Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mielipiteeseeni varmaan vaikuttaa myös se, että olen tainnut onnistua lukemaan vain niitä aiheita, joissa ei ole mielestäni edes suuria ongelmia ollut. Ei lainausten kanssa tai muutenkaan.
Minulla on tarjota tähän selitys; aiemmin olen poistanut turhuudet ja typistänyt lainaukset melko lailla kenenkään huomaamatta. Vain jos samalta tyypiltä on lyhyen ajan sisään tullut samankaltaisia töppäyksiä, olen privaviestillä asiasta häntä opastanut. Ei siis kortteja tai muitakaan näkyviä kurinpitotoimenpiteitä.

Mutta kun tuota tekee kuukaudesta toiseen, kymmeniä kertoja päivässä, eikä se tuota haluttua tulosta (eli asiallisempia viestejä jne), oli lopulta nostettava kissa pöydälle ja kortit kans.

Tästä syystä suuri sääntöjen teroittaminen tuntuu oudolta pullistelulta ylläpidon toimesta.
En näe tätä mitenkään "ylläpidon pullisteluna". Ei meille tuota mitään tyydytystä läiskiä käyttäjille kortteja, pikemminkin päinvastoin. Mitä enemmän niitä joutuu antamaan, sitä harmittavampaa se on. Jo pelkän huomautuksen antaminen vie kuitenkin jonkin verran aikaa ja vaivaa, etenkin jos siinä sivussa joutuu viestin vielä poistamaan/siirtämään/siistimään.

Harras toiveemme kuitenkin on, että tämän räväkän alun jälkeen ihmiset alkavat laajemminkin miettiä foorumikäyttäytymistään sekä sitä, mitä ja miten viestejä kirjoittavat. Ja jos oppi menee perille, jossain vaiheessa vähenee tarve kortilla läpsyttelyyn huomattavasti.

Tai sitten olen vain naiivi idealisti.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Vai että varoituksia satelee helpommin. Muistaakseni en ole saanut yhtään moista koskaan, joten siis ilman varoituksiakin pystyy postailemaan satoja viestejä. Ei siis mitenkään mahdotonta.

Mutta kyllä tuo "varoitus" kuullostaa aika rajulta jos sellaisen saa nettietiketti virheestä. Eikö tahattomaan lipsahdukseen sopisi termi "opastus" ja tahalliseen termi "varoitus"? Näin tämä spykkolokkia ehkäisisi porttiteoreettisen johdatuksen nettietikettinegatiivisuuteen. täh... Siis, opastus on kuin:"tervetuoloa hyvisten leirii, jee jee, neuvomme sinua mielellämme yhteisen päämäärämme rakentamisessa". Varoitus taas: "senkin pahis, pidämme sinua silmällä". Got it?
Pikku asia, mutta vaikuttaa varmasti paljon uusien tulokkaiden kykyyn hyväksyä tiukka moderointi.


Ja ihan hyvä pointti teiltä modeilta kiinnittää huomiota quottamiseen. Viimeaikoina ollut muutamilla ketjuilla hyvin vaikeasti luettavaa tekstiä juuri pitkien lainausten johdosta.
PS.Alla loistava esimerkki samaa mieltä olemisen vaikeudesta. Niin ja tietenkin siitä, että joskus voi myös viitata aimmin kirjoitettuun eikä kirjoittaa sitä uudelleen.

XShava: Olen muuten samaa mieltä lainauksista, paitsi että kyllä sitä tarvitaan mahdollinen tapa ilmaista olevansa samaa mieltä. Olisiko muuten tämä tyyli sopivampi kuin

tämä:
XShava sanoi:
Lainauksien kohdalla siis huomautetaan kun lainataan sivu tekstiä ja siihen vastataan hymiöllä tai tekstillä joka ei tuo painoarvoa keskusteluun. Kuten "Olen samaa mieltä" tai "Hyvä". Tai kun lainataan tosiaan koko lainaus, vaikka olisi voitu napata vain se kommentti johon kommentoidaan (Lukijoille parempi)
Juuri näin, mutta kyllä sitää pitää voida ilmaista olevansa samaa mieltä.


Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin tuo ylempi olisi mielestäni se oikea tapa. Tosin kyseessähän on onlineri joten pelkästään tollaisen heittäminen on aika turhaa. Noita alempia taas näkee aika usein ja sehän ei ulkoasultaan vaikuta onlinerilta mutta sisällöltään se on juuri sitä. Rivejä menee aika erimäärä saman asian ilmaisuun.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mutta kyllä tuo "varoitus" kuullostaa aika rajulta jos sellaisen saa nettietiketti virheestä. Eikö tahattomaan lipsahdukseen sopisi termi "opastus" ja tahalliseen termi "varoitus"?
Kortteja on kahta laatua; huomautuksia ja varoituksia. Olen täysin samaa mieltä siitä, että esim. näiden ylipitkien lainausten kanssa olisi hyvä antaa aluksi ihan pelkkä huomautus. Uskon, että useimmat ottavat onkeensa jo pelkästään sitä, eikä siitä jää edes sitä yhtä "virhepistettä" kummittelemaan profiiliin. Varoitus voitaisiin antaa vasta, kun ongelma jatkuu saman tyypin kanssa huomautuksesta huolimatta.

Mutta tämä on asia, josta ylläpidossa parhaillaan käydään keskustelua. Toivottavasti vaaka kallistuu siihen suuntaan, että suoria punaisia kortteja jaetaan harvakseltaan.

XShava: Olen muuten samaa mieltä lainauksista, paitsi että kyllä sitä tarvitaan mahdollinen tapa ilmaista olevansa samaa mieltä. Olisiko muuten tämä tyyli sopivampi kuin
Periaatteessa kyllä. Tätä tapaa voisin jopa suositella.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Rikkomukset: 0/1 (2) | mitäs tuo meinaa? En löytänyt ainakaan nopealla haulla muuta kuin tämän threadin. Olen ehkä tekemässä kauppaa sellaisen henkilön kanssa jolla lukee noin. Palautteet ovat kyllä positiivisia, mutta tuo jäi hieman vaivaamaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Rikkomukset: 0/1 (2) | mitäs tuo meinaa?
Huomautusten määrä/Varoitusten määrä (varoituksista kertyneet pisteet). Huomautukset ovat näitä keltaisia kortteja ja varoitukset punaisia. Pisteitä saa vain jälkimmäisistä. Lisätietoa löytyy tästä ketjusta.

Eivät siis suoranaisesti liity kauppapalautteeseen millään lailla, mutta esim. kaupankäyntiepäselvyyksistä voi saada huomautuksen/varoituksen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Itseasiassa kyllä tuosta huomatuksestakin jää jälki omaan profiiliin, joka ei tietääkseni häviä mihinkään, vaikka vaikutusaika loppuisikin. En sitten tiedä, pystyykö sitä kukaan ulkopuolinen tarkastelemaan, kuin moderaattorit tai tilinhaltija.

EDIT: Itsehän olen saanut kaksi huomautusta foorumilla olon aikanani, mutta ilmeisesti tuo aikaisemmin saamani ei enää näy. Selitys?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Itseasiassa kyllä tuosta huomatuksestakin jää jälki omaan profiiliin, joka ei tietääkseni häviä mihinkään, vaikka vaikutusaika loppuisikin. En sitten tiedä, pystyykö sitä kukaan ulkopuolinen tarkastelemaan, kuin moderaattorit tai tilinhaltija.
Nimenomaan muut ei pysty.

EDIT: Itsehän olen saanut kaksi huomautusta foorumilla olon aikanani, mutta ilmeisesti tuo aikaisemmin saamani ei enää näy. Selitys?
Se vanha poistui tuon korttiuudistuksen yhteydessä. Silloin kaikki saivat armahduksen, eli KAIKKI vanhalla järjestelmällä annetut huomautukset ja varoitukset poistettiin. Siis ihan poistettiin-poistettiin, eli niitä ei edes ylläpito saa kaivettua esille kuin korkeintaan tietokannan backupista.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olin saanu videon kommentoinnista virallisen huomautuksen. Ei oikein tunnu mukavalta. :( En kirjoittanut tahallani lyhyttä komenttia. Halusin vain ilmaista mielipiteeni eikä minulla ollut asiaan liittyen mitään "uutta lisättävää" niin kuin olisi näköjään pitänyt olla. Pahoittelen asiaa ja yritän kommentoida videoita jatkossa informatiivisemmin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olin saanu videon kommentoinnista virallisen huomautuksen. Ei oikein tunnu mukavalta. :( En kirjoittanut tahallani lyhyttä komenttia. Halusin vain ilmaista mielipiteeni eikä minulla ollut asiaan liittyen mitään "uutta lisättävää" niin kuin olisi näköjään pitänyt olla. Pahoittelen asiaa ja yritän kommentoida videoita jatkossa informatiivisemmin.

Melko ihmeellistä touhua kyllä, jos tuosta uncarted 2 videon kommentoinnista napsuu huomautuksia.. :p Eiköhän se ole normaalia, että tollasta videota kommentoi muutamalla sanalla, eihän tosta mitään syvällistä analyysiä saa väännettyä..
Ja kuitenkin jokaiseen pelikeskusteluun tulee enemmän tai vähemmän aiheettomia viestejä, eikä niistä mitään huomautuksia tule.
Sillon ymmärrän noi huomautukset, jos aina laittaa yhden tai kahden sanan viestejä, tai muuten "häiriköi" viestittelemällä.
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta sattui aihe silmään. :D
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kootut videon poistetut kommentit

"Tässä vihreä naurava hymiö" Vähä nauroin tolle

AIVAN MAHTAVA!

Loistava video ja ihan mieletön lyriikkakin siinä :D Aivan paras! :D

Ei helkuta, saipahan nauraa kunnolla :)

Tosi hauska toi video. Hyvä hyvä.

Aika loistava!! :)


Tämä nyt on hivenen kaksipiippuinen juttu. Taisaalta tarpeettomia, mutta videon ollessa kyseessä taas ehkä tarpeellisia.

Kysymys kuuluu, mennäänkö nyt liian tiukiksi vai olivatko nämäkin sellaista informaatiota, mitä ilman pärjäämme.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kysymys kuuluu, mennäänkö nyt liian tiukiksi vai olivatko nämäkin sellaista informaatiota, mitä ilman pärjäämme.

Minun mielestäni ilman tuon tyylisiä, siis lyhyitä kommenttaja tullaan toimeen, kommentit voisivat olla hieman paremmin ja pidemmin perusteltuja.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

XShava sanoi:
Kysymys kuuluu, mennäänkö nyt liian tiukiksi vai olivatko nämäkin sellaista informaatiota, mitä ilman pärjäämme.

Oma vastaus on kyllä molempiin. Ilmankin tuollaisia kommentteja toki pärjätään, mutta eipä nuo itseä ainakaan millään tapaa ole koskaan häirinnyt.
Ja linja on ehkä hieman tiukka, tai sitä pitäisi mukauttaa esimerkiksi videon mukaan.
Eihän tuollaisesta pätkästä voi olettaa saavan järkevää keskustelua, tai montaa riviä kommenttia.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kysymys kuuluu, mennäänkö nyt liian tiukiksi vai olivatko nämäkin sellaista informaatiota, mitä ilman pärjäämme.

Minusta linja rupeaa olemaan jo vähän liian tiukkaa. Varmasti ilman tuollaista informaatiota pärjäämme, mutta toisaalta niistä on myös hyötyä. Jos kukaan ei kommentoisi mitään tuosta videosta, niin saattaisi olla, että moni ei sitä katsoisi. Muutamat kommentit siitä, kuinka hyvä ja hauska video on, edesauttaa muiden katsomishalukkuutta. Näin ainakin itsellä, katsoin sen positiivisten kommenttien valossa. Itse pidin noita kommentteja häiritsevänpänä sitä, että ilon purkaukset hauskasta videosta johtivat varoituksiin koko konkkaronkalle. Kohta ei kukaan uskalla kirjoittaa enää mitään, kun pelkää ettei postauksessa ole riittävästi sisältöä. Silloin ei varmasti foorumi palvele enää ketään.

Raja on vedettävä johonkin, mutta olkaa tarkkana ettei sitä vedetä liian pitkälle.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Liian tiukka meininki. Vaikea olettaa videokommenteissa mitään syvällisempää löytyvänkään. Esimerkkinä tästä voi katseet kohdistaa vaikkapa YouTuubiin, joka on selvästi KonsoliFIN Median suorin vertauskohde ja kilpailija.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kootut videon poistetut kommentit
Kysymys kuuluu, mennäänkö nyt liian tiukiksi vai olivatko nämäkin sellaista informaatiota, mitä ilman pärjäämme.

Ei hyvä mielestäni, ei varsinkaan noissa videoissa... Jos moderointi noin yleesäkkin menee liian tiukaksi, pitää liikaa miettiä nitä VOI kirjoittaa; että jos jääkin virke liian lyhyeksi. Tämä taas saa vierastamaan koko foorumia, kun "ei voi" kommentoida lukemaansa. Toisaalta ymmärrän pointin täysin. Kaksiteräinen miekka, onneksi en ole päättävä elin. :)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Liian tiukka meininki. Vaikea olettaa videokommenteissa mitään syvällisempää löytyvänkään. Esimerkkinä tästä voi katseet kohdistaa vaikkapa YouTuubiin, joka on selvästi KonsoliFIN Median suorin vertauskohde ja kilpailija.

Täysin samaa mieltä. Ei näiden viestien tai kommenttien tarvi olla mitään syväluotaavia analyysejä kyseisistä pätkistä tai nykymaailman tilanteesta.

Saisi tuon viestien poistelun lopettaa kokonaan minun mielestäni. Olkoot se sitten "lol" tai "haista paska" -kommentti, mutta ei sitä poistaa tarvi. Sen kyllä huomaa, jos jokin viesti on pois kontekstista.

Tietääpähän olla kommentoimatta.

Minun mielestäni ilman tuon tyylisiä, siis lyhyitä kommenttaja tullaan toimeen, kommentit voisivat olla hieman paremmin ja pidemmin perusteltuja.

Tästä tullaan siihen, että saadaan lukea muka-analyyttisiä ja tietorikkaita postauksia, joita ei hullukaan jaksa kauaa lukea, koska niissä ei varsinaista sisältöä ole, vaan täytetekstiä, että kommenttia ei poistettaisi.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olen itse vahvasti kaikkea turhanpäiväistä viestittelyä vastaan, koska ne harvemmin antavat mitään kunnollisia virikkeitä hyvälle keskustelulle. Harvemmin ns. turhat viestit edes muita käyttäjiä kiinnostaa, joten siinäkään mielessä ne eivät kuulu foorumin puolelle. Ennen viestin lähettämistä jokaisella käyttäjällä on vielä henkilökohtainen mahdollisuus punnita oman viestinsä tarpeellisuus/ tarpeettomuus. Tuota tilausuutta ja sen tärkeellisyyttä jokainen voi punnita omassa arvoasteikoissaan. Kaikki kuitenkin varmasti ymmärtävät, että tämän sivuston foorumin puolen ei ole tarkoitus sisältää lyhyitä ja sisällöttömiä chat/ messenger / IRC- tasoisia kommentteja.

Nyt on kuitenkin tästä kaikesta huolimatta pakko todeta, että ehkäpä tuo linja lipsui tässä kyseisessä tapauksessa hieman liiankin tiukaksi. Tämä mielipide koskee siis vain ja ainoastaan tuota videon kommentoinnista syntynyttä "jupakkaa" ja siitä jaettuja huomautuksia. Jos nuo kyseiset viesti olisi postattu itse pelin ketjussa, niin niiden tarpeettomuuden olisi voinut todeta huomattavasti helpommin. Näinhän ei ilmeisesti kuitenkaan ollut, vaan kommentointi tapahtui tuolla KFIN- median puolella?

Tälläisissä tapauksissa olisi mielestäni hyvä, jos sääntöjen rajoja pystyisi hieman venyttämään ja paukuttamaan. En nimittäin omassa pääkopassani miellä tuota mediaosion kommentointia aivan yhdenvertaiseksi tämän varsinaisen foorumikeskustelun kanssa. Tuolla puolella olisi siis mahdollista pitää hieman rennompaa otetta. Yksi pointti on varmastikin se, että kaikki videot eivät vaan yksinkertaisesti voi aiheuttaa keskustelijoissa välitöntä tarvetta täydellisille syväanalyyseille aiheen tiimoilta. Mielipiteitään ja mietteitään saisi siis näissä tapauksissa ilmaista hieman lyhytsanaisemminkin. En toki kiellä sitä etteikö myös asiapitoisemmat, analysoivammat ja rakentavammat viestit sopisi tuonne videoiden jatkeeksi. Niitäkin toki kaivataan, jos videot vain tälläisiin antavat aihetta.

Pointtini on kuitenkin se, että näissä videoiden kommenteissa voisi antaa hieman normaalia vapaammat kädet ilmaista omia tuntemuksiaan ja tässä kyseisessä tapauksessa ilonpurkauksia asian tiimoilta. Ei tuollaiset kommentit varmaankaan aivan älyttömästi keskustelulle anna, mutta tuossa tapauksessa en kuitenkaan kokenut niitä häiritsevänä tekijänä. Tiedän toki itsekin sen, että tässä asiassa piilee kaksiteräinen miekka. Eli periaatteessa pitäisi pystyä teroittamaan käyttäjille madollisimman hyvin tuon mediaosion ja varsinaisen foorumin käytännönerot ja keskustelusäännöt.

Stammy sanoikin sen hyvin, että tälle KFIN- medialle lähimpänä verrokkina ja kilpailijana voidaan pitää youtubea. Jos porukka ei tuolla KF- median puolella enää uskalla jakaa kommenttejaan voi seurauksena olla myös se, että katselukerrat ja sitä kautta videoiden lisääminen hidastuu. Tästä taas saattaa seurata se, että KFIN- median kiinnostavuus hieman hiipuu ja porukka siirtyy yhä enenevissä määrin takaisin youtube- palvelun pariin. Se ei taas käsittääkseni palvele millään tasolla KFIN- sivuston mediaosiolle asettamia tarkoitusperiä, koska käsittääkseni sen käyttäjiä ei ole missään tapauksessa tarkoitus karkoittaa ylitiukoilla linjauksilla. Tämä kyseinen esimerkki oli vain äärimmäinen worst case scenario ja vieläpä aika kaukaa haettu sellainen, mutta luultavasti kuitenkin ymmärsitte, että mitä pointillani koitin ajaa takaa.

Tiedän todella hyvin sen tosiasian, että sen kuuluisan rajan vetäminen on näissä tapauksissa todella vaikeaa. Siinä mielessä ei käy missään mielessä kateeksi sivuston moderaattorien hommaa selvitellä näitä tapauksia. On hyvin vaikeaa todeta absoluuttisesti sitä, että mikä ratkaisu on missäkin tilanteessa se paras/ toimivin ratkaisu. Noin muutoin on annettava myös suuret kiitokset siitä, että koitatte parhaanne mukaan saada foorumin linjan mahdollisimman yhdenmukaiseksi, jotta meillä käyttäjillä olisi mahdollisimman selkeät pelisäännöt tänne kirjoittaessa. Se palvelee meidän kaikkien tähän yhteisöön kuuluvien etua ja parantaa varmasti keskustelupalstan luettavuutta ja tasoa entisestään.

Tälläisiä mietteitä tältä suunnalta tällä kertaa näin lauantain ja sunnuntain välisen yön pikkutunneilla. Halusin vain tuoda omat mietteeni esiin asian tiimoilta.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Jos nuo kyseiset viesti olisi postattu itse pelin ketjussa, niin niiden tarpeettomuuden olisi voinut todeta huomattavasti helpommin. Näinhän ei ilmeisesti kuitenkaan ollut, vaan kommentointi tapahtui tuolla KFIN- median puolella?

Itseasiassa KonsoliFIN Media osioa ei tähän jupakkaan pidä sotkea. Video linkki tuli foorumin peliketjuun ja siellä olevat kommentit poistettiin.

Media osiossa videoita voi täysin vapaasti kommentoida, eikä sieltä poisteta viestejä kuin vain, jos ovat täysin sontaa. Eli kaikki "Hieno" jne viestit saavat siellä kyllä olla.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Itseasiassa KonsoliFIN Media osioa ei tähän jupakkaan pidä sotkea. Video linkki tuli foorumin peliketjuun ja siellä olevat kommentit poistettiin.

Tiedä sitten onko tarkoituksellista, mutta viestit ovat edelleen ketjussa näkyvissä varoitusmerkintöineen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Itseasiassa KonsoliFIN Media osioa ei tähän jupakkaan pidä sotkea. Video linkki tuli foorumin peliketjuun ja siellä olevat kommentit poistettiin.

Ahaa... no niin, jostain syystä noiden aiempien viestien perusteella oletin kyseisten viestien olleen tuolla KFIN- Mediaosion puolella. Pyydän tässä suhteessa nöyrimmästi anteeksi omaa huolimattomuuttani. Tässä kyseisessä tapauksessa olisi varmaankin ollut parempi tutkia ennen kun aloin hutkimaan. Putosi itseasiassa aika täydellisesti pohja koko tuolta aikasemmalta kirjoitukseltani. Saimme tässä nyt sitten ihan konkreettisen esimerkin siitä, että kun kirjoittelee tänne liian väsyneenä, niin saattaapi hyvinkin helposti mennä puurot ja vellit sekaisin. Tuossa aiemmassa kirjoituksessa toin kuitenkin tämän asian tiimoilta oman mielipiteeni harvinaisen selvästi esille.

Eli tarkastelen nyt itsekin asiaa täysin erilaiselta kantilta, kun on tiedossa, että mitä tässä todellisuudessa tapahtui. Eli tuollaiset "hieno", "jes" ja vastaavat viestit eivät mielestäni kuulu tuonne itse pelin ketjuun foorumin puolelle. Ne voi mielestäni käydä kirjoittamassa tuonne mediaosion videokommenteihin, jos tuntee tarvetta kyseisenlaiseen fiilistelyyn. Se ei tunnu ainakaan omasta mielestäni niin suurelta vaivalta ja samalla pysyy se itse pelin ketju paljon puhtoisempana sekä selkeämpänä paikkana keskustella. Tosin nyt kun tässä kyseisessä tapauksessa kävin kurkkaamassa nuo kommentit tuolta pelin ketjusta, niin eivät ne loppupeleissä kovin häiritseviltä näyttäneet. Ymmärrän kuitenkin hyvin sen, että jos linjan haluaa säilyttää asiassa ja kitkeä tuollaiset parin sanan sisällöttömät heitot pois, niin silloin siitä ei myös parane lipsua. Siihen en halua ottaa kantaa, että olivatko nuo huomautuksen arvoisia rikkeitä vai olisiko asian voinut hoitaa hienovaraisemmin. Uskon kuitenkin vakaasti siihen, että meidän ylliksillä on homma paremmin kuin hyvin hanskassa:).

Nyt on varmaan pakko mennä vetämään unta palloon, jotta en sekoile enää tälle yölle enempää:D.
 
Ylös Bottom