Vastaus: Mitkä parhaan elokuvan Oscar-voittajat olet nähnyt?
Noin 39 leffaa katsottuna, mukaan laskettu myös nähty joskus nulikkana.
Alla muutamia lyhyitä kommentteja joistain näkemistäni:
2004 - Million Dollar Baby
- Mielestäni yliarvostettu elokuva. Turhan varman päälle pelaava, ja osin jopa kliseinen nousukertomus. Itse pidin samoihin aikoihin ilmestyneestä Cinderella Manista melkeinpä enemmän, tosin lähinnä parempien nyrkkeilyottelujen takia.
2003 - Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu
- Arvostelu löytyy FF:stä, mutta kyseessä on saagana yksi parhaiten onnistuneimpia kirjasovituksia. Visuaalisesti upea, vaikkakin omia lapsuksia löytyykin.
2001 - Kaunis mieli
- Lue MDB. Ei mitenkään kovin ihmeellinen, mutta hyvä elokuva kuitenkin. Ei todellakaan Oscarin arvoinen.
1999 - American Beauty
- Loistava, suorastaan loistava. Oikeutettu oscar, ja elokuva on yksi hienoimpia koskaan.
1997 - Titanic
- Muutamilla leikkauksilla kyseessä olisi erittäin nautittava nyyhkydraama. Nykyisellään nautittava, vaikkakin välillä turhan laahaava sellainen. Oscar olisi pitänyt mennä kylläkin La Confidentalille.
1994 - Forrest Gump
- Humoristinen elokuva, joka pelaa kieltämättä Oscar-ässänsä alusta loppuun saakka. Toisin kuin esim. Kaunis mieli, tässä se ei haittaa. Historia bongailut ovat hienoja.
1992 - Armoton
- Modernin westernin ainoa edustaja, ja hyvä sellainen. Parempaa ei ole juuri nähty sitten Huuliharppukostajan ja dollari-trilogian. Myönnettäköön, etten ole kuitenkaan kaikkein suurin western-fani.
1986 - Platoon - Nuoret sotilaat
- Vaikka itse pidänkin saman ohjaajan Salvadorista enemmän, on Platoon kuvaistanut morttitason sodankäynnin hienosti. Loistava elokuva.
1984 - Amadeus
- Loistava elokuva myöskin, etenkin pidempi ohjaajanversio. Leffoja, jotka muutti minun käsityksen klassisesta musiikista. Lopun requiem-kohtaus on toteutettu hienosti.
1957 - Kwai-joen silta
- Parhaimpia sotaleffoja, joita olen nähnyt. Saulin
arvostelu sanoo suurimman osan elokuvan hyvyydestä. Leanin visuaalisuus ja käsikirjoitus ovat erinomaisessa vedossa.
1953 - Täältä ikuisuuteen
- Unohda Pearl Harbor! Jos tahdot rakkaustarinan, on tämä ainoa oikea valinta. Mikäli itse sotaosuus kiinnostaa, niin käänny Tora! Tora! Tora! -leffan puoleen.
1943 - Casablanca
- Katsoin elokuvan ensimmäisen kerran vasta pari vuotta sitten, hieman kyynisenä. Onko tämä nyt muka niin hyvä kuin kaikki väittäävät? No olihan se. Tarina on universaali, eikä ole vanhentunut pätkääkään.
1939 - Tuulen viemää
- Toinen leffa kategoriaan: Onko tämä nyt muka niin... Olihan se sekin. Tosin ei aivan niin hyvä kuin Casablanca. Jälkimmäinen näytös on huomattavasti parempi ja surullisempi kuin ensimmäisen suht. letkeä kerronta.