Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo kohtelee eurooppalaisia kuluttajia kuin saastaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moguli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täysin offtopic, mutta onko kukaan teistä käynyt Akihabarassa? Akihabara on siis Tokion elektroniikkakaupunginosa.
Itse olen käynyt, mutta visiitti meni pieleen kun ehdin olla siellä vain noin tunnin. Siellä on kaikkea mikä liittyy videopelaamiseen (ja muuhun elektroniikkaan). Kiinnostavaa mm. pelien soundtrackit ja tietysti lännessä julkaisemattomat pelit.
 
Huonot PAL-käännökset alkavat vähitellen jäädä historiaan, mutta totta on kyllä, että Eurooppalaisia sorsitaan rankasti aina videopelien ja koneiden julkaisussa jokaisella alustalla. Niin on aina ollut, eikä muutosta ole näkyvissä.

Tämän hetken suuret konevalmistajat ovat Japanista (Nintendo & Sony) ja Yhdysvalloista (Microsoft), joten on toki luonnollista, että he haluavat julkaista koneensa omissa kotimaissaan ensin. On myös voimassa yleinen käsitys, että Yhdysvallat on suurin markkina-alue (ja kyllähän se vähän siltä vaikuttaa) ja Eurooppa jää taka-alalle, vaikka tokihan myös täältä sitä ostovoimaa löytyy hyvin paljon.

Pelien PAL-käännöksien kestämistä ei voi suoraan pistää eri kielille kääntämisen piikkiin ja pelitalot usein taktikoivatkin peliensä julkaisua jokaisella mantereella. Vaikka peli olisi jo valmis julkaistavaksi, niin lähiaikoina voi tulla jonkun toisen valmistajan tekemä suurhitti ulos ja sehän voisi tietenkin vaikuttaa ratkaisevasti oman pelin myyntiin. Esimerkiksi Super Mario Advance 3 on joidenkin tietojen mukaan jo valmis (kyseessähän on pelkkä käännös), mutta Nintendo panttaa julkaisua loppuvuoteen saadakseen parempia myyntilukuja. Bisnestähän tämä on.

Kukaan ei myöskään tunnu ajattelevan sitä asiaa, että kenties videopelejä ulos suoltavat tehtaat saavat vain tietyn määrän peliä A markkinoille. Jos julkaisu tapahtuisi samanaikaisesti kaikkialla, niin peliä A ei saataisi kenties tarpeeksi kaikille (etenkin jos kyseessä on todella odotettu julkaisu) ja peleistä tulisi pulaa. Tietenkään tämänkään taakse ei loppupeleissä pysty täysin piiloutumaan ja valittaminen Eurooppalaisten kohtelusta onkin vain hyvä asia.

Jatkakaa.

- Esa
 
Meitä eurooppalaisia kyllä hieman sorsitaan, mutta entäs sitten euroopassa päämajaansa pitävät pelitalot? (esim RARE) Itse en nyt tarkalleen muista mutta eikös Perfect Dark julkaistu suurin piirtein samoihin aikoihin euroopassa ja Amerikassa? Mutta Japani jäi tässä viimeiseksi kun FPS- genre ei ole siellä niin suosittu.


Ja tämähän on kumma... Amerikkalaisilla on vain yksi Nintendo -lehti ja meillä ainakin kolme eri pelkästään Nintendolle omistautuneita lehtiä. Ja silti meitä sorsitaan... linkki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllähän tässä joku mättää.

Kannattaa ottaa PC esimerkiksi. Pelit tulevat Eurooppaan korkeintaan pari viikkoa myöhässä jenkeistä. Jotkut pelit myös julkaistaan maailmanlaajuisesti samaan aikaan. Esimerkiksi Diablo 2, ja se on varmaa että tämä peli vietiin käsistä ja myytiin aivan helvetisti. Tosin PC on siitä vähän huono, että ei tarvitse huolehtia televisiosignaalista mutta samalla tavalla ne pelit silti täytyy kääntää ranskaksi, saksaksi, italiaksi... Ja usein näille maille täytyy peliä vielä sensuroidakin.

Toinen esimerkki GameCuben Lost Kingdoms (Rune). Vaikka aika kehno peli taitaa ollakin, mutta silti vasta äsken julkaistiin jenkeissä ja taitaa jo tässä kuussa olla Euroopassa myynnissä.

Usein myös on ollut niin, että Euroopassa tehdyt pelit myös julkaistaan ensin Euroopassa. Tässäkin PC esimerkiksi, maino Operation Flashpoint oli täällä myynnissä ennen jenkkejä. Samoin PS2:n WipeOut Fusion tai Dropship ovat nyt huippu-uutuuksia jenkeissä, Suomessahan nämä pelit nähtiin jo kuukausia sitten.

Siksi toivoisikin, että Raren pelit tulevat ensin täällä mutta ei. StarFoxia saa odotella pari kuukautta.

Joten minusta tuntuu että pelifirmat vain repivät tekosyiksi näitä "pitää kääntää useille kielille" tai "kääntäminen on vaikeeta".

Siitä sentään kiitokset Nintendolle, että kääntävät pelit suht huolellisesti. Kun pelejä täytyy jokatapauksessa odottaa, niin voivat sentään parannella sitä. Tämäkin jää kyllä vähän puolitiehen Nintendonkin osalta. Missään pelissä ei ole ollut mustia palkkeja, mutta miksei Pikminissä tai Wave Racessa ole 60 hertzin tilaa?

Mutta tämä Doshin the Giantin tapaus on varsin mielenkiintoinen. Nintendo julkaisee sen kokeiluna Euroopassa, mutta käsittääkseni peli ei ole ollenkaan tulossa jenkkeihin. Toivottavasti kokeilu menee hyvin.

Ja sitten Sega teki oikean kulttuuriteon Dreamcastin Shenmue 2:n kanssa. Microsofthan osti pelin oikeudet jenkeissä, joten peli ei ole myynissä jenkeissä. Sensijaan Sega käänsi pelin Dreamcast-version englanniksi (ja muille kielille) ja toi sen eurooppalaisille Dreamcastin huonosta menestyksestä huolimatta.

Täytyy ostaa tuo Freeloader ja toivoa, että saan sen toimimaan. Toivotaan myös, että Freeloaderin avulla Nintendo itsekin älyää, että ehkä kannattaa kiirehtia niiden euroversioiden kanssa etteivät kaikki tilaa peliä jenkeistä.

Kannattaa pitää silmällä ja tukea isoja Eurooppalaisia julkaisijoita, kuten Eidos, Infogrames ja Ubi Soft. Eurooppalaisina he varmasti kohtelevat meitä kuin ihmisiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan flamer
Kyllähän tässä joku mättää.

Kannattaa ottaa PC esimerkiksi. Pelit tulevat Eurooppaan korkeintaan pari viikkoa myöhässä jenkeistä. Jotkut pelit myös julkaistaan maailmanlaajuisesti samaan aikaan. Esimerkiksi Diablo 2, ja se on varmaa että tämä peli vietiin käsistä ja myytiin aivan helvetisti. Tosin PC on siitä vähän huono, että ei tarvitse huolehtia televisiosignaalista mutta samalla tavalla ne pelit silti täytyy kääntää ranskaksi, saksaksi, italiaksi... Ja usein näille maille täytyy peliä vielä sensuroidakin.

Eikä pc-peleissä ole aluerajoituksia ollenkaan, eli pelit voidaan lähetellä tänne heti kun ne on valmiita. Itse en kyllä saksankielisiä versioita jää kaipailemaan, kun ne saa englanniksikin.:D

Itse asiassa huijasin. On noissa pc-pelien paketeissa aluerajoitukset. Huomasin meinaan juuri että Tormentini pohjassa lukee ettei tuota myydä p-amerikan ulkopuolella. Ei asennu edes mun koneeseen. Hitto. Mä kun pelasi sen läpi ihan turhaan.:D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TelpeFion
Täysin offtopic, mutta onko kukaan teistä käynyt Akihabarassa? Akihabara on siis Tokion elektroniikkakaupunginosa.
Itse olen käynyt, mutta visiitti meni pieleen kun ehdin olla siellä vain noin tunnin. Siellä on kaikkea mikä liittyy videopelaamiseen (ja muuhun elektroniikkaan). Kiinnostavaa mm. pelien soundtrackit ja tietysti lännessä julkaisemattomat pelit.

*nostaa käden ilmaan*

:D
 
Ylös Bottom