Eipä tuo ainakaan itselläni mitään sen ihmeemmin muuta. Melkeinpä kaikki pelit tulee ostettua samaan hintaan kuin ennenkin. Joudun ehkä odottamaan ainakin hivenen aikaa pidempään, että saan pelin alle 60 euron hintaan. Ja tuohon lähes 60 euron hintaankaan en yleensä osta kuin niitä ihan kiinnostavimpia pelejä.
Itse katson belibineksen olevan kovin epäterveellä pohjalla, kun pelejä kasvatetaan tuotantoarvoiltaan ja ohjelmalliselta kooltaan niin suuriksi, että pelien kehittämisen kustannuksetkin nousevat pilviin. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pelit ovat aivan liian kalliita tehdä, mutta ne myös maksavat aivan liikaa. Ei tuollaisesta kevyehköstä kertakäyttöviihteestä kiinnosta ainakaan itseäni maksaa kuin muutama kymppi per teos.
Toki pidän pelaamisesta paljon, mutta minulle merkitsevät hyvä pelattavuus ja ennen kaikkea mielenkiintoinen pelimaailma. Ja haluan pelata todella laajalla skaalalla pelejä, enkä vain muutamaa hiton kallista ja näyttävää elokuvamaista peliä vuosittain. Varsinaisesti näyttävä pelin ei tosiaankaan tarvitse olla, eikä varsinkaan siinä tapauksessa, jos tuo näyttävyys sitten tekee pelin tekemisestä niin kallista, että pelien hintojakin pitää nostaa pilviin.
Nintendon kohdalla tuo pelien korkea hinta ja sen törkeys sitten vielä korostuu, koska eiväthän heidän pelinsä ole ohjelmalliselta kooltaan tai varsinaisilta tuotantoarvoiltaan läheskään niin suuria kuin kilpailijoidensa isoimmat teokset, eli pelien kehittämisen kustannukset ovat heille yleensä alhaisempia. Pelattavuus ja mielikuvituksellisuus ovat toki usein Nintendon omissa peleissä korkeata tasoa, mutta ei se mitään törkykalliita pelien hintoja oikeuta - tai ainakaan itse en todellakaan tule noihin hintoihin ostamaan yhtäkään peliä. Pelataan sitten vaikka 2 vuotta Mario Kart Budlesta saatua Mario Kart Worldia, ja ostetaan muutama peli ehkä käytettyinä, kun niiden hinnat ovat jo ehtineet laskea. Ja kaikki multiplatterit ostan totta kai jatkossakin Xboxille ja Playstationille. Yleensä aleista nekin.
Kyllä tuo Nintendon hinnoittelu on ylimielistä nihilisti-Nintendoa, joka voi kyllä kostautua, kun tehdään jonkun tuotteen kohdalla liikaa virhearviointeja - kuten tehtiin aikoinaan WiiU:n kanssa