KOnsoleissa nettipelaamisen viivästyminen johtuu varmaan siitä että yhtiöt haluaa tehdä silläkin rahaa, ja siksi tarvitsevat jonkun yhtenäisen palvelumallin pelaajille. PC:llä nettipeleissä tarvitsee maksaa vain palveluntarjoajan yhteysmaksut, pelipalvelimet ei veloita pelaamisesta yleensä erikseen.
Konsoleille suunnitelluissa nettipelipalveluissa Microsoft ja Sony haluavat varmaan osan nettipelaajien rahoista, jolloin esim. olemassaolevan yhteysmaksun lisäksi tullee konsolivalmistajan tai pelifirman pelipalvelimen käyttömaksut.
Tälläisen systeemin pystyttäminen ja sopimuksien solmiminen varsinkin euroopan kaltaisessa maanosassa on erittäin aikaavievää. Jo erilaiset maksujärjestelmät vaativat paljon sovitteluja, jos kaikila olisi luottokortit niin järjestely olisi helppo.
Sony ja MS halunnevat nettiinpääsyn olevan mahdollisimman yksinkertaista, siihen ei riitä pelkästään se että konsolissa on jo valmiina ethernet yhteys, vaan tarvitaan toimiva palveluverkosto. Sonyllä tässä on vielä enemmän työtä koska heidän nettivisionsa ei rajoitu pelkästään pelaamiseen.
Laajakaistakäyttäjiä on vielä kuitenkin melko vähän, että nettiyhteyksien lanseeraminen olisi vielä edes taloudellisesti kannattavaa.
Sonyllä on verkkoadapteri ja kovo ollut jo periaatteessa valmiina julkaistavaksi yli vuoden ajan, mutta markinat eivät ole vieläkään otolliset. Samasta systä uskon MS:n vetkuttelevan asiassa.
Verkkopelaaminen tuskin tulee ohittamaan suosiota paikallisesti pelattavilta peleiltä, enkä usko että kovin monet ovat todellisuudessa edes järin kiinostuneita esim. Quake tyylisistä verkkopeleistä, jotka pelikokemuksena tarjoavat vähemmän kuin vastaava juonellinen yksinpeli.
Konsoleissa uskon että suuremman suosion tulevat saavuttamaan kommunikointiin perustuvat pelit (vrt. tvchattien käsittämätön suosio
), kuten MMORPG:t, sekä kilpa-ajopelit.
MS:n nettiin tarjoama puhekommunikointi voi olla hyvä idea, mutta pelkään että suuri yleisö vierastaa sitä, ja viestii mieluummiin tekstillä.
En siis pidä pelkkää verkkopelaamista kovinkaan suurta yleisöä houkuttelevana.
On mielenkiintoista seurata kumpi tulee houkuttelemaan paremmin suurta yleisöä:
MS:n pelkkää pelaamista tukeva nettiyhteys, vai
Sonyn pelejä, musiikkia, elokuvia, sähköpostia, chatteja ja www-sivustoja tarjoava yhteys.