Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miten GB-, GBC- ja GBA-pelit telkkariin?

En nyt tahdo kuumentaa Viperin tai muidenkaan "Game Boy telkkariin!" -fanien tunteita, mutta täytyy kyllä sanoa, että olen Tiltin kanssa samoilla linjoilla: Kysehän ei ole siitä, etteikö GBA:lla olisi erittäin hyviä pelejä, vaan siitä, kuka on valmis maksamaan satoja euroja laitteesta, jolla pikkuruudun tapahtumia voi seurata (wide)screeniltä!! Ymmärrän kyllä, että TV-ruudulta pelattuna pikkutihrut näkyvät selvemmin eikä GBA:n taustavalottomuuskaan haittaa. Ehkä kuitenkin voisi olla fiksumpaa sijoittaa rahansa esimerkiksi GameCubeen tms., jolloin televisioruudulla pelattavista peleistä saataisiin kunnolla hyötyä. Tietääkseni ko. laitteiden pelien hinnatkin ovat suunnilleen samalla tasolla..
Tämä siis vain henkilökohtaisena mielipiteenä.

Matkakone jolla voi pelata vain kotona hyvässä valaistuksessa ;).

Itse puhuin kotikoneesta siinä missä PS2, sehän GBA:sta tulisi jos sen saisi tv-ruudulle. GBA-pelit eivät ole minusta mitään matkapelejä, ne ovat aivan yhtä mielekkäitä minulle kuin vaikka tämän hetken muut kotikonesuosikit: TTT, SSX Tricky, THPS3, Exitebike64 ja GTA3. Hyviä pelejä tulee myös 3D-maastosta. Jotenkin 2D on jäänyt niin unohduksiin nextgen-masiinoilla, jotka pumppaavat vain massiivisempaa ja massiivisempaa 3D-maastoa, että pelattavuus on usein parempaa minusta 2D-spritepohjaisissa peleissä. Oletetaan, että GBA:lta tulee joskus Contra4, Mario World 3, Zelda Advance, Metroid Advance, Master of Mana 2 ja vaikka Metal Slug X2- ihan vain muutamia esimerkkejä (eikä kaikkien tarvitse olla uusiakaan, SNES-käännöksetkin kävisivät). Nämä nyt ovat pelkkiä jossitteluja vielä, mutta kyllä ne olisivat ihan tiltin kotikone tasoisia pelejä varmasti, olisi sääli jättää ne vain nyrkinkokoisen tumman lasin alle, pelattavaksi pimeässä lentokoneessa matkalla jonnekin. Miten se on teiltä "GameBoy telkkariin"- fanien vastustajat pois jos täällä pari sälliä pohtii että olisihan se hienoa pelata vaikka 24"-28"-ruudulla. (Jos se on mahdotonta, niin onpahan ainakin hyvä haave, heh)

Pelaisin mielummin myös uutta Sonicia kuin Maximoa, sellainen mielikuva ainakin on. Mitä tv-laitteen hintaan tulee, siitä tiedän luultavasti yhtä paljon kuin feldon: en mitään. Satoja euroja se voi maksaa jos niitä valmistetaan vain toimittajille (kuten nyt), jos se saataisiin massatuotantoon, niin kyllä se näkyisi hinnassa. Jos hintaa ei saataisi kuluttajaystävälliseksi niin eipähän teillä vastustajillakaan ole enää ongelmaa, koska Nintendo ei varmasti julkaise sitä kalliimpana kuin GC. Hyvinkin mahdollista, että laite olisi liian kallis, jos feldon siitä jotain tiedät? Tai ehkä se voisi tulevaisuudessa olla halvempi...

Ensimmäistä koti- ja matkakonetta odotellessa, tai tulisi edes ensin se matkakone (taustavalo).

Kritiikki on aina tervetullutta, mutta eikö se tässä ketjussa ole jo vähän älytöntä, miten joku voi järkevästi perustella miksi minun pitäisi pelata GBA:ta vain matkoilla tai ostaa mielummin GC kuin pelata myös hyviä pelejä kotona. PS2:han mulla jo on, GC:n alkupeleistä SSB Melee houkuttelee, mutta ei GC:n ostokaan tee mahdottomaksi GBA-tv:n ostamista.:)

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja nyt olisikin jo paras palata aiheeseen, että tietääkö joku uutta tietoa tästä masiinasta jolla GBA saataisiin tv:hen :)?

Sellainenkin on tekeillä kuin Kemco GBA TV Adaptor, jolla saadaan GBA:sta tv, tummaruutuinen, mutta kuitenkin. Nyt vielä sama homma toisinpäin tv:lle ;)!

ShereKhan, enpä olisi itse tuota noin hyvin saanut sanottua. Yhdyn 100% :)

Ja eihän tuota tiedä vaikka Nintendo saattaisi tehdä jossain vaiheessa vaikka "Super Game Boy Advancen". Mutta jos tuollainen hyvä tapa tulee päästä pelaamaan ruudulla ilman että joutuu rikkoa/aukaista GBA:ta, hankin sen mielelläni. Ja jos sellainen ihan tänne Suomeen asti tulee, niin tuskin maksaa satoja euroja kuten feldon ja mainitsi. Ja vaikka maksaisi, en välitä muiden mielipiteistä asiasta jota todella haluan. Sama juttu kuin joku haukkuisin esimerkiksi GameCuben lyttyyn ja kehuisi X-Boxin maasta taivaaseen, en mieltäni asiasta muuttaisi.
Mutta kuten ShereKhan mainitsikin jo, ei kukaan tiedä paljon sellainen "SGBA"-laitse tulisi maksamaan, jos/kun hyvä sellainen ilmestyy.

Ja noista parista mainitsemastasi pelistähän (ShereKhan) ainakin Metroid "Advance" eli ihan Metroid IV on tulossa GBA:lle. On siitä jossain aiempi threadi täällä GBAFinin puolella jossa linkki muutamaan kuvaan.

Kiitoksia kritiikistä ShereKhan! Toivottavasti saat myöhemmin ongittua sen herneen venttiilistäsi.

Kuten Guardian Viper kiteytti: kyse on makuasiasta - Sama se pitääkö peleistään pikkuruudulla vai telkkarissa. Jos jotakuta nyt välttämättä kiinnostaa, keskustelua voisi ehkä laajentaa tuonne "konsolisodan" puolelle..

Toisaalta, mikäli Super-GBA -laite joskus tulee myyntiin kohtuulliseen hintaan, niin olen kyllä varmasti ensimmäisten joukossa hankkimassa sellaista!

feldon: itseasiassa mä vähän siistin tota juttua, koska ajattelin että muutama kohta oli liian tylysti sanottu, tai se näytti siltä. Internetissä pitää olla varovainen tekstien kanssa, koska kukaan ei tiedä millä äänenpainolla sen sanoo yms... harmi jos sinulle tuli kuva, että olisin nostanut asian jotenkin ongelmaksi, jos pari kaveria haukkuu SuperGBA-laitetta- laitoin jopa pari :):). Lähinnä ihmettelin mitä iloa on haukkua laitetta siitä haaveileville, sillä se sopisi, kuten sanoit paremmin "konsolisodan" alle. Muutenkin lähinnä tarkoitin tiltin kommenttia, sä sanoit että laite on vaan liian kallis.

Ei mulla ole tapana vihastua internetboardien keskusteluista ja pitkiä tekstejä vain sattuu välillä tulemaan, yritin perustella asian mahdollisimman hyvin- ei mitään henkilökohtaista siis. Hintaa en kysynyt sulta pilkatakseni jos et tiedä sitä, vaan sen takia jos olisitkin tiennyt edes about, enhän mä tiedä mitä pelitietäjiä siellä nimimerkkien takana on. Tarkoitin sitä että varmasti olet oikeassa että se on nyt liian kallis kuluttajille. Olisin voinut tarkentaa tekstiäni vähän lisää.

Tietääkö muuten kukaan minkänäköinen tämä toimittajien härveli on, onko se joku SNESin tapainen/kokoinen/värinen:)?

Guardian Viper: Metroid IV, loistavaa. En tiennytkään, kiitos ... en löytänyt aihetta täältä enää, mutta käyn gamespotista katsomassa. Olin aika varma ettei sitä tulisi. Hetkinen Super Metroid- eikö se ollut toinen ja onko tämä GC:n Metroid Prime sitten III? Vielä kun kerrot, että uusi Mario tulee niin kiitän vielä lisää :).

Kävin katsomassa Metroidin kuvia, paha sanoa vielä mitään, mutta siellä kerrottiin Mario Advance 2:n julkaisusta nyt jenkeissä ja joku kysyi tuleeko konaan uutta Mariota, toinen vastasi että "Miyamoto talked about bringing an original Mario game to the GBA some time ago (I believe at last year's E3). However, he also insisted that a completely original game was a ways off. Still, it is said the next Mario game will have many special enhancements -- kinda like the Secret Levels from Mario All-Stars for the SNES." Vähän off topic, mutta...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ShereKhan
Guardian Viper: Metroid IV, loistavaa. En tiennytkään, kiitos ... en löytänyt aihetta täältä enää, mutta käyn gamespotista katsomassa. Olin aika varma ettei sitä tulisi. Hetkinen Super Metroid- eikö se ollut toinen ja onko tämä GC:n Metroid Prime sitten III?

Tuo Metroid IV-threadi on näköjään vähän piilossa, kun sinne ei ole uutta viestiä hirveästi tullut, mutta täältähän se löytyy: http://www.ps2fin.com/bbs/showthread.php?s=&threadid=792

Siellä on jo keskusteltu tuosta miten nuo järjestysnumerot menee, joten en niitä tänne turhaan viitsi laittaa, ettei mene enempää off-topic :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper

Siellä on jo keskusteltu tuosta miten nuo järjestysnumerot menee, joten en niitä tänne turhaan viitsi laittaa, ettei mene enempää off-topic :)

Kiitos, homma selkeni numeroiden suhteen. Samalla selvisi, että et olekaan ihan sunnuntaipelaaja Metroidin suhteen ;). Taidat odotella peliä kohtalaisen innokkaasti. Sua ehkä kiinnostaa jos et jo tiedä, että EGM-lehti valitsi Super Metroidin numerossa 150, the 100 best games ever, numero ykköseksi. Se on jo aika kova arvostus.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ShereKhan

Kiitos, homma selkeni numeroiden suhteen. Samalla selvisi, että et olekaan ihan sunnuntaipelaaja Metroidin suhteen ;). Taidat odotella peliä kohtalaisen innokkaasti. Sua ehkä kiinnostaa jos et jo tiedä, että EGM-lehti valitsi Super Metroidin numerossa 150, the 100 best games ever, numero ykköseksi. Se on jo aika kova arvostus.

Vastasin tuonne Metroid-threadiin :) Kun täällä tää taitaa olla edelleen vähän off-topiccia ;)

Löysin tällaisen sivun, kun surffasin netissä: http://www.gamegizmo.com/gbatv.html...l]http://www.gamegizmo.com/gbatvpictures.html[/url]

Gameboy Advance TV Adaptor $77, ei paha hinta, saatava tollainen jos se toimii kerran noin hyvin :). Ton hinnan mä maksaisin koska vaan.

Samalla löysin toisen: http://www.lik-sang.com/catalog/ima...y=0&products_id=1496&img=tv-de-advance&show=2
NTSC-versio ja hintaa $89.

Ja vanha IGN-uutinen: http://pocket.ign.com/articles/098/098426p1.html, siinä tosin kerrotaan että tämä jälkimmäinen laite vaatii GBA:n avaamista, mutta IGN lupaa toimia testaajana ;). Katotaan mitä tulevaisuudessa on luvassa.

Tuo ensimmäinen linkkisi ShereKhan vaikutti ihan mukiinmenevältä, mutta kuten olen aiemmin maininnut, en aio GBA:tani aukaista (joka pitää ymmärtääkseni tuossakin tehdä). Tuo lik-sangin linkki ei toiminut, mutta olisikohan tuo sama johon Esa on antanut jo kerran linkin? Ja tuo vika... kuten sanoit vanha juttu ;)

Kyllä minä uskon että sieltä ennemmin tai myöhemmin sellainen virallinenkin versio tulee... Tai sitten ei :D

Joo on mullakin pieni kysymysmerkki viitsiikö ilman insinööriopintoja ruveta availemaan GBA:ta, mutta mulla se on ihan harkinnassa jos laite edes tulisi. Parempi tietenkin ihan Nintendon virallinen, toivotaan.

Kyllä mä sain ton Lik-sangin toimimaan vieläkin, mutta se on juuri tuo Gamesharkin valmistama laite, josta puhutaan IGN:n uutisessakin, että tuskin menetit mitään:).

Yikes!

Ostaako vai eikö ostaa? Päätös tulee päivä päivältä (ja laite laitteelta) hankalemmaksi :D Toisaalta rahaa pitäisi alkaa rupemaan säästämään, ja saattaahan olla että jotain vielä hienompaa värkkiä ilmestyy siihen mennessä kun olen tarpeeksi rahaa kasaan saanut... Tjaah... täytyy katsella.

Toi Esan informoima laitekin kuulostaa aika hyvältä, tilaisin jos löytyisi luottokortti. Pitää toivoa, että joku liike Suomessa saisi laitteen hyllyynsä... :)

Ylös Bottom