Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

EDIT. Ainakin useampi mode on profiilissa vieraillut. Onko henkilö puolustautunut millään tavalla?

Mahdollisuus puollustautumiseen järkevän selityksen kautta on annettu. Nähtäväksi jää käytetäänkö tuo mahdollisuus. Vasaran painavuudesta ja vasarankäytön kiireellisyydestä tai ylipäätään vasarankäytön tarpeesta päättää ylläpidon raati.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Onko tämä AW-arvostelussa pelin jo pelanneensa hehkuttelevan kaverin tapaus jo tutkittu? Silver tagi ainakin kertoo omaa tarinaansa, ettei boksi jostain syystä verkossa hirveästi ole. Online kaveri on ollut viimeksi useampi kuukausi sitten.

Jos ylläpito ei tartu piratismiin erittäin painavalla vasaralla, niin olen tyytymätön. RPB:tä on jo käytetty (kiertotien kautta).

Niin, kukahan näille teineille oikein kertoisi, että en tiedä mikä on idioottimaisempaa: Piratisoida peli (ja vielä suomalainen), vai kehuskella siitä? Tämä ei ole Suomi24 tms mesta. Eivätkä kaikki täällä ole 15v.

Täälläkin forumilla on varmasti tyyppejä joilla pressi-kopiota on, mutta yleensä se pidetään omana tietonaan siihen asti kunhan peli on virallisesti julkaistu ja siitä aletaan puhua avoimemmin..

Mutta tämä osaltaan kertoo miksi esim. DVD ei ole enää tämän päivän tallennusväline. Piratisointi on liian helppoa... Mutta se lienee another story.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Täälläkin forumilla on varmasti tyyppejä joilla pressi-kopiota on, mutta yleensä se pidetään omana tietonaan siihen asti kunhan peli on virallisesti julkaistu ja siitä aletaan puhua avoimemmin..

Arvostelukappaleiden haltijat ovat jo varmaankin sanansa pelistä sanoneet kirjailemiensa arvostelujen muodossa. Esimerkiksi minua ei enää hirveästi kiinnosta peliä ennakkohypettää. Juonikuvioista olisi kiva vaihtaa ajatuksia, mutta moinen spoilaus olisi sama kuin tietäisi Darth Vaderin olevan Luke Skywalkerin isä ennen Imperiumin vastaiskun ensi-iltaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Juonikuvioista olisi kiva vaihtaa ajatuksia, mutta moinen spoilaus olisi sama kuin tietäisi Darth Vaderin olevan Luke Skywalkerin isä ennen Imperiumin vastaiskun ensi-iltaa.

Juu, oikea keskustelu alkaa vasta kun ihmiset ovat pelinsä hommanneet ja sitä oikeasti pelanneet (vaikka aina se pieni hype-porukka jää.. ;) ). Alkaa tuo pöly jo forumeilla vähän muutenkin laskeutua ja aletaan palata normaaliin päiväjärjestykseen. Mitään varsinaista klassikkoa ei nyt tainnut syntyä, mutta laadukas peli kuitenkin. Mielestäni valtakunnassa kaikki hyvin, koska kyseessä kuitenkin aivan uusi IP. Annetaan aikaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mitään varsinaista klassikkoa ei nyt tainnut syntyä, mutta laadukas peli kuitenkin.
Eiköhän ole ainakin toistaiseksi hieman substanssitonta tehdä tämän sortin päätelmiä, suuntaan tai toiseen (monet pelit ovat jakaneet mielipiteitä ja saavuttaneet klassikoaseman, kuten myös vice versa).

spoilaus olisi sama kuin tietäisi Darth Vaderin olevan Luke Skywalkerin isä ennen Imperiumin vastaiskun ensi-iltaa.
Mitä? Kiitti vaan tästäkin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

F1 2010 -triidistä.
Mitä järkeä tässä nyt on? Lainauksen muokkaaminen ei lyhentänyt tai selventänyt viestiä piirun vertaa ja itseasiassa lainauksesta poistettiin juurikin lainaamani asiaa käsittelevä pointti.

Alkuperäinen:
Noiden lisäksi jos on työnnetty codemasterssin tyyliset "hienot interaktiiviset" valikot tyyliin olen kopissa jossa on fiilistä luomassa kaikkea paskaa ja siitä liikutaan pirun hitaasti ympäriinsä, niin bye bye. Järjetön tuo valikkorakenne noiden peleissä, tai tuo pakollinen uramoodikin.

Dirt 2:ssa tuo varikkotepastelu oli mielestäni toteutettu hyvin, liikkuminen oli nopeaa ja valikot muutenkin suht. selkeät. Formulamaailmaan tuo ei kyllä varmaan oikein istuisi.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Muokattu:
Noiden lisäksi jos on työnnetty codemasterssin tyyliset "hienot interaktiiviset" valikot tyyliin olen kopissa jossa on fiilistä luomassa kaikkea paskaa ja siitä liikutaan pirun hitaasti ympäriinsä, niin bye bye.

Dirt 2:ssa tuo varikkotepastelu oli mielestäni toteutettu hyvin, liikkuminen oli nopeaa ja valikot muutenkin suht. selkeät. Formulamaailmaan tuo ei kyllä varmaan oikein istuisi.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Täälläkin forumilla on varmasti tyyppejä joilla pressi-kopiota on, mutta yleensä se pidetään omana tietonaan siihen asti kunhan peli on virallisesti julkaistu.

Eikö muka peleistä saa puhua konsolifinissä enne virallista julkaisupäivää? Vaikka peli olisikin laillisesti hankittu.
Jotkut kaupatkin laittavat joskus vahingossa pelin hyllyyn pari päivää aikaisemmin, ennen kuin pitäisi.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Eikö muka peleistä saa puhua konsolifinissä enne virallista julkaisupäivää? Vaikka peli olisikin laillisesti hankittu.
Jotkut kaupatkin laittavat joskus vahingossa pelin hyllyyn pari päivää aikaisemmin, ennen kuin pitäisi.

Tottakai saa puhua. Mutta silloin on kannettava vastuu ja lisätaakka siitä, että moni voi täällä foorumilla kiinnittää asiaan huomiota ja pyytää selvitystä asiaan joka näyttää hyvin pitkälti piratismin mahdollistamalta asialta. Kysymys kuuluukin, että kannattaako naapureille kettuilla, että "hähhää, mulla on bemari mutta teillä ei ole", jos tarkoituksena on päästä mukaan seuraaviin grillijuhliin. Naapurit tuskin tästä tiedosta hyötyvät.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Plääh, joku taas ehti poistamaan tästä ketjusta oman, mielestäni ihan kelpo kevennyksestä käyneen, viestini. Oliko taas ihan pakko?

En tykkää, en nyt ollenkaan.

Tämäkin ketju, kuten koko foorumi, kaipaa huumoria ja luulisi nyt ylläpidonkin olevan samaa mieltä. En usko viestini olleen niin häiritsevä, että se keskustelun yleisilmettä liikaa haittasi tai olisi offtopickina luistanut ketjua liiaksi raiteiltaan. Vaadin jonkinlaisia perusteita poistosta. Jos kerran viestini oli niin offaria ja häiritsevä, niin pyydän viestin poistajaa sitten muistamaan minua kortilla perusteiden kera. Pelkkä viestin kylmä poistaminen ei ole kenenkään etujen mukaista.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ilmeisesti tässä ratkaiseva termi oli "virkainto", joka oli ainakin minun käyttämänäni kuin punainen vaate.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ilmeisesti tässä ratkaiseva termi oli "virkainto", joka oli ainakin minun käyttämäni kuin punainen vaate.
Jos näin on, niin pyydän nyt herran tähden jonkinlaista itseironiaa. Kyseessä ei ollut mitään muuta kuin hyväntahtoinen huumori, eikä minkäänlainen piikki. Aiheen otsakkeesta sain vieläpä kimmokkeen liittää mukaan äitejä muistaen Ruusulaulun, jonka luulisi tuovan kaikille hyvän mielen. Tarkoitukseni oli pelkästään hyvä ja positiivinen.

Ihan näin yleisesti niin kaiken oikeudenkäytön perusteena pitäisi olla se, että toimi aiheuttaa enemmän hyvää kuin huonoa. Pyytäisin arvioimaan tuonkin nimenomaisen viestin poistoa tätä kriteeriä vasten ja miettiä oltiinko taas nyt ihan tarkoituksenmukaisia. Ainakin minun hyvä mieleni vaihtui tähän valitusvirteen. Tosin ehkä sen kestää, jos muutoin kansa tykkää. Tuliko tuosta viestistä sitten RPB:tä?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Poistin alkuperäisestä lainauksesta tuon pätkän aikapäiviä sitten, mutta palautin sen nyt alkuperäiseen muotoonsa, koska todentotta myös me valvojat olemme ihmisiä, jotka tekevät huonoja ja "huonoja" päätöksiä.
Ja kyllä, minä olen virkaintoinen, mutta en poistanut stammyn virkainto-viestiä. :)

Olen koittanut sisäistää lainauspituus-asiaa syvemminkin, mutta koska yhtenäiset ylipitkät quotet-ohjeistus on byrokratian rattaissa, joudumme valitettavasti turvaamaan RBP-nappiin ja omiin vaistoihimme.
Lupaan tällä päivämäärällä, että en leikkele lainauksia niin innokkaasti.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Plääh, joku taas ehti poistamaan tästä ketjusta oman, mielestäni ihan kelpo kevennyksestä käyneen, viestini. Oliko taas ihan pakko?

Tuo oli aivan turha viesti. Itse tulkitsin tuon suoraksi vittuiluksi tähän suuntaan. Ei naurattanut.


Mitä järkeä tässä nyt on?

Ei mitään järkeä, homma karkaa käsistä. Käymme asian läpi.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tuo oli aivan turha viesti. Itse tulkitsin tuon suoraksi vittuiluksi tähän suuntaan. Ei naurattanut.
Mitäs tohon nyt sanoisi. Aikaa turhaa tämä foorumeille kirjoittelu yleensäkin on, jos nyt lähdetään ihan elämän realiteetteja miettimään.

Tulkitsit väärin. Jos ei naurattanut, en mahda sille mitään. Aina ei voi kevennyksissä onnistua, mutta katson silti paremmaksi yrittää kuin vetää ryppykikkeli otsassa vastatuuleen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Äänenpainolla on suuri merkitys huumorin saralla ja näin foorumille kirjoitettaessa ei oikein käy aina selväksi, miten kirjoittaja tuollaisen "humoristisen" viestin on tarkoittanut tulkittavaksi. Ehkä olisi parempi, ettei tuollaisia "hauskoja ja humoristisia kuittailuja" harrasteltaisi, kun osa käyttäjistä täällä tahtoo ottaa kaiken tahallaan niin henkilökohtaisesti. Tuollaisista "humoristisista kuittailuista" on tainnut napsahdella ihan jäähyjäkin, että jos yritettäisiin vaan kirjoitella niistä peleistä, eikä yritettäisi olla "muka hauskoja"?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mahdatkohan sä Kovalchuk nyt yhtään tajuta mitä esität?

--

Hienointahan tässä on, että kun viesti on poistettu, niin en voi tarkistaa mitä siinä oikein lukikaan. En voi ottaa opiksi, enkä tarkastella asiaa, nyt kun tiedän että joku siitäkin loukkaantui. Tiedän vain sen, mitä itse ajattelin kun viestiä kirjoitin, eikä se vastaa yhtään lopputulosta. Myöskään muu foorumin väki ei voi ottaa debattiin ollenkaan kantaa, koska ei ole välttämättä edes nähnyt, mistä puhutaan.

En näe mitään perustetta viestin poistamiselle, ellei se tosiaan ollut jotain niin törkeää, mikä ei voi nähdä sekunttiakaan päivänvaloa. Mieluummin vaikka viesti esille ja korttia kuin nykyinen tilanne. Tai sitten viesti esille ilman korttia, nyt kun mielensä pahoittanut tietää, ettei kyse ollut ainakaan tahallisesta vittuilusta.

EDIT. Selvennetään vielä tilannetta, miten minä sen näin:

1. Joku jannu tulee valittamaan kovasta kohtalostaan lyhennetyn lainauksen suhteen.
2. Huomaan, että kyseessä on selvästi vähän liian innokkaasti leikkailtu lainaus.
3. Kun moderaattorit eivät ole vielä ehtineet paikalle, niin näppäilen jonkin runomuotisen selvityksen, pääsanomanaan, että joku nyt oli vähän virkaintoinen (ei todellakaan vittuilua, vaan ihan normaali huomio ja ilmeisen oikea, ei mielestäni vakava asia). Tosin en muista tarkkaan, mitä runossa luki.
4. Koska ketju koskee ruusuja ja on äitienpäivä, liitän mukaan aina piristävän Ruusulaulun.

Kaveri kysyi "mitä ihmettä?". Vastaan, että joku oli virkaintoinen, mikä vastaa käsittääkseni sitä mitä oikeasti tapahtui. Tämän on myös tapauksen moderoinut myöntänyt, eikä hänellä ole mitään ongelmaa asian suhteen. Kyseessähän ei ole vakava asia (ainakaan näin yksittäistapauksessa), vaan täysin inhimillinen erhe.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Juu ei siinä stammyn viestissä mitään pahaa ollut. Luki vaan että joku mode hieman liian innoissaan poistanut viestistä osan jota ei olisi tarvinnut poistaa ja virheen huomattuaan sitä ei voinutkaan enää palauttaa. Hieman eri tavalla kirjoitettuna tosin mutta tekstin pointti oli tuo. Lopussa oli vielä äitienpäivän kunniaksi ruusulaulu joka ainakin nosti hymyn minun huulilleni.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Myöskään muu foorumin väki ei voi ottaa debattiin ollenkaan kantaa, koska ei ole välttämättä edes nähnyt, mistä puhutaan.
Voi taas kuulostaa kammottavan ylimieliseltä, mutta päätökset tekee ylläpito, eivät tavalliset käyttäjät. Siinä mielessä ylläpidon poistamaa viestiä ei siis ole tarpeellista jättää viestejä näkyville, jotta käyttäjät voisivat niistä arvioita antaa.

Itse näen moderointikäytäntömme seuraavanlaisena (lievimmästä raskaimpaan):

1) Pelkkä viestin poisto (joka voi johtua hyvin monesta syystä)
2) Viestin poisto + huomautus privaattiviestillä
3) Viestin poisto ja keltainen huomautuskortti
4) Viestin poisto ja punainen varoituskortti
5) Viestin poisto ja käyttäjän jäähytys

Ja kuten on niin moneen kertaan sanottu, on ylläpitoon kuuluvilla (sis. KonsoliFIN Toimitus ja KonsoliFIN Valvoja -tittelillä varustetut, turnausisännillä ei ole moderointioikeuksia) oikeus toimia oman harkintansa mukaan. Harkintansa mukaan viestin saa myös palauttaa.

Käyttäjillä on vastaavasti oikeus olla eri mieltä ja valittaa tuomioista. Kuitenkin nyt viime aikoina on ollut havaittavissa ilmapiiriä, jossa tietyt käyttäjät ovat kyseenalaistaneet ylläpidon toimia mielestäni turhankin paljon. Tästä tulee ainakin itselleni sellainen olo, että kuka tätä rulettia oikeastaan pyörittääkään; muutama äänekäs käyttäjä vai ylläpito, jolle se auktoriteetti kuuluu.

Paljon on peräänkuulutettu sitä yhtenäistä ja johdonmukaista linjaa. Minusta se ajatus vaarantuu, jos tässä ylläpito alkaa kääntyillä sen mukaan, mistä tällä kertaa sattuu käyttäjien suunnalta puhaltamaan. Linjanvetomuutoksien on yleensä hyvä tapahtua hitaasti ja harkiten.

Ja mitä tulee siihen hauskuuteen... Se on vaikea asia, koska täällä aniharva tuntee toisia, joten vähänkään piikikkäämmät sutkautukset voivatkin livahtaa huumoritutkan alta ja muuttua vastapäässä ilkeilyksi. Sinällään hauskanpitoa ei missään nimessä ole kielletty. "Ilos ellää pittää, vaek sit päivä vähemmän", sanoi jo vanha kansakin. Mutta keskustelun painopisteen pitäisi hupailusta huolimatta pysyä kulloisenkin ketjun otsikon mukaisena. Joka suuntaan sinkoilu ja aiheen vierestä puliseminen aiheuttaa taas kerran (tavallaan turhaa) ylläpitotyötä ja aina silloin tällöin valituksia ihan tavallisilta käyttäjiltäkin.

Loppuun vielä pieni toive: minulle varsinkin saa antaa privaatisti juuri niin suorasukaista palautetta kuin sattuu sormista irtoamaan. Tässä yleisessä moderointiketjussa ei mielellään kuitenkaan lähdetä osoittelemaan sormilla yksittäisiä ihmisiä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Minusta täällä nyt oli "löysäilyä" ihan tarpeeksi aikaisemmin kun siellä sai sanoa lähes mitä tahansa ja sai vähän läpsyä ranteille.

Hiljaa sivusta seurannut tätä kehitystä ja minusta parempaan suuntaan on menty.

Mitä nyt tulee noihin "semihauskoihin" heittoihin niin jokainen käyttäjä on itse vastuussa siitä mitä kirjoittaa ja oikeasti jos mennään metsään niin sitten mennään. Turha minusta alkaa itkemään jälkikäteen jos modet poistaa viestejä tai tulee muuta kakkaa niskaan. Sen viestin kun voi jättää kirjoittamatta ja valinta on ihan oma. Jos se viestin sisältö ei mene toivotulla tavalla läpi niin vika löytyy kyllä kirjoittajasta.

"Hienointahan tässä on, että kun viesti on poistettu, niin en voi tarkistaa mitä siinä oikein lukikaan. En voi ottaa opiksi, enkä tarkastella asiaa, nyt kun tiedän että joku siitäkin loukkaantui. Tiedän vain sen, mitä itse ajattelin kun viestiä kirjoitin, eikä se vastaa yhtään lopputulosta."

Tässä hyvä esimerkki..Jos sen viestin kirjoittaa ja pistää ilmoille eikä jälkikäteen muista mitä oli kirjoittanut niin metsään on menty ja pahasti. Ja jos viestin sisältö ei nyt ajatuksiasi kuvannut oikein niin kannattaa ensi kerralla varmistaa oikolukemalla muutama sata kertaa, että se ajatus kohtaa tekstin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Stammy puhuu siinä mielessä asiaa, että jos viesti poistetaan ei siitä voi ottaa oppia. Toisaalta törkyviestit ketjuissa eivät saa aikaan mitään hyvää. Joten, olisiko esimerkiksi mahdollista siirtää poistetut viestit johonkin ketjuun, jonne käyttäjät eivät voi kirjoittaa (vaikka ilman nimimerkkiä)? Ei tuokaan vaihtoehto ole ongelmaton, mutta se on yksi mahdollinen ratkaisu.
 
Ylös Bottom