Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Wii

On kyllä sen verran harhailevia ajatuksia tässä CHAOS:n kirjoittelussa, että pakko puuttua peliin..

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Jostain pelialan lehdestä muistan katsoneeni teknistä vertausta konsoleiden kesken. Siinä kyllä GameCube jäi selvästi jälkeen kahdesta kovimmasta kilpailijastaan.


Vaikka minulle tällaisilla asioilla ei niinkään ole väliä, niin voisitko edes tarkistaa lähteesi ennen kuin alat moista kirjoittelemaan. Alan piireissähän on jo alusta saakka pidetty selvänä, että PS2 jää Cuben ja etenkin XboXin jälkeen yleisissä suoritustehoissa. Ero ei missään nimeessä ole merkityksellisen ratkaiseva itse pelien laadun suhteen (käännöksiä huomioimatta, sillä ne ovat joka alustalle jossain mielessä epäedullisia)..

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Niin...öh. Tarkoitin pöytä-/hylly-/lipastopuolta. En siis käsikonsolia. GB:t ovat toki kovia omalla alueellaan, MUTTA nehän juuri mielletään pikkulasten räpellyskoneiksi. Sehän oli osasyynä, miksi N-Gagea ruvettiin edes suunnittelemaan: Täysi-ikäisille hemmoille kännykällä pelaamista, jottei katu-uskottavuus kärsisi jollain "pikkulelulla" näpräämisen takia.
Hmmm...tässähän menee itsekin ajatuksissaan sekaisin...
Eihän tässä kukaan Wind Wakeria syytä. Nintendo on itse suurimmalta osin syypää omaan imagoonsa: Sehän on aina pitänyt Zeldat ja Mariot ominaan (ymmärrettävistä taloudellisista syistä). Nintendo on kyllä itse ilmoittanut kohderyhmäkseen aloittelevat pelaajat ja etenkin lapset. Ei siis ihme, että nykyinen GTA-sukupolvi ei innostu.

On syytä huomioida, että ns. katu-uskottavuutta miettivät tai siitä stressaavat ihmiset ovat yleensä niitä teini-iän partaalla olevia omaa identiteettiään vielä etsiviä nuoria, tai sitten sille kehitysasteelle jääneitä aikuisia. Tältä pohjalta ei siis ole ihme jos suuri osa nykyisesta "GTA-sukupolvesta" ei ihan suorilta innostu esim. Zeldan, Marion ja Super Monkey Ballin kaltaisista huippupeleistä. Samalla heiltä jää valitettavasti Metroid Primen, F-Zero GX:n ja Viewtiful Joen kaltaiset, pintapuolisesti varmasti heitäkin kiinnostavat merkkipaalut kokematta.

No, ehkä sitten vanhoina päivinä...

;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Mitäs väliä sillä on, vaikka tekisivätkin muutoksia omiin konsoleihinsa? Silti ihmiset mieltävät PS2:n PS2:ksi vaikka olisi tehty pieniä muutoksia. Ja kun kilpailijalta on jo tullut uusi kone, rupeavat konsolille uskolliset fanit vaatimaan uutta konsolia sen sijaan, että vanhaa päivitettäisiin. Ja miksi vanhaa päivittää, kun voi luoda jälleen uuden version, johon on ängennyt hitusen enemmän muutoksia ja tehoa ja jälleen myynti toimii?
En itse tajua, miltä kantilta olisi parhainta julkaista kaikki konsolit samaan aikaan. Luultavasti juuri sen takia, etteivät ihmiset osta konsolia, joka julkaistaan muiden konsolien julkaisujen välissä (kirjoitettuna edellämainittu vaikuttaa huvittavalta, myönnetään).

En puhunut nykyisten konsolien päivittämisestä, vaan uusista konsoleista. Vaikka suurin osa seuraavan konsolisukupolven teknisistä ratkaisuista on lyöty lukkoon jo nyt, niin pieniä lisäominaisuuksia pystytään lisäämään varsin lyhyellä varoitusajalla. Jos N5 julkaistaisiin vaikka 6 kk PS3:a ja XBox2:ta ennen, ja se sisältäisi jonkin uuden innovatiivisen ratkaisun, niin kilpailijat ehtisivät lisätä vastaavan ominaisuuden omiin konsoleihinsa (olettaen, että se ei vaatisi koko raudan laittamista uusiksi. Lisäksi riittäisi, että voitaisiin mainoksissa sanoa konsolin sisältävän jotakin samankaltaista, vaikka käytännössä ominaisuus olisi huonosti toteutettu). Paras tapa lienee siis julkaista oma konsoli samoihin aikoihin muiden kanssa ja varmistaa, että pelitarjonta julkistushetkellä on riittävän suuri ja kattava, sekä sisältää "must have" pelejä. Lisäksi asiaa auttaa, jos konsolissa on jokin uusi ominaisuus, jota ei toisilta löydy. Jos rauta on aikaisemmin valmis, niin "odotusaika" kannattaa käyttää pelien kehittämiseen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Justin Bailey
On kyllä sen verran harhailevia ajatuksia tässä CHAOS:n kirjoittelussa, että pakko puuttua peliin..



Vaikka minulle tällaisilla asioilla ei niinkään ole väliä, niin voisitko edes tarkistaa lähteesi ennen kuin alat moista kirjoittelemaan.[/B]
On minulla se lehti kotona ollut...täytyypä kattoa. Olen kyllä sen sata kertaa katsonut ja lukenut, että kyllä pulinani on puhdasta faktaa...ellei lehti k*seta (tuskin).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
On minulla se lehti kotona ollut...täytyypä kattoa. Olen kyllä sen sata kertaa katsonut ja lukenut, että kyllä pulinani on puhdasta faktaa...ellei lehti k*seta (tuskin).

Joko sinä muistat lehtesi jutun väärin tai lehti kusettaa, sillä PS2 on Cubesta teknisesti PAAALJON jäljessä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kanis
Nykykonsolit ovat jo tarpeeksi tehokkaita enkä ymmärrä mitä seuraavan sukupolven koneet voisivat tarjota lisää.

Graafisella puolella on kuitenkin vielä paljon kehittämisen mahdollisuuksia. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa NVIDIAn uuden kortin julkistustilaisuudessa esitettyä grafiikkaa Unreal3-enginellä tuotettuna.

linkki
 
PS2:ssa on kolme pääprosessoria. GameCubessa yksi. GameCuben grafiikkapiiri pystyy kuitenkin tekemään kerralla kahdeksan filtteröintiä kerralla, kun PS2 pystyy tekemään vain yhden. GameCube pystyy näyttämään vähemmän polygoneja kuin PS2, mutta ne ovat huomattavasti hienomman näköisiä. Lisäksi PS2:hta on vaikeampi ohjelmoida kolmen prosessorin takia, siksi PS2:n julkistuspelit olivat mitä olivat. GC:n pelit ovat taas tainneet alusta alkaen olla varsin laadukkaita. Numeroissa katsoen GC on tehottomampi, käytännön tasolla tehokkaampi. Vertaa grafiikan ulosantia. PS2:n useamman prosessorin tehot menevät siihen, että ne joutuvat käyttämään työaikaansa grafiikkaan enemmän kuin GC:n pääprosessori. Olisikohan tämä tarpeeksi lyhyt ja täyttävä vastaus?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Merri
Olisikohan tämä tarpeeksi lyhyt ja täyttävä vastaus?
Eiköhän.

Laitelkaapa niitä huhuja (mieluummin uutisia) ymv. N5:sta/GameCube2:sta/seuraavasta Nintendon konsolista, oli se sitten mikä tahansa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Jostain pelialan lehdestä muistan katsoneeni teknistä vertausta konsoleiden kesken. Siinä kyllä GameCube jäi selvästi jälkeen kahdesta kovimmasta kilpailijastaan.

Minä taas olen lukenut asiasta, missä asia oli toisinpäin. Eli PS2 on kolmikosta heikoin kaikilla osa-alueilla. Xboxissa on mm. cubea parempi piirtotarkkuus (vai miksikä sitä kutsuttiin), ja Cubessa on parempi Fill Rate kuin xboxissa. Löysin kerran netistä todella perusteellisen 16 ssivun vertailun boxista ja Cubesta. Sanoivat muistaakseni lopussa niiden olevan tavallaan yhtä tehokkaita, mutta omaavan eri ominaisuuksia. Mutta kyllä se xbox vie kyllä voiton mielestäni kun katsoo sille tulevien pelien "laatua" (siis ei pelikokemuslaatua).

Ja mitä uusiin konsoleihin tulee, N tuskin voittaa "tehokkain" konsoli kilpailua. Toisaalta väliäkö sillä, kun ne ovat kaikki kuitenkin hemmetin tehokkaita. Pääasia olisi että niille olisi helppo tehdä pelejä. Itse nauttisin mielelläni cubesta vielä vuosia, sitä tuskin hyödynnetään peleissä vielä sataprosenttisesti. Ja N5:een ehdottomasti GC:n ohjain ainoastaan paremmalla esim. xboxin ristiohjaimella. Ja jos ei N5:ssa ole Dolby Digital -tukea niin olen todella pettynyt.

Ainoa, mitä noissa uusissa konsoleissa odotan on tosiaan tuo HDTV-tuki, sekä xbox Next. Sillä jos xbox Next omaa kovon ja se voidaan modata kuten nykyinenkin boxi, soveltuisi se tehonsa takia aivan loistavaksi HTPC:ksi, koska tehot riittäisivät Dscalerin ajamiseen. :cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS

"Niin...öh. Tarkoitin pöytä-/hylly-/lipastopuolta. En siis käsikonsolia. GB:t ovat toki kovia omalla alueellaan, MUTTA nehän juuri mielletään pikkulasten räpellyskoneiksi. Sehän oli osasyynä, miksi N-Gagea ruvettiin edes suunnittelemaan: Täysi-ikäisille hemmoille kännykällä pelaamista, jottei katu-uskottavuus kärsisi jollain "pikkulelulla" näpräämisen takia.
Hmmm...tässähän menee itsekin ajatuksissaan sekaisin...
Eihän tässä kukaan Wind Wakeria syytä. Nintendo on itse suurimmalta osin syypää omaan imagoonsa: Sehän on aina pitänyt Zeldat ja Mariot ominaan (ymmärrettävistä taloudellisista syistä). Nintendo on kyllä itse ilmoittanut kohderyhmäkseen aloittelevat pelaajat ja etenkin lapset. Ei siis ihme, että nykyinen GTA-sukupolvi ei innostu."




Sinun tulisi sanoa "Minä miellän GBA:n pikkulasten räpellyskoneeksi" Turha yleistää omia mielipiteitään. Vai kuinka moni teistä ajattelee GBA:sta samalla tavalla kuin CHAOS?

En usko Nintendon koskaan ilmoittaneen kohderyhmäkseen vain aloittelevia pelaajia ja lapsia. Ainakin nyt viimeisen 5 vuoden aikana kohderyhmäksi on ilmoitettu kaikki pelaamisesta kiinnostuneet. (ainakin sellaisia on minun silmään sattunut) Vai mistä olet ilmoituksen lukenut, jossa Nintendo itse asiasta noin ilmoittaa? Voin olla väärässäkin.

nykyinen GTA-sukupolvi. voi voi..:rolleyes:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
N5:een en periaatteessa odota muuta kuin hyviä pelejä. Saahan siinä Cube pelitkin toimia ja olla paljon liitäntöjä sekä turhia ominaisuuksia.

Dolby Digital ääntä sais myös tulla sen pyllystä pihalle ja langattomatohjaimet vakiona.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Naahu
Sinun tulisi sanoa "Minä miellän GBA:n pikkulasten räpellyskoneeksi" Turha yleistää omia mielipiteitään. Vai kuinka moni teistä ajattelee GBA:sta samalla tavalla kuin CHAOS?

En usko Nintendon koskaan ilmoittaneen kohderyhmäkseen vain aloittelevia pelaajia ja lapsia. Ainakin nyt viimeisen 5 vuoden aikana kohderyhmäksi on ilmoitettu kaikki pelaamisesta kiinnostuneet. (ainakin sellaisia on minun silmään sattunut) Vai mistä olet ilmoituksen lukenut, jossa Nintendo itse asiasta noin ilmoittaa? Voin olla väärässäkin.

nykyinen GTA-sukupolvi. voi voi..:rolleyes:
No voi teitä lukutaidottomia:rolleyes: . Minähän nimenomaan olen kirjoittanut, ettei minulla ole mitään Nintendoa/GBA:ta/mitään konsolia vastaan. Harvinaisen moni ajattelee juuri kuten minäkin tässä tapauksessa: Ei pidä Nintendoa ja sen konsoleita "pikkuipanoiden" konsolivalmistajana.
 
CHAOS, haluan vain todeta sen verran että ainakin ilmaiset itseäsi erittäin sekavasti. Siis tunnut vaihtavan sitä mistä puhut. Naahu toi esille siis sen, että olit suoraan väittänyt Nintendon ilmoittaneen keskittyvänsä pikkulapsiin ja aloitteleviin pelaajiin. Naahu kumosi tämän väitteen ja yllättäen puhut itsestäsi ja omista uskomuksistasi?

No voi teitä lukutaidottomia :rolleyes:

Anteeksi :D


Mutta tosiaan. Katsoin eilettäin Verkkokaupan pelikauppaa. Siellä ei ole jälkeäkään Nintendon tuotteista. En taida ainakaan sitä kauppaa tukea kuin PC-raudan suhteen (monen vuoden luotettavuus jättänyt jälkensä).

Onnistuukohan Nintendo tulevalla konsolillaan rikkomaan jäätä ja iskemään jälleen useamman kaupan hyllyille? Otan vaikka esimerkiksi Riihimäen: siellä saa ilmeisesti kahdesta liikkeestä GameCubeja, toisessa liikkeessä on parin GC:n lisäksi kolme peliä kauhean kalliiseen hintaan (77 euroa). Muistikortteja tästä samaisesta kaupasta ei löydy. Tämän lisäksi on sitten iso CityMarket (ellei se jo muuttunut Anttilaksi, olen muuttanut pois paikkakunnalta), jossa on myös Musta Pörssi: molemmista saa kyllä GameCuben ja pelejä, mutta niitä on varsin vähän. En ehtinyt selvittää saako sieltä muistikortteja. Miten päin tahansa, tämmöinen osoittaa kuinka heikko Nintendon nykytilanne on GameCuben kanssa. GBA:lle sitten kyllä löytyy hiukan paremmin antia.

Eli tämä pitäisi Suomessa petrata. Paremmin kenen tahansa ulottuville. Ja uskoisin että konsolin värilläkin on väliä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Merri
CHAOS, haluan vain todeta sen verran että ainakin ilmaiset itseäsi erittäin sekavasti. Siis tunnut vaihtavan sitä mistä puhut. Naahu toi esille siis sen, että olit suoraan väittänyt Nintendon ilmoittaneen keskittyvänsä pikkulapsiin ja aloitteleviin pelaajiin. Naahu kumosi tämän väitteen ja yllättäen puhut itsestäsi ja omista uskomuksistasi?
Hmmm...tunnun vaihtavan sitä, mistä puhun...eli? Oliko tuossa jokin pointtikin? Eli ehdottomasti ei saa vaihtaa keskustelun aihetta. Hienoa. Siinä tapauksessa voisivat modit poistaa tästä topicista pari turhaa sivua (ketään ei näköjään kiinnosta itse aihe).
Ja kyllähän Naahu tuossa kirjoitti: "Vai kuinka moni teistä ajattelee GBA:sta samalla tavalla kuin CHAOS?" Ja minä vastasin siihen. Ja kyllä Nintendo ON ilmoittanut kohderyhmäkseen aloittelevat pelaajat. Olen siitä lukenut netistä ja joksus MOON TV:llä oli uutisissa kys. asia.

Josko voitaisiin pysytellä aiheessa, vai tuleeko vielä paljonkin offtopicia?
 
Periaatteessa kun puhutaan konsolien tehoista, siitä voidaan puhua kahdella eri tavalla. Ihan vain numeronmurskaus -tapa, tuntuu olevan suositumpi, koska sanat voidaan aina osoittaa tosiksi, mutta mielestäni toinen tapa on kuitenkin parempi. Eli vertaillaan pelejä ja niiden grafiikkaa. Ihan sama vaikka XB olisi miljoona kertaa GC:tä tehokkaampi, pelit eivät kuitenkaan ole paremman näköisiä. Kyllähän XB pystyy toteuttamaan parempaa grafiikkaa ja laajempia pelialueita kuin GC, mutta missä ne ovat? Esim. Resident Evil -sarja GC:llä näyttää että kuutiossa on voimaa ja pitää vielä sanoa, että harva XB peli on yhtä hieno graafisesti. Toinen hyvä esimerkki GC:n voimasta voisi olla vaikka Roque Sguadron (noinko se nyt kirjoitetaan) 3.
Tämä tulisi muistaa seuraavia koneita odotellessa. Ei sillä väliä vaikka Sony uhoaisi PS3:n piirtävän miljardi polygonia sekunnissa, katsotaan miltä pelit näyttää ja annetaan sen ratkaista mikä on tehokkain, koska ainoastaan käytännöllä on väliä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Periaatteessa kun puhutaan konsolien tehoista, siitä voidaan puhua kahdella eri tavalla. Ihan vain numeronmurskaus -tapa, tuntuu olevan suositumpi, koska sanat voidaan aina osoittaa tosiksi, mutta mielestäni toinen tapa on kuitenkin parempi. Eli vertaillaan pelejä ja niiden grafiikkaa. Ihan sama vaikka XB olisi miljoona kertaa GC:tä tehokkaampi, pelit eivät kuitenkaan ole paremman näköisiä. Kyllähän XB pystyy toteuttamaan parempaa grafiikkaa ja laajempia pelialueita kuin GC, mutta missä ne ovat? Esim. Resident Evil -sarja GC:llä näyttää että kuutiossa on voimaa ja pitää vielä sanoa, että harva XB peli on yhtä hieno graafisesti. Toinen hyvä esimerkki GC:n voimasta voisi olla vaikka Roque Sguadron (noinko se nyt kirjoitetaan) 3.
Höpöhöpö.

Xboxilla on Halosta ja DOA3:sta, eli ihan alusta lähtien, ollut pelejä, jotka pyörittävät grafiikkaa ja pelimaailmaa, johon Cube ei pysty. Ei Xboxin ja Cuben käytännön tehoissa ole merkittävää eroa, mutta kyllä se ihan selvästi on mm. teksturoinneissa ja valaistusefekteissä nähtävissä.

RE-sarja (ennen 4:sta) ei näytä mitään kunnollista tehoista, koska peleissä ei ole 3D-maailmaa.
 
Ongelmahan on siinä, että ne pelit jotka tehdään kaikille konsoleille, eivät ole kullekin konsolille optimoituja. Ne eivät ota konsoleista kaikkea irti - ja ne olisivat juuri parhaimpia mittareita, jos ne vain yrittäisivät ottaa kaikki tehot irti. Eri pelien välillä on taas äärimmäisen vaikea tehdä vertailuja.

Jokatapauksessa, minusta GC tekee erittäin vakuuttavaa jälkeä teknisiin numeroihinsa nähden. Kysymys ehkä enemmän kuuluukin, tekeekö Xbox tehoihinsa nähden verrannollista grafiikkaa?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Merri
Jokatapauksessa, minusta GC tekee erittäin vakuuttavaa jälkeä teknisiin numeroihinsa nähden. Kysymys ehkä enemmän kuuluukin, tekeekö Xbox tehoihinsa nähden verrannollista grafiikkaa?
Niin GC tosiaan tekee. Se vielä näkyy korostetusti siksi, että valmistajan omat pelit, joissa varmasti osataan käyttää rautaa tehokkaasti, saavat enemmän huomiota kuin muilla koneilla.

Myös Xboxin tehoja on käytetty tehokkaasti monessa yksioikeuspelissä. Jälki on parhaimmillaan todella upeaa. Grafiikka on parempaa kuin kilpailijoilla ja selvästi parempaa kuin mihin samoista osista koottu PC pystyisi.

Toisaalta erityisesti Xboxilla tehoja jää käyttämättä peleissä, jotka ilmestyvät muillekin koneille, koska ne tehdään yleensä PS2:n ehdoilla. Niissä tehokkain kone on suurin häviäjä. Yleisesti vajaakäytölle on jäänyt myös Xboxin kovalevy, joka on sääli.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Höpöhöpö.

Xboxilla on Halosta ja DOA3:sta, eli ihan alusta lähtien, ollut pelejä, jotka pyörittävät grafiikkaa ja pelimaailmaa, johon Cube ei pysty. Ei Xboxin ja Cuben käytännön tehoissa ole merkittävää eroa, mutta kyllä se ihan selvästi on mm. teksturoinneissa ja valaistusefekteissä nähtävissä.

RE-sarja (ennen 4:sta) ei näytä mitään kunnollista tehoista, koska peleissä ei ole 3D-maailmaa.

Ei tuokaan nyt ihan paikkaansa pidä.

Haloa olen hakannut frendin kanssa n. 10 tuntia, ja joka ikiset pelisessiot päättyvät älyttömään hedariin. Ja vain sen takia että Halon FPS tippui _usein_ aivan naurettavan pieneksi. Aluksi ihmettelimme asiaa, mutta jälkeenpäin asiasta tuli vitsi. Siinä vaiheessa kun FPS tippuu 3-5 tasolle, ei voida puhua mistään järin vakuuttavasta jäljestä.

Nykyiset pelit ovat ehkä tasokasta jälkeä, mutta haloa siihen ei todellakaan voida laskea mukaan.

P.S. Onko jossain perusteltu järkevästi, että mistä ihmeen syystä koko pelissä oli huimat 5 erilaista vihollista? Tähän on pakko olla olemassa jokin HW:hen liittyvä syy, koska kukaan täysijärkinen pelitekijä ei tekisi peliin vain viittä erilaista vihollista...
 
Ylös Bottom