Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ne kannettavat: GBA, NDS, N-Gage QD, PSP...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Merri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nintendon käsikonsoleilla on ollut monta haastajaa, mutta selkään ovat aina saaneet.

DS:llä on heti kättelyssä 1000 pelin valikoima ja kone maksaa varmasti huomattavasti vähemmän kuin PSP. Jos DS:n julkaisuun vielä eksyy liuta täyden kympin pelejä joissa pelinkehittäjät ovat onnistuneet ottamaan DS:n uusia ominaisuuksia käyttöön (kuten kosketusnäyttö), niin uskon että Sonyllä on aika tukalat paikat. Sony voi tietysti herättää aivan uuden yleisön pelaamaan taskukonsoleilla. Toivottavasti Sony saa tuon akun kestämään ainakin 10 tuntia. Minua ei vaan jaksa kiinnostaa käsikonsoli jonka akku loppuu 3:ssa pelitunnissa.. Se onkin PSP:n ainut ongelma, mutta vaan sen verran iso, että ei sellaista jatkuvasti laturissa roikkuvaa palikkaa kiinnosta ostaa vaikka siinä pyörisikin samat pelit mitä olohuoneen pleikassa.

PSP tulee olemaan saman teholuokan kone kuin PS2, GC ja XBOX, eli se saa varmaan omat versionsa noille kolmelle tulevista peleistä. DS sen sijaan on aivan uusi alusta, jolle tulee enimmäkseen yksilöllisesti sille suunniteltua pelattavaa. Ja peliyhtiöt panostaa DS:n pelien suunnitteluun varmasti, sillä käsikonsolien maailmassa Nintendo on kiistaton ykkönen ollut näihin päiviin asti, eli asia on aivan päinvastoin kun Cuben kohdalla.

Melkein kaikki näkevät PSP:n ja DS:n välillä vain tehoeron, mutta pelintekijät näkevät DS:ssä mahdollisuuden viedä koko käsitettä pelaamisesta askeleen eteenpäin. Uskon että tätä ei ymmärtänyt nekään pelikriitikot jotka jakoivat E3 palkinnot.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Naaahu
Toivottavasti Sony saa tuon akun kestämään ainakin 10 tuntia. Minua ei vaan jaksa kiinnostaa käsikonsoli jonka akku loppuu 3:ssa pelitunnissa.. Se onkin PSP:n ainut ongelma, mutta vaan sen verran iso, että ei sellaista jatkuvasti laturissa roikkuvaa palikkaa kiinnosta ostaa vaikka siinä pyörisikin samat pelit mitä olohuoneen pleikassa.

Ja DS:n kohdallako tuota akkuongelmaa ei ole?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan veloxneb
Kielitoimisto osaisi esittää varmasti jotain todella omituista, kuten käpeli.
LOL! Jos kielitoimisto sais päättää, kukaan suomalainenkaan ei enää ymmärtäis suomea...

Itseäni kiinnostaa toki molemmat koneet, joskin DS:n kahden näytön käyttäminen peleissä pistää vähän miettimään. Idea on hieno, mutta kuinkakohan paljon pelifirmat tulee käytännössä tuota hyödyntämään? Siis muutenkin kuin vain karttana tms. Saas nähdä sitten. PSP:ssä nuo specsien NURBS- ja bones- ja morphing-tuet saavat 3D-miehen kädet tärisemään innostuksesta. Milloinkohan moista tekniikkaa saataisiin PC-puolelle? Tuollaisilla ominaisuuksilla varustettua rautaa on aika turha edes verrata nykyisiin konsoleihin..

No, paras varmaan aloittaa säästäminen jo nyt. Jomman kumman joudun kuitenkin ostamaan. :D
 
Eikös Sony ole itse verrannut PSP:n tehoja PS2:n tehoihin?
:D

eli PS2 graafiset kyvyt = PSP:n graafiset kyvyt, niinkun noin suurinpiirtein.

Vai mitenkä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
LOL! Jos kielitoimisto sais päättää, kukaan suomalainenkaan ei enää ymmärtäis suomea...

Itseäni kiinnostaa toki molemmat koneet, joskin DS:n kahden näytön käyttäminen peleissä pistää vähän miettimään. Idea on hieno, mutta kuinkakohan paljon pelifirmat tulee käytännössä tuota hyödyntämään? Siis muutenkin kuin vain karttana tms. Saas nähdä sitten. PSP:ssä nuo specsien NURBS- ja bones- ja morphing-tuet saavat 3D-miehen kädet tärisemään innostuksesta. Milloinkohan moista tekniikkaa saataisiin PC-puolelle? Tuollaisilla ominaisuuksilla varustettua rautaa on aika turha edes verrata nykyisiin konsoleihin..

No, paras varmaan aloittaa säästäminen jo nyt. Jomman kumman joudun kuitenkin ostamaan. :D

Helppoahan tuo on, mutta minä raukka olen jo vannottanut ostavani molemmat.

Kyllä on alkanut tuo DS epäilyttämään. PSP on niin tehokas ja tyylikäs. Pelejäkin sille tulee. Samat pelit ovat tehneet PlayStationeista ennenkin voittajia. Metal Gear Acid ja Gran Turismo kuulostaa todella hyvältä. Nintendokin tekee ihka uuden Mario pelin, mikä on kaikeksi onneksi sivuttain scrollaava. Mutta kun tuo PSP tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta.
Akut minua tässä eniten häiritsee. Kaksi näyttöä vie virtaa enemmän kuin yksi ja PSP:n iso näyttö ei varmasti ole mikään akunsäästäjä. Sitten kun sisuskalut ovat noinkin järeitä. Mikään kolmen tunnin akku ei kiinnosta. Ei todellakaan...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Helppoahan tuo on, mutta minä raukka olen jo vannottanut ostavani molemmat.

Kyllä on alkanut tuo DS epäilyttämään. PSP on niin tehokas ja tyylikäs. Pelejäkin sille tulee. Samat pelit ovat tehneet PlayStationeista ennenkin voittajia. Metal Gear Acid ja Gran Turismo kuulostaa todella hyvältä. Nintendokin tekee ihka uuden Mario pelin, mikä on kaikeksi onneksi sivuttain scrollaava. Mutta kun tuo PSP tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta.
Akut minua tässä eniten häiritsee. Kaksi näyttöä vie virtaa enemmän kuin yksi ja PSP:n iso näyttö ei varmasti ole mikään akunsäästäjä. Sitten kun sisuskalut ovat noinkin järeitä. Mikään kolmen tunnin akku ei kiinnosta. Ei todellakaan...

A: Pelit eivät ole ikinä tehneet PlayStationeista voittajia.
B: Vanhat pelit eivät koskaan tee uusista konsoleista voittajia.
C: PSP ei todellakaan ole noin ihmeellinen kuin annat ymmärtää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
A: Pelit eivät ole ikinä tehneet PlayStationeista voittajia.
B: Vanhat pelit eivät koskaan tee uusista konsoleista voittajia.
C: PSP ei todellakaan ole noin ihmeellinen kuin annat ymmärtää.

A: Metal Gear Solid ja Gran Turismo ovat kyllä olleet vahvoja pelisarjoja ja ne kuljettavat koneita koteihin. Ei tee ehkä voittajaa.
B: Voi olla, mutta edelleen Gran Turismo ja Metal Gear ovat kyllä hyvä edellytys ostaa PSP
C: PSP on ihmeellinen
 
Mitä ihmeellistä siinä on jos kutistaa PS2:n ja näytön niin pieniksi että ne mahtuvat taskuun?

Jos DS:n tuplanäyttö ja kosketusnäyttö ajatus tuntuu oudoksuttavalta niin kannattaa tutustua Nintendon saitilla oleviin tekniikkademoihin ja pelidemoihin..
Ne on ihmeellisiä jos mikä.
Siellä näkyy paljon muutakin kuin "kakkos näyttö pelkkänä karttana". Kosketusnäytöstä voi tulla standardi peliohjaimeen, niinkuin analogia-tikusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Nintendokin tekee ihka uuden Mario pelin, mikä on kaikeksi onneksi sivuttain scrollaava.


Kyllähän sieltä on ihka uusi Mario tulossa, mutta ei se suinkaan ole ainut iso nimike. Ainakin voisin kuvitella että seuraavalla kokoonpanolla saadaan Mariolle pari kovaa kaveria viereen, kuten Final Fantasy.

"To date, more than 100 companies worldwide have received software development kits and are planning games for Nintendo DS, which for the first time offers gamers two separate perspectives on the action. Companies include THQ, Electronic Arts, Activision, Atari, Ubisoft, Majesco, Capcom, Sega, Konami, Hudson Soft, Namco, Bandai, Koei and Square Enix, to name a few."
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Naaahu
Mitä ihmeellistä siinä on jos kutistaa PS2:n ja näytön niin pieniksi että ne mahtuvat taskuun?

Jos DS:n tuplanäyttö ja kosketusnäyttö ajatus tuntuu oudoksuttavalta niin kannattaa tutustua Nintendon saitilla oleviin tekniikkademoihin ja pelidemoihin..
Ne on ihmeellisiä jos mikä.
Siellä näkyy paljon muutakin kuin "kakkos näyttö pelkkänä karttana". Kosketusnäytöstä voi tulla standardi peliohjaimeen, niinkuin analogia-tikusta.

Myönnän kyllä tämän, mutta kakkosnäytön toimivuudesta en menisi takuuseen. Nintendo harvemmin tekee huonoja koneita, se on fakta, mutta kuinka tuota kakkosnäyttöä osataan käyttää loppujen lopuksi, mitä uusia mahdollisuuksia se tuo ja miten se sitten edistää itse pääasiaa eli pelaamista. DS on odotuslistalla korkealla, mutta epäilen sitä kuitenkin. Onhan Sonyn ratkaisu tuttu ja turvallinen ja Nintendon omaperäinen ja uusi, mutta tietyissä tapauksissa tuttu ja turvallinen on parempi. PSP:llä on mahdollisuus tulla todella hyväksi pelikoneeksi, jossa se todennäköisemmin onnistuu, mutta DS:n mahdollisuudet menevät paljon pidemmälle. On loistavaa että joku yrittää ja mitään muuta en toivokkaan niin paljon kuin sitä, että DS nyt onnistuisi. Se voisi mullistaa kannettavat ja pamauttaa ne uuteen uskoon kerralla. On se silti se PSP vain niin ihmeellinen...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Myönnän kyllä tämän, mutta kakkosnäytön toimivuudesta en menisi takuuseen. Nintendo harvemmin tekee huonoja koneita, se on fakta, mutta kuinka tuota kakkosnäyttöä osataan käyttää loppujen lopuksi, mitä uusia mahdollisuuksia se tuo ja miten se sitten edistää itse pääasiaa eli pelaamista. DS on odotuslistalla korkealla, mutta epäilen sitä kuitenkin. Onhan Sonyn ratkaisu tuttu ja turvallinen ja Nintendon omaperäinen ja uusi, mutta tietyissä tapauksissa tuttu ja turvallinen on parempi. PSP:llä on mahdollisuus tulla todella hyväksi pelikoneeksi, jossa se todennäköisemmin onnistuu, mutta DS:n mahdollisuudet menevät paljon pidemmälle. On loistavaa että joku yrittää ja mitään muuta en toivokkaan niin paljon kuin sitä, että DS nyt onnistuisi. Se voisi mullistaa kannettavat ja pamauttaa ne uuteen uskoon kerralla. On se silti se PSP vain niin ihmeellinen...

Noh, epäilevä asenne ei ole pahaksi:)
Nintendo on testannut DS:n tekniikan varmasti miljoona kertaa ja hionut siitä pelikäyttöön sopivan. Minulle tulee ihan kylmätväreet, kun mietin sitä mahdollisuuksien määrää mitä DS:n kosketusnäyttö tuo pelikäytössä. Se todellakin vie sitä pääajatusta eteenpäin, eli pelaamista. Oletko katsonut niitä tekniikkademoja? Vallan hulvaton meininki niissä ja juuri sen tupla/kosketusnäytön ansiosta. Ja ne demot ei luultavasti ole vielä mitään tulevaan verrattuna. Ajettele miten monipuolinen ohjausväline kosketusnäyttö on!

The fact that touch panels can be associated with many terms about touching that we never had, such as touch, push, feel, rub, slide and pat is wonderful. I have been working in this industry for 20 years. During that time I made many games. But I think this is the first time that we have a new input device.
Yuji Naka, senior corporate officer, development division, Sega

Nintendon messupuheessa se tukeva herra kertoi vertauskuvallisesti varsin osuvasti DS:n tuomista mahdollisuuksista.
Se meni jotenkin näin: "Haluatko ajaa samaa vanhaa tuttua tietä, mutta aina vain kovempaa vauhtia? Vai haluatko siirtyä ajamaan aivan uudelle ennennäkemättömälle tielle?
 
Ehkä se, että miten kukaan on saanut edes päähänsä kehittää tuollaisen ylihintaisen pommin? Eikös PS2:ssakin ole kestävyys ongelmia?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Naaahu
Ehkä se, että miten kukaan on saanut edes päähänsä kehittää tuollaisen ylihintaisen pommin? Eikös PS2:ssakin ole kestävyys ongelmia?

Tämä oli vaan vitsi.
 
PSP:n elokuva ja musiikki ominaisuudet kiinnostavat. Myöskin pelitarjonta tuntuu olevan hyvää ja laitteen suorituskyky on uskomaton. Ei siinä ole ehkä mitään uutta, mutta vanhat hyvät ominaisuudet parannettuina ei kuulosta pahalta. Ja niinkuin sanoin, DS:llä voi päästä pitemmälle ja PSP on tuttu ja turvallinen ratkaisu. Molemmissa on kyllä puolensa enkä oikeastaan nyt juuri tällä sekunnilla osaa päättää kumpaa odottaisin enemmän vaikka molemmat kuitenkin ostan. DS:n tapainen laite on vähän helpompi ryssiä, mutta sillä on myös mahdollisuuksia enemmän. En silti vain keksi mitä ne uudet innovoivat pelimuodot voisivat olla, koska tekniikkademot, vaikka olivatkin kivoja, eivät olleet mitään erityisen uskomattomia. DS:ssä halvempi hinta kiinnostaa tietenkin ja kyllä mielestäni on aika uskomatonta että PS2 saadaan pieneen rasiaan, jos hinta vielä vain pysyisi alhaalla. Epäilevä asenne ei ole yhtään huono, mutta PSP ei jätä epäilemisen varaa, DS jättää.
No, myönnän sen, että ihmeellinen on väärä sana, koska PSP:ssä ei oikeastaan ole mitään ihmeellistä, mutta DS:ssä on. Eli sanotaan nyt sitten vaikka tyylikäs.
 
PSP alkaa kuulostamaan hyvältä ja on ostolistalla kunhan akku kestää kymmenisen tuntia ja hinta on siinä 100-150 ja pelejä alkaa löytymään käytettynä.

DS on ostolistalla jo nyt ja pysyy.

Solid Snake: Tuo musiikin kuuntelu ominaisuus ei säväytä, koska erilaisia kannettavia soittimia on killunut taskussa jo 10 vuotta, mutta tuo elokuvien katselu kiinnostaisi, jos formaattina olisi DVD, eikä UMD. Jos haluan ostaa DVD elokuvan haluan luultavasti katsoa sen kotiteatterilla enkä PSP:llä.. sen takia tulisi poikkeuksetta ostettua aina DVD versio. Mutta hienoja ominaisuuksia nuo ovat ja nostavat kiinnostusta enemmän kuin laskevat. Tehot ja iso näyttö on myös oikein hienoja. Eli ainut ongelma on tosiaan tuo akku koska hinta tippuu varmasti tuonne 150 tuntumaan ja pelejä löytyy tietysti käytettynä melkein julkaisusta lähtien. GT4:n pelaaminen bussi matkalla kuulostaa upealta, kunhan pelaaminen päättyy omasta tahdosta eikä aina siitä että virta katkeaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Naaahu
Eikös Sony ole itse verrannut PSP:n tehoja PS2:n tehoihin?
:D

eli PS2 graafiset kyvyt = PSP:n graafiset kyvyt, niinkun noin suurinpiirtein.

Vai mitenkä?
Ei nyt ihan. Raaka laskentateho voi sinällään olla PS2:een verrattavissa, mutta esim. tuo mainittu NURBS-tuki raudalla on sen verran erilaista teknologiaa, kuin mitä PS2:ssa (tai PC:ssä, XB:ssä, missä tahansa..) käytetään. NURBSien käyttö vaikuttaa nimenomaan graafisiin ominaisuuksiin, kun polygonien käytön sijaan voidaan käyttää oikeasti orgaanisia muotoja.
Esim. tavallisen sileäpintaisen pallon tekeminen nykyisin käytössä olevalla tekniikalla edellyttää huomattavat määrät (väh. satoja) polygoneja, joiden jokaisen nurkan määrittävien pisteiden sijainnit joudutaan laskemaan uudestaan aina pallon liikkuessa. NURBSeilla saadaan aikaan täysin sileä pallo vain kuuden pisteen avulla.. Näin tuota raakaa laskentatehoa tarvitaan kappaleiden liikutteluun vähemmän, ja lopputuloskin näyttää paremmalta, kun polygonimallien kulmikkuudesta päästään eroon..
Lopputulos riippuu tietenkin ihan siitä, millaiseen tekniseen ratkaisuun Sony on PSP:ssä päätynyt, ja millaisia laskentatehoja mihinkin tarkoitukseen on käytössä. Sitä taas on tähän mennessä julkaistujen tietojen perusteella aika turha arvailla..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Ei nyt ihan. Raaka laskentateho voi sinällään olla PS2:een verrattavissa, mutta esim. tuo mainittu NURBS-tuki raudalla on sen verran erilaista teknologiaa, kuin mitä PS2:ssa (tai PC:ssä, XB:ssä, missä tahansa..) käytetään. NURBSien käyttö vaikuttaa nimenomaan graafisiin ominaisuuksiin, kun polygonien käytön sijaan voidaan käyttää oikeasti orgaanisia muotoja.
Esim. tavallisen sileäpintaisen pallon tekeminen nykyisin käytössä olevalla tekniikalla edellyttää huomattavat määrät (väh. satoja) polygoneja, joiden jokaisen nurkan määrittävien pisteiden sijainnit joudutaan laskemaan uudestaan aina pallon liikkuessa. NURBSeilla saadaan aikaan täysin sileä pallo vain kuuden pisteen avulla.. Näin tuota raakaa laskentatehoa tarvitaan kappaleiden liikutteluun vähemmän, ja lopputuloskin näyttää paremmalta, kun polygonimallien kulmikkuudesta päästään eroon..
Lopputulos riippuu tietenkin ihan siitä, millaiseen tekniseen ratkaisuun Sony on PSP:ssä päätynyt, ja millaisia laskentatehoja mihinkin tarkoitukseen on käytössä. Sitä taas on tähän mennessä julkaistujen tietojen perusteella aika turha arvailla..

Ymmärrän. Onhan nuo NURBSit grafiikkamiehistä ja muistakin tekniikasta kiinnostuneista mielenkiintoinen asia, mutta oli tekniikka mikä tahansa, laite kykenee PS2 tasoiseen grafiikkaan ja vain grafiikan tasolla on väliä, eikä sillä tekniikalla... siis kun puhutaan grafiikasta.:p
 
Ylös Bottom