Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

Vastaus: Nintendo Switch

Switchin, Xbox Onen ja PS4:n arvioidut valmistuskustannukset ja suluissa julkaisuhinnat Suomessa.

Switch: $257 (379€)
X1: $471 (499€)
PS4: $381 (399€)

Huomaatko miksi olen aina suhtautunut penseästi Switchin hintaan? [Tämä johtuu juurikin tuosta ilmasta]

En tiedä boxin julkaisuhinnasta, mutta ps4 julkaisuhinta oli 429e ja sekin oli normaalia halvempi hinta Anttilassa ja jossain . Halvin muualta oli 449e. Tiedän sen koska otin sieltä mistä halvimmalla sai. En sitten tiedä oliko tuo 399 ilman alveja tms hinta, joka oli se mihin lisättiin noita Suomen kuluja. Ja ne jotka myi esim tuohon 429 otti sitten takkiin voitossa.
Ps4:n myytiin käsittääkseni aluksi tappiolla, eli siinäkään ei voinut pakkaus/kuljetuskuluja olla.

Mutta periaatteessahan Switchillä oli se 299e, mutta jälleenmyyjät sai itse asettaa hinnan Euroopassa. Suomessa se oli 299+alv (370). Heti alkuun osa myi 349e hinnalla ja nyt selkeästi useampi jo.

Eli jos vertaa 399e ilman kuluja, Suomen myynti 429 vs. 299e ilman kuluja ja Suomen myynti 349. 20e eroa.

Joka tarkottaisi käytännössä sitä, että 349 - alv on 281e. Siitä vähennetään valmistuskustannukset 257 (tämä tosin dollareina, mutta lasketaan euroina nyt), jää 24 euroa.

Tuosta 24 eurosta pitäisi jäädä sille discshopille jotain, siitä pitäisi jäädä Bergsalan maahantuonnille jotain ja siitä pitäisi jäädä Nintendolle jotain.
Jos mietitään tuosta pois pakkaus ja kuljetuskulut, niin kate on aivan olematon.

Eli en ymmärrä nihkeyttä Switchin hinnalle. Pikemminkin ärsyttää se miten kaksi isoa myy laitteita tappiolla ja yrittää sillä kisata muita ulos bisneksestä saadakseen monopolia.

En mä sitä sano, etteikö itseäni kiinnostaisi maksaa 300e tuotteesta vaikka 150e, mutta kyllä mä yritän katsoa näitä silläkin kantilla et firma saa jotain. Jos ei saa, ei tule uusia konsoleitakaan lopulta.

Kyllä mun mielestä Switchin hinnan olisi realistisesti pitänyt Suomessa Alv:n jälkeen asettua noin 399e hintaan ja Ps4:n aikanaan 499e hintaan. Mutta koska Sonyllä oli varaa myydä tappiolla, niin nappastiin takkiin oikein huolella ja painettiin hinta enemmän myyvälle tasolle. Nintendo ei tähän ole lähtenyt (onneksi) mukaan, vaan yrittävät pitää edes +-0 tasolla, joka aiheuttaa tuon suhteellisen 20euroa kalliimman myyntihinnan.

Käsittääkseni maailmassa olevat firmat yrittävät saada voittoa, laajentua ja pysyä elossa mahdollisimman pitkään. Sonylläkin mennyt todella huonosti vuosikaudet, eikä kymmenien vuosien strategia voi olla se, että myydään kaikki uudet tuotteet tappiolla.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Omenanraato: Lisäksi tässä pitänee huomioida kurssivaihtelut. Marraskuussa 2013 euro oli selvästi vahvempi dollariin nähden; 1 e ~ 1,34 $. Maaliskuussa 2017 suhde oli enää 1,07.
 
No juu se on totta. Mutta siltikin esim 299e hinta Switchille Suomessa olisi todella tappiollinen ja väitän näillä tiedoilla sitä olevan myös 349e hinta, tai ainakin +-0.


Edit: tuo dollarin muutos huomioiden
Ps4:n osalta siis:
429 - alv = 346e
346 - valmistus kulut 2013 euroina 287e = 59e

Switchillä se vastaava luku oli 24e. Eli tuolla tavoin laskien eri osapuolille jäi lähes 2,5 kertainen määrä kouraan per konsoli, verrattuna Switchiin.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Eli en ymmärrä nihkeyttä Switchin hinnalle. Pikemminkin ärsyttää se miten kaksi isoa myy laitteita tappiolla ja yrittää sillä kisata muita ulos bisneksestä saadakseen monopolia.
Ei tässä kukaan yritä puskea Nintendoa ulos bisneksestä. Tämä (konsolin myyminen tappiolla) on validi strategia, sillä nykypäivänä voitto tehdään pelimyyntien ja maksullisten palveluiden avulla. Eurogamer: Sony's PSN is making more money than all of Nintendo:

Sony's PlayStation Network revenue is fuelled by the gargantuan install base of the PlayStation 4, now up to a whopping 40m. Sony gets a cut every time you buy something from PSN. And, of course, it gets all that juicy PlayStation Plus money. That's around £40 a year per subscriber.
Jopa Nintendolla on herätty tähän, sillä loppuvuodesta nettipelaaminen siirtyy maksumuurin taakse.

Sonylläkin mennyt todella huonosti vuosikaudet, eikä kymmenien vuosien strategia voi olla se, että myydään kaikki uudet tuotteet tappiolla.
Oman ymmärryksen mukaan Sonyn konsolipuoli on ollut viimeisen parin vuoden ajan hyvinkin tuottoisa. Oletattavasti merkittävänä tekijänä on toiminut laaja pelaajakunta, joka on (ainakin osittain) muodostunut sen myötä, että konsolia on myyty suht edulliseen hintaan.

Kyllä mun mielestä Switchin hinnan olisi realistisesti pitänyt Suomessa Alv:n jälkeen asettua noin 399e hintaan
379€ linkin jälkeen luin mielenkiinnosta ketjua eteenpäin miten muut reagoivat VPD:n asettamaan hintaan. Ainakin tällöin totesit, että veikkasit Suomi hinnaksi 349 euroa :p
 
Ei tässä kukaan yritä puskea Nintendoa ulos bisneksestä. Tämä (konsolin myyminen tappiolla) on validi strategia, sillä nykypäivänä voitto tehdään pelimyyntien ja maksullisten palveluiden avulla. Eurogamer: Sony's PSN is making more money than all of Nintendo:
Toki niistä voittoa tehdään, mutta tuskin Apple olisi tuossa asemassa, jos laitteitaan olisi tappiolla myynyt. Heilläkin silti rahaa tulee riisto meiningillä appstoresta päälle. Itse en hyväksy tuota +-0 myyntiä edes, saati tappiolla myyntiä, koska bisnes ei vain pyöri niin. Ja mitä isompi firma, sitä helpommin sen voi tehdä, mikä helposti asettaa pienemmille paineita tehdä samaa perässä, jos pystyy. Toistaiseksi Nintendo on onneksi ollut suht vakavarainen firma.

Jopa Nintendolla on herätty tähän, sillä loppuvuodesta nettipelaaminen siirtyy maksumuurin taakse.
Ja tämä on niitä mitä en ymmärrä, miksi ihmiset ei äänestä lompakolla. Siis jo vuosia sitten kun PS4 lähti tuohon kelkkaan. Firmalle toki hyvää bisnestä. (Toki ne palvelimet maksaa se on totta..)

Oman ymmärryksen mukaan Sonyn konsolipuoli on ollut viimeisen parin vuoden ajan hyvinkin tuottoisa vai olenko väärässä? Oletattavasti merkittävänä tekijänä on toiminut laaja pelaajakunta, joka on (ainakin osittain) muodostunut sen myötä, että konsolia on myyty suht edulliseen hintaan.
Nythän ne on alkanut menemään tosiaan parempaan suuntaan, mutta eivät enää myy sellaisilla tappiolla konsolejaan, kuin esim PS3 aikakaudella. Ps4 oli alkuun hieman tappiollinen ja muistaakseni jo ekana keväänä päästiin voitolliseksi.

379€ linkin jälkeen luin mielenkiinnosta ketjua eteenpäin miten muut reagoivat VPD:n asettamaan hintaan. Ainakin tällöin totesit, että veikkasit Suomi hinnaksi 349 euroa :p
Niin veikkasin ja sehän se lopullinen Suomen halvin hinta oli ja nykyisin aika vakiohintoja.

Johtuen ihan siitä, että ennen tätä päivää en uskonut laitteen maksavan noin paljon. Veikkasin jonnekin 150-200e väliin, johon päälle muut kulut ja siitä voittoa 50e. Todellisuus oli paljon hurjempi ja kate paljon pienempi. Sen vuoksi nyt sanon, että nykytiedon valossa realistiseksi hinnaksi olisi pitänyt tulla 399e.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Toki niistä voittoa tehdään, mutta tuskin Apple olisi tuossa asemassa, jos laitteitaan olisi tappiolla myynyt.
Pitäisikö tämä kommentti lukea siten, että myös konsolivalmistajien tulisi ylihinnoitella tuotteensa Applen tapaan? Eli jos Switchin kustannus on noin $260, niin myyntihinta olisi vähintääkin kaksinkertainen ($520), ellei jopa kolminkertainen ($780)?

Itse en hyväksy tuota +-0 myyntiä edes, saati tappiolla myyntiä, koska bisnes ei vain pyöri niin.
...mutta nykypäivänä konsolibisnes on paljon muutakin kuin pelkän raudan myymistä.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Pitäisikö tämä kommentti lukea siten, että myös konsolivalmistajien tulisi ylihinnoitella tuotteensa Applen tapaan? Eli jos Switchin kustannus on noin $260, niin myyntihinta olisi vähintääkin kaksinkertainen ($520), ellei jopa kolminkertainen ($780)?

...mutta nykypäivänä konsolibisnes on paljon muutakin kuin pelkän raudan myymistä.

Ei, ei tarvi lähteä Applen linjalle. Kohtuullinen voittokin olisi eri juttu kuin nyky suuntaus, joka alkoi edellisessä sukupolvessa.

Ja on toki paljon muutakin, näissä vain tuppaa käymään se, että joka eniten saa myytyä, tekee eniten rahaa myös oheisrahavirrassa. Se taas herkästi (ei aina) menee myös niin, että parasta rautaa halvimmalla (tappiolla) myyvä myy myös konsoleita eniten, jolloin rahavirta tulee sieltä.

Eli rikkaalla super isolla firmalla on todennäköisempää tulla konsoliksi joka tuottaa eniten, koska sillä on isoin vara ottaa alussa takkiin. Kun taas pienellä firmalla tätä mahdollisuutta ei ole.

En ihan oikeasti ymmärrä miksi esim Valio sai sanktiota siitä, että myi tuotteitaan tappiolla, koska halusi kilpailua vähemmän markkinoille. Tai no siis sen juuri ymmärrän miksi sai. En vain ymmärrä miksi kukaan ei puutu esimerkiksi tämän alan toimintaan kun tappiolla myydään ja yritetään kisata muita pois. Tai no on jo sysätty, koska Nintendolla ei ole ollut varaa lähteä enää mukaan tuohon täysiverineen kotikonsoli meininkiin. Joskin tämän sanottua sanon, että toisaalta nyt ajateltuna hyvä, koska saatiin näin loistava tuote ulos. Mutta nyt ei ole enää kolmea firmaa, vaan Sony+MS ja Nintendo seilaa omilla reiteillään, eikä enää pyri olemaan 100%:sti samalla reviirillä.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Ja tämä on niitä mitä en ymmärrä, miksi ihmiset ei äänestä lompakolla. Siis jo vuosia sitten kun PS4 lähti tuohon kelkkaan. Firmalle toki hyvää bisnestä. (Toki ne palvelimet maksaa se on totta..)

Haluan pelata konsolilla esim gta onlinea joten minulla on kaksi vaihtoehtoa.

1. Maksan siitä sonylle.
2. Maksan siitä microsoftille.

Se lompakolla äänestäminen tarkoittaa sitä, että ei pelaa konsoleilla mitään netissä.
Joo WiiU:lla se on ilmainen ja sillä on tullut pelattua mario karttia likemmäs 50 tuntia, mutta se on aika pirun vähän kun vertaa gta onlineen jota on tullut tahkottua 1900 tuntia.

Eikä se lompakolla äänestäminen aina auta. Se nähtiin miten kävi kun ihmiset äänesti lompakolla ja osti paljon kaikkea esim jenkeistä ja kiinasta sekä pelejä verkkiksen ja vpd:n ahvenanmaan varastolta. ALV raja tipahti 43 -> 22 euroon.
Itsellä loppui ebay shoppailut aika äkkiä tuon takia.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Näinhän se on. Mutta tuolla tavalla mennessä maksetaan ihan kaikesta kohta ihan mitä sattuu. Joskus täytyis jotain ihmisten tehdä. Toki esim PS4:lla on sellaisi asioita, joista minä maksan, vaikka en pelaa verkkopeliä juurikaan. (Todella kovat alennukset ja pilvitallennus), mutta Nintendolla ei ole niitä, joten pienemmästä hinnasta huolimatta ei välttämättä ole järkeä maksaa.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Tässä on se miksi Switchistä oikeasti pidän. Tähän kulminoituu koko homman ydin.

Tänään julkaistiin Lego City Undercover jokaiselle isolle alustalle.
Olisin voinut ostaa sen PS4lle ihan yhtä hyvin, mutta sitten olisi tämä mahdollisuus jäänyt välistä.

Eli AAA-luokan peli tuli oikeasti sinne minne sinäkin. Nyt menee tuolla adhd:llakin automatka hieman rauhallisemmin ja perillä voi iltasella vetäistä kaksinpelinä vielä lisää.
Ongelmana tässä alkaa olemaan vain se, että perheessä täytyis melkein olla kaksi, tai jopa kolme Switchiä, kun on riitaa kuka saa pelata ja koska.

Spoilereissa kuva ylläolevaan tarinaan:
8a2e30c9de1dc95e589c69a7dc3f5f1b.jpg

Se olis kyllä oikeasti hyvä, ku pystyisi jotenkin pelaamaan paikallista moninpeliä parilla Switchillä ilman kahden pelin ostamista. Sit vois ostaa toisen.
 
Jaa-a..enpä tiedä tarttisko jossain välissä toinen kone, kun lapset vie tuon kokoajan, etenkin legon ilmestymisen jälkeen.

Mutta nyt konetta on käytetty yli kuukausi ja kokoajan on vain fiilis, että on tää huikea vekotin.

Tosiaan automatkalla muksut pelaili Legoa käsikonsolina, nyt pelaavat tabletop-moodissa Legoa kaksinpelinä, hetken päästä autossa taas käsikonsolina ja illalla kotona saa sitten jatkettua telakan kautta töllöstä.

Olen päivä päivältä vain vahvemmin sitä mieltä, että miksi tälläistä hybridiä ei ole näiltä isoilta firmoilta nähty aikaisemmin. Koko käsitys pelaamisesta on muuttunut niin totaalisesti tälläisessä perheessä, jossa ollaan paljon poissa kotoa.
Tänäänkin meno alkoi mennä ihan liian villiksi, joten istutus Switchin ääreen ja rauhottuvat puolisen tuntia, niin voivat taas painella pihalle.

Lisäksi kun lapset löytää kavereita täällä, voivat ottaa terassille, joyconit käteen ja Just Dance sisään. Sen jälkeen onkin liikunnallinen peli ja ventovieraat muksut viettä hauskoja hetkiä keskenään.

Vihaajat voi vihata ihan miten paljon haluavat, mutta kyllä tässä on käsissä tän hetken paras pelikonsoli. Olkoonkin pelitarjonta vielä heikkoa, olkoot tehoton romu. Hauskimmat/parhaimmat hetket meidän perheessä pelaamisen osalta on tulleet Switchillä.

Juu toki jos asenne on se, että pelaamisen on tapahduttava tv:n edessä piste, niin en suosittele tän koneen ostos, koska ei siinä pointtia ole.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Ei kyseessä ole asenne vaan tilanne. Kun videotykillä pelaa kotona 1080p:nä pääosan ajasta niin tilanne on eri. Vitaa olen jonkun verran käyttänyt mutta kotona kumminkin 99% ajasta pelaan ps4:lla.

Sitä kummastelen että ipadeihin ei ole paljoa vertailtu. Toki switchiin saa kunnon ohjaimet ja nintendon pelejä pari apple storen sijaan mutta ipadeissa on vastapainoksi huikea netti ja mediatuki. Luulisi muksujakin takapenkillä välillä kiinnostavan katsoa elokuvaa. Ipadin näyttö on niin hyvä että edes töllöön kytkemistä ei kaipaa.
 
Kyllä meillä muksuilla ipadit on, mutta ei niitä jakseta selailla kun 10-20min. Ei se ole sama asia.

Itselläkin oma ipadi on ja iPad mulla on tv sarjoja, leffoja ja urheilua varten. Ei Switch sitä syrjäyttäisi, vaikka kaiken saman siihen saisi. Kantaisin kahta laitetta silti mukana.

IPadillä olen ennen yrittänyt puoli väkisin nauttia pelaamisesta, kun ei ole ollut kunnon pelikonetta reissussa. Ei vain itselle uppoa puhelin/tablet pelaaminen ilman ohjaimia. Switchilläkin kosketusnäyttöpelit menee muiden pelien lomassa, ei pelkät sellaiset uppoaisi.

Yksi iso syy on iPadin iso näyttö. Peli käytössä Switch ajaa asiansa käsikonsolina, mutta pöydälle laitettuna se on aikalailla liian pieni (poislukien joku Just Dance) aikuiselle. Lapsille tuntui maistuvan siinäkin.
Mutta en mä siitä alkais änäriä katsomaan, sillä iPad on nippa nappa vielä ok. Mieli tekisi isompaa pro ipadiä, mutta pelkkien urheilun ja leffojen takia ei viitsi.

Ymmärrän niitä, jotka ei halua ostaa tablettia, vaan haluaa ne tehdä Switchillä. Sen vuoksi haluaisin että palvelut tuotaisiin, vaikka itse en käytä. Mutta jos tabletin jo omistaa, niin ei ainakaan meidän perheessä kilpaile mitenkään samassa kategoriassa.

Sikäli olen väärä ihminen vertailemaan, koska PS3/PS4 on aina ollut mulle pelikone. Ennemmin ostan leffoja varten erillisen soittimen, kuin räpellän puolivillaisesti tehdyllä softalla pelikoneella sellaista mihin se ei ole tarkoitettu.
Eli mulle Switch on 110% pelikone, ei muuta. Mun asenne heijastuu suoraan lapsiin myös. Niille ipadi on lastenohjelmia varten ja Switch pelaamiseen.
 
Nintendon koneet ovat aina pelikoneita, se joka multimedialaitetta tarvitsee saa katsella muualle.

Ymmärrän minäkin että jollekin mediasovelluksista olisi paljonkin iloa mutta minä en ole kaivannut. Kun pelaan PC:llä se on kolme varttia ja olen jo tekemässä jotain muuta Chromella. Häiriötekijöitä piisaa. Nintendo on puhdasta pelaamista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendo Switch

Nintendo Switch on meilläkin jatkuvassa käytössä. :) Mahtava vekotin, kun se on helppo ottaa mukaan, mutta pöytäkonsoliksi Switch ei todellakaan sovi. Switchin dock on täysi vitsi ja aina kun pistän sen telakkaan lataukseen, niin en pysty katselamaan televisiota samalla, kun yhtäkkiä Switchin ruutu pomppaa ruudulle.

Jos haluan pelata sohvalla, niin käytän PS4 Pro:ta tai Xbox Onea. Muuten pelaan Switchillä.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Switchin dock on täysi vitsi ja aina kun pistän sen telakkaan lataukseen, niin en pysty katselamaan televisiota samalla, kun yhtäkkiä Switchin ruutu pomppaa ruudulle
Tämä lienee TV:n asetuksista kiinni, koska ei minun Samsung ainakaan näin käyttäydy?
 
Vastaus: Nintendo Switch

Joku tuossa on kyllä. Ei mullakaan tuollaista tee sentään. Mut kun käynnistän PS4:n niin tv käynnistyy samalla itsestään. Ennen kun sammutin PS4:n niin tv sammui.
Nyt kun Switchin telakka on kiinni telkkarissa, niin tv ei sammu, vaan siirtyy Switchin HDMI puolelle. Erikoiseksi tästä tekee se, ettei Switchin tarvitse olla edes telakassa. Siirtyy kun telakka on yksistään tv:n HDMI:ssä edes kiinni.

Wii U tätä ei aiheuta, vaan tv sammuu itsestään pleikan sulkemisen jälkeen, mutta Switchin telakka lähettää jotain signaalia eri tavalla.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Joku tuossa on kyllä. Ei mullakaan tuollaista tee sentään. Mut kun käynnistän PS4:n niin tv käynnistyy samalla itsestään. Ennen kun sammutin PS4:n niin tv sammui.
Nyt kun Switchin telakka on kiinni telkkarissa, niin tv ei sammu, vaan siirtyy Switchin HDMI puolelle. Erikoiseksi tästä tekee se, ettei Switchin tarvitse olla edes telakassa. Siirtyy kun telakka on yksistään tv:n HDMI:ssä edes kiinni.

Wii U tätä ei aiheuta, vaan tv sammuu itsestään pleikan sulkemisen jälkeen, mutta Switchin telakka lähettää jotain signaalia eri tavalla.

Teillä on ne hdmi control asetukset päällä sekä pleikkarissa, että switchillä. Olikohan HDMI CEC nimeltään ps4 puolella. Switchin puolella asetus match tv power state.
 
Ylös Bottom