Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Aika kovalta kuulostaa tämä Kraken-kompressointitekniikka. Tuosta kun vielä tekniikka yleistyy niin alkaa niillä alle yhden teran vakiomuisteillakin pärjäämään.

Ihmettelen hieman medialukutaitoa tämän asian tiimoilta kun oli mennyt Muropaketillekin läpi uutisena. Tuossa PSUn artikkelissa annetut tiedostokoot eivät edes täsmää annetun 42% lukeman kanssa (laskemalla PS5 versio on 39.17% pienempi). Ja lähteenä on vielä poistettu Reddit postaus.

On siis taidettu vetää kurvit suoriksi kun nähty tiedostojen olevan eri kokoisia ja päätetty syyn olevan Kraken ilman todisteita asiasta.

Sanotaan näin, että erot ovat monisyisemmät, eikä pelkkä Kraken todellakaan selitä tilannetta. Tämän enempää en valitettavasti tässä vaiheessa uskalla asiaa kommentoida.

Toivottavasti tästä tulee lisää tietoa lähiaikoina. Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä oikeat syyt ovat.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen hieman medialukutaitoa tämän asian tiimoilta kun oli mennyt Muropaketillekin läpi uutisena. Tuossa PSUn artikkelissa annetut tiedostokoot eivät edes täsmää annetun 42% lukeman kanssa (laskemalla PS5 versio on 39.17% pienempi). Ja lähteenä on vielä poistettu Reddit postaus.

On siis taidettu vetää kurvit suoriksi kun nähty tiedostojen olevan eri kokoisia ja päätetty syyn olevan Kraken ilman todisteita asiasta.



Toivottavasti tästä tulee lisää tietoa lähiaikoina. Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä oikeat syyt ovat.

Infoa vaan enemmän ehdottomasti. Jos on tommonen teknologia löytyy jostakin ja noin paljon pystytään peliä fileroimaan niin tuohan on mahtava.
 
Ihmetellytkin vähän noita PS5 pelien kokoja, kun AC: Valhalla taitaa olla 15 gigaa, kun Series X|S versiot ovat 50 gigan paikkeilla.
 
Kraken tai ei, aika kovalta nuo erot vaikuttavat tiettyjen pelien kanssa, että olisi tosiaan kiva tietää miksi erot ovat tuota luokkaa. Steamissa kumminkin samaa luokkaa koot peleillä mitä Xboxilla ettei selitys kai voi olla mikään "siellä on Xboxilla X -ja S-versiot samassa paketissa" niin kuin joku tätä jo koitti selitellä ulkomaan foorumeilla.
 
Kraken tai ei, aika kovalta nuo erot vaikuttavat tiettyjen pelien kanssa, että olisi tosiaan kiva tietää miksi erot ovat tuota luokkaa. Steamissa kumminkin samaa luokkaa koot peleillä mitä Xboxilla ettei selitys kai voi olla mikään "siellä on Xboxilla X -ja S-versiot samassa paketissa" niin kuin joku tätä jo koitti selitellä ulkomaan foorumeilla.
Tuohon en usko, että on X|S versiot samassa paketissa, kun osa peleistä on kuitenkin nyt jo Series S:llä pienempiä. Ellei, sitten osassa peleistä ole :)

Olisi kyllä kiva kuulla, että mitä ihmeen tekniikkaa ne käyttää PS5:llä, että saavat pelit noin perkuleen pieniksi.
 
Tuohon en usko, että on X|S versiot samassa paketissa, kun osa peleistä on kuitenkin nyt jo Series S:llä pienempiä. Ellei, sitten osassa peleistä ole :)

Olisi kyllä kiva kuulla, että mitä ihmeen tekniikkaa ne käyttää PS5:llä, että saavat pelit noin perkuleen pieniksi.


Tossa löytyy hyvin selitystä siihen miten Microsoftin konsoleilla pelit saadaan pakattua.
 
Ainakaan remedy ei käytä xbox series konsoleiden pakkaus tekniikkaa bcpack

Kuinka moni pelistudio sitten käyttää tätä jo ja onko se näkynyt pienemmässä koossa peleissä?

Nopeasti koitin googletella, mutta käytännössä kaikki vastaukset melkein vuoden vanhaa mutuilua kuinka tämä voi aikanaan olla todella kova. Vähän siis sain käsityksen ettei koko systeemi ole edes käytössä vielä.
 
Kuinka moni pelistudio sitten käyttää tätä jo ja onko se näkynyt pienemmässä koossa peleissä?

Nopeasti koitin googletella, mutta käytännössä kaikki vastaukset melkein vuoden vanhaa mutuilua kuinka tämä voi aikanaan olla todella kova. Vähän siis sain käsityksen ettei koko systeemi ole edes käytössä vielä.
Tämähän voi olla yksi niistä "työkaluista" jotka tulee vähitellen käyttöön. Muistaakseni vasta viime viikolla tai sitä edellisellä viikolla otettiin VRS käyttöön.
 
Tämähän voi olla yksi niistä "työkaluista" jotka tulee vähitellen käyttöön. Muistaakseni vasta viime viikolla tai sitä edellisellä viikolla otettiin VRS käyttöön.
Joo, sain vain alkuun käsityksen, että @CharGasM laittoi tuon linkin selittääkseen tätä Controlin UE:n kokoeroa alustojen välillä, koska Remedy ei tätä bcpackia ollut käyttänyt, mutta ilmeisestikin on niin ettei tätä hirveän monessa muussakaan pelissä ole vielä käytetty.

En epäile etteikö tuokin ole oiva tapa pienentää pelien kokoja sitten aikanaan. Tulee tarpeeseen, kun pelien koot oletettavasti jatkossakin tulevat kasvamaan nykyisestä.
 
Äkkiäpä ihmisillä konsoleiden perusominaisuudet on unohtuneet, kohtuu uunoa väittää että series X ja S on samassa paketissa. Smart Delivery anyone?-tähän vaikka facepalmia pari-

Edit: En siis missään nimessä tarkottanut foorumin jäseniä tällä vaan tuota ulkomaan foorumin tyyppiä
 
Ainakaan remedy ei käytä xbox series konsoleiden pakkaus tekniikkaa bcpack


Onpas harvinaisen yksipuolinen artikkeli, kun unohdetaan että PS5 käyttää tekstuurien pakkaamiseen vielä Oodle texture compressionia, eli lopputulema PS5 osalta on Kraken + Oodle.


Vaikka Remedy ei käyttäisi BCpackia, niin varmasti siellä se perus Zlib on ainakin vähintään taustalla.
 
Nioh 1 ja 2 remaster, molemmissa 3 eri modea konsoleilla. Grafiikka, 4K ja 120 FPS. Grafiikka ja 4K modit näyttää aika samalta ja pyörii suht samanlailla, grafiikka modi pitää hivenen paremmin vakaan 60 FPS mutta ei se juurikaan 4K modissakaan dippaile. 120 FPS modi sitten näyttää aika kököltä kun on niin suttuinen ja varjot ei liiku, mutta jos kaipaa sitä super sulavuutta niin se on saatavilla. Videoilla ei ole 120 FPS modin framerate testejä syystä tai toisesta. PC versio tietysti vie voiton kuvan ollessa terävempi ja vakaampi, mutta ei se ole iso ero konsolien 4K modiin, mutta PCllä voi sitten saada 4K modissa sen 120 FPS jos kone siihen pystyy.




 


Hitman 3
Erinomaisesti optimoitu peli alustasta riippumatta joten antaa hyvää kuvaa alustojen eroista.
PS5 jää RTX 2060S tasosta 5% ja XSX ylittää 2060S tason 10%

Eli tosiaan tähän asti julkaistujen pelien perusteella uusien konsolien taso on PC-puolella siellä 2060 - 2060S paikkeilla.

Mittaukset tehty sen perusteella mihin minimi FPS:t asettuu raskaimmissa kohdissa koska peli on lukittu 60fps eli ei tiedetä missä FPS huitelee tuon yläpuolella jos se enginestä olisi konsoleilla mahdollista.

E: tekstiä lainattu osittain toiselta foorumilta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niinkään vertailu video, mutta kehittäjät kertovat mitä kaikkea jouduttiin uhraamaan ja miten jotta tämä next gen moottori saatiin toimimaan Switchillä.

 
The Division 2 sai PS5-korjaussarjan, ja VG Techin videon perusteella kadoksissa olleet efektit on palautettu. Noin 11 minuutin ruudunpäivitysanalyysikin näyttää mukavalta: peli pyörii järkähtämättömästi 60 ruutua sekunnissa. Edes yhden ainutta framea ei jäänyt puuttumaan.

Huom! Heti päivityksen asennuksen jälkeen peli oli PS5:llä tökkinyt rajusti, mutta konsolin uudelleenkäynnistyksen jälkeen meno oli silkinpehmeää ja virheetöntä.

 
The Division 2 sai PS5-korjaussarjan, ja VG Techin videon perusteella kadoksissa olleet efektit on palautettu. Noin 11 minuutin ruudunpäivitysanalyysikin näyttää mukavalta: peli pyörii järkähtämättömästi 60 ruutua sekunnissa. Edes yhden ainutta framea ei jäänyt puuttumaan.

Huom! Heti päivityksen asennuksen jälkeen peli oli PS5:llä tökkinyt rajusti, mutta konsolin uudelleenkäynnistyksen jälkeen meno oli silkinpehmeää ja virheetöntä.



Saman huomion tein kun eilen testasin, nyt on kaikki hyvin.
 
Ylös Bottom