Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Mutta jos välianimaatioihin suhtautuu niin kuin ne olisivat elokuvia - jotain sen kaltaisiahan ne ovatkin - niin eikö tuo alhaisempi frame rate ole ihan loogisestikin ajateltuna järkevä valinta? Itse taas en ymmärrä miksi välianimaatioiden frame raten pitäisi ehdottomasti olla sama kuin itse pelissä. Pelaamisessa sulavuudesta on kyllä paljon hyötyä.
Koska jos se pelin enginellä eikä video niin mitään järkeä ei ole tiputtaa sitä
 
Koska jos se pelin enginellä eikä video niin mitään järkeä ei ole tiputtaa sitä
Paitsi jos välianimaatioon halutaan sellaisia graafisia efektejä ja/tai yksityiskohtia, joita ei konsolin tehoilla jakseta 60 ruudulla sekunnissa pyörittää.

Mutta tämä menee taas jo varsinaisesta aiheesta ohi.
 
Need For Speed Hot Pursuit Remastered sai taannoin päivityksen, joka avasi 4K@60 fps -tilan ei vain PS5:lle ja Xbox Series X:lle, vaan yllättäen myös PS4 Prolle ja Xbox One X:lle.

Digital Foundryn analyysi on melko tylsähkö, koska kaksi sukupolvea vanhan pelin uudelleenversiointi pyörii jo Xbox One X:lläkin 60 ruudulla 4K-tarkkuutta käyttävässä Maximum-grafiikkatilassa ison osan ajasta. PS4 Prossa ei aivan tuohon potku yllä, vaan ruudunpäivitys seilaa n. 40-55 fps:ssä tekemättä kuitenkaan mitään isoja hyppäyksiä kumpaankaan suuntaan.

Tasaisin suorittaja on PS5, joka suhaa täydellisen tasaista kuuttakymppiä koko ajan, kun taas Series X:llä tulee yhdellä alueella notkahduksia. Samoissa paikoissa myös One X hyytyy, kun taas PS4 Pro ei, eli kyseessä lienee jokin boksiversioon jäänyt outo bugi.

Xbox Series S:n kannalta tilanne on siinä mielessä huono, että vaikka laitteessa tehoa varmasti olisikin, on sen tyytyminen 30 fps:ään.

 
PS4 Pro versiossa käyrät kulkevat samoja latuja mutta ei niin isoa notkoa tule joten bugiksi en välttämättä lähtisi tuomitsemaan. PS5:llä ei tunnu olevan minkäänlaisia ongelmia joten samaa jatkumoa tämä on kuin monessa muussa (AC Valhalla, Outriders jne..)
 
PS4 Pro versiossa käyrät kulkevat samoja latuja mutta ei niin isoa notkoa tule joten bugiksi en välttämättä lähtisi tuomitsemaan. PS5:llä ei tunnu olevan minkäänlaisia ongelmia joten samaa jatkumoa tämä on kuin monessa muussa (AC Valhalla, Outriders jne..)
Ehkä tuossa on outoa se, että Xboxin kehitystyökalupakin parantumisen myötä tuo alun vaihe, jossa ps5 suoritti tasaisemmin, on ohitettu. Ehkä tuo menee niin kuin Suomen kevät, eli pientä takapakkia tulee ennen kuin säät todella lämpiävät.
 
Tasaisin suorittaja on PS5, joka suhaa täydellisen tasaista kuuttakymppiä koko ajan, kun taas Series X:llä tulee yhdellä alueella notkahduksia. Samoissa paikoissa myös One X hyytyy, kun taas PS4 Pro ei, eli kyseessä lienee jokin boksiversioon jäänyt outo bugi.
Ilmeisesti (Twitterin mukaan) sama ilmiö näkyy jopa alkuperäisissä PS3 ja 360 versioissa, joten nyt on kyllä jokin todella erikoinen ongelma.
 
Tuo ensimmäisen kuukauden vaihe on kyllä ohitettu jossa PS5 suoritti käytännössä pelissä kuin pelissä paremmin kuin Series X. Ilmeisen nopeasti saatiin korjattua kehitustyökalut Xboxilla, hyvä niin. Ainakin oletan, että ne on nyt kunnossa yhtäkkiä parantuneen suorituskyvyn myötä.

Taitaa olla Hitman 3 tähän mennessä ainut next gen-peli jossa Series X:n GPU-ero on tosissaan näkynyt. Muuten taitaa olla käytännössä identtiset suorituskyvyt pelissä kuin pelissä, joskin näitä pienenpieniä etuja PS5:n hyväksi tuntuu löytyvän silti, kuten esimerkiksi joku satunnainen kenttä jossa FPS droppaa isosti Xboxilla mutta ei PS5:llä. Eli pieniä lastentauteja nimenomaan peleissä vielä enemmän havaittavissa Series X:llä kuin PS5:llä. Ei välttämättä isoja ongelmia mutta ongelmia silti.

Olisi mielenkiintoista tietää mistä nuo ongelmat johtuvat vai onko PS5 nyt vain jotenkin niin "fool proof"-suunniteltu ettei näitä dippejä tai muita bugeja peleissä juurikaan näy samalla tapaa kuin Series X:llä. Tuskin devitkään nyt tahallaan laiminlyövät optimointia Xboxille. Vai eikö ne kehitystyökalut muka vieläkään ole siellä missä pitää?
 
Käsittääkseni vielä pitkään melkein kaikki konsolipelit tehdään edellisen sukupolven versiot pääasiallisena alustana. Identtiset suorituskyvyt johtuvat varmaan siitä, että monialustapelejä ei vielä tehdä uusia konsoleja silmällä pitäen vaikka niille voi tulla jotain ylimääräistä kikkaretta.
 
Näissä vertailuissa on aina hyvä muistaa että Series X:n 12 TeraFlopsia on ainoastaan teoreettinen maksimi, mitään takeita ei ole sille että tätä tasoa voidaan ylläpitää jatkuvassa kuormituksessa.

Kehitysympäristö kehittyy myös molemmilla konsoleilla jatkossa, vaikka teoriassa Series X:llä pitäisi olla enemmän piipussa puhtaasti GPU-resursseja arvioiden. Toisaalta kuten on jo nähty, niin pelkästään CU:iden määrä ei ratkaise suorituskykyä sillä GPU:n suoriutumiseen peleissä vaikuttavat niin monet muut tekijät.
 
Se on erittäin huono suuntaus jos näin käy. Suorastaan surkea tilanne.


En tiedä onko muutosta tullut mutta tässä PS5 resoluutio on suurempi.
Mistä sinä näitä niin sanottuja "tietoja" oikein kaivat? Kannattaisi vähän malttaa ennenkuin julkaisee jokaiselta fani-asenteiselta sivulta näitä "suorituskyky tietoja", onko niiden tueksi mitään mittauksia vai ovatko ne vain jotain luuloja ja "asiantuntijoiden" mutu-arvioita? Ensinnäkin nuo resoluutio väitteesi eivät pidä paikkaansa ainakaan Digital Foundryn mukaan, jolla nyt sentäs on objektiivinen ja tekninen asenne näihin mittauksiin ja analyyseihin. Eli PS 5 ylin target resoluutio on 3200 x 1800, mikä sekin on hyvä ja sillä se pyörii hyvin tasaisesti 60 fps, alin resoluutio on 2240 x 1260 jossain raskaissa paikoissa. Series X ylin target resoluutio on taas 3712 x 2088, fps lukema kuitenkin notkahtelee mutta eipä juurikaan alle 55 fps, yleensä se on vähän alle 60 fps, useimmiten vain 2-3 "freimiä". Alin resoluutio Series X on 1440p raskaimmissa kohdissa. Tässä ei ole alussa esitetystä kritiikistä huolimatta mitään henkilökohtaista vaan haluan että täällä jaetaan objektiivista, luotettavaa tietoa näistä suorituskyky asioista. Itse olen kuten tiedättekin Xbox-pelaaja, mutta hyväksyn jos se häviää rakkaalle kilpakonsolille jossain peleissä näissä suorituskyky asioissa. Tärkeintä on jakaa vain luotettavaa, kunnolla testattua ja analysoitua tietoa. Ohessa tuo Digital Foundryn video.

Näissä vertailuissa on aina hyvä muistaa että Series X:n 12 TeraFlopsia on ainoastaan teoreettinen maksimi, mitään takeita ei ole sille että tätä tasoa voidaan ylläpitää jatkuvassa kuormituksessa.

Kehitysympäristö kehittyy myös molemmilla konsoleilla jatkossa, vaikka teoriassa Series X:llä pitäisi olla enemmän piipussa puhtaasti GPU-resursseja arvioiden. Toisaalta kuten on jo nähty, niin pelkästään CU:iden määrä ei ratkaise suorituskykyä sillä GPU:n suoriutumiseen peleissä vaikuttavat niin monet muut tekijät.
Miksi sama ei pätisi myös PS 5 "Teraflopseihin" pystyykö sekään jatkuvasti huippulukemiin, luultavasti ei. Teoreettinen maksimi (10,28 TFlops) tuokin on. Tuosta viimeisimmästä lauseestasi olen samaa mieltä, CU:iden määrä ei yksin ratkaise kaikkea, onhan esim. GPU clock speed PS 5:ssa korkeampi kuin Series X:ssä, ainakin välillä koska senhän pitäisi vaihdella, PS 5 GPU Units running at 2.23GHz (variable frequency) ja Series X GPU Units running at 1.825GHz.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ei ole alussa esitetystä kritiikistä huolimatta mitään henkilökohtaista vaan haluan että täällä jaetaan objektiivista, luotettavaa tietoa näistä suorituskyky asioista.
Taisit aikasemmin tähän samaan aiheeseen postailla et Outrides Series S versio pyörii 1080p 30fps. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Viimeksi muokattu:
Taisit aikasemmin tähän samaan aiheeseen postailla et Outrides Series S versio pyörii 1080p 30fps. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Juu kyllä näin on, tein siinä itsekkin virheen kun uskoin sitä sivustoa mistä sen kaivoin, anteeksi siitä. No, se oli noin päin eli tuskinpa se PS-pelaajia häiritsi : ) Minulla on juuri tuo Series S mutta en ole kyseistä Demoa pelannut.
 
Alex hyppäsi tarkistelemaan miltä se Horizon Zero Dawn näyttää nykyään PCllä, patchit ovat tuoneet isoja korjauksia peliin mutta se ei edelleenkään ole täydellinen. Suorituskyky on edelleen alakanttiin, vaikka Nvidia puolella onkin tullut valtava parannus ja muutamia pikku ongelmia edelleen mukana. Toivottavasti pian saamme kuulla jotain PS5 versiosta myös. Alex myös tuo vähän helpotusta niille jotka odottavat Days Gone PC versiota, se kun pyörii Unreal moottorilla niin suorituskyky ongelmia tuskin tulee eteen koska se on varta vasten suunniteltu PCtä varten, toisin kuin Horizonin pelimoottori.

 
Mistä sinä näitä niin sanottuja "tietoja" oikein kaivat? Kannattaisi vähän malttaa ennenkuin julkaisee jokaiselta fani-asenteiselta sivulta näitä "suorituskyky tietoja", onko niiden tueksi mitään mittauksia vai ovatko ne vain jotain luuloja ja "asiantuntijoiden" mutu-arvioita? Ensinnäkin nuo resoluutio väitteesi eivät pidä paikkaansa ainakaan Digital Foundryn mukaan, jolla nyt sentäs on objektiivinen ja tekninen asenne näihin mittauksiin ja analyyseihin. Eli PS 5 ylin target resoluutio on 3200 x 1800, mikä sekin on hyvä ja sillä se pyörii hyvin tasaisesti 60 fps, alin resoluutio on 2240 x 1260 jossain raskaissa paikoissa. Series X ylin target resoluutio on taas 3712 x 2088, fps lukema kuitenkin notkahtelee mutta eipä juurikaan alle 55 fps, yleensä se on vähän alle 60 fps, useimmiten vain 2-3 "freimiä". Alin resoluutio Series X on 1440p raskaimmissa kohdissa. Tässä ei ole alussa esitetystä kritiikistä huolimatta mitään henkilökohtaista vaan haluan että täällä jaetaan objektiivista, luotettavaa tietoa näistä suorituskyky asioista. Itse olen kuten tiedättekin Xbox-pelaaja, mutta hyväksyn jos se häviää rakkaalle kilpakonsolille jossain peleissä näissä suorituskyky asioissa. Tärkeintä on jakaa vain luotettavaa, kunnolla testattua ja analysoitua tietoa. Ohessa tuo Digital Foundryn video.


Miksi sama ei pätisi myös PS 5 "Teraflopseihin" pystyykö sekään jatkuvasti huippulukemiin, luultavasti ei. Teoreettinen maksimi (10,28 TFlops) tuokin on. Tuosta viimeisimmästä lauseestasi olen samaa mieltä, CU:iden määrä ei yksin ratkaise kaikkea, onhan esim. GPU clock speed PS 5:ssa korkeampi kuin Series X:ssä, ainakin välillä koska senhän pitäisi vaihdella, PS 5 GPU Units running at 2.23GHz (variable frequency) ja Series X GPU Units running at 1.825GHz.


Haluatko eritellä tarkemmin miksi VGTech on nyt fanisivusto? VGTech on tarjonnut puhtaasti objektiivista dataa mittaustavallaan, joka on tietyllä tapaa jopa "industry standard" DF:ää tarkempaa. DF:n objektiivisuutta en nyt menisi ihan allekirjoittamaan, kun saitti käytännössä elää tällä "konsolidraamalla". Ihmeen hyökkäävällä asenteella ollaan samantien tiettyjen kirjoittajien kimpussa, miksi? Noihin mitattuihin resoluutioihin on ihan turha myös takertua sen enempää, kun saatu lopputulos vaihtelee sen mukaan mistä samplet otetaan. Tämän vuoksi eri saittien saamat tulokset vaihtelevat, mutta frameraten osalta tulokset ovat selkeästi lähempänä toisiaan.

Myöskään framedippien kuittaaminen VRR:llä on lähinnä pahimman luokan damage controllia, kun kyseinen feature on vielä aniharvojen telkku-omistajien mahdollisuus. Dipit vaikuttavat myös pelin input latencyyn joten framerate-dipit eivät ole millään tapaa hyväksyttäviä, etenkin jos pelissä pärjääminen riippuu inputtien oikea-aikaisuudesta.

Mitä PS5 TeraFlopseihin tulee, niin toki sama pätee myös sinne. Toisaalta Sony ei ole käyttänyt TF-lukua millään tapaa mainonnassaan toisin kuin Microsoft, joten tähän ei ole nähty tarvetta puuttua samalla tapaa. Kuten on jo nähty, tämä PS5:n GPU:n konfiguraatio on ollut kehittäjille se helpommin hanskattava, toisin kuin 52 CU:n Series X GPU. Series X:n GPU:n maksimaalinen hyödyntäminen edellyttäisi koodilta selkeästi parempaa kykyä rinnakkaisajoon vs. kapeampi ja korkeammalla kellotaajuudella käyvä PS5 GPU.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä PS5 TeraFlopseihin tulee, niin toki sama pätee myös sinne. Toisaalta Sony ei ole käyttänyt TF-lukua millään tapaa mainonnassaan toisin kuin Microsoft, joten tähän ei ole nähty tarvetta puuttua samalla tapaa.
Tähän syy on aika varmasti se, että Sonyn lukema on pienempi. Eihän MS:kään mainostanut SSD:tänsä muuten kuin "faster loading times", kun taas Sonylla SSD oli yksi marketoinnin pääpointeista. Paperillakin Sonyn SSD on 229% nopeampi, mutta todellisuudesda latausajat ovat olleet hyvin tasaisia. Joissain PS5 nopeampi, joissain XSX nopeampi (Quick Resumesta puhumattakaan). Kyllä se usein niin on, että mainostetaan niitä omia vahvuuksia. PS+ vs Gold, kumpaakohan on mainostettu enemmän? Sama homma PS Now vs Game Pass.
 
Haluatko eritellä tarkemmin miksi VGTech on nyt fanisivusto? VGTech on tarjonnut puhtaasti objektiivista dataa mittaustavallaan, joka on tietyllä tapaa jopa "industry standard" DF:ää tarkempaa. DF:n objektiivisuutta en nyt menisi ihan allekirjoittamaan, kun saitti käytännössä elää tällä "konsolidraamalla". Ihmeen hyökkäävällä asenteella ollaan samantien tiettyjen kirjoittajien kimpussa, miksi? Noihin mitattuihin resoluutioihin on ihan turha myös takertua sen enempää, kun saatu lopputulos vaihtelee sen mukaan mistä samplet otetaan. Tämän vuoksi eri saittien saamat tulokset vaihtelevat, mutta frameraten osalta tulokset ovat selkeästi lähempänä toisiaan.

Myöskään framedippien kuittaaminen VRR:llä on lähinnä pahimman luokan damage controllia, kun kyseinen feature on vielä aniharvojen telkku-omistajien mahdollisuus. Dipit vaikuttavat myös pelin input latencyyn joten framerate-dipit eivät ole millään tapaa hyväksyttäviä, etenkin jos pelissä pärjääminen riippuu inputtien oikea-aikaisuudesta.

Mitä PS5 TeraFlopseihin tulee, niin toki sama pätee myös sinne. Toisaalta Sony ei ole käyttänyt TF-lukua millään tapaa mainonnassaan toisin kuin Microsoft, joten tähän ei ole nähty tarvetta puuttua samalla tapaa. Kuten on jo nähty, tämä PS5:n GPU:n konfiguraatio on ollut kehittäjille se helpommin hanskattava, toisin kuin 52 CU:n Series X GPU. Series X:n GPU:n maksimaalinen hyödyntäminen edellyttäisi koodilta selkeästi parempaa kykyä rinnakkaisajoon vs. kapeampi ja korkeammalla kellotaajuudella käyvä PS5 GPU.
Ok. Vai ei nyt sitten ole resolutiolla väliä, miksi niitä sitten yleensä mittaillaan jos ne vaihtelee niin paljon. Ei ne silti samat ole keskimäärinkään näissä PS 5 ja Series X konsoleiden peleissä, tässä kyseisessä pelissä ne ovat korkeammat Series X:ssä kautta linjan. Niin ja tälle James Stockille ne näyttivät olevan myös tärkeitä. Olen sitä mieltä ja niin on moni muukin että Digital Foundry on nyt vaan aika luotettava, myös jos sitä verrataan VG Tech:iin. Nyt tässä kyseisessä pelissä tuo PS 5:sen parin freimin etu onkin se tärkein asia. Jos tässä joku ei ole objektiivinen niin se olet sinä. Oliko esim. Digital Foundryn Hitman 3 analyysi mielestäsi "konsolidraamaa"? Haette vain niiden saittien "mittaukset" missä PS 5 pärjää ja muut ovat puolueellisia ja "ammattitaidottomia" draaman tekijöitä Sehän ei ole Digital Foundryn vika jos tulokset ovat mitä ovat. Itse hyväksyn oikein mitatut tulokset. Onko täälläkin jo ilmiö jossa haetaan jostain juuri se itselle mieluisa "totuus", aivan kuten politiikassakin. Kaikesta huolimatta molemmat konsolit (PS 5 ja Series X ovat mielestäni huippu laitteita.
 
Siitä vertailua tämän hauskan pikkupelin osalta, turha niitä frame mittareita on tuijotella ei ne mihinkään liiku, lukittu 60 kaikilla alustoilla.

Resoluutiot

Series S 756p-1080p
PS5 1080p
Series X 1080p-2160p

Resoluutio putoaa Xboxeilla lähemmäs matalinta tasoa cutsceneissä, gameplayssä on keskimäärin isompi.

Xboxeilla parempi tekstuurien filtteröinti.

 
Ok. Vai ei nyt sitten ole resolutiolla väliä, miksi niitä sitten yleensä mittaillaan jos ne vaihtelee niin paljon. Ei ne silti samat ole keskimäärinkään näissä PS 5 ja Series X konsoleiden peleissä, tässä kyseisessä pelissä ne ovat korkeammat Series X:ssä kautta linjan. Niin ja tälle James Stockille ne näyttivät olevan myös tärkeitä. Olen sitä mieltä ja niin on moni muukin että Digital Foundry on nyt vaan aika luotettava, myös jos sitä verrataan VG Tech:iin. Nyt tässä kyseisessä pelissä tuo PS 5:sen parin freimin etu onkin se tärkein asia. Jos tässä joku ei ole objektiivinen niin se olet sinä. Oliko esim. Digital Foundryn Hitman 3 analyysi mielestäsi "konsolidraamaa"? Haette vain niiden saittien "mittaukset" missä PS 5 pärjää ja muut ovat puolueellisia ja "ammattitaidottomia" draaman tekijöitä Sehän ei ole Digital Foundryn vika jos tulokset ovat mitä ovat. Itse hyväksyn oikein mitatut tulokset. Onko täälläkin jo ilmiö jossa haetaan jostain juuri se itselle mieluisa "totuus", aivan kuten politiikassakin. Kaikesta huolimatta molemmat konsolit (PS 5 ja Series X ovat mielestäni huippu laitteita.

En minä noin sanonut, vai aletaanko nyt laittamaan sanoja toisten suuhun? Totesin vain että saatuihin resoluutio-eroihin vaikuttaa mistä frameista näytteet otetaan.

Se että moni muu on samaa mieltä tekee saitista luotettavan? Tutkimusmenetelmien läpinäkyvyys tuo sen ansaitun luottamuksen vertaisarvioinnin avulla, ei sitä ansaita huutoäänestyksellä. Mitä VGTechin datan laatuun tulee, niin pitkälti tulokset ovat olleet samaa linjaa DF:n kanssa, frametimen osalta data on jopa selkeästi tarkempaa. Mitä Outridersin tuloksiin tulee, niin onhan tuo selkeästi pleikkarilla paremmassa hapessa tässä vaiheessa. Tämän toteamiseen kun ei tarvita edes minkään leirin fanilaseja, riittää kun katsoo pelistä saatua dataa.

PlatformsXbox Series XXbox Series SPS5
Frame Amounts
Game Frames187401847819823
Video Frames198401984019840
Frame Tearing Statistics
Total Torn Frames000
Lowest Torn Line---
Frame Height216021602160
Frame Time Statistics
Mean Frame Time17.64ms17.9ms16.68ms
Median Frame Time16.67ms16.67ms16.67ms
Maximum Frame Time33.33ms33.33ms33.33ms
Minimum Frame Time16.67ms16.67ms16.67ms
95th Percentile Frame Time33.33ms33.33ms16.67ms
99th Percentile Frame Time33.33ms33.33ms16.67ms
Frame Rate Statistics
Mean Frame Rate56.67fps55.87fps59.95fps
Median Frame Rate57fps57fps60fps
Maximum Frame Rate60fps60fps60fps
Minimum Frame Rate51fps44fps56fps
5th Percentile Frame Rate54fps48fps60fps
1st Percentile Frame Rate53fps46fps59fps
Frame Time Counts
16.67ms17640 (94.13%)17116 (92.63%)19806 (99.91%)
33.33ms1100 (5.87%)1362 (7.37%)17 (0.09%)
Other
Dropped Frames000
Runt Frames000
Runt Frame Thresholds20 rows20 rows20 rows



Kerrotko tarkemmin mikä kannanotostani asian suhteen oli puoleellista? Kovasti ollaan taas sormella osoittelemassa kun joku kehtaakin olla asiasta eri mieltä. :facepalm: Ilmeisesti olin aloitteellinen metakeskustelun suhteen tälläkin kertaa, vai kuinka @HerraNenä ?

Miten Hitman 3 liittyy käsiteltävään peliin millään tapaa muuten kuin ilmeisenä provona? Ei minulla ole mitään ongelmaa todeta pelin rullaavan tällä haavaa paremmin Series X:llä. Loppuosa tekstistäsi onkin aivan turhaa konsolisotimista, koeta nyt Xbox-fanina kestää se että tällä hetkellä Series X suoriutuu useimpien pelin osalta valitettavasti heikommin, mutta sehän ei tarkoita myöskään sitä että tilanne jatkuisi tulevaisuudessa samanlaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Anza 1 Tämä alkoi tasan tarkkaan nimimerkki James Stockin väitteestä että Outridersin demo pyörii PS 5:sella korkeammalla resolla. Ei pyöri, katso itse tuo Foundryn video, vai onko se valetta? Foundry ja VGtech ovat käsittääkseni mittailleet samoja kohtia tuosta Demosta niin olin katsovinani. Minä myös sanoin että peli pyörii paremmin PS 5:lla kuin Series X:llä (eka kommentissa) eikä siinä mitään, en menetä uniani sen vuoksi. Korjasin tuota Jamesin kommenttia, turhan agressiivisesti myönnän sen. Julkinen anteeksi pyyntini, en todellakaan halua konsolisotia täällä. Intressini oli vain korjata virheellistä tietoa mutta kyllä se asenteellisesti lähti lapasesta. Pelaamisharrastus ja kiinnostus myös tekniikkaan on yhteistä valtaosalle tämän saitin väkeä, yhdistää sen pitäisi. Vaan turhan usein sitä kaivaudutaan "alusta-poteroihin", myös minä ja sinä. No, tämä oli tässä osaltani.

Missä tämä väite nyt esitettiin? Laitahan nyt asiasta suora quote? Aiemmin aiheeseen liittyen käytiin keskustelua AC: Valhallan resoluutiosta, ettet nyt sekoita pelejä keskenään?

Ei minulla ole tarve kaivautua mihinkään poteroon kun useammalla alustalla pelaan, joten puhu vaan omasta puolestasi. Pistää vaan silmään tiettyjen käyttäjien silmätikuksi ottaminen esitettyjen mielipiteiden vuoksi ja tämä on ehdottoman tuomittavaa.
 
Ylös Bottom