Vastaus: Mitä retropeliä olet pelannut viimeksi?
Viimeisen puolikkaan viikon ajan on tullut pelattua ihan innosta puikeana Gamecuben Fire Emblem: Path of Radiance -roolipelistrategiointia. Kyseessä on mielestäni yksi konsolin yksi vähemmäntunnetuista helmistä, jota pystyy suosittelemaan ilman mitään ongelmia myös muille. Tuo on ollut lainassa meikällä pidempään kuin mitä laki sallii, joten sen palauttamisesta lähti into pelata sitä taasen. Tuon olen kertaalleen pelaillut läpi ja nyt on toinen kierros menossa.
Itse kun tämä ensimmäistä kertaa tyrkättiin omiin kätösiin, niin oma reaktio oli aika epäluuloinen, sillä ennakkoajatuksena oli, että kyseessä olisi jokin tylsä strategiointi, mutta onneksi tuo aavistelu oli niin väärä kuin voi olla. Peli on vuoropohjaista strategiaa, jossa kerätään kokemuspisteitä ja parannellaan omia aseita. Matkan varrella, usein kesken tappelujenkin, mukaan omaan hahmokaartiin liittyy uusia taistelijoita, joita kertyy lopulta aika iso kasa. Vekkulina piirteenä tässä on, että kun hahmo kuolee, niin hahmo kuolee sitten lopullisesti. Hieno ja samalla kamala ominaisuus. Pääosassa häärii Ike, joka on tullut tutuksi Super Smash Bros. Brawlin mätkijäkaartista. Tämä hahmo tosin jos kuolee taistelussa, niin se on sitten Game Over.
Omaan makuun mielenkiintoista juonenkuljetusta, erittäin viihdyttävää strategiointia ja addiktoivaa hahmonkehitystä tarjoilee tämä Fire Emblemi. Jos on mahdollista kokeilla, niin suosittelen kuin nyrkki silmään. En muuten itse keksi toista samanmoista pelisarjaa/yksittäistä nimikettä, kuka osaisi valottaa?
Tässä on samalla tullut huomattua pari mainiota ominaisuutta itse Gamecubesta. Kun vahingossa tapatin yhden hahmoni heti yhden tehtävän alussa, niin kyrsiintyneenä resetoin pelin ja huomasin, että ei kestänyt edes 15 sekuntia, kun olin jo taas itse pelin parissa. Resetointi on aivan perhanan nopeaa. Sen lisäksi rumble näissä ohjaimissa on todella mainio. Pienemmän osumat ja sitten vuorostaan myös isot, hahmojen kuolemaan johtavat iskut tuntuvat kätösissä todella luontevasti ja napakasti. Loistava laite tämä.
Edit. Ja tietty Wii U:lle saapunut halpis Kirby's Adventure on ollut käytössä, vaikka peliä on tullut hinattua vuosien saatossa monet ja monet kerrat.