Hiukan täytyy ihan periaatteen vuoksi olla taas Milesin kanssa eri mieltä.
Nimittäin taklaaminen on yksi tämän pelin suola, eli itse kyllä suosittelen taklaamiseen panostamista. Taklaaminen kun on kuitenkin tässä versiossa helpompaa kuin aikaisemmissa änäreissä. Ja onnistuessaan sillä saa vihuilta yhden pelaajaan aika pitkäksikin aikaa pois pelistä... Tosin myönnettäköön, että ohi taklailemalla sitä onkin vastaavasti itse poissa pelistä hetken. Mutta ei kannatakaan taklailla ohi...
Ranteeseen satsaan ainakin itse jonkin verran, mutta ei minullakaan lege 1:llä ole 84 (voima) ja 84 (tarkkuus) enempää vielä ranteessa. Maaleja tullut kuitenkin ihan mukavasti, kun hyökkäystaito on 83 ja ukon voima myyrän maksimissa, eli 78. Luisteluun olen satsannut suht paljon, koska pelaajani on myös todella isokokoinen (auttaa taklaamiseen, sekä tekee pelaajasta myös ulottuvamman harhautuksissa ja pokeissa), pituutta 196 cm ja elopainoa 98,1 kg. Juu, melkoinen sotanorsu on kyseessä, mutta onneksi tältä norsulta sujuu myös jääbaletti tarvittaessa.
Kiihtyvyys 83, ketteryys 84, nopeus 86 ja kunto 87, pitävät siitä huolen. n. 90 kerhopeliä takana ja taklauksia jo lähes 400 tällä pelaajalla. Myös maalinteko on onnistunut itselleni hämmästyttävän hyvin, kun yli 100 maalia on jo tehtynä. Änäri 12:ssa en ollut kuin hieman yli maalin per peli tahdissa, ja kuvittelin tässä uusimmassa änärissä maalinteon olevan kuitenkin selkeästi vaikeampaa.
Tottakai jokaisen kannattaa satsata noihin ominaisuuksiin sen mukaan, millaista roolia luontaisimmin pelaa, tai miten itse tykkää pelata. Jos pidät taklaamisesta ja haluat kuitenkin saada myös maaleja ja syöttöjä aikaan, niin silloin suosittelen työmyyrää tai voimahyökkääjää, ehkä myös rouhijaa (varsinkin jos pelaat sentterinä, itsellä tosin sentterinä työmyyrä). Jos taas haluat panostaa aika puhtaasti kiekolliseen peliin ja maalintekoon, niin silloin hyviä vaihtoehtoja ovat pelinrakentaja tai tarkkalaukoja. Jos haluat taklata hyvin ja saada pelaajallesi ulottuvuudesta lisähyötyjä, niin suosittelen ainakin kokeilemaan tuollaista todella isokokoista hyökkääjää. Yllättävän vähän sitä luistelussa häviää noinkin isolla ukolla, mikä itsellänikin on. Pientä toteuttelua kyllä vaatii sellaisella pelaaminen, mutta siitä saa aikamoisen maalineduspeloitteen kumpaankin päähän. Ja ulottuvuuden ansiosta, ei kiekkoa saa ihan niin helpolla pois, kuin pienemmiltä ukoilta, kunhan myös kiekonkäsittelyarvoon on satsannut riittävästi (itselläni 86 tällä hetkellä).
Hyviä pelejä kaikille!
T. Ippe-setä