Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NHL 2k10 [PS3]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wäpä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Varoituksen sana. Nopeaa testattuna EA:n jälkeen peli luultavasti tuntuu "tönkömmältä", mikä johtuu täysin erilaisesta luistelu-ja kontrollimallinnukselta. Peli vaatii siis totuttelutuokion, johon sisältyy oikea aikaisten napin painallusten ja tatin liikkeiden lisäksi myös ihan erilaiseen pelitapaan totuttelu.

Kontrollien "valheellinen tönkköys" on eniten kiinni varmaan siitä että kontrollit tuntuvat niin paljon erilaisilta kuin EA:lla ja porukka alkaa vieroksumaan sen tähden tuskastelun jälkeen peliä. Mm. luistelu saa ihan suotta haukkuja, tässä jos teet virheen ja ajoitat väärään aikaan liikkeesi väärään suuntaan niin takaisin päin ei tulla magneettina, vaan pelaajan täytyy ensin kääntyä takaisin. Jos on hidas ja kankea pelaaja alla, niin se tarkoittaa, että olet auttamatta myöhässä. Peli pakottaa pelaamaan Derek Boogaardilla puukätistä purkukiekkoa ja Gaborikilla nopeuteen perustuvaa kiekkoa. Jos on luikas ja ketterä luistelija alla, sen kontrollointi on vaivattomampaa kuin kömpelön ja hitaan. Siinä se salaisuus on. Kun oppii elämään fysiikan lakien mukaan, ja käyttämään pelaajia heidän taitojensa mukaan, ei pelaamisessa ole niin suuria ongelmia. Luistellessa kannattaa käyttää spurttinappia, jos vauhtia haluaa, etenkin hyökätessä nopea luistelu spurtin avulla on usein välttämätöntä. Pelaaja tuntuu hitaissa vauhdeissa hivenen kömpelöltä, ja kun vauhtia on riittävästi, alkaa liikkuminenkin sujua sutjakkaasti. Vähän samaan tapaan homma hoituu kuin oikeastikin jäällä. Jos sinulla ei ole tilanteeseen nähden sopivasti sijoitettu ukko, ja vauhtia on liian vähän, olet tehnyt jo virheen. Etenkin jos allasi on huono luistelija.

Itse tämän seuraavan oivalluksen NHL 2K9:n peliperiaatteista lopulta sain vasta tänä kesänä. Ennen tätä otin kuokkaan todella usein ja voittaminen oli kiven takana. Sitten tuli OIVALLUS. Eli jarruketjun miehiltä (3-4 ketjut) on pelissä hieno saavutus, jos pelataan 0-0 ja saadaan pelattua vaihdon loppuun vielä kirsikkana kakun päälle aloitus hyökkäyspäähän, josta sitten ykkösketjun ukkojen tehtävä on hoitaa limppu reppuun. Samalla korostuu myös paikkapelaamisen ja joukkuepelin tärkeys. Pidä oma paikkasi ja pelaa sillä alueella jolla ohjaamasi pelaajan kuuluukin pelata, varsinkin jos sinulla on hidas ja kömpelö ukko alla. Älä ota turhia riskejä tällaisilla ukoilla, nakkaa kiekkoa vaan keskialueen jälkeen päätyyn. Sitten kun tähtikenttä (tai vaihtoehtoisesti taitava luistelija) on jäällä, pelaajilla voi pelata vapaammin ja luovemmin. En tiedä toimiiko samat periaatteet 2K10:ssä, mutta 2K9:ssä näillä eväillä tappioputki vaihtui jos ei nyt ihan voittoputkeksi, niin kuitenkin ainakin yli puolet peleistä tuli voitettua.

Jos tämä sama periaate on edelleen 2K10:ssä olen erittäin tyytyväinen.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Össi sanoi:
Peli vaatii siis totuttelutuokion, johon sisältyy oikea aikaisten napin painallusten ja tatin liikkeiden lisäksi myös ihan erilaiseen pelitapaan totuttelu.
Totta turiset. Ei voi tarpeeksi korostaa sitä, että käytännössä aiempi kiekkopelikokemus on nollattava uudistuneen 2k-kiekon mukaan hypätessä. Ja tämä koskee myös 2K8:n pelaajia, itsellänikin oli 2K-konkarina aluksi hankalaa 2K9:n kanssa, joka oli paskaa tekoälyä lukuunottamatta eniten oikeaa lätkää muistuttava kiekkopeli ikinä. Pelaajatyyppien roolitus on 2K-kiekossa hemmetin paljon kilpailijaansa painavammassa osassa.

Löytyykös tätä tuotosta jo joka kaupasta vai pitääkö hakemalla hakea?
Ainakin Verkkokaupasta näyttää löytyvän varastosta.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Mm. luistelu saa ihan suotta haukkuja, tässä jos teet virheen ja ajoitat väärään aikaan liikkeesi väärään suuntaan niin takaisin päin ei tulla magneettina, vaan pelaajan täytyy ensin kääntyä takaisin. Jos on hidas ja kankea pelaaja alla, niin se tarkoittaa, että olet auttamatta myöhässä. Peli pakottaa pelaamaan Derek Boogaardilla puukätistä purkukiekkoa ja Gaborikilla nopeuteen perustuvaa kiekkoa. Jos on luikas ja ketterä luistelija alla, sen kontrollointi on vaivattomampaa kuin kömpelön ja hitaan. Siinä se salaisuus on. Kun oppii elämään fysiikan lakien mukaan, ja käyttämään pelaajia heidän taitojensa mukaan, ei pelaamisessa ole niin suuria ongelmia. Luistellessa kannattaa käyttää spurttinappia, jos vauhtia haluaa, etenkin hyökätessä nopea luistelu spurtin avulla on usein välttämätöntä. Pelaaja tuntuu hitaissa vauhdeissa hivenen kömpelöltä, ja kun vauhtia on riittävästi, alkaa liikkuminenkin sujua sutjakkaasti. Vähän samaan tapaan homma hoituu kuin oikeastikin jäällä. Jos sinulla ei ole tilanteeseen nähden sopivasti sijoitettu ukko, ja vauhtia on liian vähän, olet tehnyt jo virheen. Etenkin jos allasi on huono luistelija.

Tuo on totta, jos olet myöhässä tilanteesta hitaalla/perus pelaajalla tai menetät kiekon, et kerkeä kääntymään ja luistelemaan kiinni, koska käännös ja spurtti ei tapahdu salamana ja se on hyvä juttu. Tuo tarkoittaa sitä että peliä pitää lukea paremmin ja ennakoida. Ainut tuossa luistelussa on tuo eteenpäin luistelun animaatio, se ei ole yhtä hienoa kuin ea:lla , mutta tuo fysiikka on parempaa.. Noissa luistelijoissa on paljon eroja, toiset menee paljon kovempaa kuin toiset ja on hyvä että on selviä eroja!

Myös tuo on totta että enforcereilla joutuu usein heittämään kiekkoa päätyyn ja vaihtoon, koska ovat yleensä huonompia luistelijoita ja hitaampia, kuin esim kolmos kentän perus pelaajat!
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Lueskelin tuolta 2Khockey.netistä, että kun lataat sliderit peliisi, ne eivät välttämättä toimi seasonissa ja franchisessa suoraan, vaan joudut näpyttelemään ne sinne manuaalisesti. Kannattaa siis tarkistaa asia!
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Nyt on muutamia pelejä takana 2K10:ä. Lokalisointi näkyy suomenkielisinä valikkoina. Valikot ovat kokonaan uudet, niihin kun totuttelee, niin ne osoittautuvat lopulta aivan toimiviksi. Tyylinä on tällä kertaa "pidä tikkua haluamaasi valikkoon vedettynä ja valitse" -tyyppinen, melko sukkela ratkaisu.

Slidereitä säätämällä tämänkin vuoden 2K-kiekko kannatti aloittaa. Käytin Össin linkittämiä parin sivun takaisia, joskin laskin pelinopeutta niistäkin ja säädin syöttötarkkuutta pienemmälle realismin tunnun saavuttamiseksi. Pelit ovat olleet tasaisia vääntöjä, joskin takkiin on tullut viimeistään jatkoajalla. Tarkkana saa nytkin olla roolitusten kanssa, eikä puukäsien kanssa tosiaan tule lähteä kikkaileman. Tämä tuli huomattua Wildillä kauden aloitettuani, jossa tasoero Koivun ja toppariketjulaisten välillä on huikea, joskin realistinen.

Slidereistä vielä sen verran, että nytkin on valittavana eri vaikeustasot joissa on valmiit slider-säädöt default-asetuksilla. Niitä kun lähtee muuttamaan, muuttuu vaikeustaso "mukautettu" -tilaan, vastaavasti vaikeustaso määrittyy sen mukaisesti millaiseksi itse palkit vetää. En tarkkaan muista, oliko näin viiime vuonna. Tämä on oikeestaan ihan hyvä, sillä slidereitten säätäminen todella vaikuttaa pelin kulkuun.

Viime vuoden version surullisenkuuluisaa "pyörähdysdekeä" en ole enää nähnyt, vaan nyt sen tilalla on realistisempi "Ovie-deke", joka siis on taitopelaajien ominaisuutena L1-napin takana. Kynää jalkojen välistä -tyyppistä kikkaa siis luvassa, paikasta ja tilanteesta riippuen tottakai.

Pelaan peliä sidecamilla, jossa se pesee EA:n vastaavan kuusnolla. Tuntuma ja (jälleen kerran säädettävä) kuvakulma on parempi ja "lähetysmäisempi". Selostus on edelleen karmeeta, epädynaamista ja innotonta hehkutusta, joten pelaan halliäänillä, jotka puolestaan ovat erinomaiset autenttisuudessaan. Välillä hallissa on aivan hiljaista, silloin "kun jäällä ei tapahdu". Kun tapahtuu, alkaa se mylvintä. Tämänkin seikan vuoksi pelifiilis on mahtava.

Hankin EA:n lätkän viime viiikolla ja sitä siis tuli pelattua tänä vuonna ensin. Vertailua on turha lähteä sen koommin tekemään, sen verran eri moottorit näitten kahden konepellin alla murisee. 2K:n luistelu tosiaan tuntuu kankealta alkuun, mutta slidereita säädettyäni alkoi meno tuntua jälleen oikeelta lätkältä. Eikä vaikka Mikko Koivu ole kankea perusasetuksillakaan, kyllä se liukkaasti kipasee pakeilta karkuun oikean paikan tullen.
Samoin visuaalinen puoli häviää edelleen hieman EA:n vastaavalle, mitä nyt sisääntulot on suuremmalla pieteetillä tehdyt. Yleisfiilis jää kuitenkin jo tässä vaiheessa reippaasti kiitettävän puolelle ja suosittelen hankkimaan 2K10:n. Vaikka sitten EA:n kaveriksi.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Kovasti odottelen huomista julkaisua. Melkein kaikki videot on olleet positiivisia, mutta äsken löysin tällaisen:

YouTube - NHL 2k10 Black Magic Capture Test HD

Tuo on yksi tyhmimmistä maaleista jonka olen koskaan nähnyt. Noh, 2K9 pelanneena tiedän että kaikki on säädettävissä slidereillä. Vietin monia tunteja vain säätäen slidereitä ja taktiikoita. Eräs testi oli maalinedustan puolustus, jonka eräillä säädöillä sain niin tiukaksi ettei se ollut edes realistista.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Huomaatko mistä tilanne johtuu? Peli on muuten pelattu 1 vs 1 matsina.

1. virhe
Ensinnäkin ihmispelaaja (STLBlues) on lähtenyt alivoimahyökkäykseen tilanteen alussa ( mitä ei pelissä juuri kannata harrastaa, ei oikeassa lätkässä, kuin 2K:n tuotoksissakaan)

2. virhe
Puhuin aiemmin siitä, kuinka pelaajan pitää pelata paikkaansa. Ja katsoppa minkä virheen ihmispelaaja tekee maalin edestä. CPU:n ohjaama pakki pitää ihan niinkuin kuuluukin maalin edustalla hyvälle paikalle ajautunutta Sharks pelaajaa kurissa ja tukkii syöttölinjan. Mutta ihmisohjauksessa oleva toinen pakki, jonka pitäisi olla alivoimatilanteessa maalin edustalla lähtee idiioottimaisesti höntyilemään ja hakemaan taklausta missä ei ole mitään järkeä ,ei pidä omaa ruutuaan ja hajoittaa neliön. Jos ihmispelaaja olisi malttanut pysyä maalin edustalla, vastustaja olisi joutunut tekemään erilaisen ratkaisun, ja pysymään maalintekosektorin ulkopuolella.

Myönnän että CPU pakki olisi voinut toimia tilanteessa ehkä toisinkijn. Mutta pääasiallinen vastuu tilanteen syntymisestä on täysin ihmispelaajan harteilla.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Oho, joo. En huomannut että toisellakin puolella oli ihmispelaaja. Sen virhehän se ilmiselvästi oli kun lähti muualle törttöilemään. Olen silti sitä mieltä että toista miestä pitäneen pakin olisi pitänyt mennä pelin ehdoilla ja ottaa kiekollinen pelaaja vartioitavaksi
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Joo kyllä. Tosin en tiedä olisiko seisovilta jaloiltaan ehtinyt ja olisiko silloin syöttö napsahtunut hyvällä maalintekosektorilla olevalle pelaajalle, mutta vähän mailaa olisi voinut tökätä kenties. Kuitenkin suurin syyllinen on törttöilevä ihmispelaaja, siitä tuskin ollaan erimieltä. :) Eli ei tekoäly tuossakaan ihan kuutamolla ollut, vaikka äkkiseltään siltä näyttääkin.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Äsken kolahti postilaatikkoon peli, kohta alkaa kausi. Tunnelmia vähän myöhemmin. Täytyy heti laittaa nuo sliderit alkuunsa
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

IT'S PARTY NOW!

Sain pelin tänään.

Vakioasetukset jälleen kerran täyttä kuraa. Suosittelen noita ylläolevia. Itse vaihdoin kahden minuutin pelaamisen jälkeen, kun tuntui peli aivan järkyttävältä alkuperäisillä asetuksilla.

EDIT: suosittelen näpyttelemään asetukset ihan manuaalisesti peliin, ja jos aloittaa season/franchise touhut, niin kannattaa tsekata onko asetukset jälleen naputeltava uudestaan.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Peli tuli tänään postiluukusta ja pari matsia kerkesin pelaamaan ja vähän practice-moodiakin.

Laitoin heti aluksi tulille VeNOM2099:n asetukset ja lähdin pelaamaan Detroitilla Penguinsia vastaan. Kyyti oli kylmää. Omat syötöt menivät minne sattuivat (syöttöapu 0, 2K9:ssä oli asetuksen ollessa nollassa pieni syöttöapu silti päällä), 30 % tarkkuudella omille. CPU painoi päälle hirveällä höngällä ja omalta alueelta en meinannut edes päästä pois. Pelasin itseni ulos muutamassa tilanteessa sekoiltuani uusittujen kontrollien kanssa ja aika armottomasti siitä rankaistiin. Kahden erän jälkeen peli oli 3-0 pingviineille vetojen ollessa 33-11... Aloitukset hävisin 73%-27%.

Tuo oli aikamoinen shokki ottaen huomioon, että 2K9:ssä vaikeimmalla tasolla pyörittelin peliä miten päin tahdoin ja voitin lähes kaikki aloitukset. Noh, keskeytin pelin ja kokeilin ottaa itselleni helpomman vastuksen, jotta pääsisin alkuun edes vähän pelistä kiinni. Ja paskat. Sama meno jatkui, omassa päässä sai henkensä edestä tapella kiekosta. Ekan erän jälkeen 2-0 tappiolla jälleen. Maalipaikkoja hyvin, hyvin minimaalisesti. Ehkäpä aika mennä practice-modeen...

Harjoittelu käyntiin. 2K9:stä tutut Pro-kontrollit käytössä. Huomasin siinä luistellessa ja vedellessä, että lämääminen on paljon vaikeampaa nyt sivukuvakulmasta kuin ennen, sillä manuaaliharhautuksen liikerata on suurempi. Kiekkoa voi viedä "taakse", eli tatti 45 asteen kulmaan. Siinä kun hieman liian vinoon vetää liikkuvat taakse, on kaveri tekemässä jalkakynää lämärin sijasta. :) Ok, päätin vaihtaa Standard-säädöille. Vetäminen onnistuu neliöstä ja tarvittaessa voi sillä oikealla tatillakin vedellä. Hankaluuksia tuotti syöttö- ja spurttinäppäimen päittäin vaihtuminen. X:llä syöttää ja R2:lla spurttaa, eli päinvastoin Pro-kontrolleihin nähden. Arvatkaa vaan montako kertaa syötin, kun piti polkea vauhtia... :D

Puolustuspään kontrollit toimii todella, siis todella paljon paremmin kuin 2K9:ssä. Nyt mailaa voi liikuttaa vapaasti oikealla tatilla ja painaessa R3, laittaa pelaaja mailan jäähän siihen suuntaan mihin mailaa on tatilla osoitellut. Puolustuspäässä on nyt siis vapaa mailakontrolli, poke check, stick lift ja mailan jäähän laittaminen. Tuohon päälle taklaukset, koukkaamiset ja heittäytymiset, niin johan on arsenaalia, millä toimia. Hyökkäyspään Ovie-harhautuksiakin kokeilin ja melko siistin näköisiä ovat. Nämä siis tapahtuvat joko L1 + X/kolmio/neliö/ympyrä tai L1 + oikeaa tattia johonkin suuntaan.

Pitäisi saada kaveri tänne pelailemaan, jotta ei olisi niin murhaavaa menoa heti alkuunsa tuolla jään puolella. :o Joka tapauksessa, AI pelaa todella hyvin etenkin hyökkäyspäässä, joskaan en kaiken sen myllytyksen keskeltä kerennyt kovin syvää analyysiä tekemään...

Summasummarum: Vastasi odotuksia ainakin ensitestin perusteella. :)
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Tuo vapaa syöttäminen toimii tässä mainiosti. Haluatko laittaa oman maalin takaa rauhoittavan syötön ränniä pitkin tai suunnata kiekon hyökkäykseen karkaavan pelaajasi etupuolelle laidan kautta? Onnistuu.

Muutenkin kontrolloiminen on tarkempaa näillä asetuksilla kuin 2K9:ssä. Jopa hieman EA-mainen, muttei kuitenkaan. (kontrollointi on siis todella tiiviisti yhteydessä slidereihin)
Skillstickin hyökkäyspään komennot eivät ole vielä hanskassa, mutta sen käyttäminen näyttää vähän hassulta, niin voi olla että jää käyttämättä.

Puolustuskontrollit toimivat hyvin, etenkin vapaa mailankäyttö, mutta itselleni on hieman hankala vielä tuo mailannosto napin paikka (XBOX360 X-nappi). Tullut painettua starttia ja Y:tä monta kertaa, täytynee vuolla peukaloa pienemmäksi, taikka vähän harjoitella lisää :) Heittäytyminen on myös nopeampaa kuin ennen, eli nyt se toimii niinkuin pitääkin.
Maalivahti sulkee kiekon herkästi siten, että luulet voivasi vielä panna kiekon peliin, mutta syöttönappia painamalla maalivahti ei suostukaan luopumaan siitä, vaan tulee pelikatko. Totuttelun jälkeen pidän tästäkin, koska se on realistista.

Itse ensimmäisen pelin hävisin 2-1.

Käytän noita original 6 slidereitä, mutta laukaisuvoiman asetin 25 niin näyttää aidommalta. Huikea ero.

Tarkoitus on alkaa jatkossa miettimään tasapainoista slideri/rosterisettiä noiden original 6/venom asetusten pohjalta. Eli rosterimuutoksilla pyrkiä saamaan maalivahdit ja muutama muu juttu vielä paremmaksi.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Huikealta vaikuttaa, ei voi muuta sanoa. Miten noita reelejä upataan? Sain uploadattua jonnekin, mutta mistäköhän löydän sen? :D
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Ok, se olikin noin "helppoa". Tässä klippi:

2K Sports

Meinasi mennä hermot tuon kanssa, eikö sitä saa poikkaistua ettei tarvitse koko klippiä uploadata? Päätin vaan nopeuttaa lopun että mahtuisi sen 20sek rajoihin..
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Ok, se olikin noin "helppoa". Tässä klippi:

2K Sports

Meinasi mennä hermot tuon kanssa, eikö sitä saa poikkaistua ettei tarvitse koko klippiä uploadata? Päätin vaan nopeuttaa lopun että mahtuisi sen 20sek rajoihin..

Aivan hemmetin hieno maali. Ja sitten vielä kehtaavat haukkua tämän "skill stickiä". Beautiful!
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

EDIT: tuota ei ole tehty offensive skillstickillä, vaan ovie dekesillä. Joka muuten mielestäni on erittäin hieno lisä, ja omasta puolestani pärjäisin erittäin hyvin niillä. Etenkin kun ne ovat taidoista riippuvaisia, toisin kuin viime vuonna.
 
Vastaus: NHL 2k10 [PS3]

Jepskukkuu, ja toi tais olla yksi niistä advanced dekeistä. Lisätkäähän gamertagini niin voidaan vääntää onlinessa. :cool:

Osaako joku sanoa miten leikataan reeleistä "tyhjät pois" siitä klipin lopusta? Siellä kun yleensä ei ole mitään kiintoisaa. Vai tehdäänkö se jo siinä "save replay"-vaiheessa?
 
Ylös Bottom