Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Taitaa mennä sarjaan "pientä kikkaa", jota olemme nähneet aiemminkin Xbox-versioissa? Sieltä jätetään osa asioista esittämättä.

Digital Foundry analysis for Borderlands 3 :

- PS5 has better shadow quality
- More details on PS5 version.
- Both run at 4K screen resolution but PS5 has higher texture resolution.

EoLuTXjXcAE2i41

Oliko tämä ongelma nimenosaan se, että ruohikko latautui hieman hitaammin ja nyt Playstation-soturit juhlivat, että "Mark Derny on nero". Tästäkin kuvasta varmaan jo pari kuukautta, mutta hienosti nostit esille, että tulee kaikille muistuksena, että Xbox-versiosta muuttaa muutamia nurmikoita. Tämäkään nyt ei tullut yllätyksenä, kun postaajana on @Nisupulla. Oliko tämä kuva sitä paitsi ainoa, josta löytyi eroa?

Noobeinstein sanoi:
Isoin ero taitaa olla siinä, että Xboxilla pilvet puuttuvat taivaalta kun taas PS5:llä on mahdollista poutaan. Jännä ettei tätä ole muutaman kuukauden aikana jaksettu korjata.

Xbox
Näytä liitetiedosto 6245
PS5
Näytä liitetiedosto 6246

En ota asiaan enempää kantaa, mutta peli on rakennettu Xboxin vanhalla dev kitillä,. Olisi mielenkiintoista nähdä, että peli saisi yhden suuren päivityksen, josta näkisi todelliset erot.
 
Digital Foundry on nyt analysoinyt Marvel's Avengersin myös Microsoftin uusilla konsoleilla. Lopputulos on jännittävä, koska se on hyvä esimerkki siitä, ettei parempi resoluutio tarkoita välttämättä parempaa kuvanlaatua. Siinä missä PS5:llä käytetään checkerboardingia yhdessä dynaamisen resoluution kanssa, Series X:llä on vain dynaamisesti vaihtuva tarkkuus. Tästä seuraa se, että joissain kohtauksissa PS5:llä on näennäisesti parempi reso, mutta käytännön tasolla XSX:n kuvanlaatu on parempi, koska se ei kärsi checkerboardingin aiheuttamista artefakteista ja jälkikäsittely tehdään PS5:ttä korkeammalla tarkkuudella. Ero korostuu varsinkin 60 fps -moodissa, jossa PS5:llä etenkin motion blur -efektit ovat pikselöityneitä ja yksityiskohdat tuhnuisempia.

The thing is, the make-up of the presentation is a little more complicated. PS5 has post-process elements that operate at a much lower resolution - and Avengers is a post-process heavy game. Components like motion blur and depth of field are affected, looking noticeably blockier than the Xbox equivalents. Texture resolution can also be impacted in some scenarios too, where it seems that checkerboard rendering may not play as nicely with dynamic resolution scaling than the native Xbox equivalent. All together, PlayStation 5 in performance mode has more obvious image quality concessions that become more evident as the effects work scales up.

We've not talked specifically about pixel counts beyond general DRS ranges here, because the resolution can seem notionally higher on PS5, but other aspects of the presentation take precedence. Essentially, the game is clearer on Series X in performance mode due to these differences in how resolution is composed and how post-processing is delivered - even if the Xbox Series X could technically be running at a lower output resolution as judged by pixel counting.



Latausajoissa PS5 voittaa 50 prosentilla, mutta kun todellinen ero on 4 vs 6 sekuntia, ei sitä voine pitää erityisen merkittävänä.

Series S taistelee mukana urheasti, mutta sen tarkkuus putoaa 60 fps -tilassa jopa 720p-tasolle ja on joiltain efekteiltään jopa PS4 Pro -versiota hitusen heikompi esitys.

Lähde: Eurogamer
 
Onhan tuo selvästi nähtävissä miten pelistä toiseen Series S on kovissa vaikeuksissa noiden performance tilojen kanssa. Jos heti ensimetreillä puhutaan 720p-900p tasosta niin tuo ei voi olla näkymättä pelien toteutuksissa pitkässä juoksussa. Ehkäpä Series S siirretäänkin 30fps laitteeksi jossain vaiheessa koska sinne paukut paremmin riittävät.

Oliko tämä ongelma nimenosaan se, että ruohikko latautui hieman hitaammin ja nyt Playstation-soturit juhlivat, että "Mark Derny on nero". Tästäkin kuvasta varmaan jo pari kuukautta, mutta hienosti nostit esille, että tulee kaikille muistuksena, että Xbox-versiosta muuttaa muutamia nurmikoita. Tämäkään nyt ei tullut yllätyksenä, kun postaajana on @Nisupulla. Oliko tämä kuva sitä paitsi ainoa, josta löytyi eroa?



En ota asiaan enempää kantaa, mutta peli on rakennettu Xboxin vanhalla dev kitillä,. Olisi mielenkiintoista nähdä, että peli saisi yhden suuren päivityksen, josta näkisi todelliset erot.
Mitä tarkoitat tuolla tummennetulla? Juuri moderointi on toisessa ketjussa puuttunut näihin henkilöön meneviin viesteihin.

Ihan samoin voisi sanoa, että PS5 dev kitti jos olisi uusin versio niin näkisi todelliset erot. En niele tuota selitystä.
 
Onhan tuo selvästi nähtävissä miten pelistä toiseen Series S on kovissa vaikeuksissa noiden performance tilojen kanssa. Jos heti ensimetreillä puhutaan 720p-900p tasosta niin tuo ei voi olla näkymättä pelien toteutuksissa pitkässä juoksussa. Ehkäpä Series S siirretäänkin 30fps laitteeksi jossain vaiheessa koska sinne paukut paremmin riittävät.
Vielä on paljon buustia tulossa Series Sällekin kunhan pelit alkavat käyttämään Mesh Shadingiä ja FideltyFX Super Resoluutiota. Eiköhän pelit saada pitkään pyörimään n.1080p60, mutta eri asia riittääkö se kun 4K ja 8K televisioiden hinnat tippuu entisestään.
 
Aikuinen mies (olettaisin) koita rauhoittua. ;) Jos olet seurannut Nisupullan viestejä, ei pitäisi tulla yllätyksenä, että hän kaivaikee kuukausien vanhoja valokuva todistaakseen: "Playstation 5 most power console ever made). Eipähän näkynyt Nisupullasta kovinkaan paljon tulleen videoita siitä, joissa Xbox Series X on pärjännyt Playstationia paremmin. Tämän takia varmaan monet käyttäjät ovat estäneet kyseisen herran viestejö, mutta minä en ole, koska on hauska seurata, että miten tilanne tästä kehkeytyy. Hämmenttävää, että puutut henkilöihin meneviä viestejä, vaikka sinulla on report-nappi. Eiku siitä vain valittamaan ja toivotaan parasta, että sasisin viikon jäähyn sen takia, kun on alkanut ärsyttämään, että miten jotkut henkilöt ovat olleet *turhan* agressiivisia Xboxia kohtaan. Asiallinen keskustelu on ok, mutta negatiivinen ilmapiiri on peestä. Voisin sanoa, että jos et keksi mitään hyvää Xboxista niin on olemassa muitakin foorumeita josita löytyy Playstation -henkilöitä, jotka juhlivat jokaista PS5:n omaisuutta. Sitä paitsi joskus oli huhu, että tuo @Nisupulla kuva olisi epätarkka, sillä Digital Foundry ei pitänyt sitä yhtä merkittävänä kuin moni täällä foorumilla

Suosittelen sinuakin ostaa Xbox Series X/S niin tiedät, että mistä puhut. ;)

Pitäisiköhän keskittyä käyttäjien sijasta keskustelemaan itse aiheesta, etenkin kun tästä on toistuvasti huomautettu useammassa ketjussa? En nyt tiedä miksi tietyn henkilön X pitäisi olla postaamassa videoita niistä peleistä, joissa Series X pärjää paremmin, foorumilla kun aktiivisia käyttäjiä vaikka kuinka paljon. Varmasti nämä innokkaimmat xbox-kannattajat hoitavat sen osuuden, huoli pois. Sen verran monta kertaa on hopeasija tullut täpärällä erolla, että siitä varmasti kuullaan kun palataan taas marssijärjestykseen oletettujen tehojen puolesta.

Se kritiikin antaminen kun ei ole siitä positiivisesta ilmapiiristä millään tapaa pois, vaan pitää odotukset tulevaisuudesta maanläheisinä. Mikään velvoite kun mitään konsolia ei ole kehua, toki voi ihmetellä miksi konsolin omistaa jos siitä ei mitään positiivista löydä. En minä ainakaan omista mitään, joka on läpeensä paska tuote.

Mitä itse peliin tulee, niin onhan ihmeellistä että tuota bugia pilvien osalta ei ole vieläkään korjattu, jos ne kerran PS5-versioonkin saatiin näkymään.
Vielä on paljon buustia tulossa Series Sällekin kunhan pelit alkavat käyttämään Mesh Shadingiä ja FideltyFX Super Resoluutiota. Eiköhän pelit saada pitkään pyörimään n.1080p60, mutta eri asia riittääkö se kun 4K ja 8K televisioiden hinnat tippuu entisestään.

Tuossa tulee huomioida myös se, että pelien raskaus kasvaa samalla, joten suoriltaan näistä ei saada ulosmitattuja tehoja.

Mielenkiintoista nähdä että mitkä on perf gainit näiden osalta kun AMD:lla ei ole tälle pyhitettyjä ytimiä nVidian Tensor-ytimien tapaan. Tuosta DLSS:n kilpailijasta on tarkoitus tulla myös yleinen ratkaisu, joten kuinka tämä toteutuu PS5:n osalta? Pysytäänkö CBR:ssä vai otetaanko AMD:n tekniikka käyttöön?
 
Viimeksi muokattu:
Yakuza Like a Dragon vertailu PS5 vs. Xbox Series -konsolit


PS5
Normal mode: 1440p@60fps
Resolution mode: 4K@30fps

Xbox Series X
Normal mode: 1440p@60fps
Resolution mode: 4K@30fps

Xbox Series S
Normal mode: 900p@60fps
Resolution mode: 1440p@30fps

PS5:llä on jostain syystä tummempi kuva. Varjot on tummempia ja kontrasti korkeampi. Tämä on sitten vähän katsojasta kiinni, että kumpi näyttää paremmalta. Tekniseltä kantilta erot ovat minimaalisia. Molemmat tiputtavat frameja taistelun tiimellyksessä. Normal modessa framet tippuvat vähän enemmän kuin resolution modessa, mutta vähemmän yllättäen pelaaminen on silti nautinnollisempaa 60 ruudun sekuntivauhdilla. Series S joutuu karsimaan aika rajusti resoluutiosta, mutta tällä taataan sulavampi kokemus.
 
Digital Foundryn vertailuvuorossa Tony Hawk's Pro Skater 1+2 uusilla konsoleilla ja ennen kaikkea niiden tarjoama 120 fps -tila.

Fidelity Mode tarjoaa parempaa tarkkuutta 60 fps -ruudunpäivityksellä, eikä millään konsolilla ole sen kanssa mitään vaikeuksia. Vaikka dynaaminen resoluutio on jokaisella kolmella laitteella käytössä, pudotukset ovat niin mitättömiä ja harvinaisia, että DF:nkin piti niitä hakemalla hakea.

PS5: 2160p
XSX: 2160p
XSS: 1440p

Performance Modessa tavoitellaan 120 ruutukuvaa sekunnissa, ja myös PS5:llä on dynaaminen 1440p käytössä - vaikka markkinointimateriaalissa väitettiin PS5:n käyttävän vain 1080p:tä tuossa tilassa. Series X selviää tässä kisassa silti käytännössä puhtain paperein pudottamalla vain hyvin satunnaisesti freimin sieltä, toisen täältä. PS5:llä tulee vähän isompia pudotuksia 112 fps:n tienoille skeittaajan kaatuessa tai New York -kentässä kameran päätyessä liian lähelle pelihahmoa. Ei silti sen sortin ongelmia, että niistä kannattaisi kotiin kirjoitella.

Series S:llä resoluutio putoaa selvästi, mutta silti senkin ruudunpäivitys on liki virheetöntä.

PS5: 1440p
XSX: 1440p
XSS: 720-900p




Latausajoissa on menty reilusti eteenpäin verrattuna edellissukupolven versioihin, ja Tontsa Haukan kentät latautuvat noin 4-4,5 sekunnissa. PS5:llä on tässä hienoinen etu, mutta kun käytännössä puhutaan alle puolesta sekunnista, ei siitä kannata kenenkään riemastua tai mieltään pahoittaa.

Lähde: Eurogamer
 
Digital Foundryn vertailuvuorossa Tony Hawk's Pro Skater 1+2 uusilla konsoleilla ja ennen kaikkea niiden tarjoama 120 fps -tila.

Fidelity Mode tarjoaa parempaa tarkkuutta 60 fps -ruudunpäivityksellä, eikä millään konsolilla ole sen kanssa mitään vaikeuksia. Vaikka dynaaminen resoluutio on jokaisella kolmella laitteella käytössä, pudotukset ovat niin mitättömiä ja harvinaisia, että DF:nkin piti niitä hakemalla hakea.

PS5: 2160p
XSX: 2160p
XSS: 1440p

Performance Modessa tavoitellaan 120 ruutukuvaa sekunnissa, ja myös PS5:llä on dynaaminen 1440p käytössä - vaikka markkinointimateriaalissa väitettiin PS5:n käyttävän vain 1080p:tä tuossa tilassa. Series X selviää tässä kisassa silti käytännössä puhtain paperein pudottamalla vain hyvin satunnaisesti freimin sieltä, toisen täältä. PS5:llä tulee vähän isompia pudotuksia 112 fps:n tienoille skeittaajan kaatuessa tai New York -kentässä kameran päätyessä liian lähelle pelihahmoa. Ei silti sen sortin ongelmia, että niistä kannattaisi kotiin kirjoitella.

Series S:llä resoluutio putoaa selvästi, mutta silti senkin ruudunpäivitys on liki virheetöntä.

PS5: 1440p
XSX: 1440p
XSS: 720-900p




Latausajoissa on menty reilusti eteenpäin verrattuna edellissukupolven versioihin, ja Tontsa Haukan kentät latautuvat noin 4-4,5 sekunnissa. PS5:llä on tässä hienoinen etu, mutta kun käytännössä puhutaan alle puolesta sekunnista, ei siitä kannata kenenkään riemastua tai mieltään pahoittaa.

Lähde: Eurogamer


VGTechin data pelistä:

PS5 in Fidelity mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 3840x2160 and the lowest resolution found being approximately 3552x1998. Pixel counts below 3840x2160 seem to be rare on PS5 in Fidelity mode.

Xbox Series X in Fidelity mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 3840x2160 and the lowest resolution found being approximately 3264x1836. Pixel counts below 3840x2160 seem to be rare on Xbox Series X in Fidelity mode.

PS5 in Performance mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2560x1440 and the lowest resolution found being approximately 2112x1188. Pixel counts at 2560x1440 seem to be common on PS5 in Performance mode.

Xbox Series X in Performance mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2560x1440 and the lowest resolution found being approximately 1920x1080. Pixel counts at 2560x1440 seem to be common on Xbox Series X in Performance mode.

Xbox Series S in Fidelity mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2560x1440 and the lowest resolution found being 1920x1080. Pixel counts at 2560x1440 seem to be common on Xbox Series S in Fidelity mode.

Xbox Series S in Performance mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 1600x900 and the lowest resolution found being 1280x720. Pixel counts at 1600x900 seem to be common on Xbox Series S in Performance mode.

The lowest resolutions found here were from a different scene than was tested in the last-gen test.

The 120fps footage here was captured at 1080p

PlatformsPS5Xbox Series XXbox Series S
Frame Amounts
Game Frames184791849718487
Video Frames185001850018500
Frame Tearing Statistics
Total Torn Frames000
Lowest Torn Line---
Frame Height108010801080
Frame Time Statistics
Mean Frame Time8.34ms8.33ms8.34ms
Median Frame Time8.33ms8.33ms8.33ms
Maximum Frame Time16.67ms16.67ms16.67ms
Minimum Frame Time8.33ms8.33ms8.33ms
95th Percentile Frame Time8.33ms8.33ms8.33ms
99th Percentile Frame Time8.33ms8.33ms8.33ms
Frame Rate Statistics
Mean Frame Rate119.86fps119.98fps119.92fps
Median Frame Rate120fps120fps120fps
Maximum Frame Rate120fps120fps120fps
Minimum Frame Rate113fps119fps113fps
5th Percentile Frame Rate119fps120fps120fps
1st Percentile Frame Rate117fps119fps116fps
Frame Time Counts
8.33ms18458 (99.89%)18494 (99.98%)18474 (99.93%)
16.67ms21 (0.11%)3 (0.02%)13 (0.07%)
Other
Dropped Frames000
Runt Frames000
Runt Frame Thresholds20 rows20 rows20 rows

Pleikkarilla karvan verran isompi resoluutio käytössä, josta Series X:ää suuremmat dropit johtuvat.

 
Mortal Shellin kehittäjät twiittasivat, että PS5-version resoluutio on tarkoitus nostaa XSX:n tasolle ensi viikolla. Sitten onkin jännä nähdä, vieläkö PS5 pystyy pitämään yllä tasaisen ruudunpäivityksensä, vai joutuuko sekin turvautumaan repeilyyn.
Ei tainnut päivitys mennä ihan putkeen. Resoluutio todellakin nousi PS5:llä 1800p:ksi, mutta dynaamisuus poistui kokonaan, eli peli rullaa nyt koko ajan tuolla tarkkuudella. Ja se tuntuu olevan Sonyn konsolille jo liikaa, sillä ruudunpäivityksen haitari on nyt 35-60 fps, kun ennen päivitystä 1440p-resolla oli erittäin tasaista liitoa.




Voipi siis olla, että joutuvat vielä ainakin kertaalleen tuota päivittämään, ja tuomaan XSX-version tapaan dynaamisesti vaihtuvan resoluution, koska tuollaisenaan lisäpikseleistä ei ole juurikaan iloa.
 
Luojan kiitos, että en lukeudu ihmisiin, jotka jaksavat laskea jokaisen pikselin. Kävisi kovin paljon raskaammaksi elämä.

Vitsihän tämäkin nyt on olevinaan, mutta kuitenkin. Niin.
 
Oddwoldin testejä, peli nyt ei ole mikään tekninen mestariteos jos vertaa vaikka johonkin Oriin, joka Series Xllä tarjoaa 4K 120 FPS tykitystä hävyttömän upeille grafiikoilla.

PS5 1440p ja kohtalaisen lukittu 60 FPS, mutta tulee outoja sekunnin kestäviä dippejä aina silloin tällöin.

 
Ei tainnut päivitys mennä ihan putkeen. Resoluutio todellakin nousi PS5:llä 1800p:ksi, mutta dynaamisuus poistui kokonaan, eli peli rullaa nyt koko ajan tuolla tarkkuudella. Ja se tuntuu olevan Sonyn konsolille jo liikaa, sillä ruudunpäivityksen haitari on nyt 35-60 fps, kun ennen päivitystä 1440p-resolla oli erittäin tasaista liitoa.
Bugi on tiedostettu ja korjausta on luvassa ehkä jo ensi viikolla.

 
Ylös Bottom