Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mopot ja mopoautot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hamsteri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mopot ja mopoautot

Mopoilijana myönnän, että ei kaikki osata niitä liikennesääntöjä, tai luultavasti osataan mutta ei sovelleta aina oikein. Muistakaa silti, että vaikka kuinka helppoa onkin syyttää sitä mopoa aina, niin ei ne autoilijatkaan aina oikein aja. Saatikka vanhemmat kuskit (mummot) painelee kolmioiden takaa aika tiuhaan eteen..Ylä-ikäraja ajokorttiin!

Ei pitäisi yleistää, mutta tuntuu, että moni nuori mopoilija tuntuu hakevan jonkinlaista huomiota liikkuessaan mopolla liikenteessä. Se ei paljoa naurata, jos mopoilija ajaa noin 50-60 km/h vauhdilla muutaman senttimetrin päästä kävelijästä/pyöräilijästä (ja sanon tämän kokemuksesta).

Ainakin Kajaanissa moni kävelijä jo etukäteen siirtyy pois syrjään kun kuulee/näkee mopoilijan tulevan. Onhan se varmaan nuoresta hienoa, kun saa kerrankin samat oikeudet ("pääsee osaksi aikuisten maailmaa") kuin aikuinen ajellessaan mopolla liikenteessä, mutta järki pitäisi silti säilyttää mukana. Liikenteessä on tarkoitus liikkua paikasta toiseen turvallisesti, eikä purkaa kaahailulla mielipahaa muihin liikkujiin

Suurin järjettömyys mopoilussa on, että aluksi annetaan lupa ajaa kaikkein vaarallisimmilla ja turvattomimmilla kulkuneuvoilla ja vasta myöhemmin on mahdollista ajaa nykyisin huomattavasti mopoautoja turvallisemmilla ja helpommin käsiteltävillä autoilla. Mopoautoissa ei ole kai edes talvirengaspakkoa. Ensimmäisillä liukkailla on varmaan aika jännät tunnelmat kun joka vuosi tulee muutama ketjukolari. Siellä välissä mopoauto on aika ahtaalla.

Mopoautoissa ei ole kai edes talvirengaspakkoa.

Ote Finlexistä: (18 §)

2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.

Eli, mopoautoissa pitää olla talvikäyttöön (renkaassa M+S-merkintä) sopivat renkaat, kuten mopoissakin.

By the way, kun nuiden mopoautojen hinnat uutena alkavat sieltä +10 000€, niin olisi kiva tietää kuinka paljon nuo valmistuskustannukset todellisuudessa ovat. Halpa muovi katteiksi, mopon tekniikka ja tämän kaiken iskee kiinni Kiinalainen yms. itämäinen työvoima, niin tuo ei voi maksaa mielestäni niin paljon, että +10 000€ olisi oikeutettu hinta. Sinäänsä hyvä, että onkin nuin korkea, niin vähentää joltain osin noiden määrää liikenteessä, mutta silti. Joku käärii hyvät fyffet, kun ihmiset ostavat tuollaista ylihinnoiteltua kakkaa...

Pois mokomat liikenteestä tai edes autokouluun sääntöjä oppimaan. Paljon läheltä piti -tilanteita tullut, kun on ajellut kuorma-autolla. Ihmiset yleensä väkisin änkeävät eteen.

By the way, kun nuiden mopoautojen hinnat uutena alkavat sieltä +10 000€, niin olisi kiva tietää kuinka paljon nuo valmistuskustannukset todellisuudessa ovat. Halpa muovi katteiksi, mopon tekniikka ja tämän kaiken iskee kiinni Kiinalainen yms. itämäinen työvoima, niin tuo ei voi maksaa mielestäni niin paljon, että +10 000€ olisi oikeutettu hinta. Sinäänsä hyvä, että onkin nuin korkea, niin vähentää joltain osin noiden määrää liikenteessä, mutta silti. Joku käärii hyvät fyffet, kun ihmiset ostavat tuollaista ylihinnoiteltua kakkaa...

Mopoautojen hinta on korkea, koska niiden valmistuksessa käytettävät osat ovat aivan eri osia, kuin autoissa. Melkein kaikki mopoautoon tulevat osat täytyy tehdä juuri mopoautoja varten, osien hinta on siksi korkea. Koska mopoautojen myynti ei ole suurta, niin tehtaat eivät voi ostaa suuria määriä osia kerralla, joten osien hinta on korkea. Mopoautojen pieni myyntimäärä, ja rakenteiden erikoisuus ovat suurimpia syitä kalliiseen hintaan.

Mopoautojen hinta on korkea, koska niiden valmistuksessa käytettävät osat ovat aivan eri osia, kuin autoissa. Melkein kaikki mopoautoon tulevat osat täytyy tehdä juuri mopoautoja varten, osien hinta on siksi korkea. Koska mopoautojen myynti ei ole suurta, niin tehtaat eivät voi ostaa suuria määriä osia kerralla, joten osien hinta on korkea. Mopoautojen pieni myyntimäärä, ja rakenteiden erikoisuus ovat suurimpia syitä kalliiseen hintaan.

Lisättäköön vielä, että 400/500cc diesel-moottori ei ole lähelläkään mopojen tekniikkaa jos siitä lähdetään.

Itselläni on kaksi mökkimopoa Suzuki S1 sekä Italjet Buster.Kokemuksesta voin sanoa,että onhan se hienoa päästä ajelemaan ensimmäisellä kulkupelillä,jossa on moottori.Itse saisin kortin vasta parin vuoden päästä.Yksi valitettava asia on,että nuoret saavat mopon heti 15-vuotiaina eikä mopon päällä t ole yleensä hirveästi tunteja.Meinaan juuri tämmösiä kaupunkilais lapsia,jotka eivät maalla useasti käy.Itse treenan aika ahkerasti mökillä noita mopo juttuja.Liikenteessä olen myös itse nähnyt hirveästi niitä tyyppejä ,jotka keulivat mopoillaan kaupungilla ja yrittävät kiinnittää toisten huomion.Hieman tyhmää kuitenkin on,kun on niitä tyhmiä jotka pilaavat kaikkien maineen.

Olihan ajamallas tiellä vihreet kyltit tai moottoritien merkki, koska jos ei ollut, niin eihän poijjaat tehy mitää väärää, mutta aika tyhmää se on kyllä lähteä isommalle tielle tollasella muita hidastamaan. :(

Ite oon ainaki sitä mieltä, että malttakaa pari vuotta ja ostakaa kunnon auto samaan hintaan kuin ostaisitte mopoauton. Liikenne kulkee sulavammin ja rahaakin säästyy. :)

Itseltäni löytyy Suzuki S1 vm. '91. Kuvia: Suzuki S1 • Motot.net Galleria

Suunnitelmissa on että säästän tämän kesän kesätyörahat ja ensi vuoden alussa kevarikortti suorittaa ja sitten jos vielä kesätöihin ensi kesänäkin pääsen niin ostaa Derbi GPR kevariksi. Pääsee paremmin liikkumaankin, mopollakin kyllä pääsee mutta yli 20km matkat alkaa olemaan jo aika tuskaa sen hitauden takia.

Derbi GPR kevariksi.

Suosittelen harkitsemaan toiseen kertaan Ellet tykkää leikkiä pyöräs kans enemmänkin. Samassa hintaluokassa pyörii Yamaha YZF-R jonka minä ainakin ostaisin mielummin ku derbin.

Mulla on Honda Monkey -94 kulkee 64km/h, mut paha poliisimies käski katsastaa joten otti kilvet pois. Pitäis vaihtaa takarengas, paikkaa se takakumi, ottaa kierrosrajoittimenohitin pois, välit vakioiks, kaasari vakioks, valo pitäis saada toimii, nopeusmittari pitäis pistää ja keula pitäis pistää vakioks. :( Melkonen lista. Niin ja nopeuden katoin ku ajoin frendin mopon vieressä pitkällä suoralla. Säästyy ainaki bensaa :)

Elikkä et tiedä mankis nopeutta juuri ollenkaan. Mopon mittarit kusettaa aevan homona! Mun detsi kulkee mopon mittariin 73 ja navigaattorin 63-64

Ei vaa sillä on semmonen sigman-mittari ja on navigaattorilla kokeillu, että näyttääkö samaa lukemaa ja näyttihän se. Jotkut kaveritki on kattonu sen vieressä et kuseeko paljon.

Suosittelen harkitsemaan toiseen kertaan Ellet tykkää leikkiä pyöräs kans enemmänkin. Samassa hintaluokassa pyörii Yamaha YZF-R jonka minä ainakin ostaisin mielummin ku derbin.

Itse en ole taas kuullut mitään pahaa sanaa tuosta, mutta onhan tässä vielä vuosi aikaa. :D

Ja tietysti ostaisin '05-'08 vuosimallia olevan, koska niissä malleissa on Yamahan 2-tahtikone, uudemmissa Derbin oma 4-tahtikone.

Ei mitään nelareita. Kaverit tulee teistä mopoilla ohi :D

Torstaina A1-teoriakoe.

Ylös Bottom