Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Wii

Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

En aio osallistua äänikeskusteluun muuten kuin kehottamalla kaikkia niitä nostamaan käden ylös, joilta meni fiilikset Ocarina of Timen, Goldeneyen, Super Mario Bros. 3:n tai Megaman II:n tuoksinassa vain tai osittain sen seikan takia, ettei äänentoistossa ollut riittävästi kanavia. Rohkeasti vain!
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

sph sanoi:
Kun elokuvien kanssa aina rummutetaan miten paljon Dolby Digitalia parempi DTS muka on niin miksei samaa huudeta pelien kanssa, vaan vaaditaan ehdottomasti juuri se Dolby Digital? DTS olisi myös merkittävästi kevyempi pakattava.]

Eiköhän se DD ole tällä hetkellä selvästi standardimaisin monikanavaäänijärjestelmä sitten Dolby Surroundin, jota käytössä olevat vahvarit tukevat. Ainakin oma tilanne on se, että PLII ei toistu DD:stä huolimatta.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Ei DD ei HD...kyllähän se näyttää paperilla huonolta, kun vertaillaan konsoleita. Mutta edelleenkin: Suurin osa pelaa niissä kuvaputki teeveissä, eikä puhettakaan, että teevee ois kytketty mihinkään reteoihin. Kyllä tuon ohjaimen vallankumouksellisuus ryöstää varmasti pelaajan huomion 90% talouksista, missä Wiitä aletaan pelaamaan. Todella hyvän äänentoiston ja HD tuen tärkeys ehkä 5% ja 10% peli-ilosta, vaikka omasta taloudesta löytyykin tarvittavat kalustot molempien hyödyntämiseen. Kaipa se voi sen 3 sekuntia harmittaa, kun kytkee pelin päälle ekaa kertaa, ettei nyt sitä parasta mahdollista terävyyttä saanukaan siihen peliin. Oikeasti... kaikki muu merkitsee.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Kyllä DD saisi jo löytyä. Cubesta puutteen ymmärsi, mutta tässä vaiheessa suurimmaksi standardiksi muodostuneen kunnollisen monikanavaäänen luulisi jo löytyvän.

HD-kuvan kanssa kustannussäästöt ovat melko selviä, mutta tämän kanssa taidetaan puhua jo aika mitättömistä summista. Ja ainahan jostain pitää maksaa.

Ei kaikkea voi tehdä sillä perusteella, että kaikkien käyttäjien pitää hyötyä. Voidaan varmaan sanoa, että vain vähemmistö olisi hyötynyt siitä, että N64:stä olisi saanut RGB-kuvaa. Olisihan se silti koneesta pitänyt löytyä, vaikka se jonkun jenin olisi kustannuksia nostanutkin.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Kyllä itseänikin tuo DD:n puuttuminen ihmetyttää ja harmittaa... :(
No onneksi oma vahvistimeni tukee PLII:ta sentään.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

nakkerton sanoi:
Eiköhän se DD ole tällä hetkellä selvästi standardimaisin monikanavaäänijärjestelmä sitten Dolby Surroundin, jota käytössä olevat vahvarit tukevat. Ainakin oma tilanne on se, että PLII ei toistu DD:stä huolimatta.
Kommentti ei ollut tarkoitettu kovin vakavasti otettavaksi, enemmän lähinnä kuitiksi DVD-puolen iänikuiseen kädenvääntöön DTS:n ja Dolby Digitalin keskinäisestä paremmuudesta (spoileri: kummallakaan ei ole merkittävää teknistä etua, ne vain miksataan niin eri tavalla että suora vertailu on mahdotonta).

Diskreeteistä monikanavasysteemeistä Dolby Digital varmasti on yleisin, eikä vähiten siksi että siitä tuli DVD:n vallitseva ääniformaatti. Melkein arvaisin, että DTS:ääkin tukevia vahvistimia on enemmän kuin Pro Logic II -dekooderilla varustettuja.

Mutta mutta, Pro Logic II on suoraan yhteensopiva myös Pro Logic -dekooderien kanssa (kannattaa muistaa että yleensä Dolby Surroundia käytetään Pro Logicin synonyyminä, vaikka pedanttisesti niin ei aivan ole), mutta eivät ne dekooderit tietenkään sitä vanhaa Pro Logicia parempaa ääntä niin saa ulos. Tuon vanhan Pro Logicin osaavia vahvistimia onkin maailmalla sitten valtavasti enemmän kuin Dolby Digitalia tai DTS:ää osaavia, kuten myös vihjasit. Onko Dolby Digitalin osaavia vahvistimia jotka eivät osaisi Pro Logicia ollenkaan?

Eihän se minuakaan haittaisi jos kaikki konsolit tukisivat Dolby Digitalia ja DTS:ää (paitsi että vahvarien digisisäänmenojen määrät ovat yhä naurettavan pienet), mutta eipä se tukemattomuuskaan haittaa, ja ymmärrän kyllä syyt miksi saman asian moninkertaiseen tekemiseen ei välttämättä kannata tuhlata kun pelkkä stereoääni (johon voi koodata sen Pro Logic II:n) on kaikin puolin helpompi, halvempi, kevyempi ja kyllä, myös yhteensopivampi.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Hex sanoi:
Ei kaikkea voi tehdä sillä perusteella, että kaikkien käyttäjien pitää hyötyä. Voidaan varmaan sanoa, että vain vähemmistö olisi hyötynyt siitä, että N64:stä olisi saanut RGB-kuvaa. Olisihan se silti koneesta pitänyt löytyä, vaikka se jonkun jenin olisi kustannuksia nostanutkin.
Lähes kaikki Euroopassa voisivat hyötyä RGB:stä. Käytännössä mukana tulevien piuhojen kanssa on oletettu vuosikymmenen verran että televisiosta löytyy SCART (Euroopassa televisiot joissa ei ole SCARTia mutta on erillinen komposiittisisäänmeno taitavat olla harvinaisia), ja jokainen SCART-televisio tukee RGB:tä. Taitaa vaan olla turha toive että Wiin mukana tulisi RGB-kaapeli sen iänikuisen kompostin sijasta, kunhan nyt vain olisi sitten yhteensopiva Cuben RGB-piuhan kanssa.

Niinhän se on, että RGB on sekä pelikonsolien että televisioiden natiivi värimuoto, ja kaiken muun kuin RGB:n tukeminen on se joka vaatii lisälogiikkaa värikonversioihin.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

sph sanoi:
Mutta mutta, Pro Logic II on suoraan yhteensopiva myös Pro Logic -dekooderien kanssa (kannattaa muistaa että yleensä Dolby Surroundia käytetään Pro Logicin synonyyminä, vaikka pedanttisesti niin ei aivan ole), mutta eivät ne dekooderit tietenkään sitä vanhaa Pro Logicia parempaa ääntä niin saa ulos. Tuon vanhan Pro Logicin osaavia vahvistimia onkin maailmalla sitten valtavasti enemmän kuin Dolby Digitalia tai DTS:ää osaavia, kuten myös vihjasit. Onko Dolby Digitalin osaavia vahvistimia jotka eivät osaisi Pro Logicia ollenkaan?
Paljoa rupu- Pro Logicin tuki ei lämmitä. Se on niin onneton.

Vertailu Pro Logic ja DD -ääniin kykenevien vahvarien määrässä taitaa muutenkin olla aika turhaa, koska aika minimissä taitavat olla kotiteatterit, joissa olisi surround-kaiuttimet, mutta vain Pro Logic -vahvari.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

PL II on ollut vakio-ominaisuus lähes kaikissa monikanavavahvistimissa jo pari, kolme vuotta. Sitä vanhemmista sitä joutuu jo vähän hakemaan. Noista pakettikotiteattereista en sitten tiedä?
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

sph sanoi:
Lähes kaikki Euroopassa voisivat hyötyä RGB:stä. Käytännössä mukana tulevien piuhojen kanssa on oletettu vuosikymmenen verran että televisiosta löytyy SCART (Euroopassa televisiot joissa ei ole SCARTia mutta on erillinen komposiittisisäänmeno taitavat olla harvinaisia), ja jokainen SCART-televisio tukee RGB:tä. Taitaa vaan olla turha toive että Wiin mukana tulisi RGB-kaapeli sen iänikuisen kompostin sijasta, kunhan nyt vain olisi sitten yhteensopiva Cuben RGB-piuhan kanssa.

Niinhän se on, että RGB on sekä pelikonsolien että televisioiden natiivi värimuoto, ja kaiken muun kuin RGB:n tukeminen on se joka vaatii lisälogiikkaa värikonversioihin.
Tottakai voisivat.

RGB-vertaukseni liittyi N64:ään. N64:n tullessa eivät niin monet voineet RGB:tä käyttää ja joka tapauksessa valtaosaa pelaajista homma ei kiinnostanut, kun komposiitti koettiin riittävän hyväksi. Olisihan se silti koneesta pitänyt löytyä. Segan koneista RGB onnistui jo Master Systemiltä ja Nintendon koneista SNES sitä tuki.

Jokainen SCART-televisio ei tue RGB:tä. Itsellänikin oli sellainen vuoden verran käytössä.

Ei kai kaikessa RGB:tä sisäisesti käytetä? Aika kaukaa haettu esimerkki, mutta esim. NES kai oli sellainen. Mitenköhän oli sen N64:n sisäisen värijärjestelmän kanssa? PAL-koneesta ei kai saa millään tapaa modaamalla RGB-signaalia ulos. Tietyistä jenkkimalleista onnistuu. Voi tietysti olla, että kyse on modaamisen käytännön vaikeudesta/mahdottomuudesta.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Joo mullakin on ikäviä kokemuksia jostain Nokian telkkarista, joka ei tajunnut RGB:tä. Ihme kyllä se otti mukisematta sisään NTSC-komposhittia.

Onneksi Wii tukee myös komponenttikaapelia. Ne liitännät taitaa olla nykyään melkein kaikissa littutelkkareissa ja videotykeissä.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Hex sanoi:
RGB-vertaukseni liittyi N64:ään. N64:n tullessa eivät niin monet voineet RGB:tä käyttää ja joka tapauksessa valtaosaa pelaajista homma ei kiinnostanut, kun komposiitti koettiin riittävän hyväksi.
N64:stä minäkin puhuin. SNES-aikaan mukana tuli yleensä vielä RF-modulaattori, vaikka silloinkin varmaan jo valtaosa Euroopan kotitalouksista omisti SCART-television, ja PSX-/N64-aikana tulikin jo komposiittikaapeli SCART-adapterilla. RGB ei ole mitenkään uusi juttu, jopa yli 20-vuotiaat televisiot joissa on SCART tukevat sitä ihan kauniisti. SCART sitten on löytynyt lähes kaikista muista televisioista paitsi ehkä pienimmistä ja halvimmista matkamalleista. Lähinnä hyvin vanhat televisiot ja matkatelevisiot joista ei löydy kuin RF-sisäänmeno eivät RGB:tä tue. Jo SNESin tullessa perheessämme oli kaksi RGB:n päälle ymmärtänyttä televisiota (täysin normaaleja perustelevisioita halvemmasta päästä), se kolmas oli 70-luvun mustavalkoinen ihme. Mielestäni Dolby Digitalin yleisyyttä ei voi mitenkään verrata RGB:n yleisyyteen N64:n tullessa. RGB oli, sille ei vain ollut käyttöä eikä siitä tiedetty.

Ja eihän tuo RGB edelleenkään kiinnosta valtaosaa pelaajista. Kuva näkyy mukana tulevalla kompostikaapelilla, joten miksi pitäisi tuhlata rahaa johonkin muuhun. Me videosignaalit ja digitaaliäänet tiedostavat harrastajat olemme kuitenkin vain vähemmistönä.

Jokainen SCART-televisio ei tue RGB:tä. Itsellänikin oli sellainen vuoden verran käytössä.
Mielenkiintoista, itse en ole koskaan tuollaiseen televisioon törmännyt, edes niissä 80-luvun tekeleissä. Ettei kyseessä ollut "laadukas" kotimainen merkki, joissa oli ainakin tuossa jonkin aikaa 1990-luvulla muutenkin keinotekoisesti estetty erilaisten ominaisuuksien toiminta alkaen 60Hz:n tahdistumisesta?

Ei kai kaikessa RGB:tä sisäisesti käytetä? Aika kaukaa haettu esimerkki, mutta esim. NES kai oli sellainen. Mitenköhän oli sen N64:n sisäisen värijärjestelmän kanssa?
NES ja Atari 2600 ovatkin ainoat konsolit joista tiedän ettei saa ulos RGB:tä (kuuluisivatkohan *Visionit samaan sarjaan?), niiden grafiikkapiirit ulostivat suoraan komposiittisignaalia. Atari 2600:ssa oli jopa väripaletti erilainen NTSC- ja PAL-laitteissa, johtuen juurikin videosignaalieroista. SNES sitten käytti RGB:tä jo grafiikkapiirin sisälläkin, kuten aivan varmasti jokainen sen jälkeen tullut konsoli.

Yksi paikka jossa RGB:tä ei käytetä on videopakkaus, ja siten mm. DVD ja digi-TV. MPEG ja kaverit käyttävät lähes pelkästään YUV:ta, sen kanssa on helppo hyödyntää ihmisen silmän heikkouksia ja käyttää kirkkautta pienempää väritarkkuutta.

Alkuperäinen aihe alkaa hukkua.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

sph sanoi:
Mielestäni Dolby Digitalin yleisyyttä ei voi mitenkään verrata RGB:n yleisyyteen N64:n tullessa. RGB oli, sille ei vain ollut käyttöä eikä siitä tiedetty.
Firman kannalta tietysti ei ole hirveästi väliä mistä kiinnostamattomuus johtuu, jos se vaan on olemassa ja eikä firma näe itselleen hyötyä suuremman ryhmän "valistamisessa" tai pikkuporukan palvelemisessa.

Siksi vertasin.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Minuahan ei haittaa, jos kyseisessä laitteessa ei ole mitään hienouksia äänen suhteen. Enhän omista edes vahvaria. Kuva on ollut kuitenkin aina tärkeä, mutta jotain pelejä pelatessa tekee kuitenkin mieli nostaa volaa ja toivoisi, että äänimaailma olisi vielä elävämpää (esim. Ikarugassa olisi mahtavaa aidot orkestraaliset äänet - hui!).

Kunhan nyt Wiistä löytyy RGB tuki (ja komponentti sitten kun hankin sen uuden television joskus). Jos RGB:tä ei löydy, niin WTF. Nyt vain herää kysymys, että kannattako hankkia Jenkki vai EU Wii... Hankinhan pääosan peleistäni Yhdysvalloista.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

napsikas sanoi:
En aio osallistua äänikeskusteluun muuten kuin kehottamalla kaikkia niitä nostamaan käden ylös, joilta meni fiilikset Ocarina of Timen, Goldeneyen, Super Mario Bros. 3:n tai Megaman II:n tuoksinassa vain tai osittain sen seikan takia, ettei äänentoistossa ollut riittävästi kanavia. Rohkeasti vain!

Eipä mennyt fiilikset noista peleistä äänten takia, mutta ainakin Oblivion ja GRAW saivat kunnolla lisäpotkua DD:stä. Surround ei välttämättä 2D-Megamanin tai -Marion tunnelmaa paranna, mutta kunnon 3D-pelissä se on jo aikamoinen fiiliksenluoja.

Mutta toisaalta, hyvin tehty PL2 on myös jo jotain. Kunhan vain kaikki Wii-pelit tukisivat edes sitä. Ja toivottavasti raudassa ei ole tällä kertaa mitään neronleimauksia kuvan suhteen; Jenkkicube ilman RGB:tä, Eurocubessa ei S-videota - mitä helvettiä, Nintendo?
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

sph sanoi:
Mielenkiintoista, itse en ole koskaan tuollaiseen televisioon törmännyt, edes niissä 80-luvun tekeleissä.

PSX:n aikoihin tuli joku Daewoodin pikkutelkka hommattua. Ei toiminut RGB, vaikka scartti löyty.
 
Vastaus: Nintendo Wii (Revolution)

Tällänen nopea ja yksinkertainen kysymys kun en näytä löytävän vastausta tähän mistään. Eli tukeekos tuo nintendon uutukainen teräväpiirtokuvaa? Eli itelläni olis HD-töllö. Mahtavalta kyllä tuo Wii näytti yhdessä trailerissa. :rolleyes:
 
Ylös Bottom