Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Wii

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Nintendo Revolution

Jätin tämän ketjun viikoksi lukematta ja heti oli melkein kymmenen sivua keskustelua kahlattavana... Huh!

Sanoisin, että minusta Cuben grafiikassa ei ole enää hirveän paljoa parannettavaa, ainakaan ei-simulaatioissa. Toisaalta, en omista ko. konetta, mutta se oli lainassa kaverilta kuukauden verran ja mukana oli tarkasteltavina mm. SSBM, Mario Sunshine, Soul Calibur II ja Wind Waker. Toki jos realistista ihmistä yritetään kuvata, siihen tarvitaan järjetön määrä polygoneja (lue: tehoa), mutta se ei suinkaan riitä. Niin paljon on graafikoista (graafikoista, ei grafiikoista) kiinni. Uskon (kuten kai Nintendokin?), että pelejä pitää tosissaan alkaa kehittää muihin suuntiin kuin kohti parempaa grafiikkaa.

Aion ostaa vain Revon, koska minulla ei todennäköisesti ole varaa muuhun. Lisäksi "aikuisten pelit" à la Halo, GTA, GT ja NHL eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua. Revolutionilta odotan mm. Smash Brossia, Zeldaa, Super Monkey Ballia ja kaikkia niitä ei-jatko-osia, jotka ohjain tuo tullessaan. Pelkään pahoin, että suosikkigenreni, 2D-tappeluiden aika alkaa olla ohi ja siksi tyydyn niiden puolesta Dreamcastiini (ts. en rupea ostamaan uutta konetta niiden takia). Ja eikös Final Fantasykin siirry Nintendolle (vai olenko erehtynyt pahemman kerran)?

Näillä näkymin en usko että iso X ja iso P pystyvät tarjoamaan minulle henkilökohtaisesti (huom. puhun vain omasta puolestani) mitään mullistavaa, mitä iso R ei voisi (ja HD-telkkaria en osta vielä vuosiin). Päinvastoin, Revolution mullistanee paljon enemmän. En väitä, ettenkö voisi viihtyä tunteja, tunteja ja taas tunteja Xbox 360:n ja/tai PS3:n parissa, mutta Nintendo (ja siinä samalla Revolution) on valloittanut paikkansa hyllyssäni (okei, en ole VIELÄ varannut sille omaa tilaa:)) kauan sitten eikä näytä luopuvan siitä. Sanokaa minua dogmaattiseksi ja puolueelliseksi, mutta perustelinpahan.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

napsikas sanoi:
Ja eikös Final Fantasykin siirry Nintendolle (vai olenko erehtynyt pahemman kerran)?
Olet tainnut erehtyä :) Revolutionille on tulossa vain jatkoa FF: Crystal Chroniclesiin. Oikeita uusia Final Fantasyja tuskin Nintendon laitteilla nähdään.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Josp sanoi:
Olet tainnut erehtyä :) Revolutionille on tulossa vain jatkoa FF: Crystal Chroniclesiin. Oikeita uusia Final Fantasyja tuskin Nintendon laitteilla nähdään.

Enpä tiedä että kaipaanko noita ison budjetin FF:iä enää kun niiden tyyli on mennyt mielestäni huonompaan suuntaan osa osalta, mutta toivon silti että FF:CC:hen on panostettu enemmän mitä GC versioon, vaikkei sekään hullumpi ole tietty
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Fool_ sanoi:
En kyllä ymmärrä miksi Nintendo ei voi jo paljastaa niitä specsejä jne.

(?).

Minä en ymmärrä, mitä pirua te niillä spekseillä teette, etenkään vielä tässä vaiheessa. Revolutionin julkaisuun on, sanotaanko 8-12 kuukautta aikaa (olettaen, että se julkaistaan aikaisintaan pari kuukautta tuon E3-esittelyn jälkeen).

Etteköhän te kuitenkin saa kaiken tarvittavan selville ennen koneen julkaisua, ettette sitten kaupasa Revon pakettia hypistellessänne joudu enää miettimään näitä asioita. Tässä vaiheessa niillä on kenenkään aivan turha vaivata päätään. Nintendon strategiaan kuuluu pitää pelaajien huomio ja mielenkiinto nimenomaan tuossa ohjaimessa, sen takia teknisiä speksejä ei paljasteta rahvaalle nyt, tai välttämättä koskaan. Ja se on ihan hyvä niin. Kyllä niistä peleistä sitten näkee, millaiseen grafiikkaan kone kykenee.

EDIT: Ja varmasti julkaisun jälkeen myös ne tarkat speksit saadaan joka tapauksessa yleisön tietoon, kun joku ottaa ruuvimeisselin kauniiseen käteen ja katsoo itse, millainen koneisto siellä Revolutionin kuorien sisällä hyrrää.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Dr Evil sanoi:
Aika pervoa, mutta menköön...
Olet dogmaattinen ja puolueellinen.

Oooh!!! Kiitos! Johan... öh, helpotti!

Vai vain Crystal Chronicles? No, eipä FFX enää juuri vakuuttanut, VII ja IX sen sijaan kylläkin... Mutta se ei kuulu tähän.

Ja olen tavallaan ihan samaa mieltä tuosta vuotta-etukäteen-speksi-hehkutuksesta, mutta onhan se tietysti kiva mehustella jo nyt. Siis jos ylipäänsä numerot ja kirjaimet kiinnostavat.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Fool_ sanoi:
En kyllä ymmärrä miksi Nintendo ei voi jo paljastaa niitä specsejä jne.

Tuskin enää on kyse kilpailustakaan, kun x360 on jo julkaistu ja ps3:n specsit on jo julkaistu (?).
Jos nyt oikein muistan, pelikonsolien spekseillä kilpailu tuli mukaan täysillä vasta Xboxin julkaisun jälkeen. Kun kerran Xbox on PC-kone lainahöyhenissä, sitä on mainostettu kuten PC:tä, "700 MHz prosessori" jne. Tämä on mielestäni koomista, kun todellakin pelikone ostetaan sillä pelattavien pelien takia, eikä minkään Emotion Engine -hypen takia. Tämä ei silti muuta mielipidettäni siitä, että Revolutionin tulisi olla HD-luokkaa, mutta minulle on aivan sama, millä se toteutetaan.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Fool_ sanoi:
En kyllä ymmärrä miksi Nintendo ei voi jo paljastaa niitä specsejä jne.

Tuskin enää on kyse kilpailustakaan, kun x360 on jo julkaistu ja ps3:n specsit on jo julkaistu (?).

Mielestäni tämä asia on ollut yksinkertainen ja kristallinkirkas jo pitkään. Revon speksit ovat XO:seen ja PS3:seen nähden "surkeat". Eli siis selvästi huonommat. Ettekö jo tätä ilmeistä tosiasiaa osaa lukea rivienvälistä ja päätellä? Sitähän N yrittää kokoajan teille selittää/takoa sanomalla "ei ne tehot vaan ne pelit". Ja kamoon, joku himoübertehomylly noin pieneen ja kompaktiin tilaan kuin revon prototyyppi? Mites jäähdytys? Mites virrantarve?

Aivan. Siis se revo kun ei ole ei tule olemaan mikään sikatehomylly vaan karkeasti niin kuin vuotaneet specsit ovat, sehän on nyt täysin loogistakin. En todellakaan ihmettelisi että N ei koskaan julkaisisi tehoja. Miettikääs mitä kävisi kun ne nyt julkastaisi. Joka ikinen fani mitä tämä maa päällään kantaa vertailee niitä tehoja XO ja Ps3:sen tehoihin. Niistä tehdään vertailuartikkeleita, taulukoita ja ties vaikka mitä. Ja kaikki N:n puhuma innovatiivisuus ja uusi ohjaustapa jää aika asiallisesti varjoon kun kaikki itkee että revon tehot ovat sen ja sen osalta niin ja niin paljon vähemmän.

Aivan uskomattoman optimistista väkeä täällä kyllä on vaikka kaikki merkit viittaavat siihen että vuodetut speksit ovat varsin loogisia revon spekseiksi.

Niinja infoksi. Itseäni ei kiinnosta shitinvertaa ne speksit. Xbox1 kyllä löytyy, mutta sillä olen pelannut !=emulaattoripelejä yht n.30 tuntia (cubea ehkä puolisen tuhatta tuntia?). Se laite löytyy vain ja ianoastaan sen jumalaisen XBMC:n tähden. Pleikkari kutkuttais sen asiallisen roolipelitarjonnan takia mutta kun ei tässä ole edes kaikki N:n roolipelejäkään ehtinyt tahkota. XO:ta en osta tuskin koskaan. Alunperin se piti jossain vaiheessa hommata että siitä saisi HTPC:n (oletin että sen uudet tehot riittäisi koodaamaan XO:n XBMC:hen ffdshow filtterit) mutta nyt kun myin tykkini pois ei sille ole tarvetta) Ps3 on vähän meh, eli en usko että aikani riittäisi pelaamaan sen roolipelejä.

Metroid primen henkeänsalpaava kauneus myy minut samantien. Ei kertakaikkiaan kiinnosta mikään bumpmapping ynnä muu ihq efekti jos se ei minun silmissäni ole mitään. Pelasin haloa frendien kanssa useita tunteja. En nähnyt mitään eroa halo1:seen ja sen bumpmapping, no huomasin sen hädintuskin kun frendi kertoi. MP pieksee grafiikoiltaan halon aivan satanolla. Mutta se on minun mielipiteeni. Niin ja siis pointtini oli se, ettei peli vaadi himoefektejä tai sikaresoa näyttämään kauniilta. Ainakaan minun mielestäni.

Tämän postin ei ole tarkoitus provota ketään, sorry jos niin on jollekin tapahtunut.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

jhu sanoi:
Jos nyt oikein muistan, pelikonsolien spekseillä kilpailu tuli mukaan täysillä vasta Xboxin julkaisun jälkeen. Kun kerran Xbox on PC-kone lainahöyhenissä, sitä on mainostettu kuten PC:tä, "700 MHz prosessori" jne. Tämä on mielestäni koomista, kun todellakin pelikone ostetaan sillä pelattavien pelien takia, eikä minkään Emotion Engine -hypen takia. Tämä ei silti muuta mielipidettäni siitä, että Revolutionin tulisi olla HD-luokkaa, mutta minulle on aivan sama, millä se toteutetaan.
Kyllähän PS2:n suorituskykyä hehkutettiin jo pitkään ennen Xboxia. Ja aikamoista tehohypeä Nintendo rakensi N64:lle, kun Silicon Graphics-grafiikan piti olla lähellä Jurasic Parkin tasoa.

Spekseillä kilpailu on tullut entistä näkyvämmäksi varmaankin nettitiedonvälityksen takia, mutta onhan sitä ollut aika paljon videopelien alusta lähtien. Joskus puhuttiin spritejen määrästä ruudulla, väripaletista, äänikanavien määrästä, "bittisyydestä" ja sisuskalujen määrä ja nopeudesta.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Kyllähän konsolisotaa käytiin laitespeksien voimin ainakin jo Nintendo vs Sega -aikana (Megadrive vs. SNES), varmaan aikaisemminkin. Erityisen tärkeää oli, kuinka monta maagista "bittiä" missäkin laitteessa oli... Tässä linkki speksisotaa sivuavaan lyhyeen juttuun vuodelta 1992 (jKr): http://www.gamezero.com/team-0/articles/features/war/

Nykyään ääneen sotiminen on vaan niin paljon helpompaa, kun jokainen fanipoika pystyy toitottamaan näkemyksiään koko maailman luettaviksi. :)
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Itse kyllä kaipaisin revoon todellakin HD resoja kun kerran 720p tykki löytyy mutta toistaalta taas omasta mielestä cube-xbox-ps2 generaation kaunein peli on StarFox Adventures (miinuksena sen dinokylän epävakaa fps) mutta noin muuten on kyllä todella hieno.

Ehkä revon tehot riittävät sittenkin jos siinä on oikeasti tehon tarvetta vähentäviä kikkoja kuten on huhuiltu vaikka ei HD:tä tuekkaan.

Jos ei Xympyrässä olisi HD resoja niin tuskin olisin sitä ostanut vielä pitkään aikaan.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Toisekseen, paperila ei Nintendon tehot ole edes suoraan verratavissa Xbox 360:iin ja PS3:een. Tai on, mutta ei se kerro Revolutionin grafiikasta mitään.

Xbox 360 on paljon tehokkaampi, mutta on myös syytä ottaa huomioon, että kolminkertaistuneet pikselimäärät peleissä myös syövät sitä tehoa mukavasti. PC-miehet varmaan ovat enemmän perillä, paljonko kolme kertaa suurempi resoluutio vaatii esimerkiksi muistia. Nintendolla ei ole HD-resoluutioita, joten siis koneen speksit voidaan pitää alempana ja siltikin esim. tekstuurit ja 3D-efektit voivat olla ihan samalla tasolla Xbox 360:en kanssa. Ainoa, missä jäädään jälkeen, on resoluutio. Ja resoluutiokin huonontaa vain kuvanlaatua, ei grafiikkaa itsessään.

Tätä ei moni kadunmies varmasti osaa ajatella, joten Revon pienemmät speksit avautuvat rahvaalle vain negatiiivisessa valossa. Senkin kannalta olisi fiksumpaa jättää ne kertomatta.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Salmari sanoi:
PC-miehet varmaan ovat enemmän perillä, paljonko kolme kertaa suurempi resoluutio vaatii esimerkiksi muistia. Nintendolla ei ole HD-resoluutioita, joten siis koneen speksit voidaan pitää alempana ja siltikin esim. tekstuurit ja 3D-efektit voivat olla ihan samalla tasolla Xbox 360:en kanssa. Ainoa, missä jäädään jälkeen, on resoluutio.
Isompi resoluutio ei sinänsä lisää perusmuistin tarvetta, ainoastaan näyttömuistia tarvitaan lisää.
(Samankokoinen pelimaailma siellä taustalla pyörii käyetystä resoluutiosta riippumatta.)

Isommilla resoluutioilla myös käytetään isompia tekstuureja, jotta resosta olisi oikeasti jotain iloa.

Eli kärjistäen; mitä enemmän RAM:ia, sitä yksityiskohtaisempi maailma (rajoitteena GPU:n teho),
mitä enemmän videomuistia, sitä isompi resoluutio ja tarkemmat tekstuurit (taas GPU rajoittaa).
Tämä ei ole yleispätevää, esim. 360:ssa ei tarvita suuria määriä videomuistia erilaisen taustabufferi-
ratkaisun vuoksi.

Edit: Tosin perusmuistin tarve kasvaa resoluution myötä jos halutaan käyttää yksityikohtaisempia
3D-malleja isommilla resoluutioilla.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Xbugs sanoi:
Kyllähän konsolisotaa käytiin laitespeksien voimin ainakin jo Nintendo vs Sega -aikana (Megadrive vs. SNES), varmaan aikaisemminkin.
Tottahan toki, mutta vasta Xboxin jälkeen pelikonsolien mainostekstit alkoivat muistuttaa tietokonemainoksia yksityiskohtaisine kuvauksineen härvelin komponenteista.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

jhu sanoi:
Tottahan toki, mutta vasta Xboxin jälkeen pelikonsolien mainostekstit alkoivat muistuttaa tietokonemainoksia yksityiskohtaisine kuvauksineen härvelin komponenteista.

Jo Turbografxia mainostettiin puhtaasti sen spekseillä. Aina tuota on ollut kunhan on ollut tehottomampi kilpailija markkinajohtajana.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

keiu sanoi:
Aina tuota on ollut kunhan on ollut tehottomampi kilpailija markkinajohtajana.
Tai kun on pitänyt perustella kuluttajalle miksi vanha pelikone pitää päivittää uuteen ja kalliimpaan.
Muistelisin että PS2:kin speksejä jaksettiin hehkuttaa ihan joka Anttilan mainoksessa.
 
Vastaus: Nintendo Revolution

Xbugs sanoi:
Kyllähän konsolisotaa käytiin laitespeksien voimin ainakin jo Nintendo vs Sega -aikana (Megadrive vs. SNES), varmaan aikaisemminkin. Erityisen tärkeää oli, kuinka monta maagista "bittiä" missäkin laitteessa oli

Oi niitä aikoja ennen hd:tä ja gigaflopseja ja prosessori-ytimiä kun koko hardware teho-sekamelska oli puristettu maagiseen bitti lukuun:) Sillon mäkin pysyin vielä kärryillä...
 
Vastaus: Nintendo Revolution

xevious sanoi:
Oi niitä aikoja ennen hd:tä ja gigaflopseja ja prosessori-ytimiä kun koko hardware teho-sekamelska oli puristettu maagiseen bitti lukuun:) Sillon mäkin pysyin vielä kärryillä...

Etpäs, luulit vaan pysyväsi ;) olihan Turbographx pelkästään grafiikoiltaan 16-bittinen mainoksista huolimatta ja Atari Jaguar sisälsi oikeasti kaksi 32-bittistä prosessoria ja mainostettiin kylmästi todellisena 64bit-laitteena. Jne. :P
 
Vastaus: Nintendo Revolution

keiu sanoi:
Atari Jaguar sisälsi oikeasti kaksi 32-bittistä prosessoria ja mainostettiin kylmästi todellisena 64bit-laitteena. Jne. :P

No joo ton mä kyllä tiesin sillonki...Vieläpä kaksi tosi alitehosta 32-bittistä prosessoria :)
 
Ylös Bottom