Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5 xsx
Semmoinen fiilis on, että kehittäjät haluavat puskea aina vaan hienompaa grafiikkaa ja efektejä ruudulle, jolloin ruudunpäivityksestä jouduttaisiin karsimaan. Toivottavasti ainakin jatkossa olisi mahdollisuus valita resolution moden ja performance moden väliltä, mutta en löisi tämänkään puolesta päätäni pantiksi.

Hitman 3:ssa ei enää ole tätä mode valintaa, mutta toisaalta samalla tilalla saavutetaan tällä kertaa sekä korkea resoluutio että korkea ruudunpäivitys. Kyseessä on kuitenkin crossgen peli, joten se ei ole vielä ollenkaan sieltä raskaimmasta päästä mitä näillä uusilla konsoleilla tullaan pyörittämään.

Jokunen sivu sitten veikkasin konsoleiden pitävän 60fpsän tekoälyn avulla. Peliä voidaan pyörittää pienemmällä resoluutiolla ja algoritmin avulla nostaa kuvaa paremman resoluution tasoiseksi. Sen lisäksi on muitakin aspekteja näissä uusissa konsoleissa, joita ajattelin nyt vähän avata Series Xän kannalta:

1. Mesh Shading - Muutos renderöintiprosessiin. Ideana jakaa isompia kokonaisuuksia pienemmiksi ja sen kautta saada selvästi parempaa suorituskykyä. XSXän hyvän rautatason tuen ansiosta testiolosuhteissa tarjoaa jopa parempaa suorituskykyä kuin 2080ti (Lähde 1).

2. Variable Rate Shading - Jos miettii pelin yksittäistä ruutua maalauksena niin ideana on käyttää pelkän pienen pensselin sijasta isompaa silloin kun siihen on järkeä. Voi lisätä suorituskykyä peleissä n. 10 - 15% ilman isoa muutosta kuvan laatuun (Lähde 2)

Nämä kun yhdistetään tekoäly "upscalingiin" niin saadaan iso ero nykyiseen suorituskykyyn tekemällä vähemmän / fiksummin. Sen takia uskon, että tulevaisuudessakin pystytään pyörittämään 60 fpsää. Laadukas Ray Tracing tietysti on sellainen ominaisuus, jota voi olla vaikea saada mahtumaan budjettiin ilman tiputusta 30fpsään.

PS5selta toki myös löytynee vastaavanlaisia ominaisuuksia, mutta niistä löytyy tosi vähän julkista tietoa.


 
Jokunen sivu sitten veikkasin konsoleiden pitävän 60fpsän tekoälyn avulla. Peliä voidaan pyörittää pienemmällä resoluutiolla ja algoritmin avulla nostaa kuvaa paremman resoluution tasoiseksi. Sen lisäksi on muitakin aspekteja näissä uusissa konsoleissa, joita ajattelin nyt vähän avata Series Xän kannalta:

1. Mesh Shading - Muutos renderöintiprosessiin. Ideana jakaa isompia kokonaisuuksia pienemmiksi ja sen kautta saada selvästi parempaa suorituskykyä. XSXän hyvän rautatason tuen ansiosta testiolosuhteissa tarjoaa jopa parempaa suorituskykyä kuin 2080ti (Lähde 1).

2. Variable Rate Shading - Jos miettii pelin yksittäistä ruutua maalauksena niin ideana on käyttää pelkän pienen pensselin sijasta isompaa silloin kun siihen on järkeä. Voi lisätä suorituskykyä peleissä n. 10 - 15% ilman isoa muutosta kuvan laatuun (Lähde 2)

Nämä kun yhdistetään tekoäly "upscalingiin" niin saadaan iso ero nykyiseen suorituskykyyn tekemällä vähemmän / fiksummin. Sen takia uskon, että tulevaisuudessakin pystytään pyörittämään 60 fpsää. Laadukas Ray Tracing tietysti on sellainen ominaisuus, jota voi olla vaikea saada mahtumaan budjettiin ilman tiputusta 30fpsään.

PS5selta toki myös löytynee vastaavanlaisia ominaisuuksia, mutta niistä löytyy tosi vähän julkista tietoa.


Kyllä. Mahdollisuuksia ja toiveita on, että 60fps pysyy jatkossakin kuvioissa mukana. Se olisi todellakin iso voitto tälle konsolisukupolvelle, jos edelleen sukupolven lopussa graafisesti vaativimmissakin peleissä olisi tarjolla 60fps.

Mainitsemasi ominaisuudet ehdottamasti auttavat raa'an tehon lisäksi, mutta vielä emme ole nähneet niiden käyttöä käytännössä oikeastaan ollenkaan. Samoin mainitsemasi tekoäly, tässä tapauksessa tarkoittanet DirectML:ää, tulee varmaan jatkossa näyttelemään isoa roolia. Vielä emme ole siitäkään saaneet oikein mitään kunnon näyttöjä. Kunhan pelejä alkaa ilmestyä pelkästään uudelle sukupolvelle, niin nämä ominaisuudet varmasti nousevat paremmin esiin ja tulevat laajemmin käyttöön.

Ja kun kerran multiplattaripelien vertailuketjussa ollaan, niin ihan mielenkiintoista nähdä pleikkarin vastaus näihin rummutettuihin ominaisuuksiin.
 
Ei ehkä kuulu tänne mutta laitetaan nyt kuitenkin. Linus otti selvää saako 500$ kasattua Series X vastaavan PCn.

Vastaus on että ei saa jos ei tyydy isoihin kompromisseihin ja pikkusiskon langalliseen ohjaimeen.

 
Ei ehkä kuulu tänne mutta laitetaan nyt kuitenkin. Linus otti selvää saako 500$ kasattua Series X vastaavan PCn.

Vastaus on että ei saa jos ei tyydy isoihin kompromisseihin ja pikkusiskon langalliseen ohjaimeen.


Niimpä,

SER - laatikko lyhyesti:

Miinukset:

- Maksoi 507.57 USD ja tähän ei laskettu käyttiksen hintaa.
- SSD huomattavasti hitaampi ja pienempi (240GB)
- Blu Ray - soitin puuttui
- Hitaampi muisti
- Laadultaan huono tarvikeohjain
- Ei kykene tuottamaan RT:tä
- Hirveä säätäminen, että saa budjettiin mahtuvat osat + asentaminen
- Rumempi
- Varmasti äänekkäämpi
- Takuuta tuskin mihinkään komponenttiin oli saatavilla

Plussat:

+ Voi tehdä muutakin kuin pelata/katsoa suoratoistoa
+ Suoriutui yllättävän hyvin pelaamisesta

Video vahvistaa sen, että nykyiset konsolit ovat oikeasti todella hyviä sekä hinta/laadultaa parhaita laitteita jos pelkästään pelaamista ajatellaan. Tarkennetaan vielä, että AAA pelit sekä isot julkaisut jotka ei ole nintendon pelejä. Osoittaa myös sen, että PC - pelaamisen ei tarvitse olla kallista. Väitän, että 500e saadaan kasattua paljon laadukkaampi 1080p kone mitä ko. SER - laatikko oli. Tosin TOSIN series s:n 299e hintaan saakin olla sitten jo tarkkana o_O

Parasta tässä kaikessa on se, että PC MasterRacen edustajat oli aika jyrkästi sitä mieltä, että 4k/60fps ei tule onnistumaan nykyisilläkään konsoleilla. Totuus on vaan se, että 500e PC tuppaa jäämään nykyisten konsoleiden jalkoihin. Toki rahalla saa sitten vaikka mitä, mutta pointtihan tässä on tuossa 500e hintalapussa pysyminen.
 
Ei ehkä kuulu tänne mutta laitetaan nyt kuitenkin. Linus otti selvää saako 500$ kasattua Series X vastaavan PCn.

Vastaus on että ei saa jos ei tyydy isoihin kompromisseihin ja pikkusiskon langalliseen ohjaimeen.


Melko hyvin tuo 500 euron pc silti pisti kampoihin vaikka ei ominaisuuksiltaan olekaan lähelle Series X:ää.

Mikäli tietokonetta tarvitsee ja haluaisi myös konsolin pelaamista varten niin kannattaa varmaan vähintään harkita laittaa se konsolin budjetti (500e) ja vaikkapa läppärin budjetti (300-400?) yhteen ja ostaa 800-900 euron pc, jolla tekee pc-hommat sekä vielä pelailee. Tuolla 300 euronkin lisällä saisi luultavasti jo selvästi lähempänä konsolin laatua ja tarjontaa olevan laitteen vaikka ehkä sittenkin voisi jäädä ray tracingit ja hdmi2.1 saamatta.

Mielenkiintoinen video, johon Linuksen tavoin odotin vähän erilaista tulosta. Tuo 500 euron, hieman kämäinen budjetti-pc oli siis tosiaan yllättävän hyvä vaikka en tuollaista pommia kyllä itselleni tai kenellekään tutulleni rakentaisi, ostaisi tai suosittelisi.
 
  • Like
Reactions: Jiz
Digital Foundry The Medium Xbox.
Yhteenvetona: kunnianhimoinen idea pyörittää kahta kuvaa samanaikaisesti ruudulla ja tämä myös vaatii veronsa. Vähän kuten firman aikaisemmatkin pelit, The Medium näyttää hyvältä, mutta pyörii heikohkosti.

Xbox Series X: dynaaminen resuluutio aina 4K:hon asti. Käy paikoin niinkin alhaalla kuin 900p. 30fps. Ray Tracing, mutta ei koko pelissä.

Xbox Series S: dynaaminen resuluutio aina 1080p asti. Käy paikoin niinkin alhaalla kuin 648p. 30fps. Ei Ray Tracingiä.

Tekniseltä kantilta videon hienoin kohtaus oli takaa-ajo, jossa peli vaihtaa maailmojen välillä monta kertaa lennosta täysin saumattomasti pelaajan ohjatessa samanaikaisesti hahmoa kokoajan ruudulla. Digital Foundryn John oli tässä kohtaa, että ei onnistuisi viime sukupolven konsoleilla.

Välivideoiden tönkköjä hahmoanimaatioita kritisoitiin, kun taas miljöö sai kehuja.

Näytti videon perusteella juuri siltä peliltä mitä odotinkin, mutta toki olisi saanut pyöriä paremmin. Huomenna sitten vihdoin pääsee pelaamaan. Tai ehkä jopa tänään yöllä kaikki valot pois päältä ja kuulokkeet korvilla. :)
 
Ei pidä ihmetellä jos The Medium ei pyöri konsoleilla 60 FPS, jopa 3080 on ongelmia tämän pelin kanssa. Eli PCllä hyvin raskas peli tiedossa.

Jaahas, täytynee odotella korjaavaa pätsiä. Saattaa RTX2060 lirauttaa muutoin tuskan kyyneleen tämän kanssa.
 
  • Like
Reactions: Jiz
Tämä on ollut mahtavaa huomata. Ehkä uuden sukupolven paras juttu noin niinkuin yleisellä tasolla. Olen silti hieman epäileväinen että tämä herkku tulee kestämään sukupolven loppuun asti.

Semmoinen fiilis on, että kehittäjät haluavat puskea aina vaan hienompaa grafiikkaa ja efektejä ruudulle, jolloin ruudunpäivityksestä jouduttaisiin karsimaan. Toivottavasti ainakin jatkossa olisi mahdollisuus valita resolution moden ja performance moden väliltä, mutta en löisi tämänkään puolesta päätäni pantiksi.

Hitman 3:ssa ei enää ole tätä mode valintaa, mutta toisaalta samalla tilalla saavutetaan tällä kertaa sekä korkea resoluutio että korkea ruudunpäivitys. Kyseessä on kuitenkin crossgen peli, joten se ei ole vielä ollenkaan sieltä raskaimmasta päästä mitä näillä uusilla konsoleilla tullaan pyörittämään.

Kädet ristissä toivon standardin omaista 60fps -leimaa tälle sukupolvelle, mutta samalla pelkään että näin ei tapahdu.
Jokaisessa konsolisukupolvessa on tapahtunut kehitystyökalujen sekä kehittäjien osaamisen/tiedon huimaa kehitystä koko konsolien elinkaaren ajan joten odotan ja oletan että tämä uusi sukupolvi ei ole poikkeus ja tarjoaa 4K tai esim. 1800p reson ja 60 fps vaihtoehdon jatkossakin, ainakin suurimpien 1.st party studioiden osalta. Grafiikan yksityskohtaisuuden voi myös olettaa parantuvan. Eli näin XSX ja PS 5, Series S tavoite on ilmeisesti pysyä ja saavuttaa 1080p tai 1440p 60 fps tulevissa peleissä. Luonnollisesti kaikki pelit kehittäjien resusseista ja osaamisesta (pienemmät 3. st party studiot) johtuen eivät kaikki varmaan näihin tavoitteisiin pääse vaan jatkossakin tulee paljonkin näitä 30 fps pelejä.
 
Miltä se Control PS5 näyttää ja miten se pyörii, DF testien mukaan upealta ja melko hyvin. Grafiikka modi tarjoaa upeamman näköisen version 30 FPS lukolla ja RTX:llä varustettuna, performance modi pyörii 50-60 FPS, 1440p resoluutiolla. Peli pyörii edelleen Low-Medium PC asetuksilla.

 
Miltä se Control PS5 näyttää ja miten se pyörii, DF testien mukaan upealta ja melko hyvin. Grafiikka modi tarjoaa upeamman näköisen version 30 FPS lukolla ja RTX:llä varustettuna, performance modi pyörii 50-60 FPS, 1440p resoluutiolla. Peli pyörii edelleen Low-Medium PC asetuksilla.


Kiitos infosta, olenkin mielenkiinnolla odotellut näitä uusien konsolien pelien tarkempia tietoja.
Verrokkina oma 2070 superini joka pyörittää Controlia high asetuksilla, ray-tracingilla, 1440p ja fps pukkaa ulos n. 70.

Aika hyvin tämä osuu yksiin odotusteni kanssa, ja tokihan DLSS2.0 on tässä se ihmeidentekijä että noihin tuloksiin 2070 super pääsee. Saapas nähdä tuleeko AMD:ltä jossain vaiheessa jotain DLSS2.0 tasoista.
 
Miltä se Control PS5 näyttää ja miten se pyörii, DF testien mukaan upealta ja melko hyvin. Grafiikka modi tarjoaa upeamman näköisen version 30 FPS lukolla ja RTX:llä varustettuna, performance modi pyörii 50-60 FPS, 1440p resoluutiolla. Peli pyörii edelleen Low-Medium PC asetuksilla.


Tätäkö tämä next gen nyt on, että mennään 30fps ja low-medium pc-asetuksilla edelleen. Pikkusen on kyllä semmosta pettymyksen fiilistä tällä hetkellä omalla kohalla. :/
 
Tätäkö tämä next gen nyt on, että mennään 30fps ja low-medium pc-asetuksilla edelleen. Pikkusen on kyllä semmosta pettymyksen fiilistä tällä hetkellä omalla kohalla. :/

No pitää muistaa ettei tässä ole mitään uusien konsoleiden optimointeja juuri mukana, en vetelisi kauheasti johtopäätöksiä ennenko nähdään oikeita uuden sukupolven pelejä.

Lähinnä performance modissa framerate lukko avattu ja resoluutio nostettu, grafiikka modissa sitten lisätty vaan RTX mukaan. Peli kuitenkin näyttää ihan hyvältä low-medium asetuksillakin.
 
Tätäkö tämä next gen nyt on, että mennään 30fps ja low-medium pc-asetuksilla edelleen. Pikkusen on kyllä semmosta pettymyksen fiilistä tällä hetkellä omalla kohalla. :/
Tai siis 60 fps, jos ei halua noita RT-efektejä. Toisaalta olen itse hieman pettynyt siihen, ettei ainakaan PS5-versio ole noin paperilla kovinkaan kummoinen PC-version parhaisiin asetuksiin nähden. Mutta sitten toisaalta peli näyttää PS5:lläkin todella hyvältä ja pyörii mallikkaasti. Joten kun en PC:tä omista, niin PS5-versio palvelee enemmän kuin hyvin.
 
No pitää muistaa ettei tässä ole mitään uusien konsoleiden optimointeja juuri mukana, en vetelisi kauheasti johtopäätöksiä ennenko nähdään oikeita uuden sukupolven pelejä.

Lähinnä performance modissa framerate lukko avattu ja resoluutio nostettu, grafiikka modissa sitten lisätty vaan RTX mukaan. Peli kuitenkin näyttää ihan hyvältä low-medium asetuksillakin.
No eikös niitä optimointeja nimenomaan nyt olla monta kuukautta työstetty tuohon? Ja mikä siinä on, että PC:llä saadaan näyttävämpää ja pyörimään paremmin vaikka näiden uusien koneiden piti vastata ties miten kovia PC-speksejä?
 
Minusta on hyvä, että peli pyörii uusilla konsoleilla siedettävästi ja näyttää paremmalta kuin edellisessä sukupolvessa. Tässä RT on niin isossa roolissa, että tulee varmaan pelattua sillä hienommalla moodilla vaikka normaalisti valitsisin 60 fps moodin. Aika harvassa pelissä saa noita hajoavan ympäristön ja lentelevien partikkelien ilotulituksia, joten ei haittaa vaikka ei PC:lle tehoissa pärjätäkään.
 
No eikös niitä optimointeja nimenomaan nyt olla monta kuukautta työstetty tuohon? Ja mikä siinä on, että PC:llä saadaan näyttävämpää ja pyörimään paremmin vaikka näiden uusien koneiden piti vastata ties miten kovia PC-speksejä?

Niin on siellä varmaan jotain optimointeja tehty, mutta kun peli on alunperin suunniteltu PS4 niin ei se maagisesti vain hyödynnä PS5 uutta arkkitehtuuria ja kaikkia sen tuomia hyötyjä. Vasta kun pelit on alusta asti suunniteltu PS5 tai xboxille Seriesille nähdään mihin ne pystyy. Nämä on vain isompi resoluutio ja parempi framerate päivityksiä niinkuin moni last gen peli saanut.
 
Ylös Bottom