Vastaus: Nintendo Wii
Computer & Video Games on koostanut
erinomaisen artikkelin Wiin historiasta, joka käsittelee niin kulissien takaisia uusia löytöjä kuin Wii-ilmiön kehitystä viimeisien vuosien aikana. Hyvin laadukas ja mielenkiintoinen artikkeli, joka muistuttaa tyyliltään pelialan kirjoja kuten
"Game Over".
Artikkelissa on haastateltu mm. lopulta Wiihin päätyneen gyroskooppitekniikan kehittänyttä Tom Quinnia, joka paljastaa että hän tarjosi tekniikkaa itse asiassa ensin Microsoftille ja Sonyn Ken Kutaragille, mutta kummatkaan eivät innostuneet siitä. Sen sijaan viimein Nintendolla päätettiin heti tehdä sopimus tekniikasta, joka lopulta tulisi ravistelemaan peliteollisuutta, kuten viime vuosien aikana näimme. Microsoftilla tai Sonylla olisi kuitenkin ollut tilaisuus estää Wiitä edes syntymästä, Nintendolla ei ollut tätä tekniikkaa itsellään. Kuitenkaan Nintendollakaan uudesta tekniikasta ei oltu yksimielisiä: osa Nintendon johtoportaasta oli epäileväisiä, osa taas oli innostuneita uuden tekniikan mahdollisuuksista. Tom Quinn ja artikkeli eivät kuitenkaan nimeä näitä epäilijöitä ja innostujia.
Tom Quinnin yritys Gyration oli myös mukana luomassa
prototyyppejä Wiin ohjaimesta, joissa näkyy jo lopullisen Wii-ohjainparin modulaarinen, kaksiosainen rakenne. Artikkeli paljastaa myös, että Wii-ohjain oli alunperin tarkoitus esitellä jo E3 2005 -messuilla, mutta teknisen toteutuksen hiomisessa kesti odotettua kauemmin:
Numerous issues with the Wii Remote had delayed its intended reveal beyond E3 2005. Finalising the wireless technology reportedly took two years, while work on the infrared pointer lasted more than twelve months. Countless tweaks and redesigns were made in secret until, on September 15th at the 2005 Tokyo Games Show, Mr Iwata took centre stage and changed the landscape of gaming by raising his fist with a near-final controller in hand.
Artikkelissa on erittäin paljon monia mielenkiintoisia tietoja ja seikkoja ja tietoja Wiin elinkaaren varrelta, kuten selitys sille, miksi alunperin esiteltyjä Wiin useita värivaihtoehtoja ei nähty kuin erittäin myöhäisessä vaiheessa: valmistuslinjat yksinkertaisesti toimivat täydellä teholla jo pelkän valkoisen mallin kanssa täyttääkseen kysynnän.
Kuusi vuotta Wiin julkaisun jälkeen CVG:n artikkelikin tietää, että Wiin menestys ei ollut itsestäänselvää, eikä vielä ole mitään varmuutta, onnistuuko Wii U jatkamaan Wiin perintöä. Oli pienestä kiinni, että edes Wii ei olisi toteutunut:
WILL THE REVOLUTION ever come again? It nearly never happened in the first place.
Microsoft and Sony were just a handshake away from blocking off Nintendo's access to Quinn's motion control patents.
"Looking back at the whole thing, it's crazy how blind Sony and Microsoft were," Quinn says.
"They were busy beating the crap out of each other and didn't consider Nintendo a strong competitor any more."
Wii näytti, että Nintendo osasi havainnoida peliteollisuuden tilaa ja tarttua tilaisuuteen, joka meni Sonylta ja Microsoftilta ohi. Aika näyttää, onko Wiin menestys sokaissut sen tarkkaavaisuuden, vai ottaako suuri yleisö Wii U:n vastaan yhtä mielellään kuin Wiin.
Wii Feature: Revolution: The story of Wii - ComputerAndVideoGames.com