flint
Active Member
Semmoinen fiilis on, että kehittäjät haluavat puskea aina vaan hienompaa grafiikkaa ja efektejä ruudulle, jolloin ruudunpäivityksestä jouduttaisiin karsimaan. Toivottavasti ainakin jatkossa olisi mahdollisuus valita resolution moden ja performance moden väliltä, mutta en löisi tämänkään puolesta päätäni pantiksi.
Hitman 3:ssa ei enää ole tätä mode valintaa, mutta toisaalta samalla tilalla saavutetaan tällä kertaa sekä korkea resoluutio että korkea ruudunpäivitys. Kyseessä on kuitenkin crossgen peli, joten se ei ole vielä ollenkaan sieltä raskaimmasta päästä mitä näillä uusilla konsoleilla tullaan pyörittämään.
Jokunen sivu sitten veikkasin konsoleiden pitävän 60fpsän tekoälyn avulla. Peliä voidaan pyörittää pienemmällä resoluutiolla ja algoritmin avulla nostaa kuvaa paremman resoluution tasoiseksi. Sen lisäksi on muitakin aspekteja näissä uusissa konsoleissa, joita ajattelin nyt vähän avata Series Xän kannalta:
1. Mesh Shading - Muutos renderöintiprosessiin. Ideana jakaa isompia kokonaisuuksia pienemmiksi ja sen kautta saada selvästi parempaa suorituskykyä. XSXän hyvän rautatason tuen ansiosta testiolosuhteissa tarjoaa jopa parempaa suorituskykyä kuin 2080ti (Lähde 1).
2. Variable Rate Shading - Jos miettii pelin yksittäistä ruutua maalauksena niin ideana on käyttää pelkän pienen pensselin sijasta isompaa silloin kun siihen on järkeä. Voi lisätä suorituskykyä peleissä n. 10 - 15% ilman isoa muutosta kuvan laatuun (Lähde 2)
Nämä kun yhdistetään tekoäly "upscalingiin" niin saadaan iso ero nykyiseen suorituskykyyn tekemällä vähemmän / fiksummin. Sen takia uskon, että tulevaisuudessakin pystytään pyörittämään 60 fpsää. Laadukas Ray Tracing tietysti on sellainen ominaisuus, jota voi olla vaikea saada mahtumaan budjettiin ilman tiputusta 30fpsään.
PS5selta toki myös löytynee vastaavanlaisia ominaisuuksia, mutta niistä löytyy tosi vähän julkista tietoa.