Vastaus: NHL 2K8 (PS3 Hype)
Olin jo vuosia (93-07) kadehtinut "pleikkarin" 2k-sarjaa, itselläni kun oli vain pc ja jouduin aina tyytymään EA:n kiekkosaagaan. Viime vuonna siirryin kuitenkin PS3 onneliseksi omistajaksi. Alkoi kihelmöivä kiekkopelien uusimpien versioden nhl08 ja 2k8 odotus. Nhl08 julkaistiin ensin ja avot peli oli heti aivan eri planeetalta kuin aiemmat pc:llä pelaamani versiot. Liike sulavaa, äänet rokkasi ja grafiikat kaunista kuin karamelli. Ah ja se vihaamani spurttinappi oli poistunut nappuloiden taivaaseen eli periaatteessa ukot luistelevat juuri niin lujaa kuin osaavat ilman erillistä hoputusnappulaa. Suorat laukaukset solahtelelivat sisään juuri sopivasti hyviltä tekopaikoilta. Peli tuntui hyvältä ja on hyvä ei vieläkään täydellinen monine bugeineen ja puutteineen mutta NHL09:ää odotellessa.
50 peliä pelattuani alkoi kiinnostaa olisiko ruoho kuitenkin vihreämpää aidan toisella puolella ja josko hommaisi tuon 2k8 kun se on aina ollut "se oikea" jääkiekkopeli. Ostin sitten pitkään pelihyllyä kierreltyäni kyseisen pelin. Intoa piukassa kotiin testaamaan kiekkopelien "kuningasta". Ensimmäinen ongelma kun peli alkoi, mitä ihmettä selostusta ei kuule ollenkaan vaan yleisö ja muu metakka sotkee koko selostuksen. Alkaa armoton äänien viilailu sillä lopputuloksella, että en ole vieläkään löytänyt asetuksia joilla kuiluisi kaikki äänet sopivasti. Toinen hirvitys äänissä oli kiekon hiljaisuus ainoastaan laukaukset napsuvat, syötöt ja muu kikkailu ei aiheuta minkäälaisia ääniä - onpa ihmeellistä. Kaukalosta kuuluvat epäsopivat pelaajien kommentit herättivät myös suurta hilpeyttä. Kun jotenkin olin toipunut äänimaailman surkeudesta aloin keskittyä itse peliin. Asetusvalikko räpsähti auki noin 1000 kertaa kun hain palkkia millä saisi viilattua törkeän näköisen rösöisen, sahalaitaisen grafiikan siedettäväksi. Sitä ei tietenkään löytynyt kyseessä kun oli maksettu ominaisuus (ilmeisesti xpoksilla on nätimpää kuvaa näin olen antanut itselleni ymmärtää). Grafiikojen ja äänien surkeuden toteamisen jälkeen yritin keskittyä itse peliin, koska hyvä peli ei ole niistä kiinni. Välittömästi törmäsin EA:n edellisten versioiden kliseisiin joita olin jo pc versioissa inhonnut. SÄÄTÖPALKIT eri asioille ei herrannen aika eikö näistä ole jo päästy eroon (08 kun ei tarvinnut pidellä mitään mikä oli uusi kiva yllätys). No päätin olla pitelemättä mitään nhl08 tapaan. Mitä ihmettä ompas ukon luistelu tervaa. Ohjekirjasta vilkaistuani huomasin, että mitä ihmettä tässä on sitten oikein kaksin kappalein spurttinappeja, ei ole todellista ajattelin. Ukkoa ei saa luistelemaan kunnolla jos ei kokoajan paina jotain nappullaa suunnan lisäksi. Päädyin laittamaan liukupalkista spurtin nollaan, että on edes toinen pois päältä. Nyt kun sain putken kulkemaan jotenkin pääsin vihdoin laadukkaisiin maalintekopaikkoihin, mitä ihmettä tässä pelissä on takavuosien ea:n sarjojen laukauksia täydellisesti torjuva maalivahti. Läheltä ja ylös Kurrin kiekkokoulun opein kyllä toimii mutta nätit laukaukset vaan ei mene sisään ei sitten millään. Vastapäisen ihme miehen torjuntojen jälkeen oli aika ottaa vastaan melkoinen pyöritys omassa puolustuspäässä tekoälyn toimesta. Ensimmäinen huomio oli heti myös ea:lta aikaisempien vuosien ongelma, puolustaminen on "parhaimmillaan" pelaajien myös kiekottomien pelaajien armotonta kaatamista kiekon takaisin saamiseksi.
Muutaman pelin koitin äänien, grafiikoiden ja tekoälyn kanssa kestää sillä toiveella, että kyllä tämä tästä vielä kelpo peliksi muuttuu kun pääsen "sisälle" peliin ja saan asetukset kohdalleen. Näin ei kuitenkaan käynyt säädöt ei vain loksahtaneet kohdalleen ja EA:n 08 vetää takaisin pelaamaan. Tänään olen taas hieman lueskellut asetuksista eri forumeilta. Aion koittaa näitä säätöjä ja nhl08 dynasty moden vastinetta 2k-tyyliin fransice (tai jotain sinne päin) se kun vaikutti kiinnostavalta.
Yhteenvetona 2k8 on minun mielestäni pelattavuudeltaan NHL04-06 tasoa.
Grafiikat oksettaa (EA:n peleissä tosin on aina ollut hyvä grafiikat), äänet ei rokkaa ja pelissä on liikaa säädettävää, että saa aikaiseksi mielekästä kiekkoa (huom. kyseiset säädöt vielä löytymättä). Valitettavasti on todettava, että tämä on ilmeisesti ensimmäinen vuosi kun EA on onnistunut tekemään paremman jääkiekkopelin. NHL08 on joka osa-alueella parempi peli.
P.S Kaikesta kokemastani 2k kärsimyksestä huolimatta luulen edelleen, että 2k8 on parempi peli kunhan saan ne kaikki tuhat liukupalkkia planeetoihin nähden sopivaan asentoon. Tällä kertaa taidan kuitenkin hakata päätäni seinään ja olisi varmaan (kaikille) parempi myydä kyseinen tuotos ja jatkaa Nhl08 pelaamista?