoistona linjojen yli.

Samaan tapaan emme tiedä mitä käytäntöjä on muutamien vuosien päästä siirtynyt linjoille. Siellä on näköpiirissä pelien vuokraaminen suoratoistettuna. Miniminopeudeksi sanotaan 5 Mbps, mutta mikä on totuus loppupeleissä jää nähtäväksi. Suurikokoisille televisioruuduille 4K lienee se seuraava hyppäys.

Täällä erityisesti upload-kaistalle toivoisi nopeuden lisäystä. Nykyinen kun ei tunnu riittävän reaaliaikaisen hd-tason pelikuvan suoratoistoon maailmalle. Yhteys 50/10 Mbps.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Millasia pingejä saat pingaamalla ping.funet.fi?

18ms.

Täällä erityisesti upload-kaistalle toivoisi nopeuden lisäystä. Nykyinen kun ei tunnu riittävän reaaliaikaisen hd-tason pelikuvan suoratoistoon maailmalle. Yhteys 50/10 Mbps.

Tuo on ainoa mitä ADSL kaipaisi lisukkeeksi, Twitchaukset ei suju kuparin kanssa järkevästi. Onneksi kuitenkin pelaaminen on tärkeämpää kuin sen toistaminen :)
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Onneksi kuitenkin pelaaminen on tärkeämpää kuin sen toistaminen :)

Nämä eivät onneksi ole toisiaan pois sulkevia. Erittäin kätevä työkalu ottaa kaverit linjojen takaa osaksi pelihetkeä. Siinä samalla Party Chat ja meno on jo melkein kuin samalta sohvalta. Jopa ohjaimen voi antaa hetkeksi sinne linjojen taakse.

Seuraan usein muiden pelaamista. Esimerkiksi nyt Bloodbornen pro-pelaaja vetää showta televisiossa lähes neljälle sadalle katsojalle. Jengi kyselee ja tämä vastailee pelaamisen ohella. Viihdyttävää ja yhteisöllistä. Elimellinen osa pelikulttuuria.

Mielenkiintoista nähdä mihin nettiyhteyden rahkeet tulevat riittämään, jos ja kun pelien vuokrauspalvelut yltävät tänne asti. Sekä se miten suoratoiston merkitys tulee kasvamaan tavoitteessa minimoida odotusajat pelien hankintojen ja asennusten yhteydessä.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Nämä eivät onneksi ole toisiaan pois sulkevia. Erittäin kätevä työkalu ottaa kaverit linjojen takaa osaksi pelihetkeä. Siinä samalla Party Chat ja meno on jo melkein kuin samalta sohvalta. Jopa ohjaimen voi antaa hetkeksi sinne linjojen taakse.

Aivan samaa mieltä, kommenttini ehkä viittasikin enemmän omaan henkilökohtaiseen tilanteeseeni. Seuraan itsekin usein striimejä, joko peliseuran puuttuessa, tai ostospäätöstä tehdessäni. Säästää rahaa ihan prkleesti, pari striimiä kertoo pelistä enemmän kuin sata peliarvostelua mediassa.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?


Yleinen harhaluulo on että kaapelissa olisi edelleen nykypäivänä suuret vasteajat. Sitä se olikin 15 vuotta sitten. DNA kaapeli, 12ms ping.funet.fi ja pingtest näyttää seuraavaa:

 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Yleinen harhakuva on että kaapelissa olisi edelleen nykypäivänä suuret vasteajat. DNA kaapeli, 12ms ping.funet.fi ja pingtest näyttää seuraavaa:

Ei vasteajoissa ole omassa kokemuksessanikaan ongelmia kaapelin kanssa, yleensä. Ongelmat tulevat vakauden kanssa, pidemmällä aikavälillä. Kaapelissa käyttäjämäärät vaikuttavat yhteyden laatuun, ja etenkin IPTV-palveluiden yleistyessä datan määrä kaapeleissa on ihan posketon verrattuna ADSL:ään. Omassa suht laajassa verkkopelejä pelaavassa ystäväpiirissä moni on vaihtanut kaapelista 4G-puolelle, ja havainneet yhteyden pelatessa parantuneen.

Ja toki kaapeliyhteydessä, kuten muissakin, paikkakuntakohtaisia sekä operaattorikohtaisia eroja on paljon.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Ei vasteajoissa ole omassa kokemuksessanikaan ongelmia kaapelin kanssa, yleensä. Ongelmat tulevat vakauden kanssa, pidemmällä aikavälillä. Kaapelissa käyttäjämäärät vaikuttavat yhteyden laatuun, ja etenkin IPTV-palveluiden yleistyessä datan määrä kaapeleissa on ihan posketon verrattuna ADSL:ään. Omassa suht laajassa verkkopelejä pelaavassa ystäväpiirissä moni on vaihtanut kaapelista 4G-puolelle, ja havainneet yhteyden pelatessa parantuneen.

Ja toki kaapeliyhteydessä, kuten muissakin, paikkakuntakohtaisia sekä operaattorikohtaisia eroja on paljon.

Jep, tuo on kyllä totta. Ehkä omaan kaapelinettiin vaikuttaa positiivisesti että tulee kuituna tuohon 5m päähän jakamoon ja sieltä koksilla taloon. On toiminut kyllä vakaasti jo useamman vuoden.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Jep, tuo on kyllä totta. Ehkä omaan kaapelinettiin vaikuttaa positiivisesti että tulee kuituna tuohon 5m päähän jakamoon ja sieltä koksilla taloon. On toiminut kyllä vakaasti jo useamman vuoden.

Kuitu tulisi tähänkin torppaan jos operaattori olisi hieman suopeampi. Kaapelialueen keskellä kun asuu, niin kuitu on operaattorin prioroteettilistalla viimeisenä meille. Kovasti yrittävät tuputtaa kaapelia, että saisi viimeisetkin ADSL-asiakkaat pois rekisteristä. Kaapeliinkin liittyminen maksaisi vajaa pari tonnia, mutta toi 38000 euron kuitutarjous oli kyllä sellainen, että ihmetytti miksi edes viitsivät laittaa sen paperisena himaan :) Joku vitsiniekka duunissa Elisalla/Kympillä varmaan.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Eilen selvisi, että Elisalle/Saunalahdelle on tullut 4G:lle julkinen ip palvelu hintaan: Avaus 4€ ja 1,99€/kk ja sillä pääsi eroon Nat3 kirouksesta ja tällä hetkellä on Nat2 ja portteja avattu ja hyvin pelittää sekä Ps4, että Xbone :)
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Nyt on netti takkuillut PS4sta pelatessa niin änärissä kuin fifassakin. Ei ole kivaa pelata kauheella viiveellä. Sinänsä lagia ei Fifan pro clubsissa ole, mutta viivettä sitäkin enemmän. Olen alkanut nyt kiinnittää enemmän huomiota tähän, kun on taas tullut alettua pelailemaan pienen tauon jälkeen lisää.

Eli yhteytenä toimii Elisan/Saunalahden (tupla)laajakaista 10/1M ADSL. Speedtestillä saan langattomasti koneelle tuloksina aika erilaisia variaatioita. Matalimmillaan pingin sain äsken tuonne 40 vähän yli, ja korkeimmillaan 300ms tienoilla. Ja lähetysnopeus heittelee minimissään 3megasta tuonne 8 megaan nyt. Nyt antaa kokoajan jotain 200ms langattomasti siis sekä omalle koneelle että läppärille. Playstation on johdon päässä, ei uskaltaisi edes muuten pelata. Ei tollasilla pingeillä pitäisi joutua pelaamaan, viive tuntuu fifassa niin että into menee aika nopeasti. Lisäksi pian ajattelin hommailla GTA:n ja ei sielläkään Onlinessa kauheasti viivettä ym. pätkimistä katselisi.

Oon koittanut sammutella modeemia jos vaikka maagisesti auttas (kuten joskus on tuntunut), mutta ei. Tietysti joskus toimii hyvinkin tietyn pelin ajan. Ennen muistaakseni saanut pingillä ihan tommosta 20-50ms, joka nyt kuulostaa jo paljon paremmalta kuin 176ms. Äskeisen testin tulos: 176ms, 6.82/0.19.



Ja NAT type 2.

Kokeilin toki uudestaan ja nyt eri toinen hostaaja antoi juurikin noita vanhoja lukemia, mutta silti esim NHL:n sivuilla videot pätkivät kokoajan. ***** kun vituttaa.

Ja pleikalla johdon kanssa yhteys näyttää sellasta 2-5/0,2-0,4M, saanko jotenkin nopeammaksi tota yhteyttä jollain lisävehkeillä? Voiko toi ethernet kaapeli olla paskempi kuin joku toinen :D ?

Pitäskö ottaa yhteyttä operaattoriin vai mitä? Kiitoksia jo etukäteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Nyt on netti takkuillut PS4sta pelatessa niin änärissä kuin fifassakin. Ei ole kivaa pelata kauheella viiveellä. Sinänsä lagia ei Fifan pro clubsissa ole, mutta viivettä sitäkin enemmän. Olen alkanut nyt kiinnittää enemmän huomiota tähän, kun on taas tullut alettua pelailemaan pienen tauon jälkeen lisää.

Eli yhteytenä toimii Elisan/Saunalahden (tupla)laajakaista 10/1M ADSL. Speedtestillä saan langattomasti koneelle tuloksina aika erilaisia variaatioita. Matalimmillaan pingin sain äsken tuonne 40 vähän yli, ja korkeimmillaan 300ms tienoilla. Ja lähetysnopeus heittelee minimissään 3megasta tuonne 8 megaan nyt. Nyt antaa kokoajan jotain 200ms langattomasti siis sekä omalle koneelle että läppärille. Playstation on johdon päässä, ei uskaltaisi edes muuten pelata. Ei tollasilla pingeillä pitäisi joutua pelaamaan, viive tuntuu fifassa niin että into menee aika nopeasti. Lisäksi pian ajattelin hommailla GTA:n ja ei sielläkään Onlinessa kauheasti viivettä ym. pätkimistä katselisi.

Oon koittanut sammutella modeemia jos vaikka maagisesti auttas (kuten joskus on tuntunut), mutta ei. Tietysti joskus toimii hyvinkin tietyn pelin ajan. Ennen muistaakseni saanut pingillä ihan tommosta 20-50ms, joka nyt kuulostaa jo paljon paremmalta kuin 176ms. Äskeisen testin tulos: 176ms, 6.82/0.19.



Ja NAT type 2.

Kokeilin toki uudestaan ja nyt eri toinen hostaaja antoi juurikin noita vanhoja lukemia, mutta silti esim NHL:n sivuilla videot pätkivät kokoajan. ***** kun vituttaa.

Ja pleikalla johdon kanssa yhteys näyttää sellasta 2-5/0,2-0,4M, saanko jotenkin nopeammaksi tota yhteyttä jollain lisävehkeillä? Voiko toi ethernet kaapeli olla paskempi kuin joku toinen :D ?

Pitäskö ottaa yhteyttä operaattoriin vai mitä? Kiitoksia jo etukäteen.
Pingit on nyt niin kovia, että maksais tommosesta euroakaan. Kuparit saattaa DSLAMille olla pitkät, mille ei tietysti itse voi mitään. Taikka modeemissa on vikaa.

Eihän puhelinkaapeli seinän ja modeemin välillä ole pitkä? Paras jos olis alle metrin.


Kannattaa tehdä modeemin resetointi + firmiksen päivitys. Jos näyttää edelleen samoja tuloksia, niin kokeilet toisella modeemilla.

Jos ongelmat jatkuu, niin vikailmoitusta yhteydestä. Lisäksi selvittäisin, että olisiko teidän osoitteeseen saatavilla yhteyttä, jollakin muulla tekniikalla kuin ADSL:llä. Joltain muulta tai samalta operaattorilta kuin nyt. 4G:lläkin kunnon reitittimellä voi päästä parempiin tuloksiin.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Jos 10megaisena myyty ja kuitenkin toimii 3-8megalla, niin kuparin pituus ei missään nimessä voi olla syy millekään 300ms pingeille. Sillä 8megaisen raja on noin 5km, ja vielä 8km päässä 1megaiset toimii pelikäytössä hyvin pienillä pingeillä (alle 40-50ms).

Ennemmin vaikuttaisi joko tosiaan modeemin pään vialta, modeemin ja laitteen välisestä yhteensopivuus ongelmasta, tai sitten kuparissa on jotain ihan oikeaa vikaa.
Mutta pelkällä pituudella ei selity. Eli vaikka olis ylipitkään kupariin myyty 10megainen, niin se toimisi vain hitaammin, pingin ollessa suht sama.

Tosin jos heittelyä on 3-8megaa, kuulostaa se jo aika epänormaalilta kupari yhteyteen ja puoltaisi sekin varsinaiseen vikaan.

Simonkin mainitsemat resetoinnit jne kannattaa tosiaan tehdä ja jos mahdollisuus, niin vielä koittaa kokonaan toista modeemia ja suoraan piuhalla modernista, eikä wlanilla.
 
Vastaus: Minkälainen nettiyhteys vaaditaan sujuvaan verkkopelaamiseen?

Pingit on nyt niin kovia, että maksais tommosesta euroakaan. Kuparit saattaa DSLAMille olla pitkät, mille ei tietysti itse voi mitään. Taikka modeemissa on vikaa.

Eihän puhelinkaapeli seinän ja modeemin välillä ole pitkä? Paras jos olis alle metrin.


Kannattaa tehdä modeemin resetointi + firmiksen päivitys. Jos näyttää edelleen samoja tuloksia, niin kokeilet toisella modeemilla.

Jos ongelmat jatkuu, niin vikailmoitusta yhteydestä. Lisäksi selvittäisin, että olisiko teidän osoitteeseen saatavilla yhteyttä, jollakin muulla tekniikalla kuin ADSL:llä. Joltain muulta tai samalta operaattorilta kuin nyt. 4G:lläkin kunnon reitittimellä voi päästä parempiin tuloksiin.

Jos 10megaisena myyty ja kuitenkin toimii 3-8megalla, niin kuparin pituus ei missään nimessä voi olla syy millekään 300ms pingeille. Sillä 8megaisen raja on noin 5km, ja vielä 8km päässä 1megaiset toimii pelikäytössä hyvin pienillä pingeillä (alle 40-50ms).

Ennemmin vaikuttaisi joko tosiaan modeemin pään vialta, modeemin ja laitteen välisestä yhteensopivuus ongelmasta, tai sitten kuparissa on jotain ihan oikeaa vikaa.
Mutta pelkällä pituudella ei selity. Eli vaikka olis ylipitkään kupariin myyty 10megainen, niin se toimisi vain hitaammin, pingin ollessa suht sama.

Tosin jos heittelyä on 3-8megaa, kuulostaa se jo aika epänormaalilta kupari yhteyteen ja puoltaisi sekin varsinaiseen vikaan.

Simonkin mainitsemat resetoinnit jne kannattaa tosiaan tehdä ja jos mahdollisuus, niin vielä koittaa kokonaan toista modeemia ja suoraan piuhalla modernista, eikä wlanilla.
Ensinnäkin kiitokset vastauksista.

Puhelinpiuha on juuri sen metrin mittanen, tuskin siitä johtuu. Huomasin myös, että olin jättänyt yhteydeksi plegeen Wifin kun olin siirtänyt talossa sitä TV:stä toiseen. Ja Wifi siis mun tapauksessa on huono vaihtoehto yhteyden huonouden vuoksi. Mutta pleikkarilla yhteys on toki vieläkin sen reilusti alle ton normaalin yheksän megan, jota se kylläkin aina on tainnut olla LANilla. Elikkä pleikkarilla kaikki sinänsä kunnossa, mutta alan tarkkailemaan nyt päivittäin paljonko kaistaa irtoaa. Nyt speedtestillä (koneella) sain keskiarvoksi joku reilu 9megaa, ja pingi pyöri 30 tienoilla, johon siis olen tottunut ennenkin. Tämä toisaalta voi olla shokki jollekkin, mutta 20-40 ms se lienee mulla aina ollut. Riippuu tietysti vuorokauden ajasta.

Eihän tässä oikeastaan muuta ongelmaa olekaan kuin toi ping, jos on ollakseen. Jos rupeaa vittuilemaan jatkossa, täytyy ottaa yhteyttä Elisa/Saunalahteen. Uskoisin tuona päivänä kuitenkin olleen vikoja jossain muualla kun täällä päässä.
 
Vastaus: Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Täytyy sitten kanssa muistaa, että Suomi Ruotti ja Norja valovuosia edellä muuta maailmaa mitä tulee televerkkoon. Ongelma saattaa olla myös se, että 50% suomalaisista paukuttaa valokuitu netillä ja muu mailma puhelin verkolla ja nopeus erot 10-100 kertaa suuremmat. Eli käytännössä tapahtuu niin sanottu luuppi, kun oma verkko lähettää dataa paljon nopeammin mitä muut. En tiedä tosta sen enempää, mutta silti mahdollista. Esim 100megan netin saavuttua Suomeen oli se lähes käyttö kelvoton kun peleissä pingi meni liki 0 ja puski pelaajat ulos. :)
 
Vastaus: Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Täytyy sitten kanssa muistaa, että Suomi Ruotti ja Norja valovuosia edellä muuta maailmaa mitä tulee televerkkoon. Ongelma saattaa olla myös se, että 50% suomalaisista paukuttaa valokuitu netillä ja muu mailma puhelin verkolla ja nopeus erot 10-100 kertaa suuremmat. Eli käytännössä tapahtuu niin sanottu luuppi, kun oma verkko lähettää dataa paljon nopeammin mitä muut. En tiedä tosta sen enempää, mutta silti mahdollista. Esim 100megan netin saavuttua Suomeen oli se lähes käyttö kelvoton kun peleissä pingi meni liki 0 ja puski pelaajat ulos. :)

Eiköhän peliserverit ole osattu tehdä niin, että vaikka lagia olisi, ja erinopeuksisia verkkoja, pystyy pelit handlaamaan tämän ilman sen kummempia ongelmia. Netin kaistanleveys ei suoranaisesti vaikuta pinggiin. Monissa esim. videokuvaan tarkoitetuissa yhteyksissä pingi saattaa olla melko suurikin, vaikka kaista olisikin leveä. Ei sotketa kahta eri asiaa toisiinsa.

Pelit lähettävät suhteellisen vähän dataa verrattuna vaikkapa juuri (youtube/netflix) videokuvaan. Näissä suurin osa datasta käsitellään pelaajien omilla konsoleilla, ja lähinnä lähetellään vain pelaajien ja muiden "objektien" sijainteja (esim. luodit, räjähdykset, yms.).

100 megan netin kaistasta käytetään siis vain joitakin prosentteja.
 
Vastaus: Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Täytyy sitten kanssa muistaa, että Suomi Ruotti ja Norja valovuosia edellä muuta maailmaa mitä tulee televerkkoon. Ongelma saattaa olla myös se, että 50% suomalaisista paukuttaa valokuitu netillä ja muu mailma puhelin verkolla ja nopeus erot 10-100 kertaa suuremmat. Eli käytännössä tapahtuu niin sanottu luuppi, kun oma verkko lähettää dataa paljon nopeammin mitä muut. En tiedä tosta sen enempää, mutta silti mahdollista. Esim 100megan netin saavuttua Suomeen oli se lähes käyttö kelvoton kun peleissä pingi meni liki 0 ja puski pelaajat ulos. :)

Menee kyllä offtopiciksi mutta on niin monta faktaa nyt väärin...

Aasian maat ovat sen valovuoden pohjois-euroopan etanayhteyksiä edellä. Etelä-korea, Japani ja Hongkong ovat dominoineet nopeuksissa jo vuosikymmenet. Euroopan tasolla suomen nopeudet kasvavat vain 25% vuosivauhtia ollen euroopan hitaimmin kehittyvien joukossa. Vain noin 30% suomen nettiliittymistä pääsee 10 megaan, että ei puolella ole mitään valokuitua todellakaan. Pitää myös muistaa että kaikki suomen dataliikenne kulkee vielä toistaiseksi "kiertotietä" eurooppaan ruotsin kautta.

Vaikka kaikilla suomalaisilla olisi 10000 gigan yhteys, olisi pingit edelleen korkeita ihan tämän meidän maantieteellisen sijainnin vuoksi. Serverit kun tuppaavat keskittymään sinne missä ne ihmiset ovat eli pääsääntöisesti länsieurooppaan. Näin saadaan valtaosalle euroopan pelaajista hyvät pingit ihan vaikka olisi vain 1 megan yhteydet kaikilla.

Et sinä lähetä dataa yhtään sen nopeammin kuin ne hitaammalla yhteydellä pelaavat, pelit vievät hyvin vähän kaistaa kuten Lebe80 jo mainitsikin. Nopeudella on ainoastaan merkitystä jos satut hostaamaan itse serveriä (mikä on hyvin epätodennäköistä koska private lobbyja ei enää peleistä paljoa löydy) ja silloinkin upload on tärkeämpi. Jos taas peli itse valitsee isännän on suomalainen harvoin hostina koska euroopasta löytyy keskeisemmästä maasta parempi hosti.

Samalla tekniikalla nuo p2p moninpelit toimivat kuten 2000-luvun alussa jolloin jopa laajakaista oli luksusta, ja hyvin pyöri cs/sokomit yms.
 
Vastaus: Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Se voi kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on. Kolmas peli casualissa viestin jälkeen ja pihalle heitti toisessa erässä. Sen jälkeen seuraava peli ja heti uudestaan pihalle. Välimuistin tyhjensin, pelin asensin uudestaan ja portit avattu modeemista. En tiedä, mitä voin enää tehdä?!

Mikä Nat Type näkyy PS4:ssa?
 
Vastaus: Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Itselläni loppu errorit kun muutin reitittimen siltaavaksi. Samalla nat muuttui nat 2:sta nat 1.
Mutta siurin vika noihin erroreihin on ollut se että erien välissä servu on vaihtanut porttia toiseksi joka on ollut suurin syy dissuihin. Viime patchissa tuo korjattiin niin että koko matsin aikana portti pysyy samana joten suurin osa erroreista on poistunut. Mut suora yhteys eli nat 1 lopettaa katkomisen. Ainakin ps4.
 
Vastaus: Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Juu siis Modeemista on avattu 1 portti joka on Open (NAT 1), mutta kämppis käyttää sitä. Modeemi on ihan huono koska itse en saa tehdä muutoksia reitityksiin ym. Soneralla taas väittävät ettei onnistu jakamaan/avaamaan vain ku yhden portin. Onse kyllä kumma kun aikasemman modeemin reititin itse silloin kun oli 24megan netti. Vanhalla modeemilla onnistuin muuttamaan port forwardit ym, mutta se ei tainnut kestää tuota 100megan valokuitua kun jo parin päivän päästä alkoi hirvee rätinä ja savua puski ulos :D En sit tiedä auttaisko Modeemin vaihtaminen jossa olis mahdollisuus asentaa useammat portit oman mielen mukaan?
 
Ylös Bottom