Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moottoripyöräpelit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ride 4 helpottuu merkittävästi heti alun jälkeen. Jos saa sen ekan lisenssin ja liigan rämmittyä loppuun asti, avautuu todella paljon lisää pelattavaa. Maailmanliigan avaaminen ei edes vaadi ihan hirveästi pisteitä, se tapahtui minulle ihan yllättäen. Huomasin myös, että tekoäly skaalautuu oman moottoripyörän tehojen mukaan, eli kannattaa valita mahdollisimman heikko moottoripyörä, jos haluaa voittaa helpommin kisoja. Maailmanliigan hitaimmissa sarjoissa tulee jo pelkkää kultamitalia ekalla yrityksellä eli meno on merkittävästi löysempää kuin ennen sinne pääsyä.

Viime päivät olen kuitenkin enimmäkseen vain grindannut rahaa ajamalla viikottaista aika-ajoa, josta saa kymmenkertaisia määriä rahaa verrattuna tavalliseen ajeluun. Luulin kehittyneeni aika hyväksi, kun Leaderboardilla olin jossain sijalla 420 kunnes huomasin, että kisailijoita oli yhteensä reilusti alle 500. Peli ei siis taida olla kovin suosittu ainakaan enää tällä hetkellä. Jos moninpeli kiinnostaisi, voisin olla pettynyt. Kestän kuitenkin ennemmin selkään puskevia tekoälykuskeja kuin oikean maailman idiootteja, joten ehkä en tule ajamaan kovin paljon moninpelissä, paitsi jos playerbase osoittautuu hyväksi.

Ostin myös Ride 3:n kun sen sai halvalla Xboxin tarjouksista ja mielestäni erot kolmosen ja nelosen välillä ovat kohtuullisen suuria. Kolmonen on paljon helpommin lähestyttävä, kun taas nelonen on karu ja kliininen. Molemmissa on paljon ajettavaa, joten varmaan ainakin vuosi menee niin, ettei tarvitse enää tällaista ratapyöräilyä hankkia, vaikka pelaaminen maistuisikin. En osaa sanoa kummasta tykkään enemmän. Nelosessa tekoäly rulettaa kaarteissa, kolmosessa se vetää suorilla ohi. Kolmosen ajomalli sopii selvästi paremmin aloittelijalle, joten jos haluaa ostaa vain toisen, eikä ole paljoa aiempaa kokemusta, ehkä kannattaa hankkia kolmonen. Muutenkin nelosen kohdalla Milestone on vähän luovuttanut tuotantoarvojen suhteen ja siinä on keskitytty vain perusasioihin eikä mitään ylimääräistä sisältöä pelistä löydy.

Tykkään kovasti näiden pelien perinteisestä uramoodista, jollaisia oli enemmän joskus 10-15 vuotta sitten. Ura on vain valikko, josta valitaan kisoja niistä, jotka on onnistunut siihen mennessä avaamaan. Eteneminen perustuu menestymiseen kisoissa ja esimerkiksi ajettuihin kilometrimääriin eri radoilla. Oikeastaan suurin osa kehittyneemmistä uramoodeista on tätä vanhaa konseptia huonompia ja hankalampia.

Jotenkin kuitenkin toivoisin, että joku muu tekisi ihan maailmanluokan moottoripyöräpelin. Ehkä hienointa olisi, jos Forza Motorsport tai GT7 saisi moottoripyörät mukaan vaikka lisäosana, koska silloin olisi visuaaliset puitteet jo valmiiksi ihan eri tasolla, kuin hyvin kotikutoisessa Milestonen versiossa.

Vähän on tämä ratapyöräilystä innostuminen vienyt höyryjä aiemmasta motocross-innosta, mutta kokonaisuutena molemmat peligenret ovat olleet tutustumisen arvoisia, kun en ole oikein koskaan aiemmin innostunut moottoripyöräpeleistä. Suurin syy innostumisen puutteeseen on ollut aiempien pelien kökköys tai arcademaisuus, joka vie uskottavuuden, kun monessa pelissä ei ole juuri eroa auton ja moottoripyörän välillä. Pelillisesti motocross-pelit ovat niin erilaisia kuin mikään muu, että on ollut tosi virkistävää saada aivan uusia kokemuksia ja haasteita. Ratapyöräilyssä hauskinta on ajaa autopeleistä tutuilla radoilla ja kohdata ne ihan eri tavalla mutka mutkalta, kun pelkkä radalla pysyminen vaatii jatkuvaa keskittymistä.
 
Päädyin nyt Ride4:n uralla ajamaan Supermotard Cupia ja heti alkoi usko horjua vakavammin pelin simulaation tasoon. Voin ymmärtää, että jollain tuhatkuutioisella kääntyminen voi olla hidasta ja kankeaa, mutta luulisi satakiloisen prätkän kääntyvän vähän sutjakammin. Ridessä noilla ajetaan ihan samalla tavalla kuin muillakin moottoripyörillä. Lisäksi niissä on äärimmäisen heikot jarrut eli ajaminen on kokonaisuudessaan kankeampaa ja tuskallisempaa kuin isommilla pyörillä, vaikka arkijärki sanoisi, että tilanteen pitäisi olla täysin päinvastainen. Olisin ehkä jättänyt uskottavuussyistä nuo pois kokonaan pelistä.
 
Ride 4 pelikello näyttää 8 ajettua tuntia, 1,300km ja 110 kilpailua. Nyt alkaa olemaan homma pikkuhiljaa hallussa ja pystyn nostamaan vaikeustason laiskemmilla pyörillä 80-90% ja tulee voittoja, kun mennään 600cc ja siitä yli niin joutuu edelleen käyttämään aika hanakasti kelausta, menee jarrutus niin helposti pitkäksi. Pelaan realistisimmilla fysiikoilla ja ajo-avuista on päällä automaattivaihteisto ja off-track help.

Kyllä tämä on edelleen ylivoimaisesti paras moottoripyöräpeli mitä olen pelannut, ei tulis kyllä mieleenkään hommata mitään MotoGP tähän rinnalle, tässä on niin paljon ratoja ja pyöriä että ei ole tarvetta. Millä kuvakulmalla porukka ajelee näitä moottoripyöräpelejä, aloitin tämän pelaamisen kypärästä ja siirryin sitten kuskin taakse, niin että pyörä näkyy, oli vaan jotenkin liian hektistä ajella kypäräkameralla.


Itse kyllä tykkään ajella supermotoilla, kyllä ne ainakin omasta mielestä käyttäytyy hieman erilailla kun normi pyörät, ainakin itsellä ne pysähtyy ja kääntyilee ketterästi.

Tässä videossa on sama pyörä kuin pelissä, samanlain jalka ulkona sitä pelissäkin ajellaan.
 
En ole vielä löytänyt hyviä asetuksia noille ajoavuille vaan vaihtelen niitä aika paljon. Välillä ajan ilman kaikkia ja välillä suurin osa on päällä. ABS on varmaan turhin, kun ei jarrut tunnu lukkiintuvan muutenkaan. Oikeassa elämässähän se ei ole ollenkaan niin hyödytön ominaisuus kuin tässä pelissä, mutta tosiaan sen pidän poissa päältä aina.

En näe ihan hirveää eroa noiden fysiikkamallinnusten välillä. Helpoimmalla kuski ei kaadu koskaan, realistisellla se kaatuu joskus, muttei kovin usein ja silloin on jo omassa ajamisessa selkeästi jotain vikaa, jos kaatuilee. Normaalisti olen pitänyt yhdistetyt jarrut päällä, mutta nyt kun kokeilin ottaa ne pois noissa supermotoissa, jarrutus alkoi sujua. Jarruttomuus siis johtui varmaan tuosta asennuksesta.

Kääntymisen kankeuskin poistui, kun vaihdoin realistiselle, eli sekin oli asetuksista kiinni. Ajaminen ei kokonaisuutena ollut kyllä yhtään vaikeampaa nyt kun otin testiksi kaikki ajoavut pois, piti vain kiinnittää huomiota eri asioihin. Kahden jarrun kanssa pelaaminen on vähän rasittavaa, mutta jos sillä saa jarrut toimimaan noin paljon paremmin, ehkä siihen kannattaa sitten panostaa seuraavaksi. Onhan se realistisempaa tietysti.

Kuvakulmana käytän kuskin takaa yläviistosta olevaa normaalia kameraa. Olisi hienoa ajaa kypäräkameralla, mutta ei vain vielä kykene, ennen kuin peli on tarpeeksi hyvin hallussa. Ehkä joskus voi ajaa huvikseen tutulla radalla sitten, kun on tarpeeksi ajokokemusta.
 
Näyttäisi MotoGP 21 olevan nyt Xbox Series X|S:lle melkoisessa alennuksessa, 6,99€. :D
Ostoon meni, kiitokset tästä vinkistä.

Muuten tuo kiinnostas mutta oppimiskäyrä uusille pelaajille ihan törkeän korkea.
Kova on ollut oppimiskäyrä myös RIMS Racingissä, mutta silti pelaaminen on ollut hauskaa. Vaikka paljon tulee autopelejä pelattua, niin aika untuvikko olen näiden prätkäpelien kanssa. Silti tosiaan on ollut hauskaa. Nyt sitten saa MotoGP:stä vertailukohteen tuolla RIMS Racingille.
 
Tartuin tuohon tarjoukseen sillä riskilläkin, että en pystyisi ajamaan kisoja jatkuvien mutkissa kaatumisten vuoksi, kuten MotoGP 20:ssa kävi. Nyt kuitenkin kaatuilu on sen verran harvinaisempaa kaikki ajoavut päällä, että kisojen ajamiseen on ainakin mahdollisuus. Ehdin pelata vain tutoriaaleja ja vähän time trialia, joten en tiedä miten vaikeaa pelissä on pärjätä, mutta ainakin ajaminen tuntuu nyt paljon helpommalta ajoavut päällä kuin edellisen vuoden versiossa. Ride4:n pelaaminen voi tosin vaikuttaa aika paljon siihen. Rideen nähden tämä kuitenkin tuntuu vielä vaikeammalta.

Peli näyttää paljon paremmalta kuin Ride4. Muuten vaikuttaa aika tutulta ja tulee sellainen vaikutelma, että pelit on tehty pitkälti samalla enginellä ja koodilla. Maisemat ovat upeita verrattuna Ride4:n melko karusti mallinnettuihin ympäristöihin. Molemmissa pelisarjoissa on siirrytty Unreal engineen, mutta ehkä tässä MotoGP:ssä on opittu hyödyntämään sitä paremmin kuin Ride4:ssä.
 
En ole muutamaa tuntia kauemmin tullut MotoGP 21:a toistaiseksi pelanneeksi, mutta kyllähän tuo siltä vaikuttaa että jos harjoitteluun pystyy sijoittamaan tarpeeksi aikaa ja vaivaa, niin peli voi tarjota yhden immersiivisimmistä uramoodeista mitä kisaviikonloppuihin tulee. Täysimittaiset kisat tekoälyä vastaan, uralla eteneminen jne. Mutta nimenomaan tuo vaikeustaso ja oppimiskynnys on kyllä yksi korkeimmista mitä vastaan on tullut, ja toistaiseksi ei ole nyt ollut vielä kipinää lähteä ajamistaan toden teolla parantamaan. Tuo seitsemän euron tarjous on kuitenkin tosiaan aika naurettavan hyvä, mikäli peliin pääsee edes jollakin tavalla sisälle.
 
Viimeksi muokattu:
21.4 julkaistavan Motogp22



The great legacy of the MotoGP™ videogame continues with an amazing new chapter.

The full 2022 season, 120+ official riders, 20+ official circuits, 70+ Historic Riders and the most beloved features are back, now improved for the best racing experience. But there’s much more!

Re-live one of the most incredible seasons in the MotoGP™ history: with the (NINE) Season 2009 you will enjoy a real docu-film narrated by Mark Neale, director of the best MotoGP™ documentaries, with more than 50 minutes of original footage from the 2009 Season. You will be part of the history, facing dedicated challenges and finding yourself in the boots of legendary riders such as Rossi, Pedrosa, Stoner and Lorenzo.

This year everyone can become a champion.

The Tutorial now features a series of short gameplay sessions, to help you to understand the basics of the game and feel confident on the bike through specific challenges focused on electronics, tire consumption, brakes temperature and core differences between the three main categories.

The new MotoGP™ Academy will teach how to improve the riding style to be faster on every track, explaining the secrets to face of all the curves in each track with specific challenges.

And with the Adaptive Difficulty System you will have an additional support, through in-game pop-up messages, suggesting how to adapt and modify the difficulty level based on your skills.

For the first time in the series, you can challenge your friends on the couch with the 2-player local split-screen* or join the online multiplayer and cross-play races through consoles of the same family.

MotoGP™22 will be released on April 21, 2022 on PlayStation 5**, Xbox One, Xbox Series X|S**, Nintendo Switch and Steam.
 
Toivottavasti 22:sessa ois parempi vaikeustaso..epäilen kyllä..

Ollu viime versiot aika paljon vaikeempia kuin joku 15-17..
 
Oletteko muut moto-pelaajat koettaneet nyt Live for Speediä, kun siihen tuli modit ja sitä myöden moottoripyörät? Ajelin eilen 125 kuutioisella Westhill National rataa, ai että kun on on hauskaa :) Hyvä pyörä opetteluun ja siirtyy siitä sitten tehokkaampiin kun pysyy tuo hallinnassa.
 
Robo46:n arvio. Voidaan puhua kausipäivityksenä. Noviiseille uutta, viime vuosien omistajat voivat jättää väliin.



MotoGP:eiden vaikeustaso on noussu aiemmista versioista..
Milestonen tapana on tehdä peleistään jopa liiankin realistisia, vaikka pelit luetaankin simcade-osastoon.
 
Jälleen uusi prätkäpeli tulossa Milestonelta.

 
Ylös Bottom