Vastaus: Need for Speed: Shift [PS3 Hype]
No niin. Nyt on muutama tunti peliä takana ja voi hieman tarkemmin selostaa kokemaansa.
Elikkäs tuo aikaisemmin mainitsemani kiikkerä ja purkitetun oloinen ajomallinnus olikin vain ajomoodin syytä. Aloittaessasi uraa joudut ajamaan yhden testikisan, jonka pohjalta kone päättelee pelaajalle sopivimmat asetukset. Itselleni kone ehdotti tuota Experienced tilaa, joka oli koko sotkun syy. Tämä kaikille jotka peliä ovat hankkimassa HUOM/ÅBS:
ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ AJAKO MUULLA KUIN PRO-moodilla.(vaikka tuossa ajokokeessa ei käy selväksi, niin PRO-moodiin saa ajoapuja päälle) Casual on kiskoilla ajoa potenssiin 10, normal on sekin liian helppoa ja Experienced on hirveää purkitettujen sladien ja kiskoilla-ajon sekoitusta, joka on jotain niin hirveää, että. Lyön vetoa, ettei kukaan aj nopeammin experienced-moodilla, kuin Prolla. PRO on nimittäin erittäin onnistunut moodi, jostain PGR:n ja Forzan/GT5 välimaastosta, mutta selvästi lähempänä jälkimmäisiä.
Selkeästi paras fiilis syntyy ohjaamosta ajettuna, mutta itseäni häiritsi yksi pieni seikka. Kun nopeudet kiihtyvät, niin ohjaamo sumenee(silmä keskittyy suoraan eteenpäin) Kuitenkin peileistä olisi kiva tällöinkin saada selvää, joten ihmettelen, että miksi peilit eivät "selkeydy", jos niitä kohti kääntää pään, kerran pään kääntely ja peilestä kurkkiminen on mahdollista. Tämä näyttää hölmöltä, kun katsot sivulle, mutta näkökenttä on yhä ohjaamosta suttuinen. Se myös häiritsee, sillä kovissa nopeuksissa olisi joskus oikeasti tärkeää nähdä tilanne myös takana ja onko sieltä joku tulossa. Muuten tuo blurraus tuo oikeata fiilistä jo muutenkin erittäin hyvin luotuun nopudentunteeseen. Ensimmäinen ajopeli, jossa mutkat pystyi ajamaan pelkällä vauhdin arvioinnilla oikein ilman mittariin katsomista.
Muutenkin kuskinpenkillä olon tunne on saatu aikaan hyvin. Auto hakkaa, tärisee, pomppii ja visuaalista liikettä tukee erittäin hyvin loistava äänimaailma. Lähinnä äänimaailmasta tulee mieleen GT5 Prologue, ilman niitä hirveitä rengasääniä. Toki kun kyseessä on räyhämpi peli, on äänimaailma hieman liitoiteltu. Ei nimittäin Seat Cupran dumppi ihan noin hurjasti suhahdellut, kun sitä koeajoin. Ohjaamot on mallinnettu tarkkaan oikeiksi, vaikkakin tekstuurit nyt eivät Prologuen tasolle pääse. Oli muuten hienoa ajaa 80-luvun Skylinella, Datsun-logon paistaessa ratissa ja kojelaudassa möllöttäessä analogiradio ja kahvamalliset puhaltimen säätimet. Siinä jää kuule murcielago kirkkaasti kakkoseksi fiiliksessä. Kaikille muille vanhoille parroille iloisena uutisena pelissä on myös kossu-escort, joten kunnon amistuunaus on mahdollista. Onhan mukana joku Bugattikin, mutta ketä sellainen kiinnostaa.
Tekoäly on kohtuu hyvä vastustaja, joskin suosittelen nostamaan tasoa heti mediumilta ylöspäin, sillä tuolloin vastus on vielä kovin kevyt. Kone peittää ajolinjoja ja välillä ajaa hyvinkin agressiivisesti, mutta vetää välillä mutkia pitkäksi ja taistelee myös keskenään paikoista, joten kolereita näkyy usein. Kisoihin saa parhaillaan 15 koneen autoa mikä tuntuu pääosalle radoista riittävältä.
Uramoodi koostuu Tiereistä(4kpl) joissan kerätään tähtiä sijoitusten, ajotyylin ja bonustavoitteiden pohjalta. Tarpeeksi tähtiä kerättyään pääsee seuraavaan Tieriin, jolloin aukeaa uudet, nopeammat autot ostettavaksi. Superärsytyksenä autoja ei voi ostaa niin paljoa kuin haluaa, vaan ajajatasoa nostamalla(hyvis-/pahis-ajotyyli jonka aikaisemmassa viestissä mainitsin) saa lisää tallitilaa. Vaikka siis rahaa olisi ei välttämättä voi ostaa autoja.
Yksi isohuonous pelitä löytyi ja se on vaurionmallinnuksen huonous. Itselläni vauriot olivat heti alusta Full ja jopa ajettuani kaksi kertaa samassa kisassa betoniseinään vajaan kahdensadan vauhtia, ainoa tulos oli hieman vasempaan vetävä auto. Tämä tosissaan häiritsee, sillä nyt vanha kunnon SikaHäkkistely on paras tapa edetä tiukoissa mutkissa, etenkin kun vastustajien torppaamisesta ja kolaroinnista saa vielä pahispisteitä. Visuaalinen vaurionesityskin on todella aneeminen. Vaihtoehdot ovat, ehjä, naarnuja, rutussa. Ja aina samalla lailla. Toivottavsti tämä seikka ei pilaa nettipelaamista, siillä vauhdintunnetta ja hauskuutta piisaa. Noloudekseni voin kertoa, että ekaa kertaa Nordschleifea ajaessani Lotus Elisellä oli joissan kohdissa pakko himmata, kun kantti ei yksinkertaisesti kestänyt ajaa kaasu pohjassa. Pistän tämän sen piikkin, että pelaan 110" tykkiruudulta, joten fiilikset on hieman eri kuin 30" töllöstä. Tai sitten vain olen nyhverö.

(vaimokin huuta jo nukkumaan)
Yhteenvetona: Tähän mennessä hemmetin hauska ajopeli, joka sopii oikein hyvin välipalana ennen Forzaa ja GT5:sta. Riittävän realistinen ja ennen kaikkea loistavalla vauhdintunteella varustettu simu, joka on ehdottomasti parhaimmillaan ohjaamosta ajettuna. Graafisesti ainoa naputuksen aihe on, ettei pelissä ole minkäänlaista antialiasointia, joten sahalaidat pistää silmää. Näin tykkiruulta varsinkin.
Maalausta, vinyyleitä ja auton tuunausta en kokeillut. Katsotaan sitten vaikka huomenna, mutta pikaisesti en nähnyt autosculpt-ominaisuutta, joten tuuninki taitaa olla lapsipuolen asemassa.