Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FelisLeo

Gamereactor
Muistan elävästi 8-bittisen NESin aikana, että paras peli oli se, jossa oli paras toiminta ja tarinasta viis. Nyt olen huomannut joskus siedettävienkin pelien jäävän kesken, ellei tarina kiinnosta: kesken jää, jos ei pätkääkään kiinnosta, miten päähenkilölle käy.

Jedi Knight: Jedi Academy jäi kesken, koska tarina ei kiinnostanut. Sen sijaan pelillisesti paljon tylsempi Darkwatch kiinnosti loppuun asti, koska tarina oli kiinnostava.

Paras on tietenkin silloin, kun sekä tarina että pelattavuus (ja toiminta) kohtaavat. Näin esimerkiksi Resident Evil 4:ssa ja Pikmin 2:ssa.

Mitä osa-aluetta arvostat eniten? Miksi? Onko arvostus muuttunut ajan kuluessa? Jos on niin mistä arvelet sen johtuvan?
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Hyvä aihe varsinkin lopun pohjustavien kysymysten ansiosta. Ite kirjottelen tähän nyt vain jotain lyhyesti, kun innostusta on, mutta suihkuun pitäisi mennä....

Pienenä arvostin tietenkin mukavaa ulkoasua ja mukavaa pelattavuutta, mutta nyt, kun pelien hohto on ikävästi ja ei-niin-ikävästi katoamassa ne harvat pelit, jotka jaksavat kiinnostaa ovat nimen omaan niitä, jotka ovat pelillisesti tai muuten jotenkin erilaisia. Esimerkkeinä lähiaikojen (lue: koko tämä vuosi tähän mennessä) kiinnostavista peleistä: We Love Katamari Damacy, Shadow of the Colossus ja Guitar Hero. Mitään en noistakaan ole hommannut, mutta ne sentään kiinnostavat erottumisellaan massasta.

Toki esim. Oblivion ja Dragon Quest kiinnostavat, mutta nekin ovat luultavasti suht nähtyä tavaraa loistavasti toteutettuna (joista Oblu ehkä hiukan omalaatuisempi yleisesti ottaen), joten ei niihin mitään erikoista kiinnostusta ole, jolloin ne voivat kyllä yllättää tälläisen nimimerkillä pelit ei oikeen enää jaksa innostaa kulkevaa henkilöä. Tähän "perinteiset pelit ei enää jaksa kiinnostaa" -mielipiteeseenkin on poikkeus, joka koskee sekä tiettyjä urheilupelejä, jotka jaksavat nostaa adrenaliinin aina niin ihanan korkealle voitontunteen ollessa mieletön, että jotian online-moninpelejä.

Pelillisten innovaatioiden lisäksi hyvä tarina jaksaa innostaa palaamaan pelien pariin. Uutta MGS:ää odotellessa.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Pelin pitää olla semmoinen, että sitä pääsee pelaamaan heti ja sen voi myös nopeasti lopettaa. Esimerkkejä tällaisista peleistä voisi olla vaikka erilaiset palikkapelit ja Crazy taxi. Jotenkin ei vain enää riitä mielenkiintoa katsoa 15 minuuttia jotain puolivillaista animaatiota ja käydä läpi 4 tunnin ohjeistusta pelimekaniikasta. Arvostan siis pelattavuutta ja erityisesti nopeaa pelattavuutta ;)
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

FelisLeo sanoi:
Mitä osa-aluetta arvostat eniten? Miksi? Onko arvostus muuttunut ajan kuluessa? Jos on niin mistä arvelet sen johtuvan?

Ehkä kuulun pelaajien marginaaliin sikäli, että keskityn lähes yksinomaan verkkopeliin. Yksinpeli jää usein joko täysin koskematta, tai sitten se vedetään läpi kipinkapin moneen kertaan aina yhtä paljon nauttien. Ennen verkkopeliä, kavereiden kesken samalta sohvalta pelatut moninpelit ajoivat saman asian. Näin on ollut aina ja vain harvoin yksinpeli on jaksanut innostaa yhtä paljon.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Lyhyesti ja ytimekkäästi:

- Toimiva pelimaailma, joka tukee tarinaa sekä on vuorovaikutuksessa riittävästi ottaen huomioon pelaajan ja NPC-veikkosten tekemiset.

Tätä on hieman vaikea selittää, mutta ... yrittäkööt ken haluaa :D
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

MInä taas olen Nisupullan vastakohta, eli verkkopelaaminen ei hirveästi kiinnosta, joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, ja arvostan peleissä ennenkaikkea hyviä, viihdyttäviä, syvällisiä ja mahtipontisia tarinoita. Hyvänä esimerkkinä Legacy of Kain pelisarja, joka ei Soul Reaver ykkösen jälkeen ole pelillisesti tarjonnut mitään hämmästyttävää, mutta on silti yksi kaikkien aikojen suosikkejani mahtavan tarinansa takia, myös Kotor ja Final Fantasyt uppoavat kuin veitsi voihin, ja nyt uusimpana innostuksen kohteena on Oblivion jota on jo nyt pelattu yli 60h ja veikkaan, että ainakin tuplat tulee lisää, aivan mahtava peli!!

Toisaalta jos pelattavuus on saatu hiottua timanttiseksi voi myös se yksin kantaa peliä pitkälle, kuten esim Ninja Gaidenin tapauksessa, jota muistelen lämmöllä pitkään, ihanne tilannehan on tietenkin se, että sekä tarina, että pelattavuus on huippuluokkaa, josta hyvänä esimerkkinä käy God of War, jonka lisäosaa odotellaan jo perse märkänä.

Audiovisuaalinen toteutus on myös erittäin tärkeää, helpottaen peliin eläytymistä, toisinaan tuleekin upottua ehkä jopa liian syvälle pelimaailmoihin:)
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Dr Evil sanoi:
Audiovisuaalinen toteutus on myös erittäin tärkeää, helpottaen peliin eläytymistä, toisinaan tuleekin upottua ehkä jopa liian syvälle pelimaailmoihin:)

Tämä on nousemassa entistä tärkeämpään rooliin. Tilaäänet luovat tunnelmaa tasaveroisesti hyvän grafiikan kanssa. Elokuva ottaa peleistä ja pelit elokuvista ja parhaimmilaan siitä hyötyvät molemmat. Tarve paeta tarinoihin on varmaan ihmisille sisäsyntyistä. Leiritulen ympärille kokoontunut yhteisö on nähnyt kerrotun tarinan mielessään kuvina aivan kuten me näemme sen nyt ruudulla. Sama vanha tarina uudessa formaatissa.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Tietysti pelikohtainen juttu, mutta esim. simulaattorissa realistisuutta, seikkailupelissä juonta ja tarinaa, strategiapeleissä hyvää tekoälyä vastustajalta (ei mitään Civ-tyyppistä huijailua) jne.
Tietysti kaikissa pelityypeissä käytettävyys ja pelattavuus on se tärkein, sillä jos kontrollit ovat hanurista, jää pelikin äkkiä pelaamatta.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Etenkin seikkailu- ja roolipeleissä on allekirjoittaneelle tärkeintä tarinankuljetus.
Hyvänkin juonen pilaa tökkivä eteneminen tai liian pitkät suvantovaiheet.

Tähän liittyy myös tarinan immersion ylläpitäminen. Jos tarinassa on tilanne jossa
päähahmo(i)lla on kiire, niin kyllä sen pitäisi näkyä/tuntua muutenkin kuin nopatempoisella
musiikilla.
Useimmissa peleissä voi paniikkitilanteissakin pysähtyä hieromaan kauppaa aseista ja
tavaroista, tai haahuilla muuten vaan missä huvittaa. Oikea ratkaisu tällaisten tilanteiden
ratkaisuun ei olisi keinotekoiset rajoitteet tai äkkikuolemat, vaan pelaajan palkitseminen
oikeasta toiminnasta, eli kiireen pitämisestä. Tai sitten juonen pitäisi haarautua sen mukaan
että ehtiikö pelaaja tekemään mitä pitää.

Ja tämä kiire on nyt sitten vain yksi esimerkki tilanteista joissa usein pelin immersio pettää,
on helppoa keksiä lisää vastaavia...
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Verkkopeli on ylivoimaisesti minulle tärkein osa-alue.

Kaikki saavutuksetkin saisi olla Xbox360 peleissä vain verkkopelistä ja sellaisia pelejä ei tarvitsisi tulla lainkaan jossa pakotetaan pelaamaan yksinpeliä jotta saa esim. kaikki autot, aseet, hahmot ynm. auki.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Juoni on varmasti yksi tärkeimmistä tekijöistä. Harvoin tosin tulee vastaan oikeasti eeppinen juoni, kuten esim. Planescape Tormentissa.

Toinen tärkeä on tunnelma, joita mm. lähes kaikki Resident Evilit tarjoavat
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Se riippuu niin peligenrestä, mikä on se tärkein elementti:

Roolipelit: ehdottomasti TARINA ja HAHMOT

Räiskintä: PELATTAVUUS ja KONTROLLIT

Urheilu/Autoilu/Kaahailu: REALISTISUUS
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Varmasti se pelattavuus on heti ekana, mutta heti perässä grafiikoita ja muuta tilpehööriä ennen tulevat fysiikat! Tämän vuoksi GTA IV on paras pelaamani peli tässä generaatiossa, lisäksi pidin kovasti Red Faction: Guerrillasta, joka on mielestäni aliarvostettu. Yksi hyvä "osa-alue" on myös vapaus. GTA IV:ssähän on tietenkin täysin vapaa sandbox koluttavana, mutta myös "putkessa" etenevät räiskintäpelit voivat silti olla vapaita. Tämän vuoksi yksi parhaista pelaamistani PC-peleistä koskaan on edelleen Crysis. Tekniseltä kantilta myös tekoäly ja se yleinen grafiikka on kyllä myös tärkeää. Tietenkin arvostan myös tarinaa, mutta se ei ole mielestäni tärkeimmästä päästä. Arvostan silti elokuvamaisia pelejä, jotka tarjoilee samankaltaista tarinankerrontaa. Hyvänä esimerkkinä Uncharted-sarja.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Arvostan pelissä eniten niinkin abstraktia ominaisuutta kuin sitä, että se vie mukanaan. Pelaamisella on itselleni suuri rentoutumis-funktio, jolloin on äärimmäisen tärkeää, että peli jollain tapaa nappaa mukaansa ja vie ajatukset mennessään. Mukanaan vieminen kattaa lukemattomia hyviin peleihin liitettyjä ominaisuuksia (ei järjestyksessä): hauskuus, tarina, immersio, addiktoivuus.. jne. Listaa voisi jatkaa miltei loputtomiin. Kaikki lempipelini vievät jollain tapaa hyvin vahvasti mukanaan, mutta on huomattava, että ne voivat tehdä sen hyvin eri syistä.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Pelattavuuden ohella tunteet mitä sen peli aiheuttaa.. mm Metalgear solid pelien tyyliset tarinat/tapahtumat. Monia haikeita hetkiä vanhojen tuttujen kanssa viimeisiä kertoja..
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Riippuu pelistä esim. Just Causessa mulle on ihan sama pelin juoni mutta muissa peleissä vvadin että on edes kohtuullinen juoni
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Omalla kohdallani tarinan pitää olla hyvä, mutta toimivat kontrollit myös on myös todella tärkeä osa-alue pelissä. Harvemmin tosiaan tulee nykyään sellaisia pelejä vastaan, joita on pakko pelata "vielä hetki", mutta kyllähän näitä joskus aina tipahtelee. Esim. Saints Row 2 teki hauskuudellaan sen. Myös vapaus on sellainen tekijä, joka vaikuttaa pelikokemukseen paljon ja se, että pystyy kehittämään hahmoaan johonkin suuntaan esim. parantamaan hahmon ominaisuuksia, ulkonäköä etc.

Kyllähän näitä koukuttavia ominaisuuksia ja osa-alueita löytyy pirusti, joita toivoisi useammastakin pelistä löytyvän. :cool:
 
Ylös Bottom