Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miten testaan kuolleet pixelit?

Mika73

Well-Known Member
Eli onko jotain hyvää keinoa, jolla kuolleet pixelit saa testattua kaupassa?

Jotain testikuvia oli IGN:n sivustolla, mutta se edellyttäisi toista muistikorttia ja kuvien sinne ennakkoon lataamista.

Näkeekö nuo muuten helposti vain laittamalla virran päälle tai..
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Jees. Etenkin mustaa pohjaa vasten kuolleet pixelit erottuvat hyvin. Ruudun pitää kuitenkin olla päällä, sillä sammutetusta laitteesta ei kuolleita voi oikein paikantaa. Mutta onhan noilla ihan normaali vaihto- ja palautusoikeus; jos viallinen laite sattuu kohdalle, kaupan voi purkaa. Eli ei kannata turhia stressata.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Joskus oli puhetta, ettei Sony vaihda laitteita, jos niissä on kuolleita pixeleitä..

Mikä lienee nykyinen kanta..
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Sony ei voi pahemmin voi vaikuttaa täkäläisiin kuluttajalakeihin, eli ainakin Suomesta ostetut vialliset laitteet voi ihan varmasti palauttaa takaisin kauppaan.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Eihän kaikkia litteitä näyttöjäkään voi palauttaa, jos niissä on kuollut pixeli.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Luulisi, että joissain tapauksissa tietämättömän myyjän kanssa tai muuten vain tarpeeksi jankkaamalla saisi koneen kuolleen pikselin takia vaihdettua, mutta mitenkään yksiselitteisesti se tuskin onnistuu.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Hex sanoi:
Luulisi, että joissain tapauksissa tietämättömän myyjän kanssa tai muuten vain tarpeeksi jankkaamalla saisi koneen kuolleen pikselin takia vaihdettua, mutta mitenkään yksiselitteisesti se tuskin onnistuu.

Ote PSP käyttöohjeista. LCD-näytön joissakin kohdin saattaa ilmetä punaisia, sinisiä tai vihreitä
pisteitä(kirkkaita pisteitä) tai mustia pisteitä(pimeitä pisteitä). nämä ovat tavanomaisia käytettäessä LCD näyttöjä, eivätkä ole merkki laiteviasta. jne.

Yhden pikselin takia on siis turhaa roudata laitetta mihinkään.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Mika73 sanoi:
Eihän kaikkia litteitä näyttöjäkään voi palauttaa, jos niissä on kuollut pixeli.
Kummallista. Minä olen elänyt sellaisessa uskossa, että jos tuote ei ole kunnossa, sen voi palauttaa. Toivottavasti en nyt ole puhunut läpiä päähäni. Joku lakitiedon opiskelija tai ammattilainen voisi varmaan valistaa tarkemmin yksityiskohdista.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

feldon sanoi:
Kummallista. Minä olen elänyt sellaisessa uskossa, että jos tuote ei ole kunnossa, sen voi palauttaa. Toivottavasti en nyt ole puhunut läpiä päähäni. Joku lakitiedon opiskelija tai ammattilainen voisi varmaan valistaa tarkemmin yksityiskohdista.

Jokuhan täällä jossakin höpisi, että määrätty määrä saa olla noita pisteitä. Joku standardi vissiin olemassa tällekin hommalle.

Mutta aika huonoa tuuria tulee olemaan, jos koneesta noita löytyy. Meinaan ei taida kukaan kuka on PSP importannut, niin valittanut noista kuolleista pisteistä täällä.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Gore sanoi:
Yhden pikselin takia on siis turhaa roudata laitetta mihinkään.
No turhaa ja turhaa...... Jos PSP:ssäni olisi kuollut pikseli ja saisin sen vaihdettua, niin se olisi minulle kaikkea muuta kuin turhaa.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

feldon sanoi:
Kummallista. Minä olen elänyt sellaisessa uskossa, että jos tuote ei ole kunnossa, sen voi palauttaa. Toivottavasti en nyt ole puhunut läpiä päähäni. Joku lakitiedon opiskelija tai ammattilainen voisi varmaan valistaa tarkemmin yksityiskohdista.
Noillahan on eri laatustandardeja, joissa parhaassa ei kuolleita pikseleita saa olla ja muissa on jonkinlainen toleranssi. Valitettavasti valmistustekniikat ovat vielä sellaisia, että syntyisi aivan liikaa hukkaan meneviä paneeleja, jos käytettäisiin nollatoleranssia.

Juttu voi kai verrata kuvaputkitelevisioiden virheisiin. Niissäkin on tietyt toleranssit geometria, konvergenssi-, yms virheille.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Hex sanoi:
No turhaa ja turhaa...... Jos PSP:ssäni olisi kuollut pikseli ja saisin sen vaihdettua, niin se olisi minulle kaikkea muuta kuin turhaa.

Niin meinaankin sitä että yhden pikselin takia ei laitetta automaattisesti vaihdeta. Eri juttu on jos myyjä tietämättömyyttään menee laitteen vaihtamaan. Kannattaako tosta nyt vielä stressata kun eihän sulla ole vielä koko laitetta? Btw. kaverini japski PSP:ssä oli yksi kirkkaana palava eli jumiutunut pikseli mutta noin kahden kuukauden käytön jälkeen se alkoi toimimaan. Nyt näytössä kaikki pikselit skulaa :)
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Epäselvä ISO-standardi 13406-2 noista kuolleista pikseleistä on tosiaan olemassa eli pari kuollutta (mustaa) tai kuumaa (kirkaana tai yksivärisenä palavaa) pikseliä ei riitä vaihdon syyksi. Moni laitevalmistaja tosin vaihtaa tuotteen standardia vähäisemmilläkin virheillä, mutta tällöin yleensä vaikuttaa ongelmapikseleiden sijainti ruudulla eli keskellä ruutua olevat ovat merkittävämpiä kuin sivulla ja kulmissa olevat.

Nähtäväksi varmaan jää, mikä politiikka PSP:n kohdalla otetaan käyttöön.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Varmaan riippuu ihan siitä, miten paljon mahdolliset kuolleet pikselit häiritsevät. Ja kyllähän ostopäivästä lähtien on vajaat kaksi viikkoa aikaa purkaa kauppa, jos tavara ei vastaa kuluttajan odotuksia. PSP on kyllä sen verran laadukas vehje, että en tosiaan ennakkoon stressaisi kuolleista tai jumittuneista pikseleistä.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Kirjoitin tän jo toiseen threadiin, mutta laitetaanpa tähänkin sama viesti..

Konsolinet.fi:stä saatua tietoa:

"
Meiltä on takuu-infoa tulossa suomeksi ihan lähiaikoina. Sallittujen
"kuolleiden" pikselien tarkkaa määrää ei ole vielä varmistettu. Ohessa
kohta tulevista takuuohjeista liittyen tähän aiheeseen.

---------

Q5 What is Sony Computer Entertainment Europe's warranty policy for
claims regarding screen quality (including pixel quality)

A5 In the rare case of such a complaint the unit should be checked to
see that the media being viewed is of a suitably high quality. For example,
video stored on the memory stick may not be as clear as video being played
directly from a UMD disc. If the issue is concerning screen pixels it
should be noted that a small number of inactive pixels is acceptable and
within the tolerance level within which TFT screens are produced. SCEE will
not accept claims for refunds or exchanges on the basis of a small number of
inactive pixels which under all normal viewing and playing circumstances are
extremely difficult to detect.

-----------

Elikä eivät näyttäisi maahantuojalla vaihtavan yhden tai kahden kuolleen
pikselin takia. Täytyy odotella tarkempaa suomenkielistä takuuohjetta, jos
siinä olisi joku tietty sallittu pikselimäärä."
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Ei missään nimessä kannata hyväksyä mitään vikoja uudessa vehkeessä... varsinkin kun lcd-monitorit ja nintendon kannettavat voi ainakin suomessa vaihtaa jo yhdestä pikselistä. Sen verran kun googletin aihetta niin pohjoisamerikassakin näytti olevan liikkeitä jotka ovat vaihtaneet viallisen näytön takija... ja siellähän ei ole yhtä hyvä kuluttajansuoja kuin meillä :p
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen voi palauttaa 14-päivän kuluessa mikäli siinä on jotain vikaa.
Jotkut kaupat kieroillen vääntävät tuollaista että emme ota kuollutpixelisiä näyttöjä takaisin, mutta sitten vain ilmoitus kuluttaja-asiamiehelle ja se kauppa saa selkäsaunan.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

The Bladekill sanoi:
Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen voi palauttaa 14-päivän kuluessa mikäli siinä on jotain vikaa.
Jotkut kaupat kieroillen vääntävät tuollaista että emme ota kuollutpixelisiä näyttöjä takaisin, mutta sitten vain ilmoitus kuluttaja-asiamiehelle ja se kauppa saa selkäsaunan.

Koskeeko tämä muutakin, kun postimyyntiä...
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

Itse epäilen ettei näitä kuolleita pixeleitä tule hirveästi vastaan. Esim jos ajattelee monellako täällä on jo Import laite, eikä niissäkään ole noita löytynyt. Niin aika vähäistä tulee luultavasti olemaan ja jokunen poikkeus tietty voi vahvistaa säännön.
 
Vastaus: Miten testaan kuolleet pixelit?

XShava sanoi:
Itse epäilen ettei näitä kuolleita pixeleitä tule hirveästi vastaan. Esim jos ajattelee monellako täällä on jo Import laite, eikä niissäkään ole noita löytynyt. Niin aika vähäistä tulee luultavasti olemaan ja jokunen poikkeus tietty voi vahvistaa säännön.

Toivottavasti näin. Toisilla on tuuria, toisilla ei: minulla oli toisessa DS:ssä muutama (4) kuollut pikseli, sain uuden tilalle ja siinä oli pari todella rumaa vihreää kuollutta pikseliä. Jeejee.
 
Ylös Bottom