FelisLeo
Gamereactor
Pelit ovat vuosia tavoitelleet realismia. Viime vuosina on kuitenkin tultu jo tilanteeseen, ettei realismiin pyrkiminen olekaan enää hyvä juttu. Pelejä pelataan osittain siksi, että voisi sohvalla istuessaan kokea jotain sellaista, mikä ei ole mahdollista oikeassa elämässä. Silti on joukko asioita, joita en halua tehdä edes pelissä. Toisaalta pelit ovat tavalla tai toisella todellisuuspakoa. Tästä syystä laskujen maksaminen, vessassa käyminen ja iltapalan tekeminen eivät välttämättä ole parasta peliviihdettä.
antautuneiden sotavankien tappaminen
World at Warissa oli joko pakko tappaa sotavankeja, tai sitten kuunnella esimiehen haukut munattomuudesta. Olen pelaillut yli 20 vuotta, mutta WaW taisi olla ensimmäinen, joka aiheutti suoranaista v*tutusta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta olisin silti halunnut valita sotarikoksen tekemättä jättämisen.
lasten tappaminen
Lasten tappaminen on peleissä pitkälti pyhä lehmä, jollaista ei kovinkaan monessa pelissä tehdä Fablessa se muistaakseni onnistui. En kylläkään kokeillut itse, mutta kuulin muilta pojilta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua tappaa kersoja edes virtuaalisesti.
raiskaaminen
Raiskaamisen saisi toimimaan jonkin sortin minipelinä, mutta jättäisin sen silti tekemättä (paitsi jos minun pitäisi kirjoittaa asiasta arvostelu). Luontaisen vastenmielisyyden tuntemuksen lisäksi mietityttäisi, mikä olisi sellainen juonenkäänne, jossa raiskaaminen olisi tärkeää tarinankerronnan kannalta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua raiskata edes virtuaalisesti.
keskitysleirin manageroiminen
Keskitysleirimanagerointipelin voisi tehdä hieman samanlaiseksi kuin vaikka Football Managerin, mutta en silti haluaisi sellaista pelata. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua tuntea kohtelevani ihmisiä kuin tuotantoeläimiä edes virtuaalisesti.
laskujen maksaminen, lainaneuvottelujen käyminen jne.
Ylipäänsä kaikki todellisen elämän tarpeelliset velvollisuudet, jotka eivät ole viihdyttäviä tai hauskoja. Sellaista saa tehdä oikeasti ihan tarpeeksi.
Noin tiivistetysti en halua tehdä peleissä räikeästi oman oikeustajuni vastaisia asioita (liittynee kykyyni eläytyä pelin tapahtumiin). Toinen "nou nou" on oikean elämän tylsien asioiden toistaminen pelissä (liittynee pelien rooliin eskapismina).
Mitä et haluaisi tehdä pelissä ja miksi?
antautuneiden sotavankien tappaminen
World at Warissa oli joko pakko tappaa sotavankeja, tai sitten kuunnella esimiehen haukut munattomuudesta. Olen pelaillut yli 20 vuotta, mutta WaW taisi olla ensimmäinen, joka aiheutti suoranaista v*tutusta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta olisin silti halunnut valita sotarikoksen tekemättä jättämisen.
lasten tappaminen
Lasten tappaminen on peleissä pitkälti pyhä lehmä, jollaista ei kovinkaan monessa pelissä tehdä Fablessa se muistaakseni onnistui. En kylläkään kokeillut itse, mutta kuulin muilta pojilta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua tappaa kersoja edes virtuaalisesti.
raiskaaminen
Raiskaamisen saisi toimimaan jonkin sortin minipelinä, mutta jättäisin sen silti tekemättä (paitsi jos minun pitäisi kirjoittaa asiasta arvostelu). Luontaisen vastenmielisyyden tuntemuksen lisäksi mietityttäisi, mikä olisi sellainen juonenkäänne, jossa raiskaaminen olisi tärkeää tarinankerronnan kannalta. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua raiskata edes virtuaalisesti.
keskitysleirin manageroiminen
Keskitysleirimanagerointipelin voisi tehdä hieman samanlaiseksi kuin vaikka Football Managerin, mutta en silti haluaisi sellaista pelata. Okei okei: se on vain peliä ja niin edelleen, mutta en halua tuntea kohtelevani ihmisiä kuin tuotantoeläimiä edes virtuaalisesti.
laskujen maksaminen, lainaneuvottelujen käyminen jne.
Ylipäänsä kaikki todellisen elämän tarpeelliset velvollisuudet, jotka eivät ole viihdyttäviä tai hauskoja. Sellaista saa tehdä oikeasti ihan tarpeeksi.
Noin tiivistetysti en halua tehdä peleissä räikeästi oman oikeustajuni vastaisia asioita (liittynee kykyyni eläytyä pelin tapahtumiin). Toinen "nou nou" on oikean elämän tylsien asioiden toistaminen pelissä (liittynee pelien rooliin eskapismina).
Mitä et haluaisi tehdä pelissä ja miksi?