Vastaus: NHL 14 [Hype ja hankintalässynlää]
Avojäänpommi -> Tappelu.. Miksi näin, en ymmärrä. Toivottavasti ne saa pois tai pienemmälle, ymmärrän että jos je oikeasti satuttaa itsensä, mutta tämä tapahtuu 99% mahdollisuudella aina..
Tähän tappelukeskusteluun haluan tuoda vähän toisenlaista näkökulmaa, en kapinahengessä, mutta ehkä seitinohuessa pakinamuodossa.
Ensinnäkin, taklaaminen on taitolaji. Niin oikeasti kuin pelissäkin pitää olla. Ja niin EA on siitä tehnytkin, taitolajin. Tatti pohjassa taklaa kenellä vaan kenet vaan ja tappeluita tulee. Kummallista. Mutta kun NHL 14:ssa voi oikeasti taklata myös oikein, pitää vain valita ne tilanteet, opetella muitakin tapoja kuin täysillä päin, himmata vähän vasemmasta tatista liukuun, taklata sitä kiekollista tai välttää niitä suoraan numeroihin ajoja. Ei ole vaikeaa, minäkin osaan. Kymmenen viime erää hardcorella, kaksi tappelua. Nekin on hankkinut tekoälytiimikaverini. Enkä tosiaankaan ole pelannut kananmunat taskussa, päinvastoin. Pari pelaajaakin loukkaantunut hulinoissa. Tiedän tasan tarkkaan, että kun kolaan syöttöä ihastelemaan jääneen jannun sekunnin pari myöhässä on mylly valmis. Niin pitääkin olla.
Peleissä pitää olla oppimiskäyrää, EA on laittanut taklaamiseen oppimiskäyrää mutta sitä ei tajuta. Mussutetaan vaan että tässä on bugi, korjatkaa. Okei, EA->bugi on helposti johdettava kausaliteetti, ymmärrän.
Toisekseen, taklaaminen pitää olla virtuaalisestikin taitolaji, mutta siinä on oltava myös riski. Väitän että oikeassa kaukalossakin kuka vaan ajaa toisen katolleen kun ottaa riittävän kovan vauhdin jos mitään riskiä ei olisi. Mutta riskejä on monia, vastustajan kunnioitus, loukkaantumisen riski, voi ajaa tilanteesta ulos, voi tulla jäähy tai ulosajo tai sitten gooni tulee ja kuittaa. Kuinka monta täyden vauhdin avojäätaklausta nähdään kaudessa? Ei montaa. Mutta kuittia tulee usein, parit esimerkit viime kaudelta:
Brad Stuart taklaa "puhtaasti" päähän ja mylly valmis.
Andrew Shaw ajaa hurjalla vauhdilla kuolleesta kulmasta Richardsin laitaan, pikku kyselyt heti perään.
Virtuaalimaailmassa oikein ketään ei kiinnosta ajaako tilanteesta ulos, jäähyn pelkokin on aika pieni, mutta jatkuva tappeleminen pistää viesteistä päätellen jo vitu... miettimään. Ei näemmä vielä sitä omaa toimintaa, mutta jotain ajattelua kuitenkin tapahtuu. Jollei tätä riskiominaisuutta taklaamisessa olisi, olisi tällä fysiikkamoottorilla niittejä kaukalossa enemmän kuin Tuska-festareilla. Nyt toivottavasti tämä pieni oppimiskäyrä ohjaa pelityylejä oikeaan suuntaan.
On tämä kyllä huvittavaa, kun EA lisää moneen vuoteen realistisimman uudistuksen niin noottia tulee. Ihan turha kenenkään näemmä inistä mistään oikeista mailafysiikoista tai keskialueen puolustuksista kun arcade-väki ei sitä kestä. Kannattaa nyt odotella ensin edes sen pelin saapumista, unohtaa aiemmat versiot, sopeutua ja opetella pelaamaan uudella, realistisella tavalla. Pahinta mitä EA voisi tehdä, on kuunnella näitä ensimmäisiä mölinöitä ja vähentää tappeluita. Sitten alkaisi ne v***n Tuska-festarit.
PS. Sen myönnän että instigator-jäähy olisi ihan poikaa noihin myllyihin. Ei kaikkiin, mutta etenkin niihin kun toiselta puolelta kenttää lähtee jannu kuittaamaan. Sekin toisi taktisen elementin, pitäisi itse pohtia kannattaako kuittivihkon käyttö 17 minuuttisen pelossa.