Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

Vastaus: Nintendo Switch

No itseasiassa tänne vois heittää omat kokemukset kans laitteesta nyt näin melkeen viikon käytön jälkeen. :)

Hommasin tuon harmaan mallin Zeldan kera ja lisäksi latailin eshopista Shovel Knightin ja Snipperclipsin. Ekat fiilikset, kun Switchin paketista aukaisi oli se, että ompas se todella pieni. Laitteen laadun tunsi myös heti, kun sitä alkoi hypistellä. Sekä ohjaimet, että laite itse tuntui jämäkältä ja laadukkaalta laitteelta. Pidän myös laitteessa käytetyn materiaalin tuntumasta todella paljon.

JoyConitkin olivat jopa pienemmät, kun mitä niistä oli saanut kuvaa videoilla mutta käteen nappatessa sai heti todeta, että pieni koko ei kumminkaan häirinnyt yhtään ja ohjain sopi tällaisen pitkät sormet omaavan kaverinkin hyppysiin todella hyvin. Tykkään käyttää JoyConeja erillisinä ilman Grippiä mikä on minusta todella toimiva ja rentouttava tapa pelata. Grippi tuntuu varsin mukiin menevältä "perusohjaimelta" vaikkakaan ei pärjää PRO ohjaimelle tuntumassa. En kumminkaan ryntäisi ostamaan PRO ohjainta kokeilematta tuota grippiä sillä uskon, että monelle tuo on jo itsessään varsin pätevä ohjain.

Shovel Knightia ja Snipperclipsiä pelatessa olen käytellyt myös JoyConeja tuossa yksi con per pelaaja moodissa ja vaikkakin ohjaimet ovat pieni on pelaaminen onnistunut loistavasti sekä minulla, että paremmalla puoliskolla. Pitkienkään sessioiden jälkeen kädet eivät ole kipeytyneet ja ohjaamisessa ei ole ollut muutenkaan mitään valittamista tässä muodossa. Vasen JoyCon on selkeästi omaan makuun miellyttävämpi vaihtoehto tatin sijoittelun puolesta mutta myöskään oikean kanssa ei alun ihmetyksen jälkeen ollut mitään ongelmia pelailla. Oikean JoyConin tatin sijoittelusta tuleekin yksi niistä harvoista valituksen aiheista mitä löydän itse JoyCon ohjaimista. Sen sijoittelu pelatessa gripillä tai ohjaimet irtaallaan molemmissa käsissä on omaan makuuni liian alhaalla ja aiheutti omissa käsissä pidemmissä sessiossa pientä rasitusta oikeaan peukaloon. Toinen pieni miinus tulee joyconien alaosien väljyydestä laitteeseen kiinnitettynä tai rannehihnojen ollessa paikallaan. Näissä muodoissa molemmat joyconit liikkuvat hieman mikä antaa hieman heikkolaatuisen kuvan mielestäni.

Kokonaisuutenaan JoyCon ohjaimet ovat todella vakuuttavat ja hyväntuntoiset ohjaimet, joilla pelailee poistiekseen muodossa kuin muodossa. Tuota yhteysongelmaa minulla ei myöskään esiinny enkä saanut sitä toistettua, tein sitten mitä hyvänsä. Voiko osassa ohjaimista sitten olla jokin valmistusvirhe vai riippuuko se aivan käyttäjän laitteen sijoituksesta plus muista ulkoisista tekijöistä, sitä on vaikea sanoa.

PRO ohjaimesta sen verran, että se on aivan pirun hyvä ohjain kaikin puolin ja siitä en keksi oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Ohjain on tukeva käsissä, mukavan tuntoinen ja kaikki napit tuntuvat hyviltä painaa. Tatit ovat myös mukavan sulava liikkeiset ja niissä on laaja liikerata. Ehkä ainoa nurina mitä ohjaimesta voisi sanoa on se, että siinä saisi olla paikka kuulokkeille niinku esim PS4 ohjaimessa on. Muuten ohjain on kyllä aivan yhtä hyvä, kuin Xbox One tai PS4 ohjain, sanoisin jopa, että parempi, kuin Xbox One ohjain leveytensä ja näppituntuman ansiosta.

Laitteen näyttö on kirkas ja hyvännäkönen ja katselukulmatkin tuntuu olevan ihan hyvin kohdallaan. Ainoa miinus näytölle täytyy antaa sen heijastavuudesta. Ei todellakaan ole mikään aurinkoisen ilman laite tämä vaan käy tällaisissa tilanteissa lähinnä peilistä oman naaman tiirailuun. :D Muuten itse Switch tuntuu todella jämerältä ja laadukkaalta laitteelta lukuunottamatta pöytästandiä mikä on aika huteran oloinen ja vaatii kyllä tasaisen hyvän pinnan johon laitteen pystyttää. Switchailu toimii myös todella jouhevasti. TV -> kannettava vaihto tapahtuu silmäräpäyksessä, kannettava -> TV muutaman sekunnin riippuen Tv:n nopeudesta ottaa vastaan tulevaa HDMI signaalia. Todella vakuuttavaa jälkeä Nintendolta tällä osa-alueella. WIFI:n laatu tuntuu olevan laitteessa aika kehno. Tukiasema minulla on toisessa huoneessa noin 5m päässä Switchistä ja laite antaa 1-2 pykälää kenttää vaihtelevasti. Vain ihan tukiaseman vieressä Switch alkaa näyttää täyttä kolmea pykälää. Tämä siis 5ghz WIFI yhteydellä. Akunkesto on mielestäni aivan riittävällä tasolla tämän kaliberin pelilaitteelle. Pelailin Zeldaa noin 3,5h minimi näytönkirkkaudella, mikä on mielestäni varsin hyvin ottaen huomioon, millainen peli tuo Zelda on.

UI ja käyttis yleensäkkin laitteessa on erinomainen omasta mielestäni. Se on sulava, selkeä ja yksinkertainen kaikinpuolin. Tällä osa-alueella Switch lyö, sekä PS4, että Xbox Onen mennen tullen ja palatessa. Myös käyttöönotto oli todella nopea ja yksinkertainen. Aivan eri tasolla isoveljien kanssa. On huikeaa laittaa peli Sleep modeen session päätteeksi ja seuraavalla kerralla ottaa ohjain käteen ja olla muutaman sekunnin päästä jo pelaamassa. Tähän ei pysty vastaamaan edes PS4 rest mode, joka on toki sekin hieno ominaisuus. Mitään ylimääräistä laitteessa ei kuitenkaan ole, ei netflixiä, ei selainta, eikä Virtual Consolea. Sovelluksia en itse juuri laitteelle kaipailekkaan, vaan pidän siitä, että se on laite pelaamista varten ja pelaamisen aloittaminen jne. on niin nopea ja simppeli prosessi verrattuna muihin konsoleihin. Nettiselaimesta olisi kuitenkin etunsa, jonka huomaa esim pelatessa Zeldaa. Jos haluat nopeasti katsoa netistä vaikka jotain vinkkiä tiettyyn tilanteeseen, olisi kätevää jos sen voisi tehdä laitteelta suoraan. Mikään välttämättömyys tai iso miinusta tämä ei kuitenkaan mielestäni ole. Virtual Consolen puuttuminen on omalla kohdallani se isoin puute laitteen käyttöjärjestelmässä. Tämän olisi toivonut olevan mukana heti julkaisussa mutta toivotaan, että kunhan se sieltä tulee, niin sieltä löytyisi sitten myös mahdollisesti se kauan odotettu GC pelien valikoima. :)

Summarum, tällä hetkellä olen todella tyytyväinen laitteeseen kokonaisuutena. Pieniä nurinoita löytyy sieltä täältä mutta moni niistä on korjattavissa ohjelmistopäivityksellä tulevaisuudessa.

PS. Zeldasta sen verran, että olen jo hetken aikaa sitten todennut itselleni, että tämä on paras peli mitä olen ikinä pelannut. Aivan käsittämättömän hieno tekele ja tuntuu, että joka kulman takana on jotain vielä hienompaa vastassa. Suosittelen kaikille tätä, oli se sitten WiiU versiota tai Switch versio. :)
 
Vastaus: Nintendo Switch

Kappas, oli niin samanlaiset nimimerkit, että kuvittelin olevan sama henkilö. Ilmankos olikin ihmeellinen ristiriita tuo teksti ja myynti-ilmo :D
 
Vastaus: Nintendo Switch

Kappas, oli niin samanlaiset nimimerkit, että kuvittelin olevan sama henkilö. Ilmankos olikin ihmeellinen ristiriita tuo teksti ja myynti-ilmo :D

Joo piti itsekin tarkistaa, että kuka täällä on myymässä, että onko mun tili hakkeroitu mutta nimimerkin ku näki, ni ymmärsi mistä tämä väärinkäsitys saatto johtua. :D
 
Vastaus: Nintendo Switch

Wall of text...

Hyvin jäsenneltyjä mietteitä, kiitos niistä.

Vaikka suurimmalta osalta olitkin postiivisella fiiliksellä, niin hyvä että toit ilmi myös vähän heikommin toteutettuja juttuja.

Itseäni huolettaa muun muassa tuo Joy-Conien pieni koko. Olisi kiva päästä kokeilemaan. Käteni ovat nimittäin aika isot, joten jopa PS4:n ohjain tuntuu vähän liian pieneltä. Xbox Onen ohjain on sopivan kokoinen, voisi jopa olla vielä astetta muhkumpi, jos pilkkua viilataan. Joy-Conit näyttävät videoilla todella pieniltä ja kuten sanoitkin, sitä ne myös ovat. Kuinka hyvin sitten saa otteen kun joy-conit ovat kiinni gripissä? Toistan itse'äni, kokeilemaan tarttis päästä. Toisaalta onneksi Nintendo on tajunnut laittaa oikean tatin oikeaan paikkaan - myös Pro-ohjaimessa.

Itsellä tulee käytettyä Netflixiä, Viaplayta, Internet-selainta, Youtubea ja TrueAchievements appia yllättävänkin paljon Xboxin puolella. Olisi todella hyvä jos Nintendo saisi näitä palveluita myös Switchille. Varsinkin, kun voisi sitten vaikka sängyssä pyörittää Netflixiä tai tarkistaa jonkin jutun pelin tiimellyksessä, kuten jo mainitsitkin.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Ja kokonaisuudessaan yleensä tuon tasoiselle foorumille ajautuu ne joilla vikaa on, eli tuo 20% on pahasti yläkanttiin vieläpä. Veikkaan, että koko määrästä todellisuus on samaa luokkaa, kuin yleensäkin konsolijulkaisuissa.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Ja kokonaisuudessaan yleensä tuon tasoiselle foorumille ajautuu ne joilla vikaa on

Nyt jäi kyllä päättelyketju itselleni hieman hämäräksi: peliaiheisia keskusteluja seuraavat lähinnä he, joilla on pelikoneissaan vikaa?

Omien kokemusteni mukaan Redditin Switch-foorumi on varsin yleispätevä kokoontumispaikka kaikille Switchistä kiinnostuneille.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Niin siis tarkoitin sitä, että pelaajat on ne äänekkäimmin vikoja esiin tuovat, eivätkä vain hoida takuun kautta hiljaisesti. Samoin yleensä suhteessa vioista ilmoittajia o ennemmän, kuin niitä jotka tyytyväisenä pelaavat.

Sama se on ps4 puolella havaittu ohjaimissa, äänekkyydessä jne.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Foorumeiden äänestykset ovat vähän niin ja näin. Saanto kuitenkin Redditillä niin korkea, jotta pitäisin tuota aika oikean suuntaisena.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Kyllä aika uskomattomalta tuntuu jos viallisia laitteita olisi 20%, vai laskettiinko tuohon nekin jotka satunnaisesti tai yrittämällä erikseen ovat saaneet esim joyconin pätkimään?
 
Vastaus: Nintendo Switch

Foorumien äänestyksistä ei tosiaankaan voi vetää mitään johtopäätöksiä. Esimerkiksi täällä KonsoliFINissä vain 41,18 prosentilla toimii PS4-ohjain normaalisti. Tuollaisiin ketjuihin ajautuu ihmiset, joilla laite on jo rikki. Iloisesti toimivalla laitteella pelaavat ovat pelaamassa, eikä netissä etsimässä vikakeskusteluja.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Kyllä aika uskomattomalta tuntuu jos viallisia laitteita olisi 20%

Periaatteessa sattumanvaraisesti valittua 1000 äänestäjää riittää jo kertomaan missä mennään. Tähän perustuvat gallupit meilläkin. Se kuka rekisteröityy foorumille on sitten toinen asia. Usein se on ongelmaansa ratkaisua hakeva. Tällöin voi pienessä piirissä tulos vääristyä.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Foorumeiden äänestykset ovat vähän niin ja näin. Saanto kuitenkin Redditillä niin korkea, jotta pitäisin tuota aika oikean suuntaisena.

Offtopic, mutta jännä että pidät tuota oikean suuntaisena, mutta sitten kun nostetaan esiin ketjuja ja kommentointeja PS4:n äänekkyydestä niin silloin ei ole luotettavaa. Silloin tuulettimet vain tekevät työtään...

Joy-Conien toimimattomuudesta, vikaprosentit ovat varmaan oikeastikin aika korkeat jos ajatellaan, kuinka paljon niitä tuli ilmi, kun median edustajat saivat konsolit. Silloin Switchejä ei kuitenkaan ollut liikenteessä niin kovin paljon, ja vikaraportteja ilmestyi vähän sieltä ja täältä. Tietysti on sitten eri asia, että onko oikein hakemalla haettu vikaa, vai onko ilmaantunut ihan normaalissa pelailussa.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Tuli sitten eilen hankittua Switch ja siinä mukana tietysti Zelda. Tuossa aiemmin jo ihmettelinkin noita laatuongelmia ja sain tänään ne kokea ihan omakohtaisesti. Pelasin Zeldaa Joy Conit irrallaan molemmissa käsissä ja n.30min aikana vasen ohjain jäätyi kolmesti eli mulle nyt jäi tässä ns.Musta Pekka käteen. Muutenkin pitää ihmetellä kommentteja joissa pidetään laitetta ohjaimineen laadukkaina, mielestäni todella halvan oloinen esitys. Ja mitä nyt netistä on tullut katseltua laitteen ominaisuuksia(tai pikemminkin niiden puutteita)esitteleviä videoita, on Switch täynnä aivan käsittämättömiä ratkaisuja, suorastaan suunnittelumokia eikä suurinta osaa niistä korjata millään ohjelmistopäivityksellä. Ja tähän listaan on lisättävä lisälaitteiden hinnoittelu, vaikea uskoa kenenkään maksavan Joy Con-parista 109€(Gamestop)...

Onneksi siis ostin laitteen Gigantista eli jos jonkilaista Switch herätystä tapahdu seuraavina päivinä, lähtee laite takaisin.


PS4:sen tuulettimista sen verran OT:na, että olen omistanut neljä PS4.sta(en uusia malleja)ja kaikissa niissä oli sietämättömän kovaääniset tuulettimet jotka tekivät laitteista käyttökelvottomat minun olohuoneeseeni. Vaikka osaa pidinkin tv-tasossa ovien takana en voinut sietää sitä hurinaa kun olin tottunut käytännössä äänettomään Xboneen. Tiedän käyneen samoin muillakin.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Tuli sitten eilen hankittua Switch ja siinä mukana tietysti Zelda. Tuossa aiemmin jo ihmettelinkin noita laatuongelmia ja sain tänään ne kokea ihan omakohtaisesti. Pelasin Zeldaa Joy Conit irrallaan molemmissa käsissä ja n.30min aikana vasen ohjain jäätyi kolmesti eli mulle nyt jäi tässä ns.Musta Pekka käteen. Muutenkin pitää ihmetellä kommentteja joissa pidetään laitetta ohjaimineen laadukkaina, mielestäni todella halvan oloinen esitys. Ja mitä nyt netistä on tullut katseltua laitteen ominaisuuksia(tai pikemminkin niiden puutteita)esitteleviä videoita, on Switch täynnä aivan käsittämättömiä ratkaisuja, suorastaan suunnittelumokia eikä suurinta osaa niistä korjata millään ohjelmistopäivityksellä. Ja tähän listaan on lisättävä lisälaitteiden hinnoittelu, vaikea uskoa kenenkään maksavan Joy Con-parista 109€(Gamestop)...

Onneksi siis ostin laitteen Gigantista eli jos jonkilaista Switch herätystä tapahdu seuraavina päivinä, lähtee laite takaisin.
Itselle tuli ohjainpari julkaisussa 79,90e vpd:stä. Tuokin sisälsi vieläpä Snipperclips pelin
) ilmeisesti hinta noussut, mutta yleisesti tarjolla on noin 85eurolla pari ja snipperclipsillä (20e peli) sitten 95eurolla.

Mikä mielestäsi siis on halvanoloinen? Itse konsoli, joyconit, vai konsolin yksittäiset osat (kuten pöytätuki).

Sillä itse konsoli ja joyconit kyllä lähentelee Apple laatua, siellä joukossa vain on niitä halvan muovin rimpuloita, kuten se pöytätuki.

Jos konsolin päätät pitää, niin käy nyt ainakin vaihtamassa yksilö toiseen, koska tosiaan täällä tiilitalon keskellä tiiliseinien takaa neljän ihmisen läpi toimii ongelmitta joyconit. Saati, että mitenkään pelkällä kädellä saisi normi pelailussa katkeilemaan.
 
Ylös Bottom