Vastaus: NHL 2K9 (Xbox 360)
On tullut selväksi että slidereiden kanssa pelleily on enemmän pientä tiedettä mitä luulisi, ja mitä sen ei pitäisi olla. Pelissä on paljon hyviä asioita, samoin siinä on paljon huonoja ja suorastaaan typeriä asioita. Äijien poukkoilu, pysähtely ja warppailut todellakin ottavat aivoon. Monta kertaa maalinedustilanteesta saadaan joku aivan omituinen tolppalaukaus 0,3 cm:n etäisyydellä maalista ja warppi heti perään.
Maalivahditkaan eivät tunnu eroavan toisistaan pahemmin, eikä erilaisia torjuntoja ole kovinkaan paljoa yleensä - paitsi joskus näkee hienoja ja erilaisia pelastuksia, mutta liian harvoin vielä. Toistaiseksi se, miten olen saanut maaleja syntymään, pitää minut tämän parissa - muuten ostaisin valmiiksi vihaamani nhl 09:n, ja vihaisin sitä parin viikon päästä vielä enemmän, eikä kellään olisi kivaa.
Tuli selväksi sekin, ettei turbonappia oikein voi eliminoida vaikka heittäisi kaikki sitä koskevat sliderit nolliin. Kaverille kuitenkin latautuu pieni turborykäys aina, ja vaikka asetukset nollilla ei juuri eteenpäin lujempaa pääsisikään, niin animaatiot töksähtävät ikävästi ja vähän häiritsevästi tyyliin "nytpä rykäisen rakettimoottorilla spurtin, näin! oho, empä rykäissytkään".
Pelaajien skill-sliderit ovat todellakin sitä luokkaa, että vähemmästäkin menee sekaisin. Heität nollaan, niin jokainen tuntuu olevan rupumies. Räkäkiekkoahan sillä saa, vedot vaan yleensä ovat liiankin tussuja. Heität skilliä liikaa ja yrität sopeuttaa muita slidereita siihen, niin tolppa soi pelissä sata kertaa, välillä lussuja ranteita ampuvat äijät vetävät rystyllä tautisen tykin ja ukkelit warppailevat omituisesti - ihan kuin pelaajat olisivat liian hyviä pelimoottorille eikä koodi osaisi käsitellä kunnolla mitä tapahtuu.
Puolustaminen on todellakin aika taklauspainotteista. Selvästi tehokkain tapa ottaa kiekkoa pois, nyt itseasiassa melkein jokaisella äijällä taklataan ketä tahansa. Kiekon tökkääminen, jos osaa ajoittaa oikein ja vielä niin ettei kamppaa kaveria, on sitten toinen. Pitää katsoa jos kiinnipitämisellä tai iholla roikkumisella saisi sellaista räkärealismia vielä, ja yrittää balansoida jäähyjä siihenmalliin että homma tuntuisi enemmän oikealta, tai ainakin omaan mieleeni paremmalta.
Pelaan pro-tasolla, että voisin ehkä arvioida sliderien vaikutusta paremmin, ilman että olisi vaikeustaso sotkemassa aivojani vielä enemmän. pm83:n systeemejä koitin, eivät huonot ollenkaan, mutta koitan vielä "löytää" jotain, jos mahdollista. pm83:n slidereissahan on lähdetty aikalailla siitä, että hyvinkin moni asia on nollassa, tai rakentuu siitä eteenpäin. Koitan ehkä samaa vielä ja rakentelen nollasta, toisena ideana on tehdä päinvastoin, eli rakennella alaspäin täysillä olevista slidereista, että saisi parhaan mahdollisen kokonaiskuvan. Tietenkin vielä niin - kun ja jos jaksaa, että pitää kaikkia puolessavälissä, ja muuttaa yhtä tai kahta slideria kerrallaan joko täysin nollaan tai maksimiin, ja katsoo mitä mitäkin tekee.
Pelissä on rutinastani huolimatta paljon hyvää, ja on kokoajan olo että on löytämättä vielä paljon potentiaalia mitä pelistä on mahdollista saada. Tietenkin sama olo on näiden pelien kanssa ollut jo niin monta kertaa, etten ala uskomaan vielä mitään, mutta säätää ja kokeilla tarvitsee vielä useasti.
Jälleen kerran pitää sanoa, että voi jumalauta näitä manuaaleja. Tekisivät nyt kunnon ohjekirjat ja selittäisivät rautalangasta mikä säätö mihinkäkin vaikuttaa ja miten, mutta ei. Ei kato millään. Samapa tuo, kun EA:nkin peleissä tähän asti monta kertaa on käynyt niin, että säätäessä slideria X, siitä tapahtuu aivan jotain muuta kuin mitä peli väittää, tai sitten säätäessä taitoarvoa X sama homma.
Huoh.