Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Jännää, että voi olla pettynyt siihen, että peliä ehostetaan edes hieman. Kaikki toki tavallaan, mutta aiheuttaa täällä suunnalla kyllä tyrskähdyksiä.
 
Pyöriikö tämä sitten paljonkin paremmin PC:llä PS5-tasoisella raudalla (ilman DLSS)? Pelihän on käsittääkseni todella raskas pyörittää jo PC:llä.
 
Pyöriikö tämä sitten paljonkin paremmin PC:llä PS5-tasoisella raudalla (ilman DLSS)? Pelihän on käsittääkseni todella raskas pyörittää jo PC:llä.
Ei nyt PS5:sta ihan vastaava rauta, mutta antaa hyvin osvittaa siitä miten raskas peli on. Tarvitaan Nvidia & DLSS2.0, mikäli haluaa nauttia pelin herkuista sulavasti.

 
Teitä valittajia joka asiasta kyllä riittää, ihan käsittämätöntä.
Meinaatko ettei ole ihan aiheesta jos tuoreella raudalla pelataan 30fps ja low-medium asetuksilla?

Mutta eipä siinä jos ei muita häiritse vaan tämä on juuri sitä mitä on odoteltukkin uudelta geniltä.
 
Eikös nykyään PC-peleissäkin tuo low-high grafiikka-asetusten ero ole paljon pienempi mitä se, sanotaanko, 10 vuotta sitten oli? Toki pelikohtaista varmasti, mutta muistelisin, että tuolloin ero oli kuin PS2 ja PS3-pelillä, mutta nyt kun DF:n vertailua katselee niin tietyissä kohdin eroa ei juurikaan ole. Toki sen eron huomaa PC:n eduksi, mutta ei se nyt niin paljoa iske ainakaan meikäläistä silmille, että jotenkin pettynyt optimointiin olisin. Hyvältä näyttää kummallakin alustalla ottaen huomioon realiteetit raudassa.
 
Nyt on vähän kokeiltu peliä PS5:lla. Ray-tracing kieltämättä muuttaa pelimaailmaa aika paljon, varsinkin toimistohuoneiden ikkunat kokee ison muutoksen. 30fps on vaan aikamoinen shokki, kun siihen vaihtaa kesken kaiken. Kestää aina joku pari min tottua siihen. 60fps takaa hyvän pelattavuuden ja on kokoajan ihan näyttävä sulavuuden takia.

Ei pelin next-gen päivitys mielestäni mitään wau efektiä saa aikaiseksi, mutta paljon parempi fps on sentään mukavaa plussaa. Tämä peli on vaan semmoinen, että oikein kunnon graafiseen herkutteluun tarvitaan tehokas PC. Konsoliversiot silti ihan hyviä, vaikka eivät samaan pysty.

Ja itse pelihän vaikutti edelleen tosi hyvältä. Ei vaan nyt toisella läpipeluu kerralla jaksa lukea kaikkia kerättäviä ajatuksella. Toivottavasti siinä ei menetä mitään juonesta tai ole liian pihalla, kun pääsee DLC:t aloittamaan.
 
Meinaatko ettei ole ihan aiheesta jos tuoreella raudalla pelataan 30fps ja low-medium asetuksilla?

Mutta eipä siinä jos ei muita häiritse vaan tämä on juuri sitä mitä on odoteltukkin uudelta geniltä.

Saavatkohan aktivoitua kunnolla kaikkia ominaisuuksia PS5:sta, näihin vanhan sukupolven peleihin? Toimiiko DLSS2 vastine, millä tolalla AMD:n RT-ajurit on, rullaako super nopea ssd oikein ja muutekin saadaanko kaikki ytimet, sekä väylät ajettua täysillä, ilman pullonkauloja, kun peliä ei ole suunniteltu kyseiselle arkkitehtuurille. Voi olla, että PS5:lle vartavasten tehdyissä peleissä saadaan optimoitua huomattavasti enemmän tehoja irti, kuin näissä last gen porttauksissa.

Sivusta seuranneena PS5:n, PS4 yhteensopivuustila on aika rampautettu ja häviää selvästi XBSX:lle taaksepäin yhteensopivuudessa. Tilanne voi tasoittua aika paljon, kun tulee vain noille tehtyjä pelejä. Lisäksi nykyinen gen voi saada vielä ajuripäivityksilläkin lisää tehoa.

Itsekkin odotan PS5 pystyvän pyörittämään pelejä 1440p, 60fps ja osittainen säteenseuranta päällä. Toki Sonyn pitää ensin lisätä tuo 1440p tuki :D

Itse hyppään tähän peliin, vanhalla sotaratsulla, PS4 Pro.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekkin odotan PS5 pystyvän pyörittämään pelejä 1440p, 60fps ja osittainen säteenseuranta päällä. Toki Sonyn pitää ensin lisätä tuo 1440p tuki :D
Tässäpä juuri on se ongelma miksi itse päädyin PC:hen, saan varmemmin 1440p, ultra, RT ja > 60 fps päälle peleissä. On toki todennäköistä että täysin optimoidut pelit pyörivät paremmin kuin vanhemmat nvidian RTX:lle suunnitellut mutta niin kauan kun AMD:llä ei ole tarjota kunnon vastinetta DLSS2.0:lle, on turha odottaa 4K/RT/60 fps tyyppistä vaan todennäköisemmin karsitaan sekä RT:n määrästä että 60->30 fps.
 
Tässäpä juuri on se ongelma miksi itse päädyin PC:hen, saan varmemmin 1440p, ultra, RT ja > 60 fps päälle peleissä. On toki todennäköistä että täysin optimoidut pelit pyörivät paremmin kuin vanhemmat nvidian RTX:lle suunnitellut mutta niin kauan kun AMD:llä ei ole tarjota kunnon vastinetta DLSS2.0:lle, on turha odottaa 4K/RT/60 fps tyyppistä vaan todennäköisemmin karsitaan sekä RT:n määrästä että 60->30 fps.
Mielestäni on jo tässä vaiheessa ihan selvää, että kummankaan nykykonsolin RT-vääntö ei ole edes sillä tasolla, että siitä kunnon iloa irti saataisiin varsinkaan 60 fps -tilassa. Vaikka jokin Spider-Man/Miles Morales siinä jossain määrin onnistuu, niin aika vähäistä ja huomaamatonta se niissäkin on. Ehkä 3-4 vuoden päästä saadaan PlayStation 5RT ja Xbox Series RT, jolloin noita säteenseurantaominaisuuksia päästään kunnolla hyödyntämään muutenkin kuin satunnaisissa heijastavissa pinnoissa ja/tai varjoissa.
 
Huomaa että markkinointipuheita on uskottu vähän turhan kirjaimellisesti. Konsoli kuitenkin maksaa sen 500€ kun pelkkä samantasoinen näytönohjain maksaa jo saman verran. (2070S - 3060, varmaan johonkin tuohon väliin asettuu optimoinneista riippuen, tällä hetkellä välillä alle ) Joten ei ihan mahdottomia pitäisi odottaa konsoleilta varsinkaan näin konsolisukupolven alkutaipaleella.
Ihan hyvältä ne pelit silti näyttävät, varsinkin Sonyn omat pelit tulevat olemaan varmasti todella näyttäviä.

Ja tosiaan niin kauan kun AMD:llä ei ole tätä DLSS:n korviketta, RT tulee olemaan todella pienessä roolissa.
 
Viimeksi muokattu:
RT on kiva ja tulevaisuudessa varmaan ihan arkipäivää, mutta tällä hetkellä vie liikaa resursseja muilta osa-alueilta. Jos konsoleille saadaan tekoälyä helpottamaan hommia, asia voi muuttua aikaisemminkin.
 
Siirsin viestit tänne, koska täällä niiden paikka oikeastaan on...

Ja tästä vertailuvideota, jossa rinnakkain PS5, XSX sekä 4K-resolla pyörivä PC-versio. Jos noita RT-heijastuksia ei lasketa, ei uusien konsoleiden tarvitse mielestäni mitenkään hävetä tai nöyristellä PC-version rinnalla.

 
Ei nyt PS5:sta ihan vastaava rauta, mutta antaa hyvin osvittaa siitä miten raskas peli on. Tarvitaan Nvidia & DLSS2.0, mikäli haluaa nauttia pelin herkuista sulavasti.


Ei taida olla tällä hetkellä enää tämä kun on tullut nuo uudet Nvidia ja AMD kortit jo ulos tämän jälkeen
 
Kai tämäkin kuuluu tänne.


Control Ultimate Edition has a smaller file size on the PS5 and this is one of the best examples of Kraken Compression, especially if we compare it to XSX.
So while the Ultimate Edition of Control is a lot smaller on the PS5, weighing just 25.79 GB it stands at roughly 42.4 GB on the Xbox Series X and 42.1 GB on the Xbox One. This is due to the better decompression technique that is available on the PS5. You can learn more about them by watching the introduction to PS5 by Mark Cerny.

Aika kovalta kuulostaa tämä Kraken-kompressointitekniikka. Tuosta kun vielä tekniikka yleistyy niin alkaa niillä alle yhden teran vakiomuisteillakin pärjäämään.
 
Aika kovalta kuulostaa tämä Kraken-kompressointitekniikka. Tuosta kun vielä tekniikka yleistyy niin alkaa niillä alle yhden teran vakiomuisteillakin pärjäämään.
Sanotaan näin, että erot ovat monisyisemmät, eikä pelkkä Kraken todellakaan selitä tilannetta. Tämän enempää en valitettavasti tässä vaiheessa uskalla asiaa kommentoida.
 
Oli muuten DF:n Control vertailu ilmeisesti vähän puutteellinen, kun eivät löytäneet dippauksia ray-tracing tilassa. Taistelu toki taitaa olla ihan sulava DF:n videon perusteella.

Muutaman kerran dippanut aivan törkeästi, kun ihaillut tyhjässä huoneessa RTX-heijastuksia. Varsinkin pelin alkuvaiheilla olevassa toimistossa on taulu Jessiestä, jonka lasipinnassa oli RTX-heijastukset veti ihan nykiväksi kuvan. Lähti varmaan puolet 30 fps:stä pois.
 
Ylös Bottom