Tuohon EA:n antamaan tasoitukseen on todella helppo yhtyä. Olen tällä hetkellä rank 1 HUTissa, vaikka statsit ei kovin kummoisetkaan ole. Olen pelannut vaan keskivertoa enemmän. 133-47-12. Toin tämän ilmi siksi, että sillä saattaa mahdollisesti olla jotain tekemistä tuon tasoittelun kanssa. En tiedä miten se toimii, joten seuraava teksti on vain omiin kokemuksiin pohjautuvaa (todella vahvaa..) spekulaatiota.
Voin kertoa että 4 divisioonasta lähtien pelaaminen on ollut kaikkea muuta kuin hauskaa. Jokaikinen peli joudun kamppailemaan tasoitusta vastaan, oli vastassa ketä tahansa.
Tavallisemmin tasoitus esiintyy vastustajan päässä. Ok, kyllä meikän veskarikin välillä hörppii ja säheltää perin oudosti, mutta ei nyt mitään ihan liikaa. Saan vastuksesta huolimatta luotua pelissä kuin pelissä tarpeeksi maalipaikkoja ottelun voittamiseen (yleensä, joskus tietysti on vaan yksinkertaisesti liian kova vihu vastassa), mutta homma ei ole niin helppoa. Yleisin tapa huomata tämä tasoitus on onetimerit, jotka eivät osu. Ei tyhjään maaliin, eikä mistään muualtakaan. Kiekko mystisesti vain pomppaa lavan ylitse.
Mikäli onetimeriin kuitenkin osut, tekee pelaaja todella usein vain sen "nikkauksen" vai millä sitä nyt kutsuisi. Yrittää kuitenkin käytännössä siirtää kiekon maaliin, vaikka voisi ihan hyvästä asennosta napauttaa normaalin ranteen tyhjään häkkiin. Näistä "nikkauksista" vastustajan veskari poimii 80% kaikki, vaikka syöttäisit täydellisesti, aivan vapaalle takatolpalle. Toisessa päässä luonnollisesti vihun pelaajahan napauttaa sen ranteen ja taas viedään kiekkoa keskelle.
Mailat katkeavat todella usein, pelaajien liike erittäin tahmaista, todella helppoja syöttöjä ei saa haltuun, kiekko karkaa lavasta yhdellä pokettamisella jne. Esimerkkejä löytyy lähes jokaisesta pelaamastani pelistä, useampi kuin yksi per peli. Mainitaan nyt tässä vaiheessa vielä sellainen asia, että tappiot eivät suinkaan ole kaikki EA:n piikkiin mennyt, vaan vihut on todella kovia mielestäni 1 divarissa. En ole ihan varma mistä divarista mun vihut aina tulee (1-3?), mutta järjestään on kyllä todella kovia, en ota heiltä mitään siitä pois. Pelit on tiukkoja, mutta kummasti niitä tappioita alkaa kerääntymään, kun tiukoissa peleissä sä et vaan saa sitä maalia. Työmäärä minkä joudun jokaisen maalin eteen tekemään, on naurettavan iso. Silloin kun 2 kovaa pelaajaa kohtaa, on sanomattakin selvää että pieni etu suuntaan tai toiseen ratkaisee pelin lähes 100% varmasti.
Olen kokeillut joukkueilla missä paras pelaaja ollut 86 overall, en huomannut asiaan mitään vaikutusta. Tämänhetkinen joukkueeni ei kuitenkaan ole mikään täysin ylivoimainen, sillä taitaa olla 2-3 90ovrl pelaajaa, loput alle. J.Benn & Duchene taitaa olla parhaimmat. Maalissa Ben Bishop, 88 ovrl.
En oikein tiedä mitä aiheesta enään sanoisi, ajattelin vaan heittää omat ajatukseni tuosta tasoituksesta ilmoille. Se todellakin on siellä, eikä sitä yritetä EA:n toimesta edes peittää. Esimerkkejä on lukemattomia, enkä edes listannut niistä kaikkia.
Oli miten oli, ne ketkä minut nyt ovat voittaneet, ei kannata hermostua. Se EA:n tasoitus on vittumainen, eikä se ole vastustajan syy. Olen myöskin hävinnyt useita pelejä vain yksinkertaisesti siitä syystä johtuen, että vihu pelannut paremmin.