Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä et haluaisi tehdä pelissä ja miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FelisLeo

Gamereactor
Pelit ovat vuosia tavoitelleet realismia. Viime vuosina on kuitenkin tultu jo tilanteeseen, ettei realismiin pyrkiminen olekaan enää hyvä juttu. Pelejä pelataan osittain siksi, että voisi sohvalla istuessaan kokea jotain sellaista, mikä ei ole mahdollista oikeassa elämässä. Silti on joukko asioita, joita en halua tehdä edes pelissä. Toisaalta pelit ovat tavalla tai toisella todellisuuspakoa. Tästä syystä laskujen maksaminen, vessassa käyminen ja iltapalan tekeminen eivät välttämättä ole parasta peliviihdettä.

antautuneiden sotavankien tappaminen
World at Warissa oli joko pakko tappaa sotavankeja, tai sitten kuunnella esimiehen haukut munattomuudesta. Olen pelaillut yli 20 vuotta, mutta WaW taisi olla ensimmäinen, joka aiheutti suoranaista v*tutusta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta olisin silti halunnut valita sotarikoksen tekemättä jättämisen.

lasten tappaminen
Lasten tappaminen on peleissä pitkälti pyhä lehmä, jollaista ei kovinkaan monessa pelissä tehdä Fablessa se muistaakseni onnistui. En kylläkään kokeillut itse, mutta kuulin muilta pojilta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua tappaa kersoja edes virtuaalisesti.

raiskaaminen
Raiskaamisen saisi toimimaan jonkin sortin minipelinä, mutta jättäisin sen silti tekemättä (paitsi jos minun pitäisi kirjoittaa asiasta arvostelu). Luontaisen vastenmielisyyden tuntemuksen lisäksi mietityttäisi, mikä olisi sellainen juonenkäänne, jossa raiskaaminen olisi tärkeää tarinankerronnan kannalta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua raiskata edes virtuaalisesti.

keskitysleirin manageroiminen
Keskitysleirimanagerointipelin voisi tehdä hieman samanlaiseksi kuin vaikka Football Managerin, mutta en silti haluaisi sellaista pelata. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua tuntea kohtelevani ihmisiä kuin tuotantoeläimiä edes virtuaalisesti.

laskujen maksaminen, lainaneuvottelujen käyminen jne.
Ylipäänsä kaikki todellisen elämän tarpeelliset velvollisuudet, jotka eivät ole viihdyttäviä tai hauskoja. Sellaista saa tehdä oikeasti ihan tarpeeksi.

Noin tiivistetysti en halua tehdä peleissä räikeästi oman oikeustajuni vastaisia asioita (liittynee kykyyni eläytyä pelin tapahtumiin). Toinen "nou nou" on oikean elämän tylsien asioiden toistaminen pelissä (liittynee pelien rooliin eskapismina).

Mitä et haluaisi tehdä pelissä ja miksi?

Vastaus: Mitä et haluaisi tehdä pelissä ja miksi?

Siinä vaiheessa kun pelien realismi kohoaa tähän asteeseen lopetan..

reality-worst-game-ever1.jpg

Siihen tappamiseen on jotekin turtunut, sitä kun peleissä harrastetaan niin paljon, mutta kyllä pelaajan "pakottaminen" raiskaukseen tai muunlaiseen seksuaaliseen väkivaltaan voisi saada aikaan sen, että pelaaminen loppuisi samoin tein siihen.

Raiskaaminen ja lasten tappaminen tulee myös itselleni mieleen mitä en pystyisi edes peleissä tekemään ja tietysti mikä pahinta, nuo kaksi yhdistettynä.. Jo ajatustasolla ko. teot herättää sisäisen Jack Thompsonini eloon.

En myöskään pystyisi tappamaan suloista koiranpentua joka tuijottaisi suklaanappisilmin :o..

Vähän epäilen, josko peleissä olisi mitään mitä ei tulisi tehtyä jos peli sen vaatii.

Kersojen lahtaamisestahan kävi jo Dante's Inferno, kun oli niitä suloisia veitsikätisiä lapsosia alkumetreilla vastassa :P

Kai se raja jossain tulee vastaan, riippuen varmastikin hyvin pitkälti siitä miten on tapahtumat toteutettu.

Kyllä Fallout 3'ssa olisi saanut olla mahdollisuus niitä kakaroita lahdata.. :/

Kyllä Fallout 3'ssa olisi saanut olla mahdollisuus niitä kakaroita lahdata.. :/

Fallout 2:sen sensuroimattomassa versiossa tuo ainakin onnistui.

Jo edellemainittu raiskaus ei paljon nappaisi, varsinkaan jos se olisi hyvin yksityiskohtaisesti toteutettu. Tuskin tarvii pahemmin perustella että miksei. Tosin nykyään tuntuu ettei mikään oikein hetkauta, kiitos ihanan internet-kulttuurimme.

Ei mulla ole oikeestaan mitään varsinaisia tabuja. Jos jotain en pelissäni haluaisi tehdä, olisi se juuri näitä arkipäiväisiä asioita. Tästä syystä esimerkiksi urheilupelit eivät nappaa sitten pätkääkään.

Kauhupeleissä rajan ylittävät tekijät; sikiöt, lapset, on aika turnoffeja. Päätelkää itse peli, mutta tuon kanssa menee siinä ja siinä, vaikka hyvä peli(sarja) onkin. Ei nyt varsinaisesti tekemistä, paitsi että ne tietysti pitää ampua. Ei mun mielestä ihan hauskaa tai pelottavaakaan. Kaikki lapsen parku on tajutonta pelaajan aliarvioimista ja säälittävä yritys luoda pelkoa.

Kaikki realismiin pyrkivät jutut ja siihen liittyvä ei kiinnosta.

Aijoo, eläimienkin lahtaus on aika turhaa hommaa. En tosin tiedä mistä jotkin raiskausjutut sai alkunsa, ei kai sellasia ole olemassa, eikä taatusti tule olemaankaan (ainakaan mun elinaikanani). Joten suotta murehditte. Olis meinaan aika surullinen päivä.

E: Dantes inferno? Kyseinen peli juuri tänään saapui tänne "tuonelaan". Katsotaan mitä setä sanoo... :rolleyes:

E2:
Ei mulla ole oikeestaan mitään varsinaisia tabuja. Jos jotain en pelissäni haluaisi tehdä, olisi se juuri näitä arkipäiväisiä asioita. Tästä syystä esimerkiksi urheilupelit eivät nappaa sitten pätkääkään.

No jaa, oikeastaan hiukka realisuutta urheilupeleihinkin kelpaisi.. ;) Meinaan mun pelaamissa änäreissä ne kovat jätkät ei koskaan loukkaannu, ja se Koivun Saku oikeastaan joka pelissä asetuksista riippumatta. Mitään operointeja ei huvittaisi kuitenkaan nähdä... :D

E3: Siis Sakuhan on mahtava tyyppi. Ei kova jätkä, like Pronger.

Itselläni ehkä eläinrääkkäys/tappaminen. Ihmisillä ei niinkään väliä :D
Toinen ehkä voisi olla nimen omaan liian realistiseksi vedetty peli, jossa tylsyys ei tuntuisi loppuvan koskaan.

Ei taida olla sellaista puuroa mitä en söisi. Tosin kiinni siitä miten on toteutettu jne.

Edit; selitetäänpä hiukan. Mielestäni siis pelien tarkoitus nykypäivänä korostuu juuri sellaisten asioiden kertojana, joita ei oikein muussa mediassa voi/haluta käsitellä. Mieluusti näkisin jopa k-21 (ottaa tuon miten haluaa) pelejäkin enemmän, ja en nyt tarkoita vain tissejä ja hc-pokea, vaan tarinankerronnallisesti ja muutenkin inhorealistista tarinointia jossa erilaiset elementit (raakuus, arveluttavat kohtaukset) nivoutuu yhteen täydellisenä kombinaationa.

Toivottavasti selvensi.

Kaikki käy! Pidän fantasiani visusti poissa Oikeasta Elämästä. (Olisi muuten sellainen aihe, josta Fox News voisi pitää paneelin).

Tuo keskitysleirimanagerointipeli kuulostaa itseasiassa tosi kivalta. Se aika ja tapahtuma on meille suurimmalle osalle jo niin kaukaista menneisyyttä, että yhtä hyvin se voisi olla fantasiaa tunnetasolla.
Managerointi on kivaa, mutta urheilupelit ei. Areenaa on PC:llä tullut pelattua vaikka sekään ei siinä mielessä ole ihan managerointipeli, kun päätät itse joukkojen liikkeistä.

Ehkäpä... en halua urheilla peleissä. Mitä?

inhorealistista tarinointia
Komppaan!

Ylös Bottom