Oli aivan pakko kirjautua tänne sivustolle jotta voin kommentoida ylläolevaa..niin kauan kun data on vaikkapa cd-levyllä bitteinä, sisältö on sama. Mutta käy vaikka jokin kurssi signaalinkäsittelystä joka sisältää asiaa DSP:stä, häiriöistä ja AD/DA muuntimista. Yritykset eivät valmista huvikseen identtisiä mutta erihintaisia muuntimia, vaan niissä on todellakin laadullisia eroavaisuuksia. Halpojen komponenttien välinen ero kohinassa ja muussa _väkisin_ DA-muunnoksessa aiheutuvassa häiriössä on täyttä faktaa, ei mikään uskon asia. Itse opiskelen elektroniikkaa ja mittaustekniikkaa ja työskentelen R & D-puolella eräässä erittäin suuressa yrityksessä jossa joudutaan tekemään valintoja komponenttien laadun ja hinnan suhteen uusia tuotteita speksattaessa. Olisi hyvä jos asioista otettaisiin _edes vähän_ selvää ennen kun aletaan tappelemaan. Ei sillä että tässä itse riitaa haastaisin
Ärsytyskynnykseni vain ylittyi forumia lukiessani ja oli pakko puuttua asiaan..
Enempää en nyt työpäivän kesken ala avautumaan
Ja ottakaa huomioon, en väitä että itse kuulisin eroa vahvareiden ja kaiuttimien välillä (jos ne painivat suurinpiirtein samassa luokassa), mutta tämä ero on kuitenkin olemassa. Se taas, mikä kuulostaa hyvältä omiin korviin on tietenkin puhdas mielipide, ja on hienoa, jos on tyytyväinen halvempiinkin laitteisiin, koska tällöin säästää selvää rahaa. Ja sitä mieltä olen myös, että 5000 kaiutin ei tuskin ole huonompi kuin 10 000, nämä laitteet kuuluvat mielestäni samaan kategoriaan kuin kullatut kännykät ja sikarileikkurit - silkkaa statuksen nostatusta.
Ja joku raja on tuolla hinta-laatusuhteen paranemisella mitä halvemmaksi laite menee. Joku ideaalipiste löytyy usein, itselläni se on esim vahvareissa pyörinyt noin 300-500 eurossa (saksasta saapui juuri yamaha rxv-557 hintaan 298), tuolla välillä löytyy aina laite joka miellyttää minua henkilökohtaisesti. Tietenkin, hinta-laatusuhde on ääretön jos saa laitteen ilmaiseksi, mutta en usko että kaikkia tällainen tilanne miellyttäisi..
Edit: lol, tulipas vastattua vanhaan viestiketjuun - varmaa kukaa tätä lue