Vastaus: NHL 2k10 [PS3]
Varoituksen sana. Nopeaa testattuna EA:n jälkeen peli luultavasti tuntuu "tönkömmältä", mikä johtuu täysin erilaisesta luistelu-ja kontrollimallinnukselta. Peli vaatii siis totuttelutuokion, johon sisältyy oikea aikaisten napin painallusten ja tatin liikkeiden lisäksi myös ihan erilaiseen pelitapaan totuttelu.
Kontrollien "valheellinen tönkköys" on eniten kiinni varmaan siitä että kontrollit tuntuvat niin paljon erilaisilta kuin EA:lla ja porukka alkaa vieroksumaan sen tähden tuskastelun jälkeen peliä. Mm. luistelu saa ihan suotta haukkuja, tässä jos teet virheen ja ajoitat väärään aikaan liikkeesi väärään suuntaan niin takaisin päin ei tulla magneettina, vaan pelaajan täytyy ensin kääntyä takaisin. Jos on hidas ja kankea pelaaja alla, niin se tarkoittaa, että olet auttamatta myöhässä. Peli pakottaa pelaamaan Derek Boogaardilla puukätistä purkukiekkoa ja Gaborikilla nopeuteen perustuvaa kiekkoa. Jos on luikas ja ketterä luistelija alla, sen kontrollointi on vaivattomampaa kuin kömpelön ja hitaan. Siinä se salaisuus on. Kun oppii elämään fysiikan lakien mukaan, ja käyttämään pelaajia heidän taitojensa mukaan, ei pelaamisessa ole niin suuria ongelmia. Luistellessa kannattaa käyttää spurttinappia, jos vauhtia haluaa, etenkin hyökätessä nopea luistelu spurtin avulla on usein välttämätöntä. Pelaaja tuntuu hitaissa vauhdeissa hivenen kömpelöltä, ja kun vauhtia on riittävästi, alkaa liikkuminenkin sujua sutjakkaasti. Vähän samaan tapaan homma hoituu kuin oikeastikin jäällä. Jos sinulla ei ole tilanteeseen nähden sopivasti sijoitettu ukko, ja vauhtia on liian vähän, olet tehnyt jo virheen. Etenkin jos allasi on huono luistelija.
Itse tämän seuraavan oivalluksen NHL 2K9:n peliperiaatteista lopulta sain vasta tänä kesänä. Ennen tätä otin kuokkaan todella usein ja voittaminen oli kiven takana. Sitten tuli OIVALLUS. Eli jarruketjun miehiltä (3-4 ketjut) on pelissä hieno saavutus, jos pelataan 0-0 ja saadaan pelattua vaihdon loppuun vielä kirsikkana kakun päälle aloitus hyökkäyspäähän, josta sitten ykkösketjun ukkojen tehtävä on hoitaa limppu reppuun. Samalla korostuu myös paikkapelaamisen ja joukkuepelin tärkeys. Pidä oma paikkasi ja pelaa sillä alueella jolla ohjaamasi pelaajan kuuluukin pelata, varsinkin jos sinulla on hidas ja kömpelö ukko alla. Älä ota turhia riskejä tällaisilla ukoilla, nakkaa kiekkoa vaan keskialueen jälkeen päätyyn. Sitten kun tähtikenttä (tai vaihtoehtoisesti taitava luistelija) on jäällä, pelaajilla voi pelata vapaammin ja luovemmin. En tiedä toimiiko samat periaatteet 2K10:ssä, mutta 2K9:ssä näillä eväillä tappioputki vaihtui jos ei nyt ihan voittoputkeksi, niin kuitenkin ainakin yli puolet peleistä tuli voitettua.
Jos tämä sama periaate on edelleen 2K10:ssä olen erittäin tyytyväinen.
Varoituksen sana. Nopeaa testattuna EA:n jälkeen peli luultavasti tuntuu "tönkömmältä", mikä johtuu täysin erilaisesta luistelu-ja kontrollimallinnukselta. Peli vaatii siis totuttelutuokion, johon sisältyy oikea aikaisten napin painallusten ja tatin liikkeiden lisäksi myös ihan erilaiseen pelitapaan totuttelu.
Kontrollien "valheellinen tönkköys" on eniten kiinni varmaan siitä että kontrollit tuntuvat niin paljon erilaisilta kuin EA:lla ja porukka alkaa vieroksumaan sen tähden tuskastelun jälkeen peliä. Mm. luistelu saa ihan suotta haukkuja, tässä jos teet virheen ja ajoitat väärään aikaan liikkeesi väärään suuntaan niin takaisin päin ei tulla magneettina, vaan pelaajan täytyy ensin kääntyä takaisin. Jos on hidas ja kankea pelaaja alla, niin se tarkoittaa, että olet auttamatta myöhässä. Peli pakottaa pelaamaan Derek Boogaardilla puukätistä purkukiekkoa ja Gaborikilla nopeuteen perustuvaa kiekkoa. Jos on luikas ja ketterä luistelija alla, sen kontrollointi on vaivattomampaa kuin kömpelön ja hitaan. Siinä se salaisuus on. Kun oppii elämään fysiikan lakien mukaan, ja käyttämään pelaajia heidän taitojensa mukaan, ei pelaamisessa ole niin suuria ongelmia. Luistellessa kannattaa käyttää spurttinappia, jos vauhtia haluaa, etenkin hyökätessä nopea luistelu spurtin avulla on usein välttämätöntä. Pelaaja tuntuu hitaissa vauhdeissa hivenen kömpelöltä, ja kun vauhtia on riittävästi, alkaa liikkuminenkin sujua sutjakkaasti. Vähän samaan tapaan homma hoituu kuin oikeastikin jäällä. Jos sinulla ei ole tilanteeseen nähden sopivasti sijoitettu ukko, ja vauhtia on liian vähän, olet tehnyt jo virheen. Etenkin jos allasi on huono luistelija.
Itse tämän seuraavan oivalluksen NHL 2K9:n peliperiaatteista lopulta sain vasta tänä kesänä. Ennen tätä otin kuokkaan todella usein ja voittaminen oli kiven takana. Sitten tuli OIVALLUS. Eli jarruketjun miehiltä (3-4 ketjut) on pelissä hieno saavutus, jos pelataan 0-0 ja saadaan pelattua vaihdon loppuun vielä kirsikkana kakun päälle aloitus hyökkäyspäähän, josta sitten ykkösketjun ukkojen tehtävä on hoitaa limppu reppuun. Samalla korostuu myös paikkapelaamisen ja joukkuepelin tärkeys. Pidä oma paikkasi ja pelaa sillä alueella jolla ohjaamasi pelaajan kuuluukin pelata, varsinkin jos sinulla on hidas ja kömpelö ukko alla. Älä ota turhia riskejä tällaisilla ukoilla, nakkaa kiekkoa vaan keskialueen jälkeen päätyyn. Sitten kun tähtikenttä (tai vaihtoehtoisesti taitava luistelija) on jäällä, pelaajilla voi pelata vapaammin ja luovemmin. En tiedä toimiiko samat periaatteet 2K10:ssä, mutta 2K9:ssä näillä eväillä tappioputki vaihtui jos ei nyt ihan voittoputkeksi, niin kuitenkin ainakin yli puolet peleistä tuli voitettua.
Jos tämä sama periaate on edelleen 2K10:ssä olen erittäin tyytyväinen.