Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Xbox360 oli myös ihan erilainen laite, kun tuollainen tiiviiseen pakattu kannettava laite. Siinähän tuo kovalevynotelointi lähti irti konsolista. Liekkö myös käynnistyi ilman tuota kovalevyä eli se varsinainen käyttis oli jollain omalla muistilla. Saatan muistaa väärin kyllä.
Niin, siis tätähän minä yritin sanoa: Switchin muokkaus ei ole käynyt edes mielessä. Sille tuskin voi mitään kauhean helposti edes tehdä kun hommat hyvin varmasti siellä juotettuna jne. Vähän sama kuin läppäri vs. pöytäkone. Läppärissä tulee aika äkkiä rajat vastaan mitä niille voi järjen rajoissa tehdä kun taas pöytäkoneille paljon enemmän.

X360 tosiaan toimi ilman kovalevyä mutta se kovalevyn tai minkä tahansa vaihto oli vain esimerkki siitä että laitteita voi modata ilman piraattitarkoituksia.

Myöskään en usko, että Nintendo banneja jakaa jos vaihdat siitä tatit kestävämpiin tai lisäät siihen viritystä, että saat stickdriftiä korjattua. Toki nämä reddit ja yt-tyypithän on toki vöyhkäämässä, että tottakai Nintendo brickkaa sun konsolin heti.
En minäkään tällaista usko mutta ajatus jostain killswitchistä ärsyttää. Missä se raja menee? Esim. Windowshan on joskus saattanut mennä uusiksi jos on vaihtanut tietokoneeseen liikaa osia tai väärän osan tms. En muista miten se meni ja miten paljon tai mitä piti vaihtaa että noin kävi mutta jos liikaa tai väärä osa vaihtui, niin käyttis koki olevansa uudessa koneessa. Toki vähän eri asia koska pc:llä mutta toisaalta juuri pc:llä tuollaista ei pitäisi olla. Käyttis pitäisi olla siirrettävä "osa" siinä missä vaikka muistit tai kovo: ostat kerran ja käytät siinä kokoonpanossa missä haluat.

Niin, hauskaahan tässä on se, että Sonyn käyttöehdoissa tämä sama on lukenut jo vuosia(?), eikä siitä sen kummempaa älämölöä noussut, mutta nyt kun se on Nintendo ja uusi konsoli niin pitää repiä pelihousut. 99 prosentille käyttäjistä tällä ei ole mitään merkitystä. Sen kun käyttää konsoliaan normaalisti. Pelaa (ostettuja) pelejä ja asentaa lisämuistit laitevalmistajan hyväksymällä tavalla, eli tässä tapauksessa törkkää express SD kortin sille varattuun paikkaan.
Niistä asioista puhutaan, mitkä on ajankohtaisia. Nyt on uusi konsoli tulossa, joten siitä revitään juttua. Ihan loogista. Plus kun se on sitä kohu-hommaa, niin ei siinä tutkita miten ne asiat muualla on.

Tottakai periaatteen tasolla on "väärin" että omistamalleen laitteelle ei voi tehdä mitä haluaa, mutta samalla ymmärtää laitevalmistajan näkökulman.
Ei tarvitsisi voida tehdä "mitä haluaa" mutta olisi kiva jos voisi mahdollisimman paljon säätää. Vaihtaa ja päivittää perusosia, jos mahdollista jne.

Ne hommat, mitkä mahdollistaa piratisointia, voisi rajata pois DIY-säädettävistä asioista.

Enkä tarkoita edes mitään PS5-SSD:n tasoista homman helpotusta vaan sitä ettei vaikka juoteta osia kiinni. Peruskäyttäjän ei ole pakko tai edes suositeltava niiden kanssa värkätä mutta halukkaat voisi pc-koneiden kasauskokemuksella hoitaa homman. Mitä helpommin huollettavampi laite, sitä parempi.

Saahan se ärsyttää mutta käytännön merkitystä sillä ei ole. :D
Ei varmaan Switch 2:n osalta mutta jos ajatellaan että on joku systeemi, joka "luotaa" järjestelmää ja "tappaa" sen joidenkin määreiden perusteella, niin mitkä ne määreet on ja miten käyttäjä tietää, mitä huoltoja voi laitteelle itse tehdä? Täytyykö vain tyytyä siihen ettei ostamaansa laitetta saa tai voi huoltaa koska se voi sen huoltamisen takia olla käyttökelvoton? Se on se ajatus mikä tuossa tökkii.

Enkä minä huvikseni konsoleitani (tai muitakaan laitteita) auo. Aina niissä joku tarve on ollut taustalla. Huolto tai parannus, joka ei millään lailla ole ollut piratismia tms.

Täällä psp,xbox,xbox360,wii ja switch modattuna. Noissa vielä pelien koot suhteellisen pieniä niin helppo perustella noi varmuuskopiot ja mitään niitä en ole ikinä netissä käyttänyt. Sitten taas toisaalta orkkis kunnossa mulla ps3, wii u ja tietty ps5 ja series x joita ei edes pysty modaamaan. Niissä pelitiedostojen koot niin isoja jo ettei muutenkaan järkeä enää modailla ja kun ne vielä tarvii olla netissä periaatteessa aina. Että kyllähän tuo modaaminen liittyy suurilta osin piratismiin .. turha muuta hurskastella. Ihan ymmärrettävää nintendolta ja toivotaan ettei uutta switch 2 pystytä murtamaankaan. Eiköhän suurin ongelma ole pc piratismissa nykyään. Ja eiköjän tuo jossain vaiheessa häviä kokonaan kun pelaaminen siirtymässä pilveen. Käy sama kuin spotifyn ja netflixin kanssa.

Täytyykö vain tyytyä siihen ettei ostamaansa laitetta saa tai voi huoltaa koska se voi sen huoltamisen takia olla käyttökelvoton? Se on se ajatus mikä tuossa tökkii.
Tai sitten vaan huoltaa virallisia kanavia pitkin niinkun tähänkin asti niin ei ole tätäkäön ”ongelmaa”.

Tai sitten vaan huoltaa virallisia kanavia pitkin niinkun tähänkin asti niin ei ole tätäkäön ”ongelmaa”.
Mitkä on ne viralliset kanavat, joiden kautta on saanut vaikka X360:n kovalevyn vaihdettua isompaan tai Joy-Conien tatit parempiin? Puhuin tietysti ensinnäkin asioista, joita eivät nämä tahot virallisesti tarjoa mutta jotka eivät kuitenkaan ole mitään piraattiasioita.

Toisekseen se, että huollot rajoittuu pitkälti takuuajan piiriin, jonka jälkeen ne hommat alkaa maksamaan. Plus se merkittävin seikka: konsoli on jossain matkalla viikkokaupalla. Kokemusta X360:n kohdalla kun kävi levyaseman takia huollossa. Siinäpä ei sen aikana pelailtu. Jos olisi itse voinut vaihtaa levyaseman, mikä on aika yksinkertainen juttu huoltotoimenpiteenä mutta rajoitettu sen naittamisella konsolikohtaiseksi, olisi se tullut varmaan alle tunnissa valmiiksi.

Tai jos Joy-Conit olisi menneet huoltoon, ne olisivat olleet matkoilla X ajan kun itse taas vaihdoin HE-tatit varmaan reilussa puolessa tunnissa. Tässä kohtaa minä valitsin etten niitä laita mihinkään ilmaiseenkaan takuuhuoltoon, jossa niihin laitetaan yhtä huonolaatuiset tatit kuin aiemmin ja sen sijaan tilasin paremmat vaihtotatit, jotka vaihdoin käden käänteessä. Sain parempaa ja nopeammin.

Tällaisen toivoisin olevan mahdollista mahdollisimman laajasti ja mitä enemmän tuollaista rajoitetaan, niin sitä enemmän se mielestäni voi olla ongelma - ihan ilman lainausmerkkejä.

Aiheesta seuraavaan! Sain juuri sähköpostin Nintendolta, että ottavat kohta kortilta rahaa Switch 2 ennakkotilausta varten. Ai että, ollaan todella lähellä julkaisua jo.
Joo samoin. Tosin päädyin tässä kohtaa tsekkaamaan, että Nintendon Irlannin kaupassa on yhä tarjolla Switch2:sia ja nyt sinne oli ilmestynyt myös vaihtoehdoksi oikeanlaisen laturin valinta (EU vai uk). Hetken pohdittuani laitoin Nintendon asiakaspalveluun viestiä että onnistuisiko mun uk laturillisen Switchin vaihto EU laturilliseen enää tässä vaiheessa. Ei onnistunut vaihto, mutta suostuivat perumaan ekan tilauksen ja nollaamaan mun ostolimitin switch2:een. Peruin siis äsken ekan varaukseni ja laitoin heti perään uuden tilauksen sillä oikealla laturilla.

Ihan vaan vinkiksi kun jollakin muullakin taisi olla tulossa väärä laturi, että tällainen onnistuu.

Heitin uuteen tilaukseen Switch2 bundlen lisäksi nyt myös muistikortin ja muutaman uuden Zelda-amiibon, joita en ekassa tilauksessa ollut ottamassa vielä.

Mitkä on ne viralliset kanavat, joiden kautta on saanut vaikka X360:n kovalevyn vaihdettua isompaan tai Joy-Conien tatit parempiin? Puhuin tietysti ensinnäkin asioista, joita eivät nämä tahot virallisesti tarjoa mutta jotka eivät kuitenkaan ole mitään piraattiasioita.

Toisekseen se, että huollot rajoittuu pitkälti takuuajan piiriin, jonka jälkeen ne hommat alkaa maksamaan. Plus se merkittävin seikka: konsoli on jossain matkalla viikkokaupalla. Kokemusta X360:n kohdalla kun kävi levyaseman takia huollossa. Siinäpä ei sen aikana pelailtu. Jos olisi itse voinut vaihtaa levyaseman, mikä on aika yksinkertainen juttu huoltotoimenpiteenä mutta rajoitettu sen naittamisella konsolikohtaiseksi, olisi se tullut varmaan alle tunnissa valmiiksi.

Tai jos Joy-Conit olisi menneet huoltoon, ne olisivat olleet matkoilla X ajan kun itse taas vaihdoin HE-tatit varmaan reilussa puolessa tunnissa. Tässä kohtaa minä valitsin etten niitä laita mihinkään ilmaiseenkaan takuuhuoltoon, jossa niihin laitetaan yhtä huonolaatuiset tatit kuin aiemmin ja sen sijaan tilasin paremmat vaihtotatit, jotka vaihdoin käden käänteessä. Sain parempaa ja nopeammin.

Tällaisen toivoisin olevan mahdollista mahdollisimman laajasti ja mitä enemmän tuollaista rajoitetaan, niin sitä enemmän se mielestäni voi olla ongelma - ihan ilman lainausmerkkejä.
No sinulla karkaa nyt aika kauaksi siitä alkuperäisestä ongelmasta eli siitä, että Nintendo voi antaa sinulle bannit palveluista tai lukita koko konsolin jos teet sillä jotain LAITONTA. Switchiin et voi vaihtaa kovalevyä itse, ainakaan kovin helposti (ja saisitko pelkän kovalevyn vaihtamisesta lukituksi koneen) ja on aikamoista foliohattuilua jos meinaat, että Nintendo lukitsee konsolisi jos vaihdat ohjaimen tatit parempiin. Xboxin kovalevyn vaihto on huomattavan paljon eri asia, kun kannettavan konsolin kovalevyn vaihto niin ei noita minusta edes voi verrata keskenään. Ja juuri tuo on sitä netin doomsday meininkiä mitä tällaisista asioista aina pyritään nostamaan.

Joo samoin. Tosin päädyin tässä kohtaa tsekkaamaan, että Nintendon Irlannin kaupassa on yhä tarjolla Switch2:sia ja nyt sinne oli ilmestynyt myös vaihtoehdoksi oikeanlaisen laturin valinta (EU vai uk). Hetken pohdittuani laitoin Nintendon asiakaspalveluun viestiä että onnistuisiko mun uk laturillisen Switchin vaihto EU laturilliseen enää tässä vaiheessa. Ei onnistunut vaihto, mutta suostuivat perumaan ekan tilauksen ja nollaamaan mun ostolimitin switch2:een. Peruin siis äsken ekan varaukseni ja laitoin heti perään uuden tilauksen sillä oikealla laturilla.

Ihan vaan vinkiksi kun jollakin muullakin taisi olla tulossa väärä laturi, että tällainen onnistuu.

Heitin uuteen tilaukseen Switch2 bundlen lisäksi nyt myös muistikortin ja muutaman uuden Zelda-amiibon, joita en ekassa tilauksessa ollut ottamassa vielä.
Näin redditissä että jotkut olivat tehneet saman, mutta en kyllä jaksa vaivautua. Tuli jo tovi sitten hommattua muutamalla eurolla tällainen niin ei brittilaturi haittaa yhtään :D
1000014361.jpg

Vaihdoin itsekin viime viikolla tilauksen Coolshopista Irlannin My Nintendo Storeen kun vaatimus kutsusta poistui ja tilaukseen sai suoraan valittua EU-plugin. Säästää joitakin kymppejä, enkä usko Tanskasta tulevan sen nopeammin.

Laitoin pelimaailman oheistuotteiden lankaan t-paidasta, jonka tilasin vähän testinä Nintendon toimitusnopeudesta, mutta laitan saman selityksen tännekin. Paketti tuli Saksasta DHL-postipakettina. Torstaina aamulla tehty tilaus lähti muutaman tunnin sisällä matkaan, ja Posti yritti toimittaa pakettia tänään (tiistaina, 3 arkipäivää myöhemmin) ovelle. Missään vaiheessa ei ollut mahdollista lisätä Postille ohjeisiin ovikoodia, mutta jos rappu olisi ollut auki, olisi paketti jätetty oven taakse työpäivän ajaksi. Toimitusyrityksen jälkeen paketti oli viety suoraan lähimpään noutopisteeseen ilman erillistä lajittelua.

Uskoisin siis, että Switch 2:n ennakkotilausten toimitus mahdollisesti Suomeenkin joko julkaisupäivänä tai ainakin hyvin lähelle, vaikka FAQ:ssa varoitellaan toimituksen voivan viivästyvän. Suomeen normaalisti lupaillaan toimitusta 4-6 työpäivässä, kun esim julkaisuksi luvatulla toimituksella Luxemburgissa aika-arvio on 3-5 työpäivää.

Mä olen tilaillut tuolta my Nintendo Storesta vuosien varrella useamminkin tavaraa, eikä koskaan ole toimitusten kanssa ollut mitään ongelmia. Voi olla tosiaan ettei ihan julkaisupäivänä ehdi perille, mutta en uskoa kyllä kovin montaa päivää siitä myöhästyvän. Ja en usko, että mistään muualtakaan ulkomailta tilattuna myyjä pystyisi lupaamaan, että laite olisi varmasti Suomessa jo julkaisupäivänä.

Sinänsä itsellä ei ole edes mikään hätä saada konsolia välittömästi, kun julkaisupäivänä ei tule mitään ”pakko päästä heti pelaamaan” peliä.

No sinulla karkaa nyt aika kauaksi siitä alkuperäisestä ongelmasta eli siitä, että Nintendo voi antaa sinulle bannit palveluista tai lukita koko konsolin jos teet sillä jotain LAITONTA.
Ei minulta mikään karannut vaan ihan tarkoituksella puhuin yleisesti. Kirjoitin useamman kerran että tässä kohtaa en koe ongelmaa ja että Switch 2 tuskin on edes laite, jota alkaisi modailemaan. Aika selkeästi myös koin puhuvani yleisesti viittaamatta juuri tähän tulevaan vehkeeseen.

Se pointtini siis oli, että kaikenlaiset estot ja muut voivat potentiaalisesti haitata laitteen käyttäjälähtöistä huoltamista. Enkä puhunut vain Switch kakkosesta vaikka keskustelu siitä lähtikin.

Switchiin et voi vaihtaa kovalevyä itse, ainakaan kovin helposti (ja saisitko pelkän kovalevyn vaihtamisesta lukituksi koneen) ja on aikamoista foliohattuilua jos meinaat, että Nintendo lukitsee konsolisi jos vaihdat ohjaimen tatit parempiin.
Enkö minä jo useamman kerran kirjoittanut etten usko mitään ongelmaa tuollaisesta tulevan? Mistä siis vedit että kuvittelisin tattien vaihdon tekevän laitteelle mitään? Kyse oli siitä että mitä enemmän laitteet menee tuohon suuntaan, niin sitä isompi riski on ettei käyttäjä voi tehdä enää sitä vähääkään niille itse. Enkä siinä kohtaa edes puhunut killswitchistä vaan ihan siitä, miten laitteet on kasattu. Puhuin mm. juottamisesta, joka ei liity tappokytkimiin yhtään mitenkään, vaan ainoastaan siihen, miten helppo joku osa on vaihtaa.

Xboxin kovalevyn vaihto on huomattavan paljon eri asia, kun kannettavan konsolin kovalevyn vaihto niin ei noita minusta edes voi verrata keskenään. Ja juuri tuo on sitä netin doomsday meininkiä mitä tällaisista asioista aina pyritään nostamaan.
Mikähän näissä minun teksteissäni nyt niin "Doomsdayta" on? Laitteet on ihan selkeästi menneet yhä enemmän sellaisiksi ettei niitä voi helposti huoltaa. Itse olen tämän todennut ihan töiden kautta jo tietokoneiden kanssa. Mitä enemmän on ja tulee estoja, kieltoja ja systeemeitä jo pelkän laitteen avaamista estämään, sitä huonommin niitä voi itse huoltaa. Ei se mitään doomia siis ole, vaan arkirealismia.

Enkä muuten missään kohtaa ole sanonut että DIY-huollot olisi mitenkään yleisiä. Sanon vain että menee ne mahdollisuudet siltäkin pieneltä joukolta joka osaa ja olisi halukas itse laitteensa huoltamaan. Suuri yleisöhän ei näistä välitä eikä yleensä ole tarvekaan.

Ei nää "tappokytkimet" koske millään lailla EU-maita.

Ei nää "tappokytkimet" koske millään lailla EU-maita.
Joo, ihan jees, mutta ei se sitä asian viereen mennyttä lopputulemaa muuta: jos osat on juottamalla kasattu, niin vaikeampi sille on mitään tehdä. Se tappokytkin olisi oikeastaan vain mätä kirsikka kakun päälle jos laite olisikin muuten helposti huollettava mutta olisi vaikka X360-levyaseman tapaan jotenkin linkitetty ne osat juuri kyseiseen konsoliin, eikä itse vaihdetut varaosat toimi + ehkä vielä estettäisiin konsolin toiminta itse tehdyn "modauksen" (eli osan vaihdon) takia.

Switch 2 teknisen puolen lopullisesti vuodettua on näkynyt väitteitä siitä, että Switch 2 on vain Switch 1:sen proversio koska sen tekniikka on lyöty lukkoon vuonna 2021. Taas kerran aika ontuvaa logiikkaa kyseessä ja itkupotkuraivaria ilman huomiota Switch 2:sen nähdystä teknisestä kyvykkyydestä.

Käsittääkseni yhdenkään prokonsolin teholoikka ei ole ollut 10x tehokkaampi kuin alkuperäinen versio. 10x proversiossa ei olisi mitään tolkkua koska se pyörittäisi sellaisia pelejä mitkä olisi mahdotonta pyörittää alkuperäisellä konsoliversiolla. Lisäksi Switch 2 sisältää 4000-sarjan näytönohjain tekniikkaa, joka julkaistiin 2022 vuoden lopussa, joten sirua on muokattu myöhemmin kuin vuonna 2021 juurikin uudemmalla tekniikalla.

Aikaisemmin liikkuneiden huhujen mukaan Switch 2 piti julkaista vuoden 24 lopussa mutta pelit eivät olleet vielä julkaisukunnossa, joten sirulla on hyvinkin normaali 2 vuoden sovitusaika. Niin ja Orinihan eli Switch 2 sirun tekniikka on muutenkin nVidian uusin Tegra siru ja sen jatkajan Thor tekniset tiedot näyttävät avautuneen itseasiassa kehittäjille nyt toukokouun 9.pävä 2025, joten sen tekniikan käyttö olisi ollut mahdotonta Switch 2:ssa ellei sitä olisi haluttu julkaista vuonna 2027.

Vielä pieni peliaiheinen lisäys. Hogwarts Legacyn vertailuvideo on ilmestynyt. Samalla tieto siitä, että pelin Switch 1:sen omistajat saavat Switch 2 version 10$ päivityksellä! Tuo melkein laittaa hankkimaan pelin Switch 1 version ja päivittelemään sen vihdoinkin ainakin vertailuvideon perusteella oikeinkin hyvään versioon pelistä.

Switch 2 speksit Digital Foundryn mukaan.
bafkreieqv5e4cmshc6gejmjjzl66fd5rsbwzwgefcckerxolhsor7f4yzq@jpeg

Varmistavat vielä videolla että VRR on vain itse laitteen näytössä. Telakan HDMI ei tue sitä. Ehkäpä tämä nähdään joskus tulevassa Oled versiossa.

Ylös Bottom