Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)
Mutta kun tuota tekee kuukaudesta toiseen, kymmeniä kertoja päivässä, eikä se tuota haluttua tulosta (eli asiallisempia viestejä jne), oli lopulta nostettava kissa pöydälle ja kortit kans.
Harras toiveemme kuitenkin on, että tämän räväkän alun jälkeen ihmiset alkavat laajemminkin miettiä foorumikäyttäytymistään sekä sitä, mitä ja miten viestejä kirjoittavat. Ja jos oppi menee perille, jossain vaiheessa vähenee tarve kortilla läpsyttelyyn huomattavasti.
Tai sitten olen vain naiivi idealisti.
Minulla on tarjota tähän selitys; aiemmin olen poistanut turhuudet ja typistänyt lainaukset melko lailla kenenkään huomaamatta. Vain jos samalta tyypiltä on lyhyen ajan sisään tullut samankaltaisia töppäyksiä, olen privaviestillä asiasta häntä opastanut. Ei siis kortteja tai muitakaan näkyviä kurinpitotoimenpiteitä.Mielipiteeseeni varmaan vaikuttaa myös se, että olen tainnut onnistua lukemaan vain niitä aiheita, joissa ei ole mielestäni edes suuria ongelmia ollut. Ei lainausten kanssa tai muutenkaan.
Mutta kun tuota tekee kuukaudesta toiseen, kymmeniä kertoja päivässä, eikä se tuota haluttua tulosta (eli asiallisempia viestejä jne), oli lopulta nostettava kissa pöydälle ja kortit kans.
En näe tätä mitenkään "ylläpidon pullisteluna". Ei meille tuota mitään tyydytystä läiskiä käyttäjille kortteja, pikemminkin päinvastoin. Mitä enemmän niitä joutuu antamaan, sitä harmittavampaa se on. Jo pelkän huomautuksen antaminen vie kuitenkin jonkin verran aikaa ja vaivaa, etenkin jos siinä sivussa joutuu viestin vielä poistamaan/siirtämään/siistimään.Tästä syystä suuri sääntöjen teroittaminen tuntuu oudolta pullistelulta ylläpidon toimesta.
Harras toiveemme kuitenkin on, että tämän räväkän alun jälkeen ihmiset alkavat laajemminkin miettiä foorumikäyttäytymistään sekä sitä, mitä ja miten viestejä kirjoittavat. Ja jos oppi menee perille, jossain vaiheessa vähenee tarve kortilla läpsyttelyyn huomattavasti.
Tai sitten olen vain naiivi idealisti.