Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nelivedot GT4:ssä

PSXGamer

Member
Olenko se vain minä vai ovatko nelivetoiset autot uusimmassa Gran Turismossa ajokelvottomia kapistuksia? Ensimmäistä kertaa huomasin tämän kun ajoin palkinto Subarullani: autolla jarruttaessa ja samalla kääntäessä lähti pito alta kokonaan ja auto heittelehti ympäriinsä ilman kontrollia. Luulin asiaa vain kyseisen auton ongelmaksi, kunnes aloin ostelemaan Audeja. Näissä törmää tietty samaan ongelmaan, jarru pohjaan ja käännä tattia niin olet kusessa. Muutenkin Audit tuntuvat todella epävakailta autoilta joita ei meinaa saada kontrolliin mitenkään jos ne pääsevät käsistä. Tämä on tulikokeessa, eli Nürburissa huomattu useaan otteeseen.

Takavedot sen sijaan toimivat moitteitta: bemarit ovat selvästi yli-ihmisten suunnittelemia sillä ne pysyvät aina hanskassa ja jos yliohjautumista tulee niin tämän saa korjattua vaivatta, siinä missä aikaisemmin mainittu saksalaiskilpailija olisi jo seinää halaamassa. Kyllä Audiltakin hyvä auto löytyy, nimittäin A4:n Touring Car (ilmeisesti DTM-sarjasta tuttu?) joka muuten on sitten takatuuppari.

Enkö vain osaa vai onko nelivedot mallinnettu todella omituisesti tässä pelissä? Forzassa Auditkin menevät kiltisti sinne minne niiden haluaakin menevän, eivätkä lähde hallitsemattomasti käsistä.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi asiaa, mutta kun nyt mainitset niin täytyy myöntää että kaikkein ''miellyttävimmät'' ajokokemukseni ovat FR ja MR autoista. Etuvedoilla en osaa ajaa vaikka PSX Gran Turismoissa homma oli juuri päinvastoin ja 4WD autot ovat kieltämättä jokseenkin hankalia hallita. Toisin kuin joissain muissa ajopeleissä.

En tosin osaa sanoa johtuuko tämä sitten siitä että:
- takavedolla oppimani ajotyyli ei sovi 4WD:lla käytettäväksi (Suuritehoinen nelivetohan käyttäytyy loogisesti ajateltuna kurveissa aivan eri tavalla kuin takapotku).
- auton tietokoneen antamista ajoavuista (TCS jne.).
- vai omasta osaamisen puutteesta.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Hieman kinkyä niillä oli ajella, auttoi tosin jos sääti etupyöriin vähemmän voimaa ja taakse enemmän, taisin tehdä näin jokaiselle nelivedolle.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

jujze sanoi:
Hieman kinkyä niillä oli ajella, auttoi tosin jos sääti etupyöriin vähemmän voimaa ja taakse enemmän, taisin tehdä näin jokaiselle nelivedolle.

noin minäkin tein, tosin vain siitä syystä että ne olisivat puskeneet vähemmän.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Ai perhana voiko vetesuhdettakin muuttaa? Minä en GT-sarjan veteraanina tuota tiennytkään. Mikä osa siihen pitää sitten ostaa?

Tuli muuten mieleen postaukseni jälkeen hassu juttu: Ikisuosikki Nissan Skyline GT-R on neliveto, mutta käyttäytyy kuin unelma. Ilmeisesti auton käyttämä neliveto ei ole jatkuvatoiminen vaan tyyppiä "kaikki pyörät vetävät kun kaksi alkaa vetämään sutia". Myös Audin uudessa RS4:ssa (jota siis GT4:ssa ei ole) neliveto on toteutettu 60:40 suhteella takapyörien eduksi, kuulemma juurikin paremman ohjattavuuden ja etupainon kompensoimiseksi.

Vaikea silti uskoa, että autot ihan tuollalailla käyttäytyisivät, sillä henkihän siinä menisi oikeassa elämässä jos pitäisi äkkiä painaa jarru pohjaan ja tehdä väistöliike.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Äh. Minulle tuo VCD ei oikein aikene. Defaulttina se oli 45:ssa. Mitä tämä nyt sitten muka meinaa? 50:ssa se lienee 50:50 -suhteessa, mutta jos laitan sen kymppiin, niin meneekö 90% voimasta etu -vai takapyörille?
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

PSXGamer sanoi:
Äh. Minulle tuo VCD ei oikein aikene. Defaulttina se oli 45:ssa. Mitä tämä nyt sitten muka meinaa? 50:ssa se lienee 50:50 -suhteessa, mutta jos laitan sen kymppiin, niin meneekö 90% voimasta etu -vai takapyörille?
En nyt äkkiseltään muista, mutta kyllä sen pari kertaa ääriarvoissa kokeiltua huomaa.
Audi TT:stä saa kivan slalom-tykin oikeilla säädöillä. :D
Dr Evil sanoi:
Eikös se jarrutus pitäisi tehdä jo ennen käännöstä... :rolleyes:
Varsinkin nelivedolla...

EDIT: Joku RS4 voi livenä ilmeisesti olla ylläri kelle tahana, sillä pomonikin paukautti sellaisen kaiteeseen koeajossa. :D Sori, ei saa nauraa... :cool:
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

PSXGamer sanoi:
Ai perhana voiko vetesuhdettakin muuttaa? Minä en GT-sarjan veteraanina tuota tiennytkään. Mikä osa siihen pitää sitten ostaa?

Tuli muuten mieleen postaukseni jälkeen hassu juttu: Ikisuosikki Nissan Skyline GT-R on neliveto, mutta käyttäytyy kuin unelma. Ilmeisesti auton käyttämä neliveto ei ole jatkuvatoiminen vaan tyyppiä "kaikki pyörät vetävät kun kaksi alkaa vetämään sutia". Myös Audin uudessa RS4:ssa (jota siis GT4:ssa ei ole) neliveto on toteutettu 60:40 suhteella takapyörien eduksi, kuulemma juurikin paremman ohjattavuuden ja etupainon kompensoimiseksi.

Vaikea silti uskoa, että autot ihan tuollalailla käyttäytyisivät, sillä henkihän siinä menisi oikeassa elämässä jos pitäisi äkkiä painaa jarru pohjaan ja tehdä väistöliike.


GT-R:n neliveto on tosiaan tehty niin, että auto tuntuisi normaalilta FR-autolta, jolla vain olisi kaarteista ulos kiihdytettäessä 4WD:n pito. Tiedä sitten miten GT4:ssä tuo on onnistunut todellisuuteen verrattuna, mutta ihan kiitettävän hyvin GT-R pelissä käyttäytyy.


Pitäisi joskus päästä testaamaan jotain nelivetoa talvella, niin näkisi vähän miten sellainen käyttäytyy. Toistaiseksi jäänyt nelivetokokemus pariin tuntiin Subaru Legacyn ratissa, ja sekin kesällä. Tosin kuka niitä etupyöriä vetäviksi tahtoo, takavetoa mikään voita (paitsi tolppa ja syvä oja) ;)
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Päätinpä sitten tehdä viimeisen lomapäiväni kunniaksi pientä vertailua.
Käynnistin pleikkarin GT4:n ja XBoxin Forzan. Molempiinkin autoksi Audin RS6 peto hyvillä renkailla ja radaksi paholaismainen Nürburgring. Ajonvakautukset ja luistonestot ovat mummoille joten ne ovat tietty poissa päältä.

Ensin ajoin Forzan Audilla. Auto pysyy todella hyvin hallinnassa. Kovissakin käännöksissä vaan kaasu pohjaan ja auto pysyy hanskassa vaikka kokoajan odottaakin, että nyt se lähtee alta. Upeaa! Edes kovasta nopeudesta jarruttaminen ja tatin kääntäminen ääriasentoon ei saa autoa heittelehtimään vaan vauhtia hidastuu ja auto kääntyy.

Turismon jälkeen Forza kuitenkin tuntuu arcadekaahailulta. Huomasin jo Forzassa kuinka ajaminen on kumman vaivatonta ja auto pysähtyy jarruttamalla kuin seinään. Turismossa saa jarruttaa jatkuvasti ja auto tuntuu paljon painavammalta kuin XBoxin kumppanissa. Auto myös heiluu paljon enemmän ja on selvästi epävakaampi. Kun jarrutan ja käännän samalla tiukasti suuntaa auto menee hallittuun tai hallitsemattomaan luisuun ja käyttäytyy muutenkin tyystin toisin kuin Forzassa.

Jopa autojen suorituskyvyissä on eroja vaikka teholukemat ovatkin lähes identtiset. Forzassa RS6 on aina tuntunut melko munattomalta vehkeeltä ja vertailu paljastaa tämän. Turismossa kutonen kiihtyy huomattavasti rivakammin ja saavuttaa loppusuoralla 275 kilometrin tuntinopeuden. Forzassa auton kiihtyminen varsinkin ylämäkeen tuntuu säälittävältä ja loppusuorankin nopeus jää päälle 240km/h arvoon. Vaikka Turismossa ajoin päin persettä Forzan leppoisaan meininkiin juuri tottuneena, ajoin silti kierroksen monta minuuttia nopeammin kuin Forzassa.

Kokeilin vielä tuota VCD:llä säätämistä. Kun arvon laittoi kymppiin muuttui auto ilmeisesti takatuuppariksi. Luonne mielestäni muuttui rauhallisemmaksi, sillä auto ei tuntuisi käyttäytyvän niin hätiköidysti. En kyllä silti menisi vannomaan kummankaan säädön mukaisesti, sillä en varmaan osaisi sokkona päättää kumpi tapa vaikuttaa ohjattavuuteen myönteisemmin. Pitää testailla lisää eri radoilla.

Lastsoul sanoi:
Tosin kuka niitä etupyöriä vetäviksi tahtoo, takavetoa mikään voita (paitsi tolppa ja syvä oja) ;)

No peleissä ja tuolla etelämmässä ehkä, mutta jos asia ei olisi rahasta kiinni niin kyllä minä tänne Suomen loskaan ja paskaan Quattron ehdottomasti ottaisin.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Lastsoul sanoi:
GT-R:n neliveto on tosiaan tehty niin, että auto tuntuisi normaalilta FR-autolta, jolla vain olisi kaarteista ulos kiihdytettäessä 4WD:n pito. Tiedä sitten miten GT4:ssä tuo on onnistunut todellisuuteen verrattuna, mutta ihan kiitettävän hyvin GT-R pelissä käyttäytyy.


Pitäisi joskus päästä testaamaan jotain nelivetoa talvella, niin näkisi vähän miten sellainen käyttäytyy. Toistaiseksi jäänyt nelivetokokemus pariin tuntiin Subaru Legacyn ratissa, ja sekin kesällä. Tosin kuka niitä etupyöriä vetäviksi tahtoo, takavetoa mikään voita (paitsi tolppa ja syvä oja) ;)

Kyllähän se oikea normaali neliveto käyttäytyy mutkissa aliohjautuvasti lähes samalla lailla kuin etuvetoinenkin...
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Jeps, nelivedothan ovat ominaisesti aliohjautuvia (ja rata-autoiluun pitkälti sopimattomia), ite oon pitäny gt:n nelivetoja mukavan vakaina, tosin aika mutkahitaina vehkeinä. Audin Le Mans Quattro ainakin tuntuu mukavasti ohjautuvan, eikä eri Lancer Evoissa, Imprezoissa ja vähän kovatehosemmissa 4WD GT-R:ssäkään oo ollu valittamista.

Ihan eri asiahan on jos ajaa helvetin lujaa nopeeta, kapeeta ja pomppusta rataa jossa on paljon korkeuseroja, autolla joka painaa melkein kaks tonnia, varsinkin jos alustalle, differentiaaleille ja jarruille oo mitään tehty (esim. RS6han ei ole urheiluauto... korkeatehoinen sedani).

Jos haluaa nähdä nelivetojen todellisen hyödyn, kannattaa viedä ne jollekin kompaktille, paljon lyhyitä kiihdytyksiä ja tiukkoja kurveja omaavalle radalle (tai heikomman kitkakertoimen omaavalle pinnalle). Oikeuksiinsa pääsevät neljän pyörän etu lepokitkan säilymisessä ja kivat neljän pyörän differentiaalisäädöt (myös mahdollinen käksä, kannattaa kokeilla).

Tollasena yleisohjeena muuten, VCD:n hommaaminen ei oo ollenkaan pöllömpi idea, se on pakko-ostos jos meinaa päästä käsiksi parhaisiin asfalttisäätöihin.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Grandi sanoi:
Jeps, nelivedothan ovat ominaisesti aliohjautuvia (ja rata-autoiluun pitkälti sopimattomia), ite oon pitäny gt:n nelivetoja mukavan vakaina, tosin aika mutkahitaina vehkeinä. Audin Le Mans Quattro ainakin tuntuu mukavasti ohjautuvan, eikä eri Lancer Evoissa, Imprezoissa ja vähän kovatehosemmissa 4WD GT-R:ssäkään oo ollu valittamista.

Ihan eri asiahan on jos ajaa helvetin lujaa nopeeta, kapeeta ja pomppusta rataa jossa on paljon korkeuseroja, autolla joka painaa melkein kaks tonnia, varsinkin jos alustalle, differentiaaleille ja jarruille oo mitään tehty (esim. RS6han ei ole urheiluauto... korkeatehoinen sedani).

Tosin tuostahan se ei ole kiinni, sillä ei ne bemarit ole sen kummemmin urheiluautoja, mutta pirun vakaasti ne nyrren aina menee.

Veikkaisin, että vika ei ole nelivedossa vaan painojakautumassa. Bemareissahan se on se ihanteellinen 50/50, mutta esim. noissa Audeissa jotka meinaavat karata aina käsistä on usein iso V8 keulalla ja siksi auto painaa edessä paljon enemmän. Tästähän ei hyvä seuraa.

Esim. nelivetoisissa RUF:ssa ei ole tätä ongelmaa, koska paino on siellä takana, tosin hauska niilläkään ei ole ajella aliohjattavuuden takia ja nyrrellä seinää halaillaan silti. Hassusti ajoin äsken Audin A3:lla joka ei vastannutkaan muistikuvaani vaan meni todella tasaisesti ja hyvin koko kahdeksan minuuttisen radan.

Tollasena yleisohjeena muuten, VCD:n hommaaminen ei oo ollenkaan pöllömpi idea, se on pakko-ostos jos meinaa päästä käsiksi parhaisiin asfalttisäätöihin.

Minulla ei ole vastaavat kokemukset. Mitä olen VCD:llä yrittänyt autoa takatuuppariski säätää niin kierrosajat ovat pääsääntöisesti jääneet jälkeen nelivedosta sekunnin-pari. Auti kääntyy nopeammin, mutta esim. etupainotteinen auto käyttäytyy ääritilanteissa vielä huonommin. Pitää vielä tuolla A3:lla katsoa kun se tuntuu pysyvän hyvin käsissä. Ainut speksi mitä muuten pelissä kaipaisi näkyviin on juuri tuo painojakautuma.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

PSXGamer sanoi:
Tosin tuostahan se ei ole kiinni, sillä ei ne bemarit ole sen kummemmin urheiluautoja, mutta pirun vakaasti ne nyrren aina menee.

Minulla ei ole vastaavat kokemukset. Mitä olen VCD:llä yrittänyt autoa takatuuppariski säätää niin kierrosajat ovat pääsääntöisesti jääneet jälkeen nelivedosta sekunnin-pari. Auti kääntyy nopeammin, mutta esim. etupainotteinen auto käyttäytyy ääritilanteissa vielä huonommin. Pitää vielä tuolla A3:lla katsoa kun se tuntuu pysyvän hyvin käsissä. Ainut speksi mitä muuten pelissä kaipaisi näkyviin on juuri tuo painojakautuma.

Tuo nyt riippuu aivan täysin bemarista, niitäkin lienee muutama erilainen... mutta viitannet Bemarin vaikkapa M3-mallistoon (ei kovin raskas kone). Esim. M3:ssahan massaa löytyy aika lailla vähemmän ku noista isoista audeista, ja onpa auton rakenteet muutenkin kilpa-autoilulle sopivat. En viittaa siihen, etteikö ei-urheiluautoila voisi nortilla pysyä tiellä, juttu vaan on niin että tuon RS6:n kaltaisten tankkien ajaminen äärirajoilla tuppaa olemaan hankalaa, varsinkin kun kyseisellä vehkeellä pääsee koviin nopeuksiin. Painojakauman aiheuttamien ohjautuvuuksien korjaamiseen voi käyttää vaikkapa DF:ää (tuli todettua pakolliseksi toimenpiteeksi ballastoidun Formula GT:n kanssa).

Omat kokemukset VCD:stä kyllä ovat jättäneet nelivetojen perustehojaon kakkoseksi, ekan kerran kunnolla taisin törmätäkään kyseiseen laitteeseen tämän forumin skaboja ajellessa.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Grandi sanoi:
Tuo nyt riippuu aivan täysin bemarista, niitäkin lienee muutama erilainen... mutta viitannet Bemarin vaikkapa M3-mallistoon (ei kovin raskas kone). Esim. M3:ssahan massaa löytyy aika lailla vähemmän ku noista isoista audeista, ja onpa auton rakenteet muutenkin kilpa-autoilulle sopivat. En viittaa siihen, etteikö ei-urheiluautoila voisi nortilla pysyä tiellä, juttu vaan on niin että tuon RS6:n kaltaisten tankkien ajaminen äärirajoilla tuppaa olemaan hankalaa, varsinkin kun kyseisellä vehkeellä pääsee koviin nopeuksiin.

Itseasiassa viittasin bemareihin yleensä, en M3-mallistoon.
Yksi ehtottomasti hauskimpia autoja pelissä on BMW M5 jolta löytyy painoa 1715kg. Audin vastine RS6:n painaa taas 1840kg. Ero ei siis ole iso, molemmat ovat painavia autoja. M5 kuitenkin on ajettavuudeltaan ja erityisesti hallittavuudeltaan kuin eri planeetalta. Painojakauma on juuri tuo 50:50, Audin vastaavaa en nyt jaksa Forzasta luntata tai googlata, mutta etupainotteinen se on.

Pienemmässä sarjassa S4 painaa 1660kg ja RS4 1620kg kun BMW:n M3 painaa 1570kg ja malliston huipulta M3 GTR 1350kg. Vain GTR on siis huomattavasti kevyempi. Voisin kyllä ihan piruuttani etsiä jostain tiedon Audin takavetoisesta A4 Touring carista: olen varma, että se on joko takapainotteinen tai BMW:n tapaan hyvin etu -ja takapainon jakava.

Painojakauman aiheuttamien ohjautuvuuksien korjaamiseen voi käyttää vaikkapa DF:ää (tuli todettua pakolliseksi toimenpiteeksi ballastoidun Formula GT:n kanssa).

Mikä ihme on DF?
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Nelivetoa ohjataan kaasulla. Vaatii pokkaa, mutta niin auton saa kääntymään. Itse meinasin viime talvena pamauttaa WRX STi:n pöpelikköön, kun en ole pahemmin nelivedoilla ajellut.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Nelivedolla on se ajotyyli millä sitä pitää viedä, takana pito ei saa olla välttämättä kauheen hyvä, ja eturenkaissa taas todella hyvä.. Tämä siksi että takapää on paremmin hallittavissa, eikä tee äkkinäisiä käännöksiä. Ja jos nelivetonen lähtee luistaan ni vastaan ei saa veivata paljoo.. vetoo vaa helvetisti ja renkaat sinne mihin tie menee.. :rolleyes:
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

Hauska threadi, eikö ole aika irrelevanttia tapella oikeasta käyttäytymisestä kuin ei nuo 4WD:t käyttäydy sen realistisemmin kuin mikään muukaan vetotyyppi GT4:ssa?

En sitten todellakaan ole Forza-fani jos joku niin luulee.
 
Vastaus: Nelivedot GT4:ssä

FZ50 sanoi:
Hauska threadi, eikö ole aika irrelevanttia tapella oikeasta käyttäytymisestä kuin ei nuo 4WD:t käyttäydy sen realistisemmin kuin mikään muukaan vetotyyppi GT4:ssa?

En sitten todellakaan ole Forza-fani jos joku niin luulee.

Eikö ole aika irrelevanttia tulla aukomaan päätään muiden keskusteluaiheista?
 
Ylös Bottom