Vastaus: Monster Hunter 3 [Wii]
Peliä on nyt pelattu jonkin matkaa ja omat huomioni ovat pääasiassa kiinnittyneet verkkopuolen viimeisten viilailujen puuttumiseen. Esimerkiksi osallistujalistassa pitäisi näkyä hr-taso. Vähän väliä törmää ihmettelyihin siitä miksei kukaan liity tehtävään, kunnes selviää ettei tasot riitä. Joskus huomasin tällaisen pällistelijän olevan se viimeisenä kaupunkiin liittynyt, vaikka ulkopuolelta tasot sentään näkee... Listanhan voi piilottaa, eli informaatiotulva tuskin on kelpo poisjättämisen syy.
Toinen juttu minkä usein huomaa on se, että serverin porttia vaihtaessa ei näe missä portissa hahmo paraikaa on. Siinähän sitten juokset kaupunkilistalle vain tajutaksesi ettet matkannut yhtään minnekään. Ja propsit sille joka haastavan pelin jälkeen mukamas muistaa missä numerossa sattui olemaan... Vielä kun noita portteja tulee vaihdeltua aika paljon sopivan porukan etsimiseksi. Servereitä olisi kenties saattanut olla hyödyllistä jakaa pienempiin alueisiin, nythän esim. rookie-puolella roikkuu tyyppejä 0- ja 1-tasosta kahden tähden tehtäviä tottuneesti hakkaaviin. Mikä puolestaan johtaa taas siihen ihmettelyyn. Recruitment-osio on vieläkin sillisalaatimpi, tosin ei onneksi enää sopivan kaupungin vihdoin löydyttyä.
Itse pelistä vähän mietityttää jousiasekäyttäjien kohtelu, verkossa nuolien kauppapihtaaminen on hieman turhaa (siis ettei parempia nuolia pääse ostamaan ennen tietyn pisteen saavuttamista, vaikka yksinpelissä tähän ylellisyyteen on jo tottunut). Siinähän sitten väsäät aineksista joko satoja kuteja ennakkoon, mikäli materiaalia edes riittää, tai rämpyttelet muutaman kymmentä verkossa pitkien sessioiden väliajoilla. Tai sitten se kolmas vaihtoehto johon pahimpina aikoina tuli sorruttua, eli hetkeksi yksinpeliin täyttämään varastot. Pelin alkupuolella valtavien määrien etukäteisostaminen oli hankalaa rahan riittämisen vuoksi. Vaikka tilanne paraneekin ajan myötä, vaikuttaa sekä rahaa että aineksia menevän runsaasti myös jatkossakin, eikä leirilaatikostakaan useimmiten löydy kuin muutama hassu alhaisen tason nuoli. Eli peli ei siis näytä oikein kannustavan aloittajia käyttämään jousta, vaikka sellainen alusta lähtien esille onkin tyrkätty.
Muonitusten ja parannusten verkkoahnehtimisesta olikin jo aiemmin mainintaa. Parin ensimmäisen hr-tason ajan asia voi olla tietämättömyyttä, mutta että isot metsästäjät... Jos olisi usb-näppis, mainitsisin asiasta, mutta tuo näyttösysteemi on todella kurja ja pieni. Esimerkiksi Dreamcastin PSO:n muistan olleen yksi niistä harvoista sovelluksista, joissa jaksoi tuolla tapaa näpytellä enemmänkin kuin ok ja np. Niin ja jos todella pikkuasioista haluaa nillittää, niin omassa kodissa saisi olla jonkinlainen zoomaus tai kuvakulman vaihto, jos niitä keräilytavaroita kuuluisi oikeasti nähdäkin.
Plussaa kuitenkin siitä että yllättävän usein saa tuntemattomienkin kanssa neljän hengen pelin pystyyn. Epäilin asiaa kuullessani kaupunkien koon pienentämisestä minimiin, mutta nyt pelaajan paluuta odottelevia tai pelkästään chatteja varten tulleita hahmoja vaikuttaakin olevan yleisissä kaupungeissa aiempaa vähemmän. (Hengaajapelaajia olisi voinut miellyttää tekemällä porttien auloista PSO-tyyppiset joissa hahmotkin näkyvät, mutta tähän ratkaisuun lienee hyvät syyt.)
Kaiken kaikkiaan Monster Hunter Tri on mielestäni kuitenkin selvästi parempi peli kuin PS2:n osa, joka oli sekin koukuttava.
Tullut pelattua enemmän kuin mitään muuta pitkään aikaan, mikä selittää pikkuvikojen huomaamisen ajan myötä. Nykyisenä sunnuntaipelaajana voin myös liputtaa sopivan vaikeustason puolesta.