Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miten korjata naarmuutuneet levyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wavejp
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

wavejp

New Member
Levyjen naarmuutuminen...

Miten teillä on, minun osat levyt naarmuuntuu (vaikka toimivat) ilmeisesti pelattaessa, sillä en koskaan laske kevyä lattialle ja säilytän aina kotelossa kun en pelaa eli otan pois joka kerta kun sammutan koneen... Onko teillä ilmennyt tällaisia ongelmia, jos on nii mitä teitte sille... Muistelisin että joskus kauan sitten oli samanlainen ongelma jollekkin muulle mutta en silloin kiinnittynyt siihen huomiota...

PS2. Pidän Pleikkaa pystyasennossa pystytuen kanssa ja se ei kaatuile pelatessa eli ongelma ei ole siinä...

No NHL2001:ssä on pieniä viillon tapaisia naarmuja eli ihan kuin ne olis tullu levyn pyöritessä, pidän kyllä hyvää huolta levyistä, tosin toi peli on ollu kohta vuoden käytössä että voi johtua ihan siitä..

enpä tiedä voiko se haittaa jos pitää pystyasennossa.. jotakin juttua oli myös että jos pitää pystyasennossa ja ei ole pehmeetä tukea tai alustaa niin piirit ym jutut siellä alhaalla saattavat vioittua tärinästä, tämä tuli ihan virallisesti sonylta..

Mulla tuli tohon Tekken Tag Tournamentiin naarmuja, joita ekaks epäilin tulleen levyn pyöriessä koneessa. Mutta asiaan löyty hyvin yksinkertainen selitys: Pelin koteloon oli päässy joku hiekan murun tapainen kohtaan johon CD kiinnitetään. CD:hän pääse varsiin vapaasti pyörimään ympäri kotelossa sen kiinnikkeen ympärillä hipoen pohjaa. Ja kun sinne pääse jotain roskaa se aika helposti tekee naarmuja CD:n pohjaan. Ettei vaan olis kyse vain siitä.:cool:

PlayStationissa, siinä vanhassa harmaassa laatikossa, oli joskus samanlainen ongelma. Koneessa oli siinä kohtaa missä CD pyörii, jotain kotelon valamisessa tulleita "piikkejä", jotka jäivät levyn alle ja CD:n pyöriessä naarmuttivat sitä, tuosta selvisi hiomalla "piikit" pois.

ongelma ratkaistu (ainakin väliaikaisesti), pudistin cd pesän sieltä sisä puolelta ja levyt ei näytä naarmuutuvan enää (ainakaan pari testauksen jälkeen)...

PS2. ootteko testannu sitä ainetta jota levitetään levylle, jolloin naarmut peittyy...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
PS2. ootteko testannu sitä ainetta jota levitetään levylle, jolloin naarmut peittyy...

En ole testannut, mutta tiedätkö mistä tuota ainetta saa ostettua suomesta? Sehän ei täytä niitä naarmuja vaan sillä aineella hiotaan naarmut pois.

ei oo sillä pyyhkäsen aina paidan helmalla sen puhtaaksi jottei sinne jäisi mitään

Ehkäpä juuri tuo paita naarmuttaa levyjäsi,sillä olen huomannut
että levyjä ei kannata pyyhkiä oikeastaan millään,juuri siksi että
ne naarmuuntuvat niin helposti.:D

Testattu on "WIPE OUT cd repair kit" ainetta, jonka sain lähimmästä Anttilasta hintaan 150 mk kallista, mutta olen korjannut sillä kolme levyä ja korjauksen jälkeen on toimineet ne pelit moitteetta.

Ainetta laitetaan yksi tippa naarmuun riippuu tietysti naarmun koosta ja kangas palalla, mikä tuli korjaus-sarjan mukana hiotaan naarmu pois.

Kahteen levyyn minulla on tulleet naarmut niin, kun kone on heilahtanut ja silloin lukupää on tehnyt lähes ympyrän muotoisen naarmun koko levyyn. Siis koneen lukupää ei ole tarpeeksi vakaaksi rakennettu, huonompi homma.

Levyn kuin levyn saa korjattua, jos vain ei data kerros ole vioittunut tai etiketti puoli naarmuuntunut. Kannattaa ostaa, jos on tarvista!

minullakin on parissa pelissä vain pari pientä naarmua mutta kyllä ne sen verran vaikuttaa että se peli ei toimi!! mutta taas yhden pelin ceedee on täys naarmuja mutta se toimii kuin unelma!

Kokeilkaa hammastahnaa, joku DCFinissä (www.dcfin.net) oli sen toimivaksi todennut..
Omalla vastuulla kokeilkaa, tulee halvemmaksi jos todella hammastahna toimii :)

Levyt tosiaan naarmuuntuu aika helposti koteloissaan, etenkin kun levyllä/kotelolla on jonkin verran ikää kertynyt, niin etei levyn kiinnitys ole enää tiukka. --> kolme ratkaisua: 1. Hanki CD-boksi tms kuljetusrasia, jossa levyt laitetaan muovitaskuihin. 2. liimaa esim ohutta huopaa levykoteloihin.( liikaa työtä.. ) 3.Pidetään ne kotelot hyllyssä paikallaan eikä pyörimässä ympäriinsä...

Itselläni on cd-boksi, johon levyt kiinnitetään samalla tavalla kuin koteloihinkin, ei kannata hankkia, levyt naarmuuntuu helposti ihan pikku roskistakin jos ne pääsee vähääkään pyörimään.

Älkää kokeilko tuota haamstahna juttua´, sillä meikä kokeili ja levy naarmuuntu täysin... lyvy oli joku tosi vanha pira mutta toimise minun 'entisöinnin' jälkeen aivan moitteetta...

Itselläni ei ole ilmennyt pahempia naarmuja ceedeihin, paitsi psonelle oli pari ongelmaa aikoinaan, kun ne pelit saattoi naarmuttua pelatessa::confused:

mulla oli se hammastahna jotain pepsodent microrakeilla varustettua mömmöä joten lisä naarmuuntuminen johtuu varmaan siitä...

Pitää tänää testata jotain muuta tahnaa...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lynx

Testattu on "WIPE OUT cd repair kit" ainetta, jonka sain lähimmästä Anttilasta hintaan 150 mk kallista, mutta olen korjannut sillä kolme levyä ja korjauksen jälkeen on toimineet ne pelit moitteetta.

Tekeekö tuo aine lyvyn pinnan sumeeksi

Kannattaa käyttää tuossa levyjen korjauksessa thera med 2in 1 hammastahnaa...

PS2. sen hammastanan nimi pitäs vaihtaa 3 in 1:ksi

mulla oli se hammastahna jotain pepsodent microrakeilla varustettua mömmöä joten lisä naarmuuntuminen johtuu varmaan siitä...

Pitää tänää testata jotain muuta tahnaa...

Tuo on juuri parasta tahnaa niiden rakeiden ansiosta. Muilla tahnoilla saa hangata paljon kauemmin ennen kuin naarmut lähtevät.

Millä sä hankasit sitä levyä? Talouspaperi ja vessapaperi ainakin naarmuttaa levya kuten myös monet kankaat. Ne pienet naarmut eivät kuitenkaan haittaa mitään vaikka levy näyttääkin täysin naarmuuntuneelta.

Ylös Bottom