Vastaus: NHL 16 [Hype]
A) Liiga on vaan bonusta pelisarjaan, focus on NHL / AHL puolella
B) Siellä on edelleen ne sliderit mistä voi säätää mm. sitä tekoälyn oppimista
C) Jos haluaa pelata realistista kiekkoa, käskeekä joku kuljettamaan Robidaksella yksinpelissä kiekon omasta päästä?
D) Jännästi tuokin peli meni rankkareille 1-1 tilanteessa, joten ei se siltin liene kaiketi liian helppoa ihan vakiona Hardcorena ja Superstarilla?
A) Olisi toki bonusta, jos olisi tehty edes vasemmalla kädellä. Nyt sitä ei ole tehty silläkään, kun Tomas Zaborskyn luistelu on 2 tähteä ja Matt Generousin 4. Pitääkö perustella enempää? Vielä kun huhujen mukaan PS4:llä ei voi edes siirtää muiden tekemiä kokoonpanoja mitenkään peliin, niin ihan turhahan tuo Liiga tuollaisena on valtaosalle.
B) On sliderit, mutta mihin ne oikeasti vaikuttavat? Tuo tekoälyn oppiminen -säätö on ollut jo vuosia, mutta mitään näkyvää vaikutusta sillä ei ole muuhun kuin niihin älyttömiin tekoälyboosteihin. Taktiikoilla tuohon karvaukseen (etenkin puolustuksen pinchaus) voisi vaikuttaa, mutta niitä voi muuttaa vain season ja playoff-pelimuodossa muille joukkueille.
C) Tuo linkkaamani pätkä oli vain esimerkkinä siitä, miten tuo karvauspeli on aggressiivisimmissa taktiikoissa vain osittain oikein toteutettu. Tuo on ollut pelisarjassa niin kauan kuin nuo nykyiset taktiikat ovat olleet ('07 lähtien?) Kun sen kiekon voi hitaasta lähdöstä tuoda Robidaksella verkkaisesti luistellen, niin sen voi tuoda ihan millä muullakin tavalla ylös. Ilman painetta. 2-2-1:n kärkikarvaajat tekevät tuossa tilanteessa vielä oikein ja pakottavat vuorotellen paineistamalla pelaamaan ensimmäisen syötön päädyssä poikittain, mutta karvauksen toinen vaihe jää puuttumaan eivätkä hyökkääjät lähde sen jälkeen kunnon takakarvaukseenkaan. Sen lisäksi puolustajat pelaavat aivan liian kaukana, viisikon etäisyydet venyvät ja keskialueen yli voi luistella, pelata pitkänä haukena tai mennä lyhyillä syötöillä. Näin niinkuin nopeana rautalankakiekko-oppina.
D) Meni toki rankkareille, mutta osin vääristä syistä. Jos peli on koko ajan nopeaa hyökkäystä, ranteella takakulman hakua tai takakulmilta molaria päin lyömistä niin se on edelleen sitä hyökkäys vs. maalivahti -pelaamista. Missä ovat joukkuepuolustus, keskialueen paine, takakarvaus tai tiukat kulmaväännöt? Jo nuo seikat tekisivät peliin oikeaa vaikeusastetta eikä vain molaria vastaan taistelemista. Tuollainen moittimani tekoäly pitäisi olla siellä beginner- ja pro-asetuksilla. All star ja Superstarissa taasen viisikon pitäisi pysyä tiiviimpänä ja oikeasti toteuttaa niitä taktiikoita ja ennakoida tilanteita.
Viestini voivat tuntua dissaukselta, mutta haluan vain näyttää näiden julkaisun alla hankintaa empiville, että edelleen ne pelisarjan pahimmat perintöongelmat löytyvät sieltä. Ei se ole pelkkää "eteenpäin on menty" -kehitystä, vaikka myös paljon hyviä juttuja on luonnollisesti tullut.
Tässä on yksi hyvä videoesimerkki Legacy-tekoälystä, joka pistää Stanley Cupin ratkaisevassa finaalissa seitsemän maalia nuottaan. Peli päättyi 6-11. Osa on todella huonoa puolustamista ja varmaan turhautumistakin, mutta haiseehan muun muassa nuo kaksi heti maalin jälkeisessä vaihdossa väkisin lämärillä tehtyä siltä kuminauhalta, jota pelissä ei virallisesti ole.