Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miten GB-, GBC- ja GBA-pelit telkkariin?

Guardian Viper

KonsoliFIN Alumni
Jooh eli tämä saattaa olla aika peruskysymys, mutta en kerennyt asiaan paljoa perehtyä: Eli onko olemassa/tulossa järkevää tapaa pelata GB-, GBC-, ja GBA-pelejä telkkariruudulla? Ainoa jonka tiedän on tuon SNESin Super GameBoy-viritelmä, mutta sillä ei taida toimia Color ja Advance-pelit. Tuli vain mieleen kun katsoin MoonTV:llä noita GBA-pelien arvosteluja, ja tuli oikein hinku päästä pelaamaan paria peliä isommalla ruudulla :)

GBA:lle on juuri vähän aikaa sitten tullut tuommonen TV-adapteri värkki. Ja se on oikeastaan ainoa vaihtoehto, jos haluat pelata GBA pelejä TV:lläsi. Tai no onhan olemassa Nintendon oma WideBoy, jolla voi pelata GBA-pelejä telkulla, mutta niitä kuin ei anneta muille kuin peliarvostelijoille ja pelintekijöille. Lisää juttua värk(e)istä löydät sivustolta nimeltä IGN.

Jos taasen haluat pelata tavallisia GB-pelejä, niin Super Nintendolle on juuri tuo Super Gameboy. Tietääkseni väri GB-pelejä sillä ei kuitenkaan voi pelata.

Aivan kuten Nemesis sanoi, Game Boy-pelejä voi pelata Super Game Boy-lisälaitteella väreissä jopa telkussa.. kannattaa etsiskellä huuto.netistä jos vaikka löytyisi.

GBC-peleistä en tiedä, mutta GBA:lla on tosiaan tämä TV De Advance-lisähommeli, joka ajaa asian.

Hieman erilainen GBA/TV-viritys on nähtävissä osoitteessa http://www.eagb.net/advance/hr25.html

- Esa

Noh tein niinkuin Nemesis käski ja lähdin nyt sitten tutkimaan IGN-sivustoja ja tuo WideBoy, josta mainitsit, ei itse asiassa ole GBA-pelejä varten vaan GBC ja on Super GameBoyn tyyppinen laite N64:lle. Muita järkeviä samantyyppisiä en löytänyt (oli joku, jossa ei toimi äänet). Elikkäs taitaa ainoa tapa olla vain pelaamatta telkkarissa, kun tuo Esankin antaman linkin keino on vähän epäilyttävä, sillä en halua ryhtyä aukaisemaan GBA:tani, ja samalla kenties rikkoa sitä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Esa Mäkijärvi
Kenties Guardian Viper hakisi jotain tämäntyyppistä kuin Lik Sangin uutisessa... http://www.lik-sang.com/catalog/news.php?artc=2395?

Tuo on ideana parempi kuin tuo Super GameBoy ja WideBoy, joissa tarvitaan joko SNES tai N64 toimiakseen. Eli pelejä voi pelata itse GBA:lla, eikä tarvitse turvautua konsolien ohjaimiin. Mutta tässäkin hitti-ideassa on pari pahaa ongelmaa. TV-liitäntä ei onnistu ilman konsolin ruuvailua. GBA:ssa ei ole vaadittavanlaista liitäntäporttia, joten se täytyy tehdä itse. Ja koska takuu ei kata itse GBA:lle aiheuttettuja vahinkoja, ja minunkaltainen tekniikan ihmelapsi vain rikon koko pelikoneen. Toivottavasti Nintendo kehittää itse jotain samantyyppistä :(

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper
Noh tein niinkuin Nemesis käski ja lähdin nyt sitten tutkimaan IGN-sivustoja ja tuo WideBoy, josta mainitsit, ei itse asiassa ole GBA-pelejä varten vaan GBC ja on Super GameBoyn tyyppinen laite N64:lle. Muita järkeviä samantyyppisiä en löytänyt (oli joku, jossa ei toimi äänet). Elikkäs taitaa ainoa tapa olla vain pelaamatta telkkarissa, kun tuo Esankin antaman linkin keino on vähän epäilyttävä, sillä en halua ryhtyä aukaisemaan GBA:tani, ja samalla kenties rikkoa sitä.
Jep, elikkä pahoittelut, vermeen nimi ei tosiaankaan ollut WideBoy, niinkuin muistin. Koneella on paljon hienompi nimi, nimittäin Nintendo AGB Capture Hardware.

Tuo on ideana parempi kuin tuo Super GameBoy ja WideBoy, joissa tarvitaan joko SNES tai N64 toimiakseen. Eli pelejä voi pelata itse GBA:lla, eikä tarvitse turvautua konsolien ohjaimiin. Mutta tässäkin hitti-ideassa on pari pahaa ongelmaa. TV-liitäntä ei onnistu ilman konsolin ruuvailua. GBA:ssa ei ole vaadittavanlaista liitäntäporttia, joten se täytyy tehdä itse. Ja koska takuu ei kata itse GBA:lle aiheuttettuja vahinkoja, ja minunkaltainen tekniikan ihmelapsi vain rikon koko pelikoneen. Toivottavasti Nintendo kehittää itse jotain samantyyppistä :(
No mitä olen kuullut kaveriltani, niin sen laittaminen sinne taakse kiinni on kuulemma erittäin helppoa. Ei tarvitse kuin takakannen ruuvit irroittaa (tosin tähän tarkoitukseen tarvitaan erikoisruuvimeisselipää), irroittaa liitin näytöstä ja laittaa se sitten tähän TV-adapteriin kiinni.

Katsoppas tämä IGN-linkki. Tuolta löytyy juttua AGB Capture Hardwaresta ja GBATV:stä.

Hmm.. no täytyypä tässä pistää harkintaan, että miten tämän homman kanssa tekee sitten loppujen lopuksi... Kiitos Nemesis ja Esa, kun taas autoitte :)

Hmm.. no täytyypä tässä pistää harkintaan, että miten tämän homman kanssa tekee sitten loppujen lopuksi...
Ja varmaan myös, että kuka ihme tahtoo pelata GBA-pelejä TV-ruudulla...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

Ja varmaan myös, että kuka ihme tahtoo pelata GBA-pelejä TV-ruudulla...

Typerä kysymys: No miksen tahtoisi? Saa äänet lujemmalle ja isompi ruutu. Tuntuisi kuin pelaisi SNESillä jälleen :) Aah, ne vanhat hyvät ajat SNESin ääressä... *huokaus* :D

Typerä kysymys: No miksen tahtoisi? Saa äänet lujemmalle ja isompi ruutu. Tuntuisi kuin pelaisi SNESillä jälleen :) Aah, ne vanhat hyvät ajat SNESin ääressä... *huokaus* :D

Ööh.. tuota.. herää kysymys, miksi et pelaisi ihan AIDOLLA Super Nintendolla.. kun se sinullakin varmaan on?

Josta tulikin mieleeni, että voisi pelata Super Mario World 2:n vielä kerran läpi. :D

- Esa

Ööh.. tuota.. herää kysymys, miksi et pelaisi ihan AIDOLLA Super Nintendolla.. kun se sinullakin varmaan on?
Josta tulikin mieleeni, että voisi pelata Super Mario World 2:n vielä kerran läpi.

No kyllähän minä pelailenkin, viimeksi eilen DKC:ta... Mutta SNESille ei ole yhtään Metal Gear-peliä ja GBC:lle on ;) Heh...
Lisäksi haittapuolena siinähän on tietenkin se, ettei SNESille ilmesty uusia pelejä. Pitäkää vain hulluna, mutta minkäs minä itselleni mahdan jos haluan pelata näitä pelejä isolla ruudulla? Kaipa joku on joskus toivonut pelaavansa vaikka N64:ää valkokankaalla, niin tätä voisi jotenkin verrata siihen... Mutta noitakaan ei taida montaa olla :D Eli päädymme lopulliseen päätökseen: Minä olen hullu kuin pullosta tullut. Yippicay Yeah!

Kyllä mullekin kelpaisi laite, jolla voisi pelata GBA-pelejä tv:stä:). Eihän se ole keneltäkään pois, jos haluaa pelata isolta ruudulta, jolta jopa näkee kunnolla. Esim väritkin toimisivat paremmin tv:llä kun GBA-näyttö on niin tumma. Varsinkin jos uusi 2D-mario joskus tulee, niin kyllä sen haluaisi myös tv:lle, kuten SNES-aikoina- GBAn näytöltä voi pelata sitten tv:n ulottumattomissa. Ja kaikki eivät tosiaankaan omista enää SNESiä.

Mutta kaikkien GBA-pelejä TV-ruudulle haluavien kannattaa miettiä, minkälainen resoluutio isolla telkkarinäytöllä peleissä esimerkiksi olisi...

- Esa

Mutta kaikkien GBA-pelejä TV-ruudulle haluavien kannattaa miettiä, minkälainen resoluutio isolla telkkarinäytöllä peleissä esimerkiksi olisi...

Silloin kun Super Game Boy oli uutuus, näin sen käytössä jossain ja ihan hyvältä näytti. Ja eikä nuo MoonTV:n arvosteluissakaan kovin huonolta näytä...

- Esa

Joo kannattaa tsekkaa MoonTV:n arvostelut, mutta ihan samaa mietin aluksi kuin sinä. En meinannut uskoa, että ne kuvat on TV-ruudulta, en tosiaan tiedä miten se laite toimii niin hyvin. Täytyy toivoa, että Elias tai joku muu MoonTV:lta lukisi ja kertoisi lisää :).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ShereKhan

Joo kannattaa tsekkaa MoonTV:n arvostelut, mutta ihan samaa mietin aluksi kuin sinä. En meinannut uskoa, että ne kuvat on TV-ruudulta, en tosiaan tiedä miten se laite toimii niin hyvin. Täytyy toivoa, että Elias tai joku muu MoonTV:lta lukisi ja kertoisi lisää :).

Nintendo on kai optimoinut Super Game Boyn jotenkin, mutta kaikki GBA-lisäosat on ainakin tällä hetkellä vielä epävirallisia ja tästä syystä varmaankin hieman epäluotettavempia.

- Esa

Kaikillla on omat mielipiteensä ja mieltymyksensä, joita periaatteessa tulisi kunnioittaa, mutta itse en vain tajua mitä ihmeen älyä on pelata Gameboyn pelejä telkussa. Game Boy on tarkoitettu pelikoneeksi jota pelataan silloin kun ei voida pelata kotikonsolilla. Kai teillä on nyt on kotikonsoli, jota siis pelaatte kun olette kotona? Ei Gameboyta tarvitse kytkeä siihen televisioon. Minulla on ainakin tv-ruudullani jotain muutakin pelattavaa kuin Gameboyn pelit, joita siis pelaan silloin kun en voi pelata kotikonsoleilla.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tilt
Kaikillla on omat mielipiteensä ja mieltymyksensä, joita periaatteessa tulisi kunnioittaa, mutta itse en vain tajua mitä ihmeen älyä on pelata Gameboyn pelejä telkussa. Game Boy on tarkoitettu pelikoneeksi jota pelataan silloin kun ei voida pelata kotikonsolilla. Kai teillä on nyt on kotikonsoli, jota siis pelaatte kun olette kotona? Ei Gameboyta tarvitse kytkeä siihen televisioon. Minulla on ainakin tv-ruudullani jotain muutakin pelattavaa kuin Gameboyn pelit, joita siis pelaan silloin kun en voi pelata kotikonsoleilla.

Älä sitten tajua, ei ole minun ongelmani :p
Game Boylla on sellaisia pelejä joita ei ole kotikonsoleilla, ja kyllä pelaan niitä ihan kotonakin, eikä se edes kuulosta minusta typerältä. Tottakai pelaan sitä mieli tekee, enkä vain jos satun olemaan jossain muualla jossa ei muita vaihtoehtoja ole.
Jos saan mahdollisuuden katsoa hyvän leffan kotona telkkarista tai leffateatterissa, niin luonnollisesti valitsisin leffateatterin. Tätä voisi tavallaan verrata siihen.

Ylös Bottom