Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendon seuraava konsoli

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tehdashuhuja liikenteessä uudesta konsolista. Jos olisivat totta niin minusta kuulostaa aika hyvältä tehojen puolesta. Nämähän toki voi taas olla ihan hatusta vedettyjä mutta ihan realistisia arvoja näyttää olevan. Tuo LPDDR5 muistin määrä ja nopeus näyttää aika hyvältä. Melkein 5x Switchin kaistanleveys ja käsittääkseni tuo UFS 3.1 on kohtuullisen nopea tiedonsiirtotekniikka. Näiden "varmojen vuotojen" perusteella Switchin seuraaja kuulostaa todelliselta tehohybridi konsolilta.
  • NVIDIA T239 confirmed as console SoC, is in its third review and would cost between 50 and 60 dollars for Nintendo per unit
  • RAM in LPDDR5(X) with 7500MT/s speed (120GB/s Dual Channel)
  • Internal Storage of 256GB in UFS 3.1 (max Maxima of 2.9GB/s in Non-Print Reading)
  • Cooler for Cooling in the Dock
  • The hardware dimensions with Joy-Con coupled would be close to ROG Ally in length and width
 
Tehdashuhuja liikenteessä uudesta konsolista. Jos olisivat totta niin minusta kuulostaa aika hyvältä tehojen puolesta. Nämähän toki voi taas olla ihan hatusta vedettyjä mutta ihan realistisia arvoja näyttää olevan. Tuo LPDDR5 muistin määrä ja nopeus näyttää aika hyvältä. Melkein 5x Switchin kaistanleveys ja käsittääkseni tuo UFS 3.1 on kohtuullisen nopea tiedonsiirtotekniikka. Näiden "varmojen vuotojen" perusteella Switchin seuraaja kuulostaa todelliselta tehohybridi konsolilta.
  • NVIDIA T239 confirmed as console SoC, is in its third review and would cost between 50 and 60 dollars for Nintendo per unit
  • RAM in LPDDR5(X) with 7500MT/s speed (120GB/s Dual Channel)
  • Internal Storage of 256GB in UFS 3.1 (max Maxima of 2.9GB/s in Non-Print Reading)
  • Cooler for Cooling in the Dock
  • The hardware dimensions with Joy-Con coupled would be close to ROG Ally in length and width

Tässä vielä lisää:

 
Nintendo ei ole lupumassa fyysistä peleistä tulevaisuudessa. Tämä on loistouutinen ainakin itselle, joka haluaa oikeasti jotakin oikeaa ja konkreettista omistuksestaan sekä tykkää keräillä pelihyllyyn tavaraa. Niin ja onhan sitä sitten tallessa pieni omaisuuskin fyysisten tuotteiden kautta.

 
Nintendo ei ole lupumassa fyysistä peleistä tulevaisuudessa. Tämä on loistouutinen ainakin itselle, joka haluaa oikeasti jotakin oikeaa ja konkreettista omistuksestaan sekä tykkää keräillä pelihyllyyn tavaraa. Niin ja onhan sitä sitten tallessa pieni omaisuuskin fyysisten tuotteiden kautta.


Sitten kun vielä muistaisivat pistää sinne kasetille ihan oikeasti pelikelpoisen tuotteen. Pelkät kannet ja pelikasettikin on vähän plääh, jos peli kuitenkin käytännössä ladataan verkon yli. Toistaiseksihan Nintendolla on kyllä näin lähes kaikissa tapauksissa ollutkin.
 
Metroid Prime 4 Beyond näytti synnyttävän keskustelun siitä, että esitelty pelikuva olisi Switch 2:sen versiosta. Tämä antaa kuvan siitä, että Switchin seuraajan teho-odotukset ja graaffisen kyvykkyyden arviot näyttävät olevan aika pahasti alakantissa pelaajien keskuudessa. En tiedä onko tosiaan kaikki mahollinen Switch 2 tekniikka jo vuodettu kun on ollut niin hiljaista tekniikka vuotojen osalta. Mutta jos tähän listaa Switchin speksitja Switch 2:sen vuodetut eli huhutut speksit niin voi hyvin käsittää, että Nintendon seuraava konsoli tulee yllättämään todella positiivisesti ison osan sitä odottavasta pelikansasta ja varmaan myös minut, kun uuden konsolin liikkuvaa pelikuvaa ensi kerran esitellään.

Nintendo Swrich vs Nintendo Switch 2
Ytimien malli: A57x4 vs A78x8
Cuda ytimien määrä: 256 vs 1536
Handheldmoden ytimien
kellojen nopeus: 387 MHz vs 600Mhz
Muisti: 4GB LPDDR4 vs 12 GB LPDDR5
Kaistanleveys: 25,6 GB/s vs 120 GB/s

Vuodetut Nintendo Switch 2:sen tiedot tehojen osalta viittaavat perustehojen nousun minimissään 6 kertaiseksi (7 vuotta uudempi tekniikan ansiosta loikka vielä suurempi) ja tähän päälle konsoli käyttää mitä ilmeisemmin DLSS 3 tekniikkaa, jonka voidaan odottaa vielä lisäävän vielä noin puolet fps nopeuksia. Vuodettujen "tietojen" osalta siis näyttää siltä, että sukupolvien välillä tehot nuosevat noin vähintään 10 kertaiseksi, joka tietää suurinta teholoikkaa Nintendon osalta sen historian aikana ainakin N64 julkaisun jälkeen. Eli ne jotka todella luulivat esitellyn Metroid Prime 4:sen olevan Switch 2 peli, tulevat yllättymään todella positiivisesti, ja jos tuosta Metroid 4:sta tulee Switch 2 versio niin peli tulee pyörimään 4Koona lisätehosteiden kera.

Nintendo Blue Ocean strategia näyttää myös hyvin toimivan siinä mielessä, että teho-odotukset Nintendon osalta ovat laskeneet alas ja suuri sukupolven välinen teholoikka näyttää todella suurelta, vaikka uusin konsoli jääkin tehoissa kauaksi kilpailijoiden tehokonsolien tasosta. Näyttää myös siltä, että jossakin määrin peruspelaajalle näyttää riittävän PS4 graaffinen anti, sillä puolet omistajista on vielä jättänyt päivittämättä PS 5:seen. Toki kahden sukupolven pitkään jatkunut tuki selittää osan päivityshaluttomuudesta.
 
Mulla on ainakin vaikeuksia hahmottaa miltä pelin kuuluu näyttää silloin kun siinä on nykyaikainen hyvä grafiikka.
 
Mulla on ainakin vaikeuksia hahmottaa miltä pelin kuuluu näyttää silloin kun siinä on nykyaikainen hyvä grafiikka.
Hellblade 2 tai vaikka Horizon Forbidden West voisivat olla hyviä referenssejä nykyaikaisesta yksityiskohtaisesta tehoja vaativasta "hyvästä" grafiikasta. Toisaalta kauneus on katsojan silmässä. Graafisia tyylejä on niin paljon erilaisia. Octopath Travelerin pikseligrafiikka on hienon näköistä kuin myös Hi-Fi Rushin piirretyn omainen celshading.

Kuvittelisin kuitenkin kun/jos tehohyppäyksen yhteydessä puhutaan grafiikasta, niin tarkoitetaan tehoja vaativaa yksityiskohtaista, ehkä ainakin jossain määrin realistisuuteen suuntaavaa, grafiikkaa.

Toisaalta tehonhyppäyksessä varsinkin Nintendon kohdalla olisi ehkä syytä puhua enemmän mahdollisesta suorituskyvyn noususta kuin graafisesta ulosannista. Switchin pelit ovat paikoin olleet aika heikkoja pyörimään edes 30 ruutua sekunnissa. Toki Nintendon omat pelit useimmiten pyörivät hyvin, mutta olisihan se kiva, että myös monialustapelit pyörisivät paremmin. Eikä siis epäilystäkään etteikö uumoiltu iso tehojen lisäys tähän auttaisi ja myöskin toisi sellaisia pelejä Switchin seuraajalle, joita siellä ei ole nyt teknisistä syistä nähty.
 
Mulla on ainakin vaikeuksia hahmottaa miltä pelin kuuluu näyttää silloin kun siinä on nykyaikainen hyvä grafiikka.
Mahdollisen realistista grafiikkaahan nykyisin pääasiassa tavoitellaan kun puhutaan hyvästä grafiikasta. Ainakin usein tehojen esittelydemoissa taidetaan pyrkiä realistista maailmaa kopioimaan mahollisimman tarkasti. Minusta tuossa realistisessa grafiikassa on sellainen ongelma, että pelit näyttävät usein silloin hyvinkin samanlaisilta ja minusta ne kärsii tietynlaisesta persoonallisuuden puutteesta. Realistiselle tietokone hahmolle on todella vaikea kuitenkaan luoda ihmismäistä karismaa ja pelimaailman realistisuus vähentää myös pelimaailman persoonallisuutta.

Omaa silmääni mielyttää eniten jonkunlainen piiretyn ja realistisen maailman sekoitus sekä ihan puhdas "piirretty" grafiikka. Xenoblade 3:ssa tuo ensinmainittu oli minusta yhdistetty loistavasti realistisuuden ja piirretyn maailman elementtejä. Toki esimerkiksi Octopath travelit taas hurmaavat persoonallisella graffisella tyylillään ja mainittu Hi-Rush edustavat omasta mielestä hyvinkin nykyaikaista hyvää grafiikkaa. Tasainen FPS kyllä yleisesti parantaa minusta grafiikan hyvyyttä.

Suurin hyöty tehojen lisäyksestä on minusta Nintendolle olisi tuo aina tasainen ruudunpäivitys oli kyseessä sitten 30 tai 60 fps sekä tehojen lisäämisen mahdollistama maailmojen sisällön lisääntyminen. Kolmansien osapuolien laadukkaiden porttien saamiseen teholisästä on myös hyötyä suuresti. Toki tietynlainen suttuisuuden poistuminen ja piirtoetäisyyksien kasvu on myös suurta plussaa.

Jos Aunoma päättää jatkaa seuraavassa 3-D Zeldassa BOTW:n graafista tyyliä niin tuon pelin ulkonäkö mahtaa muistuttaa jo lähes maalaustaidetta. BOTW ja TOK näyttävät monin paikoin mahtavilta ja seuraavalla konsolilla nähdään uskomattomia maisemia Miyazakimaisessa maalatussa maailmassa ja entistä elävämpi Hyrule sekä isompia ja monipuolisempia Ganonin liittolaisia. Tehojen lisäys antaa Nintendolle mahdollisuuden viedä sarjansa uudelle tasolle ulkonäön ja sisällön monipuolisuuden puolesta ja sitähän tässä odottelee jo kuumeisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Braziliasta huhuja. Switchin seuraajan julkaisuun liittyviä aukatauluja on aikaistettu ja lähiaikoina pitäisi olla Nintendo Direct joka on joko Switch 2 liittyvä tai viimeinen Switch Direct jossa tyhjennetään loputkin julkistamattomat pelit.

 
Saattaa olla, että konsoliesittely saadaan vasta tammikuussa, jotta se ei pilaa Switch 1:sen joulumyyntejä. Nintendon liikkeet on aika mysteereitä. Konsolin hinta on Nintendon kohdeyleisön vuoksi (koko perheen konsoli) saatava kohtuulliseksi eli max. 400 euroa. Vuodetuilla tiedoilla tuo ei liene ihan mahotonta. Toki jos kyseessä on hybridi, niin telakka ja joy-coni 2:set aiheuttavat hintakustannuspaineita.

Täytyy nyt vain todella toivoa, että tuo tehoalue on siellä kannettava PS4 ja televisio PS4 pro+DLSS 3. Tuolla kompolla veikkaan hinnan ollessa kohtuullinen, että konsolista tulee vähintään yhtä suosittu kuin Switch 1:stä. Jopa suositummaksi tuleminen on mahdollista. Sillä jos tuo tehoalue on tuo edellä toivomani, niin se tietää laadukkaita portteja ja grafiikan tasoa, joka riittää takuulla kasuaalille ja jopa enemmän grafiikasta välittävälle kannettavan pelattavan ystävälle.

Nyt ei kyllä enää malttaisi odottaa sitä (3 vuoden huhumyllyn jälkeen), että alkaisi 50 minuutin lähetys, jossa nähtäisiin uuden sukupolven 3-D Marion ja Xenoblade 4:sen trailerit, joissa esiteltäisiin esittelisivät pelien mahtavia maisemia ja maailmoita, jotka Nintendo ja Monolifti olisivat loihtineet käyttäen kaikki uuden konsolin tehot viimeistä bittiä myöden.
 
Switch 2 julkistus tässä kuussa tai aikaisin ensikuussa. Myyntiin maaliskuussa 2025.


Toivottavasti pitää paikkaansa, niin loppuu tämä monta vuotta pyörinyt huhutornado ja näkee sekä kuulee vihdoin jotakin konkreettista!

Toivottvasti tämäkin pitää paikkaansa! Vielä kun 3ds, Gamecube ja Wii pelit tulevat Nintendon nettipalveluun, niin alkaa olemaan aikaslailla täydellinen Nintendokonsoli kyseessä (unohtamatta driftaamattomia ohjaimia)

 
Toivottavasti pitää paikkaansa, niin loppuu tämä monta vuotta pyörinyt huhutornado ja näkee sekä kuulee vihdoin jotakin konkreettista!

Toivottvasti tämäkin pitää paikkaansa! Vielä kun 3ds, Gamecube ja Wii pelit tulevat Nintendon nettipalveluun, niin alkaa olemaan aikaslailla täydellinen Nintendokonsoli kyseessä (unohtamatta driftaamattomia ohjaimia)


Vielä jos se osaisi päivittää vanhat pelit isompaan resoluutioon ja 60 fps niin olisi kyllä ihanne kone. Switchillä monta peliä jotka jättänyt pelaamatta siinä toivossa että Switch 2 toisi ehostuksia niihin.
 
Mielenkiintoista on nähdä, että miten Nintendo ratkaisee taaksepäin yhteensopivuuden, jos sellainen tosiaan on Switchin seuraajaan luvassa. Käsittääkseni Switchin pelikorttien maksimikapasiteetti on 32gb, ja jo nyt osa peleistä vaatii netistä lataamista. Jos suorituskyvyssä tapahtuva muutos on kovinkin suuri, tuo kapasiteetti tulee äkkiä vastaan. Laitteesta tuskin löytyy kahta eri pelikorttiporttia, joten vaihtoehdoksi jää lähinnä korttien kapasiteetin kasvattaminen tai netistä lataamisen yleistyminen.
Suurempien korttien käyttäminen tarkoittaa muutamia pennejä lisää tuotantoon. Fyysisen median tuotanto on harvoin ollut hinnasta kiinni oikeasti. Eikä Nintendo jahtaa uusinta teknologiaa. Vaikka tehot nousisivat hieman, ei kyseessä ole mikään 4K-superlaite. Heidän nerokkain vetonsa on ollut aina päivittää marginaalisesti ja tehdä pelejä teknologian kehityksestä hitusen jäljessä halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista on nähdä, että miten Nintendo ratkaisee taaksepäin yhteensopivuuden, jos sellainen tosiaan on Switchin seuraajaan luvassa. Käsittääkseni Switchin pelikorttien maksimikapasiteetti on 32gb, ja jo nyt osa peleistä vaatii netistä lataamista. Jos suorituskyvyssä tapahtuva muutos on kovinkin suuri, tuo kapasiteetti tulee äkkiä vastaan. Laitteesta tuskin löytyy kahta eri pelikorttiporttia, joten vaihtoehdoksi jää lähinnä korttien kapasiteetin kasvattaminen tai netistä lataamisen yleistyminen.

Kuten tuossa @FlleingNevada jo mainitseekin, niin minun ymmärtääkseni suurin syy tuolle 32GB rajoitukselle on vain raha. Mikään ei estä tekemästä suurempia kortteja, mutta kustannussyistä näin ei olla toimittu. Tällöin myös riittää vain se yksi luukku pelikaseteille tulevassa konsolissa.
 
Suurempien korttien käyttäminen tarkoittaa muutamia pennejä lisää tuotantoon. Fyysisen median tuotanto on harvoin ollut hinnasta kiinni oikeasti.

Kerro tuo vaikka capcomille joka on niin pihi, että otti 2gt kortin megaman legacy collection 1+2 paketille jonka johdosta vain ne nes pelit on kortilla ja loput ladataan netistä. Kaikki olisi mahtunut 4gt kortille.
 
Videossa mielenkiintoinen vertailu uusimman hienon ja loistavan PS5 tasoloikinnan ja Mario Odesseyn välillä. Nintendon suoritus 0,4 tflopin tehoilla olikin loistavampi mitä muistin ja melkein tekisi mieli pelata peli toisen kerran läpi. Video ei ainakaan yhtään vähentänyt intoa Switch 2:sen ja uuden 3-D Marion odotuksen suhteen. Huhujen mukaan Mario tiimillä kun pitäisi olla ainakin 10x tehoreservi käytössään uuden konsolin julkaisupelille.

 
Ylös Bottom