Suomen eli pohjoismaiden Bergsalahinnat kyllä ansaitsevat kohun. Itse kun niillä hinnoilla tilannepakon myötä varasi Mariokart Bundlen, niin tuli kieltämättä kyllä ostokrapula. 450 euroa konsolista ja 500 euroa bundlesta taas on minusta hyvinkin ymmärrettävä hinta ja antaa rahoille myös vastinetta. Bergsalan hinnat sen sijaan tulevat vaikuttamaan negatiivisesti myynteihin pohjoismaissa. Saa nähä missä vaiheessa sitten tulee Nintendolta mahtikäsky bergasalan välistävetäjille alentaa voittojaan välistävedolla.Täällä meillä hinnasta on mielestäni ihan asiallinen "kohu" käynnissä kun se on (taas) niin selkeästi kalliimpi kuin muualla. Sen muualla olleen hinnan olisin maksanut ihan mielelläni mutta Suomi-hinnat nousi juuri "kipukynnyksen" yli. Voisihan sen yhä muualta tilata mutta kun ei siellä nyt vielä niin ihmeellisiä pelejäkään ole (plus niiden hinnat "Sony-tasoa") niin jätän odottelemaan että on joko enemmän uutta pelattavaa tai hinta laskee täällä muun maailman tasolle. Jälkimmäisen tarvitsee varmaan olla joku kaupan oma tarjous että se toteutuu, sillä Nintendo tuskin itse hintaa on ihan heti laskemassa, saati Suomen jakelija.
Eiköhän tuota käyttistä päivitellä uusilla ominaisuuksilla tulevaisuudessa. Luulisi ainakin kun nyt siihen luulisi riittävän resursseja raudan puolesta. Itsellä tuo nopeuden paraneminen etenkin eshopin ja onlinen osalta on tärkein ominaisuus ja ehkä äänichättiä tulee joskus tulevaisuudessa käytettyä mutta varsin vähän on merkitystä asialla loppupeleissä itselle. Suuri yleisö on selvästi kaivannut nyt ilmestyviä ominaisuuksia Switchillä.Viime aikoina Switchillä pelatessa olisin monta kertaa toivonut UI-overlaytä, josta näkisi nopeasti kellon ja vaikka akun varaukset. Toivoisin että käyttöliittymää olisi samalla siis myös kehitetty monipuolisempaan suuntaan. Joka tapauksessa vain hyvä jos käyttis on nopeampi ja sulavampi mutta itse tosiaan kaipaisin myös lisää toiminnallisuutta. Chatin ainoa miinus on että osa sen ominaisuuksista on maksullisia.
Näin se on, että suurin osa ostaa Nintendokonsolin Nintendon yksinoikeuksien vuoksi ja kaikki sen päälle on bonusta, jolla voi hankkia myös vähän laajemman ostajakunnan taakseen ja jonka ansiosta yhden konsolin omistajat pääsevät pelaamaan myös kolmannen osapuolen pelejä. Olen aikasemminkin maininnut, että Switchin ja nyt Switch 2:sen paras ominaisuus on saada kahden konsolikonseptin Nintendopelit yhdelle konsolille vaikka siinä joutuukin tekemään kompromisseja raudan suhteen. Nyt ollaan onneksi tehojen puolesta jo PS4 aikakaudella ja se tekee todella hyvää Nintendo omillle sarjoille. Itse olen kanssa ehdottomasti telakka pelaaja mutta joitakin pelejä pelaan mieluusti myös kannettavana ja erityisesti tällä hetkellä kieltämättä kiehtoo Cyperpunkin kokeminen pieneltä ruudulta samaan tapaan kuin tapahtui Doomin osalta Switchillä.Todellisuudessa Switch-pelaajat pelaa Nintendo-pelejä, joita ei millään höyryvehkeillä pysty tekemään. Se on itselle se isoin syy ostaa koko laitetta, sillä en minä kannettavaa pelikonsolia kaipaisi. Ostaisin yhtä lailla Nintendon pöytäkonsolinkin: pelien vuoksi. Kannettavuudesta on toki minullekin ajoittain hyötyä mutta varmaan 95 prosenttia ajasta se on telakassa.