Vastaus: NHL 16
Pakko monen vuoden jälkeen oli kirjautua tunnuksilla sisään ja avautua vähän online-peleistä.
Kaverin kanssa pelatessa pelit ovat vauhdikkaita ja hauskoja. Taklauksia, laukauksia ja tilanteita riittää. Netissä pelatessa tuntuu, että peli puuroutuu aivan täysin ja ohjain meinaa lentää seinään joka toisessa pelissä. Kaikista ärsyttävintä on, kun vastustaja ei käytä edes pakkejaan, vaan tulee hyökkääjällä alas karvaamaan. Tämä aiheuttaa sen, että hyökkäävä osapuoli (minä) ei saa mitään aikaan, koska tietokonepakki vaan tönöttää edessä. Kyse ei ole siitä, etten osaa pelata, koska olen pelannut Änäriä satoja tunteja.
Toinen suuri ongelma on taklaamattomuus. Netissä vastustajalla on usein alle 10 taklausta pelissä (näistäkin varmaan yli puolet on tietokoneen aiheuttamia). Itsellä on usein tullut 20-35 taklausta helpostikin vastustajan pelitavasta riippuen. Lisäksi pelin tempo kärsii, kun vastustaja yleensä pelaa, sitä voisi kutsua antikoohotukseksi: ei käytä ollenkaan pikaluistelua, vaan liukuu laitoja pitkin hitaalla temmolla. Viihdyttävä peli tarvitsisi enemmän vauhtia.
En ole ketjua kokonaan lukenut, mutta varmasti jossain on tullut valitusta vajaavaisesta pelaajan vaihdosta. Esimerkiksi äsken koitin laitahyökkääjällä ottaa kiinni omassa kulmassa vastustajan pelaajaa. No se ei onnistunut, joten koitin valita pakkia maalin edestä, jottai saisin syötön plokattua. No tämä ei onnistunut. Tiedän, että vasemmalla tatilla tulee osoittaa haluttuun pelaajaan, mutta tämä systeemi ei vaan toimi niin sulavasti, kuin esimerkiksi vanhoissa Änkyissä Xbox 360:n puolella. No kaveri syötti vapaasti takatolpalle, kun omat pakit heiluivat alotuspisteiden välissä. Pelaajan vaihtaminen ei toimi myöskään vastustajan hyökätessä keskialueella. Haluaisin mennä antamaan pommia ja oman siniviivan tuntumilla, muttei se onnistu, koska en saa pakkeja valittua, vaikka kuinka koittaisin painaa vasemmalle ja alas tatilla samaan aikaan.
Hyökkäämisestä häviää myös into, kun vastustajan pakki (silloin, kun vastustaja sen hienosti edes valitsee) vaan suoraan pakittelee maalin eteen, jolloin hän käyttäytyy kuin tietokoneen ohjaama puolustaja. Tässäkin tapauksessa hyökkäys täysin puuroutuu ja mielikuvitus häviää totaalisesti. Okei; silloin voi mennä kulmiin pyörimään ja hakea viivasta kutia. Yleensä tämäkään ei onnistu, koska vastustaja huitoo mailalla kaikki poikittaissyötöt itselleen. Kokeilin itse asiassa tätä tyyliä, ja huomasin sen äärettömän tylsäksi ja helpoksi, mutta toisaalta todella tehokkaaksi. Puolet vedoista osuu omaan pakkiin ilman minkäänlaista tahallista blokkaamista, missä ei sinällään ole mitään väärää. Tämä tapa vaan ärsyttää minua henkilökohtaisesti aika paljon.
Voisin myös mainita laukomisesta. Tuntuu, ettei 95 % pelaajista ole koskaan käyttänyt lämäriä online-pelissä. Tyypillisintä on tulla laidasta ylös ja painaa ranne etuyläkulmaan. Myöskin viivavedot ovat melko harvassa. Viivasta, kun yleensä lämäriä lähinnä ammutaankin.
Pointtina tälle kirjoitukselle oli siis yleinen pelin masentuneisuus. Pelinä NHL 16 on loistava, mutta sen pelaajat eivät. Ja nyt moni tämän viestin lukenut miettii, etten pärjää nettipelissä. Tällä hetkellä olen pelannut noin 80 ranked matsia ja voittanut niistä 2/3. Sekin sikäli oli outoa, että vastustajat olivat niin huonoja aikaisemmin. Tänään, kun viimeksi pelasin, oli jokainen viidestä vastustaja yllä olevan kirjoituksen mukainen puurouttaja.
Pakko myöntää, että näillä kovilla v***** hetkillä käytän veskalla neliö + eteenpäin jekkua, jolloin 90% vastustajan läpiajoista tyssää eteenpäin syöksyvään maalivahdin mailaan -> oikeassa lätkässä olisi selvä kampitus, mutta tässä pelissä annetaan pelin jatkua.