Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Wii

Vastaus: Nintendo Revolution

Tonppa sanoi:
Eiköhän ne "anturit" mittaa miten ohjainta huidotaan. :) Ei tuo todellakaan toimi samalla tavalla kuin valopyssyt.

[edit: btw, suurin osa valopyssyistä ei toimi edes 100Hz:n television kanssa. Olis hauska tietää miten on plasma tai lcd-näyttöjen kanssa!]

Joo nyt kun tarkemmin mietin, niin eihän tossa tosiaan mitään ongelmia sen ruudun kanssa tule olemaan, olin kuvitellut asian niin, että tuolla pitäisi valopyssymäisesti tähdätä ruudulle, mutta eihän tuo niin toimi... Ihan mielenkiinnolla tota laitetta odottelen, nyt kun alkujärkytyksestä on selvitty, silti toivoisin kyllä kovasti, että Nintendo tukisi 720p:tä.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Dr Evil sanoi:
Toimiikos tuo kaukosäädin varmasti ilman ongelmia valkokankaan kanssa, siis lähinnä tähtäys. Valopyssyjen kanssahan on muistaakseni jotain ongelmia ollut.
Useimmat uudemmat perinteiset valopistoolit reagoivat television elektronitykin piirtoon, eli lasketaan missä kohdassa ajallisesti elektronisuihku ehtii valopistoolin sensorin kohdalle. Tässä menetelmässä on vähän se ongelma, että se nojaa täysin perinteiseen elektronisuihkuun, eli kun näyttölaite on jotain muuta kuin 50Hz:n kuvaputkitelevisio se ei voi toimia oikein edes teoriassa.

Wanha kunnon Zapper käytti toisenlaista metodia, eli väläytti jokaisen kohteen vuorollaan valkoisena ja katsoi minkä kohteen kohdalla sensori sattui olemaan. Tällaisen metodin luulisi toimivan kaikkien valovoimaltaan riittävien näyttölaitteiden kanssa, mutta se näyttää erittäin rumalta.

Revolutionin kaukosäätimessä on omat liikesensorit joilla tunnistetaan ohjaimen asennot ja heiluttelut, ja television/kankaan lähistölle laitetaan ulkoinen sensoripulikka, jonka kahden sensorin avulla mitataan ohjaimen fyysistä sijaintia kolmessa ulottuvuudessa. Oletettavasti ohjaimelle suoritetaan jonkinlainen kalibrointi kosketusnäyttöjen tyyliin (osoita tätä pistettä ja paina nappulaa), ja ilmeisesti kalibroinnin voi sitten joutua tekemään uusiksi jos siirtää televisiota ja/tai ulkoista sensorivärkkiä. Ainakin systeemi kuulostaa täysin yleispätevältä ja yhteensopivalta aivan kaikennäköisten ja -muotoisten televisioiden kanssa.

Pieni epäilys tarkemmin miettiessä tosin nousi. Jos joitakin pelejä pelaa television erilaisilla zoomeilla (4:3, 16:9-zoom, anamorfinen) joutuuko aina näyttötilasta toiseen vaihdettaessa kalibroimaan uusiksi?
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Itse pähkäilen tässä sph:n mietintöjen lisäksi, että jos on neljä pelaajaa, tarvitaanko silloin neljä * sensori kuvan ääreen? Tulee ahdasta.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

sph sanoi:
Pieni epäilys tarkemmin miettiessä tosin nousi. Jos joitakin pelejä pelaa television erilaisilla zoomeilla (4:3, 16:9-zoom, anamorfinen) joutuuko aina näyttötilasta toiseen vaihdettaessa kalibroimaan uusiksi?

Eikös vasen yläkulma pysy aina vasempana yläkulmana ja oikea alakulma aina oikeana alakulmana? Peli itse kyllä varmasti korjaa muut ongelmat, eli jos se vaikka jättää surureunat jostain syystä. Vaikea tosin sanoa kun ei tarkalleen tekniikasta tiedä.


Tonppa: en usko että tarvitsisi enempää kuin yhden sensorin. Jokainen ohjainhan kuitenkin toimii omalla taajuudellaan, joten mikä ongelma sensorilaitteella olisi seurata jokaisen ohjaimen taajuutta?
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Merri sanoi:
Eikös vasen yläkulma pysy aina vasempana yläkulmana ja oikea alakulma aina oikeana alakulmana? Peli itse kyllä varmasti korjaa muut ongelmat, eli jos se vaikka jättää surureunat jostain syystä. Vaikea tosin sanoa kun ei tarkalleen tekniikasta tiedä.
Koska Nintendo kuitenkin pitää huolta että kaikki PAL-käännökset ovat huolellisesti tehtyjä anamorfista kuvaa tukevia ja ilman surureunoja niin eihän meillä tietenkään mitään hätää ole :)

Oletettavasti ohjain siis pitää kalibroida johonkin, eli osoitetaan varmaan television nurkkia ja jotain keskellä olevaa pistettä. Ongelma muodostuukin siitä, että WS-näyttölaitteella voidaan kuvaa näyttää niin 4:3:na kuin 16:9:näkin, kuten myös erilaisilla zoomeilla. Näissä grafiikan vasen ylänurkka ja oikea alanurkka ovat katsojan kannalta eri paikoissa.

Uskoisi (yeah right), että 16:9-tuki on rakennettu mukaan sen verran fiksusti, että laite kalibroidaan WS-näytöille sekä 4:3- että 16:9-kuvalla, jolloin näiden kahden välillä vaihdellessa ei tarvitsisi välittää kun kaikki pelit tietysti osaavat hoitaa tilanteet järkevästi (yeah right). Pahempi tilanne on se, jos PAL-alueet saavat hieman huolimattomasti konvertoidun vain 4:3-kuvaa tukevan pelin, jossa jää ylä- ja alareunaan pienet mustat raidat. Jos pelaaja haluaa zoomata ne WS-televisiossa pois vaikkapa 14:9-zoomilla suuremman kuvan toivossa muuttuvat kaikkien nurkkien paikat, ja tämä vaatisi sen uuden kalibroinnin...

Mutta puhdasta spekulaatiotahan tämä kaikki vielä on.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Kaikkein positiivisinta asiassa (Revolution ohjaimineen) on, että toisten hiekkalaatikkokavereiden keskittyessä pullistelemaan ja vertailemaan kenellä isoin vempele on, Nintsikka on palannut alkulähteelle etsimään vastauksia nykypelaamisen peruskysymyksiin:
Miksi ihmiset pelaavat?
Miten saamme enemmän ihmisiä pelaamaan?
Ja kuten Satoru Iwata mainitsi: Kuinka saamme ihmiset, jotka eivät ole ikinä pelanneet, pelin ääreen?

Omasta pelaamisestani, minun vastaukseni ensimmäiseen kysymykseen i-karin kanssa samankaltaisen "virkaiän" omaavana on: Pelaan hauskuuden vuoksi.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Offtopic: Miksi en näe tämän (enkä muunkaan tämän alueen) threadin viestejä uusimmat viestit -haussa, vaikka "Yleistä cube" täppä ei ole valittuna asetuksista näkymättömien threadien listalla?
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Spekseistä huhuja Arstechnicassa:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20050923-5344.html

"The brains of the console are rumored to be a single dual-threaded IBM "custom" PowerPC 2.5 GHz CPU, with 256 KB L1 cache and 1 MB of L2 cache (L3 cache is rumored). The system will also sport a Physical Processing Chip (PPU) with 32MB of dedicated RAM, while the CPU itself will saddled up next to 512MB of system RAM. The custom ATI GPU solution is rumored to consist of a RN520 600MHz core, backed with 256MB of RAM and "32 parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines." While the output will theoretically be capable of putting out 1080p resolution (higher even, at 2048x1268), Solo says that HD support has not yet been decided (which fits with Nintendo's own comments).

I'm not particularly inclined to deeply assess how such a configuration would stack up to the Xbox 360 or the PS3, but Solo wrote that he thinks it "would be on par with Xbox360, though PS3 could have an edge in the CPU area. In the GPU area the Revolution beats PS3, and technically would match Xbox 360."
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Speksihuhuihin jos olisi luottamista, niin teknisesti vaikuttaisi ihan kilpailukykyiseltä laitteelta.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Samppa sanoi:
Speksihuhuihin jos olisi luottamista, niin teknisesti vaikuttaisi ihan kilpailukykyiseltä laitteelta.

Se mikä antaa tuolle huhulle pontta on se, että henkilö joka postasi nuo speksit paljasti myös Xbox 360:menen speksit tismalleen oikein kaksi viikkoa ennen kuin Microsoft virallisesti julkisti ne.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Teppo: tulee vähän väärässä topikissa, mutta vinkki noiden numeroiden taivutusmuotoihin (ja hyödyllistä yleistietoa muillekin): taivutusmuoto määräytyy ensimmäisen numeron mukaan. Eli:

kolmensadankuudenkymmenen -> 360:n
kolmellasadallakuudellakymmenellä -> 360:lla

Jotain jäi päähän äidinkielentunneilta, vaikka pitikin kaivaa muistia :)


Kovalta laitteeltahan tuo Revolution kaikin puolin vaikuttaisi. Onko tuo kuitenkin, kuten aiemmin on mainostettu, edullinen laite valmistaa? Vai aloittaako Nintendokin uuden laitteen myynnin tappiolla?
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Merri sanoi:
TKovalta laitteeltahan tuo Revolution kaikin puolin vaikuttaisi. Onko tuo kuitenkin, kuten aiemmin on mainostettu, edullinen laite valmistaa? Vai aloittaako Nintendokin uuden laitteen myynnin tappiolla?

Ainakin muisteissa Nintendo käyttää MoSysin valmistamia yksi transistorisia muistikampoja, joiden tuotannon pitäisi olla huomattavasti edullisempaa kuin tavallisten kampojen. Tosin niiden pitäisi myös olla hitaampia, mutta eipä se tuntunut vaikuttavan Gamecuben suorituskykyyn juuri lainkaan. Jos nuo speksit ovat totta, näyttäisi siltä että Nintendo tasapainottaisi muistin näennäistä hitautta sen määrällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendo Revolution

Noiden tietojen pitäessä paikkaansa olisi Revolution ymmärtääkseni ainoa seuraavan sukupolven konsoli joka sisältää erillisen fysiikkapiirin?
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Teppo_Holmqvist sanoi:
Ainakin muisteissa Nintendo käyttää MoSysin valmistamia yksi transistorisia muistikampoja, joiden tuotannon pitäisi olla huomattavasti edullisempaa kuin tavallisten kampojen.
Korjaus, eli kalleimpia valmistaa ovat puhtaat SRAM- piirit, halvimpia perinteiset DRAM- piirit(jotka perustuu kondensaattoreihin), ja Nintendon käyttämät 1-T SRAM:t ovat jossain edellisten välissä.

Teppo_Holmqvist sanoi:
Tosin niiden pitäisi myös olla hitaampia, mutta eipä se tuntunut vaikuttavan Gamecuben suorituskykyyn juuri lainkaan. Jos nuo speksit ovat totta, näyttäisi siltä että Nintendo tasapainottaisi muistin näennäistä hitautta sen määrällä.
Korjaus, 1-T SRAM piirit ovat kuten kustannuksetkin yllämainittujen vaihtoehtojen välissä, eli todella nopeista muisteista on kuitenkin kyse.
 
Revolutionin pelejä

Mielestäni vieläkään ei ole ollut paljon esillä Nintendo Revolutionin peleistä, kun niitä ei ole aivan suoraan paljastettu. Olisin tehnyt tästä oman aiheen, mutta mielestäni tästä listasta ei vain löydä tarpeeksi paljon keskusteltavaa, en kyllä tosin ymmärrä, miksi Nintendo tahtoo pitää julkaisupelejään vielä pimennossa. Olen ottanut Wikipediasta Revolutionin pelien epävirallisen listan, joka koostuu eri pelikehittäjien paljastuksista ja lausunnoista Revolutionille tulevista peleistä. Päätin vielä ihan suomentaa sen tänne muiden iloksi / luettavaksi.

Kas tässä näin:

A

*Nimetön Animal Crossing peli* IGN:n tietokanta pelistä

C

Castlevania Revolution (?) (Epävarmaa spekulointia, voi vielä muuttua) NGCFrancen artikkeli

D

The Darkness IGN:n tietokanta pelistä
*Nimetön Donkey Kong peli* IGN:n tietokanta pelistä

F

*Nimetön jatko-osa Final Fantasy: Crystal Chronicles-pelistä* IGN:n tietokanta pelistä

K

Killing Day IGN:n tietokanta pelistä

L

*Nimetön Legend of Zelda peli* IGN:n tietokanta pelistä

M

Metroid Prime 3 IGN:n tietokanta pelistä

P

Peter Jackson's King Kong IGN:n tietokanta pelistä
Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest IGN:n tietokanta pelistä
*Nimetön uusi Prince of Persia peli* NGCFrancen artikkeli
Possession Nintendojon artikkeli

S

*Nimetön uusi Soul Calibur peli* IGN:n tietokanta pelistä
Super Mario 128 IGN:n tietokanta pelistä
Super Smash Bros. Revolution IGN:n tietokanta pelistä

T

Tom Clancy's Ghost Recon 3 NGCFrancen artikkeli
Tom Clancy's Splinter Cell 4 IGN:n tietokanta pelistä
Turok Next NGCFrancen artikkeli

Listassa ei mielestäni ainakaan vielä ole paljoa yllätyksiä, vaikka se saattaa vielä muuttua ohjaimen julkistamisen myötä. Tästä huomaa, että Nintendoa lukuunottamatta muut ovat vielä kovin nihkeitä tekemään mitään pelejä Revolutionille, pitää vain toivoa, että enemmän tekijöitä tulee kehittämään pelejä tälle konsolille.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

olge sanoi:
Eiköhän osa tuossa pidä ihan paikkaansa. Ainakin pidän sitä hyvin mahdollisena.
Aika huono markkinointistrategia olisi, mikäli ei pitäisi paikkaansa, siis ainakin tuo miten laite/ohjain käytännössä toimii. :p Pelit nyt voivat sitten olla erilaisia mitä tuossa näytetään, mutta eiköhän noista esimerkeistä hyödynnetä ne parhaiten toimivat konseptit...
 
Ylös Bottom