Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

The Division 2 sai PS5-korjaussarjan, ja VG Techin videon perusteella kadoksissa olleet efektit on palautettu.
Tämä on muuten jännä ilmiö mitä on nyt tässä sukupolven alussa tapahtunut puolin ja toisin. Alkuperäinen vertailu antaa toiselle enemmän ja vähemmän etua, mutta hetken päästä huonommin suoriutunut versio päivitetäänkin kuntoon. Menee omalla tavallaan pohja noilta ensimmäisiltä vertailuilta, kun melkein tietää ettei peli(t) ole siinä kunnossa enää kuukauden parin päästä, vaan on korjattu kuntoon.

Toki nämä päivitykset koskevat suurimmalta osin vain selkeitä bugeja ja sen sorttisia juttuja, joten tuskin esim. Hitman 3:n resoluutio yhtäkkiä PS5:llä nousee, mutta silti päivityksillä pystytään tekemään aika paljon.
 
Tämä on muuten jännä ilmiö mitä on nyt tässä sukupolven alussa tapahtunut puolin ja toisin. Alkuperäinen vertailu antaa toiselle enemmän ja vähemmän etua, mutta hetken päästä huonommin suoriutunut versio päivitetäänkin kuntoon. Menee omalla tavallaan pohja noilta ensimmäisiltä vertailuilta, kun melkein tietää ettei peli(t) ole siinä kunnossa enää kuukauden parin päästä, vaan on korjattu kuntoon.

Toki nämä päivitykset koskevat suurimmalta osin vain selkeitä bugeja ja sen sorttisia juttuja, joten tuskin esim. Hitman 3:n resoluutio yhtäkkiä PS5:llä nousee, mutta silti päivityksillä pystytään tekemään aika paljon.
Tämän takia en jaksa mitään arvoa antaakkaan näille vertailuvideoille.
 
Pikainen katsaus Division 2 korjattuun PS5 versioon ja Ghost Recon Breakpointiin. Series X vie selvän voiton Ghost Reconissa ja PS5 on samalla tasolla Series S kanssa resoluutio modissa, toki PS5 on 60 FPS modi mitä S ei ole.

 
Tämä on muuten jännä ilmiö mitä on nyt tässä sukupolven alussa tapahtunut puolin ja toisin. Alkuperäinen vertailu antaa toiselle enemmän ja vähemmän etua, mutta hetken päästä huonommin suoriutunut versio päivitetäänkin kuntoon. Menee omalla tavallaan pohja noilta ensimmäisiltä vertailuilta, kun melkein tietää ettei peli(t) ole siinä kunnossa enää kuukauden parin päästä, vaan on korjattu kuntoon.

Toki nämä päivitykset koskevat suurimmalta osin vain selkeitä bugeja ja sen sorttisia juttuja, joten tuskin esim. Hitman 3:n resoluutio yhtäkkiä PS5:llä nousee, mutta silti päivityksillä pystytään tekemään aika paljon.

Nämä vertailuvideot ovat ainoastaan snapshot siitä hetkestä, ei sen olekaan tarkoitus olla tae tulevasta. Kyllä minua ainakin useamman pelilaitteen omistajana kiinnostaa että miten peli suoriutuu milläkin alustalla, niin voin hankkia sen sitten sille mikä tätä pyörittää parhaiten.
Pikainen katsaus Division 2 korjattuun PS5 versioon ja Ghost Recon Breakpointiin. Series X vie selvän voiton Ghost Reconissa ja PS5 on samalla tasolla Series S kanssa resoluutio modissa, toki PS5 on 60 FPS modi mitä S ei ole.



En tajua miksi näitä edes ylipäätään markkinoidaan PS5-versioina, kun nuo ovat aivan selvästi ainoastaan PS4 BC tilassa ajettuja sovelluksia.
 
Ei muutako lisää vaan niin pelaajakunta kasvaa.
Kyllä, kaiken kaikkiaan hyvä uutinen tämä, en keksi siitä mitään negatiivista. Kyllä konsolit kaupaksi käy vaikka kaikki pelit tulisikin PC:lle o_O No ehkäpä ne ei kaikki tule PC:lle, ei ainakaan Nintendon, hyvä että suuri osa kuitenkin. Eikä nyt aleta tässä ketjussa vääntämään millä kukin pelaa mieluiten (PC vs konsolit).
 
Laitoin aikaisemmin nämä tuonne pelin omaan ketjuun, mutta ehkä tämä on sopivampi paikka näille.

Outriders pelin ruudunpäivitysnopeudet ja resoluutiot.

Outriders PlayStation consoles resolution and fps:
  • PS5: 4K 60fps
  • PS4 Pro: 4K 30fps
  • PS4 (Base): 1080P 30fps
Outriders Xbox consoles resolution and fps:
  • Xbox Series X: 4K 60fps
  • Xbox Series S 4K 60fps
  • Xbox One X: 4K 30fps
  • Xbox One: 1080P 30fps

Ensin oli virheelliset tiedot, että Series S olisi 1080p ja 30fps, mutta kehittäjät korjasivat tuon asian Twitterissä ja Series S on myös 4K ja 60fps.




 
Laitoin aikaisemmin nämä tuonne pelin omaan ketjuun, mutta ehkä tämä on sopivampi paikka näille.

Outriders pelin ruudunpäivitysnopeudet ja resoluutiot.

Outriders PlayStation consoles resolution and fps:
  • PS5: 4K 60fps
  • PS4 Pro: 4K 30fps
  • PS4 (Base): 1080P 30fps
Outriders Xbox consoles resolution and fps:
  • Xbox Series X: 4K 60fps
  • Xbox Series S 4K 60fps
  • Xbox One X: 4K 30fps
  • Xbox One: 1080P 30fps

Ensin oli virheelliset tiedot, että Series S olisi 1080p ja 30fps, mutta kehittäjät korjasivat tuon asian Twitterissä ja Series S on myös 4K ja 60fps.





Valitettavasti Series S versio ei pyöri 4K 60 fps vaan luultavasti juurikin tuon 1080P 30fps. Kun uutisen lukee huolellisesti niin siellä lopussa lukee "The official Outriders Twitter announced that Xbox Series S will run at 4K, 60fps! And that it was a mistake" No, graafiset yksityiskohdat ovat kuitenkin paremmat Series S.llä kuin edellisellä konsoli-sukupolvella, lainaus heiltä "It’s important to also note that while the Series S shares resolution and fps of the lower end consoles, this does not mean that it’s running on the same settings as those consoles. We won’t know for sure until tomorrow, but the game could very well be running with improved textures, shadows, etc. that are present on the Series X." Että näin.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti Series S versio ei pyöri 4K 60 fps vaan luultavasti juurikin tuon 1080P 30fps. Kun uutisen lukee huolellisesti niin siellä lopussa lukee "The official Outriders Twitter announced that Xbox Series S will run at 4K, 60fps! And that it was a mistake" No, graafiset yksityiskohdat ovat kuitenkin paremmat Series S.llä kuin edellisellä konsoli-sukupolvella, lainaus heiltä "It’s important to also note that while the Series S shares resolution and fps of the lower end consoles, this does not mean that it’s running on the same settings as those consoles. We won’t know for sure until tomorrow, but the game could very well be running with improved textures, shadows, etc. that are present on the Series X." Että näin.
No eiköhän tästä kohta testejä tule ja kyllä se ainakin tuntui 60fps, kun pelasin demoa, sen verran sulavaa menoa oli.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pitkästä aikaa uutta tuotantoa niin nähdään missä mennään. PS5 versio ainoana 60fps Outriders pelissä kun muilla on vaikeaa kokoajan fps kanssa. Sonyn versio on tehty mallikelpoisesti eikä liian korkealla pakkoresolla ole lähdetty pilaamaan pelattavuutta.

 
Pitkästä aikaa uutta tuotantoa niin nähdään missä mennään. PS5 versio ainoana 60fps Outriders pelissä kun muilla on vaikeaa kokoajan fps kanssa. Sonyn versio on tehty mallikelpoisesti eikä liian korkealla pakkoresolla ole lähdetty pilaamaan pelattavuutta.


Hmmm...
Onko hieman mustavalkoisesti sanottu?
PS5 melkein koko ajan 60Hz, mutta ei lukittu.
XSX 53-60Hz.

Entä resoluutio ja kyseessä demo? Tämäkin saadaan tulevaisuudessa selvitettyä. Mielenkiintoista on, että tehokonsolit eivät pysty lukittuun 60Hz tässä demossa.
 
Hmmm...
Onko hieman mustavalkoisesti sanottu?
PS5 melkein koko ajan 60Hz, mutta ei lukittu.
XSX 53-60Hz.

Entä resoluutio ja kyseessä demo? Tämäkin saadaan tulevaisuudessa selvitettyä. Mielenkiintoista on, että tehokonsolit eivät pysty lukittuun 60Hz tässä demossa.
PS5 versio on niin lähellä lukittua 60fps tasoa, että se on valmis jo tuollaisenaan kun peli tulee myyntiin huhtikuussa. Muissa on jatkuvaa fps sahaamista ja se tuntuu input lagin heittelynä eli suoraan ohjauksessa.
 
Hmmm...
Onko hieman mustavalkoisesti sanottu?
PS5 melkein koko ajan 60Hz, mutta ei lukittu.
XSX 53-60Hz.

Entä resoluutio ja kyseessä demo? Tämäkin saadaan tulevaisuudessa selvitettyä. Mielenkiintoista on, että tehokonsolit eivät pysty lukittuun 60Hz tässä demossa.
Xbox Series X uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being approximately 3456x1944 and the lowest native resolution found being approximately 2261x1272. On Xbox Series X a form of temporal reconstruction is used to increase the resolution up to 3840x2160.

Xbox Series S uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being approximately 2304x1296 and the lowest native resolution found being approximately 1536x864. On Xbox Series S a form of temporal reconstruction is used to increase the resolution up to 3840x2160.

PS5 uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being approximately 3008x1692 and the lowest native resolution found being approximately 2112x1188. On PS5 a form of temporal reconstruction is used to increase the resolution up to 3840x2160.

The native rendering resolution changes often on PS5 and Xbox Series X. The native rendering resolution on Xbox Series S seems to usually be below 1920x1080

PS5 and Xbox Series X have some graphical improvements compared to the Xbox Series S such as extra trees and foliage, some higher quality textures and an improved draw distance for some shadows. PS5 has improved texture filtering compared to Xbox Series X

Eiköhän ennen julkaisua Series X:n resoa lasketa Valhallan tapaan PS5:n lukemiin niin saavutetaan tuo sama tasainen FPS kuin PS5:llä.
 
Tämäkin saadaan tulevaisuudessa selvitettyä. Mielenkiintoista on, että tehokonsolit eivät pysty lukittuun 60Hz tässä demossa.
Demo tunnetusti ovat vielä keskeneräistä ja optimoimatonta koodia muutenkin. Ja en tiedä, vaikuttaako tilanteeseen se, että Series X|S tukee VRR:ää ja PS5 ei. Ehkä kehittäjät ovat saattaneet panostaa kuudenkympin saavuttamiseen Pleikalla tässä vaiheessa enemmän, koska ovat ajatelleet, että boksilla VRR siivoaa nuo pienet notkahdukset pois joka tapauksessa.

Ja kun Pleikalla se "pudonneiden" freimien määrä oli 0,09 prosenttia kaikista, niin kyseessä on sen verran olematon määrä, että harvassa lienevät ne, jotka ruudunpäivityksessä hetkellisen eron huomaavat. Series X:n prosenttilukema on 5,87 ja Series S:llä 7,37.
 
Demo tunnetusti ovat vielä keskeneräistä ja optimoimatonta koodia muutenkin. Ja en tiedä, vaikuttaako tilanteeseen se, että Series X|S tukee VRR:ää ja PS5 ei. Ehkä kehittäjät ovat saattaneet panostaa kuudenkympin saavuttamiseen Pleikalla tässä vaiheessa enemmän, koska ovat ajatelleet, että boksilla VRR siivoaa nuo pienet notkahdukset pois joka tapauksessa.

Ja kun Pleikalla se "pudonneiden" freimien määrä oli 0,09 prosenttia kaikista, niin kyseessä on sen verran olematon määrä, että harvassa lienevät ne, jotka ruudunpäivityksessä hetkellisen eron huomaavat. Series X:n prosenttilukema on 5,87 ja Series S:llä 7,37.

Tuo on toisaalta vähän huono juttu jos pelit tehdään VRR:n takia huonommalla ruudunpäivityksellä, koska ei kaikilla ole VRR-telkkua vielä.
 
Tuo on toisaalta vähän huono juttu jos pelit tehdään VRR:n takia huonommalla ruudunpäivityksellä, koska ei kaikilla ole VRR-telkkua vielä.
Näinhän se toki on, mutta tämä nyt oli ihan vain yksi nopea teoria siitä, miksi boksiversiolla 60 fps ei vielä niin hyvin toteutunut. Ja niin kuin tässä on aiemminkin todettu, välttämättä vielä pelien julkaisuversioistakaan ei kannata tehdä lopullisia johtopäätöksiä, koska hienosäätö ja optimointityö voi jatkua vielä pitkään sen jälkeenkin.
 
Tuo on toisaalta vähän huono juttu jos pelit tehdään VRR:n takia huonommalla ruudunpäivityksellä, koska ei kaikilla ole VRR-telkkua vielä.
Se on erittäin huono suuntaus jos näin käy. Suorastaan surkea tilanne.

Eiköhän ennen julkaisua Series X:n resoa lasketa Valhallan tapaan PS5:n lukemiin niin saavutetaan tuo sama tasainen FPS kuin PS5:llä.
En tiedä onko muutosta tullut mutta tässä PS5 resoluutio on suurempi.

The versions tested were 1.004.000 on PS5 and 2.0.4.214 on Xbox Series X|S.

PS5 in Performance Mode uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being 3840x2160 and the lowest native resolution found being approximately 2432x1368. PS5 in Performance Mode rarely renders at a native resolution of 3840x2160.

Xbox Series X in Performance Mode uses a dynamic resolution with the highest native resolution found being 3840x2160 and the lowest native resolution found being 1920x1080. Xbox Series X in Performance Mode rarely renders at a native resolution of 3840x2160 and drops in resolution down to 1920x1080 seem to be uncommon.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka miten päin katsoisin asiaa niin en näe silti mitään järkevää syytä tähän toimintaan
Mutta jos välianimaatioihin suhtautuu niin kuin ne olisivat elokuvia - jotain sen kaltaisiahan ne ovatkin - niin eikö tuo alhaisempi frame rate ole ihan loogisestikin ajateltuna järkevä valinta? Itse taas en ymmärrä miksi välianimaatioiden frame raten pitäisi ehdottomasti olla sama kuin itse pelissä. Pelaamisessa sulavuudesta on kyllä paljon hyötyä.
 
Ylös Bottom