Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nioh 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Subi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Subi

Well-Known Member
nioh-3.webp

Nimi: Nioh 3
Kehittäjä: Team NINJA
Julkaisija: KOEI TECMO GAMES CO., LTD.
Alustat: PS5 / PC
Lajityyppi: Action RPG
Julkaisu: Early 2026
Kotisivut: https://teamninja-studio.com/nioh3
KonsoliFIN Pelisivu:

Conquer the Crucible, Become Shogun

"Nioh 3" is the latest game in the dark samurai action RPG series.

Key Elements of the Game:
• An open world that challenges you to the fullest
This game features an open world filled with the sense of tension characteristic of the "Nioh" series while also allowing you to explore to your heart's content. In this dark samurai world, you will encounter formidable yokai, explore menacing villages where darkness lurks, and struggle against the ominous presence of "the Crucible."

• Samurai and Ninja combat styles
You can enjoy an instantaneous and seamless switch between two combat styles during battle, facing your enemies head-on with Samurai Style and using quick movements and special techniques with Ninja Style.



Sonyn kesäkuun State of Play esitteli meille uuden Niohin ja jysäytti samalla aika pommin antamalla pelattavaksi alpha demon 18.6. asti. Demon perusteella sieltä tulee tuttua ja turvallista Niohia, tosin tällä kertaa avoimemmassa maailmassa. Tämän hetkisen käsityksen perusteella peli ei ole täysin open world Elden Ringin tapaan vaan pelissä on useampia hieman pienempiä, mutta avoimia alueita.

 
Viimeksi muokattu:
Tuskin on tulossa enkä itse sitä edes toivo, kuten en Fromin peleihinkään. Mieluummin sitten toisenlaista helpotusta esim. Elden Ringin tyyliin. Sanotaan ettei ne vaikeusasteet ole keneltäkään pois, mutta kyllä nämä pelit ovat juuri niitä missä haluan mennä sen vaikeamman kautta ilman mitään houkutusta vaikeusasteen vaihtamiseen.

Mitään ultra vaikeaa kidutusta en toki halua minäkään et mieluummin sit jotain in-game helpotusta, jos haluavat mennä ihan ääripäähään, mutta tähän asti nämä ovat olleet ihan tehtävissä kasuaalipelaajallekin. Aina voi hieman grindata lisää tai jotain, jos meinaa seinä tulla vastaan.

Demon perusteella ollaan ainakin ihan oikealla suunnalla. Rivivihut tappaa, jos ei ole varovainen, mutta ei heidän kanssaan mikään jatkuva paine ole kuitenkaan. Minibosseista osa oli aluksi vaikeita, mutta pienen kartan lisätutkimisen jälkeen menivät jo helpommin.
 
En usko myöskään että olisi tulossa vaikeustaso valintaa. Nioheissa on myös online puoli, joten co-op apuja voi pyydellä ja se helpottaa peliä aika kovasti. Ainakin ykkösessä myös peli helpottui loppua kohden tosi paljon ja oli tiettyjä loitsuja yms. joilla sai kyllä easy moden päälle.

Testasin tätä Nioh 3 demoa pari tuntia (piti jo poistaa kun tarvi lisää levytilaa ja tämä vei demoksi ihan älyttömästi tilaa). Samurain ja Ninjan erottelu erillisiksi taistelutyyleiksi on mielestäni hyvä uudistus, tuo taas pelattavuuteen uusia ulottuvuuksia. Taistelu tuntuu erittäin hyvältä kuten odottaa saattoikin Team Ninjalta.

Tässä on näköjään yritetty mennä jonkinlaista kultaista keskitietä vanhojen Niohien ja Rise of Roninin välillä. Varsinaiset kentät (Crucible nimellä tais olla) on mukana mutta ne on sisällytetty semi avoimiin alueisiin, joissa on sivutekemistä. Itsehän juoksin vaan suoraan tuonne ekaan Crucible kenttään kun ei vaan jaksa näitä puolivillaisia sivutehtäviä ja avoimia maailmoja nyt. Se oli selkeästi virhe ja turpaan tuli rankasti, heh. Kenttäsuunnittelu tuon yhden kentän perusteella ei ainakaan ole merkittävästi muuttunut edellisistä, juoksennellaan palavien talojen päällä ja avataan oikoreittejä jne. Viholliskattaus oli mukavan monipuolista, joten siihen toivottavasti ovat reagoineet palautteen perusteella. Lootti systeemistä nyt ei mitään mainittavaa, se on sitä täysin samaa, osa rakastaa ja osa vihaa. Graafisesti ei juuri kehittynyt mihinkään, voisi olla ps4 peli.

Elikkä elikkä, täyttä Niohia, sekä hyvässä että pahassa. Ykköstä olen pelannut ps4:lla aika paljon (julkkarin aikaan perinpohjaisesti läpi), ja parisen kymmentä tuntia PS5 versiota. Kakkonen jäi mulla kesken, muistaakseni sen takia koska samoihin aikoihin julkaistiin Resident Evil 3 ja FF7 Remake, niin se jäi niiden jalkoihin. Ei sitten koskaan löytynyt kiinnostusta jatkaa loppuun asti vaikka oli tarkoitus. Joten, ellei nyt ihmeitä tapahdu niin ei välttämättä mene Nioh 3 hankintaan ainakaan heti julkaisussa.
 
Toivon ettei tule erillistä vaikeusasteen valintaa, ei aikaisemmatkaan Niohit niitä tarvinnut. Näissä on kuitenkin tosi helppo aina ollut vähän grindata ja sitten tietysti niillä varusteilla on tosi iso merkitys.

Nioheissa on ollut aina se ominaisuus, että sähän aloitat pelin periaatteessa helpoimmasta. Kun pelin läpäisee, aukeaa seuraava vaikeusaste ja sitte siit eteenpäin kunnes aina on tietty määrä tehtäviä tehty aukeaa seuraava. Samassa kun aukeaa seuraava vaikeusaste, niin aukeaa uutta loottia, settejä, mekaniikoita joilla sitä haastetta taittaa. Nioh2:ssa oli mukana semmoinen kaaos-debuffi, muistaakseni kun sai viholliselle kaksi status debuffia päälle niin se sai kolmannen jolla se otti aivan järkyttävästi damagea lisää. Ton kun osasi hoitaa niin ei se ollukkaan vaikeaa enää vaan tosi siistiä mäiskettä.

Huippudemo, yllätyin miten iso alpha-demoksi. Ja vielä on aikaa pelailla vaikka kuinka, ehtii hienosti saamaan pelin rytmistä kiinni kun onki ollu pikkanen tauko. Itelle vois kyl melkein sanoa että nämä Niohit on ollu jopa parempia kuin Fromin pelit vaikka hyviä nekin.

Näissä yhdistyy mahtavasti action rpg -peleihin loottihoardaus ja Souls-pelien haaste. Osuu kyllä täydellisesti mun makuhermoon.


Edit: Kappas huomasin että tässä on toi sama loistava Cooppi-systeemi mikä Nioh 2:ssa on, eli toi Expedition. Siinä voi pelata koko kampanjan läpi halutessaan online porukalla. Hetki sitten menin ton koko alueen läpi ihan satunnaisten kanssa ja toimi tosi hyvin, varustetta ja leveliä tuli ihan kauhee määrä ja loppubossikaan ei tuottanut vaikeuksia.

Tossa expeditionissa on hyvää, että kaikki saa sen saman progression tarinassa.
 
Viimeksi muokattu:
Viholliskattaus oli mukavan monipuolista, joten siihen toivottavasti ovat reagoineet palautteen perusteella.

Hmm, no en kyllä tiedä tästä; vaikka kyseessä onkin vain alustava demo, niin tismalleen samat kolme-neljä vihuahan siinä taas pyörivät. Mikä on ollut Niohien pienoinen synti aina. Toki aina tuovat muutaman uuden yokain mukaan, olihan niitä jo tässäkin.

-

En tiedä, olenko vain Nioh-ruosteessa, mutta kyllähän tuo siis todella vaikealta taas tuntuu :D En pääse esim. sitä yhtä enemy villageakaan läpi (lopussa loikkiva ja huitova "susi-minipomo"). En ole vielä uskaltanut edes loppuun asti :D

Näiden suolahan on juuri tuo buildien kehittely, ja sitten sen oikean killer combon keksiminen, ja sen hiominen. Toisaalta kovan luokan lootin metsästäminen, mutta toisaalta jo olemassa olevien kamojen statsien näprääminen ja yhdistely. Ja tosiaan eri vaikeustasot vaikuttivat tuohon, vaikeimmista sai niitä myyttisiä tms.

Teknisesti olisi kyllä toivonut että olisivat jo vaihtaneet pelimoottoria tai tehneet muita huomattavia parannuksia. PS5:llä näyttää korkeintaan PS4:ltä ja nykii silti. Sekä Wo Long and Ronin olivat teknisesti todella haparoivia esityksiä. Toisaalta en edes oikein ymmärrä tätä, koska Niohien remasterit näyttävät ihan tismalleen samalta, ja pyörivät täysin sulavasti?
 
Hmm, no en kyllä tiedä tästä; vaikka kyseessä onkin vain alustava demo, niin tismalleen samat kolme-neljä vihuahan siinä taas pyörivät. Mikä on ollut Niohien pienoinen synti aina. Toki aina tuovat muutaman uuden yokain mukaan, olihan niitä jo tässäkin.



Teknisesti olisi kyllä toivonut että olisivat jo vaihtaneet pelimoottoria tai tehneet muita huomattavia parannuksia. PS5:llä näyttää korkeintaan PS4:ltä ja nykii silti. Sekä Wo Long and Ronin olivat teknisesti todella haparoivia esityksiä. Toisaalta en edes oikein ymmärrä tätä, koska Niohien remasterit näyttävät ihan tismalleen samalta, ja pyörivät täysin sulavasti?
Olihan siellä läjä uusia demoneja, en muista törmmänneeni ennen niihin, toki oli paljon vanhoja tuttujakin.

Toi paikoittainen nykiminen ja graafisen ilmeen pieni rosoisuus voi toki olla vielä ihan aikaisen buildin heikkouksia. Toki tässä toi alue on nyt paljon suurempi mitä Nioh/Nioh2 kentät oli, nehä oli välil aikamoista putkea ja käytävää mikä sallii varmaan eri tavalla hyödyntää graafisia hienouksia.
 
Niin tarkoitin siis että uusia vihuja toki joo, mutta aika äkkiä se on sitä samaa joka nurkan takana…

No nyt on muutama tunti enemmän takana ja alkaa jo sujua ja pärjää taas. :D Kovinhan tämä on sitä vanhaa tuttua ainakin vielä tässä alfassa, mutta kyllähän tuo taas maistuu.

Tuo burst-vastaisku on vähän tyhmä siinä että se hahmoluokka vaihtuu aina siinä samalla. Toivottavasti se on optio.

Komea ninja- ja samuraivuosi tästä eteenpäin - kaksikin Ninja Gaidenia, Yotei, uusi Shinobi, uusi Nioh.
 
Niin tarkoitin siis että uusia vihuja toki joo, mutta aika äkkiä se on sitä samaa joka nurkan takana…

No nyt on muutama tunti enemmän takana ja alkaa jo sujua ja pärjää taas. :D Kovinhan tämä on sitä vanhaa tuttua ainakin vielä tässä alfassa, mutta kyllähän tuo taas maistuu.

Tuo burst-vastaisku on vähän tyhmä siinä että se hahmoluokka vaihtuu aina siinä samalla. Toivottavasti se on optio.

Komea ninja- ja samuraivuosi tästä eteenpäin - kaksikin Ninja Gaidenia, Yotei, uusi Shinobi, uusi Nioh.
Juu siihe löytyy iha siit ekast kyläst oikeast reunast skilli jolla sen saa muutettua niin et luokka vaihtuu ku painaa R2 pitkään. Muuten tekee vaan burstin.

Aika monet on palauttees antanu et tää vois olla iha optionseis valittavis ilman skilliä.
 
Läpi tuli tuo demo pelattua. Joka paikassa mielestäni kävin, mutta kartta näyttää täydet vain yhdelle alueelle joten jotain on jäänyt kuitenkin löytämättä. Leveli oli lopulta 29 ja kellossa about 7h et riittää kyllä jo tälle demolle :D hauskaa oli, mutta ihan täysin en vakuuttunut tuosta avoimesta alueesta. Tämä kyllä maistui ihan hyvin, mutta jos tästä pitäisi alkaa koluamaan heti perään uutta niin enpä tiiä. No aika näyttää.

Uusinta kierros Nioh 2 lähtee nyt. Ekalla yrityksellä jäi kesken ehkä jonnekin puolen välin tienoille, kun tuli muita pelejä/menoja. En muista ihan tarkalleen miksi jäi tauolle, mutta ei ikinä tullut vaan enää jatkettua.
 
Ylös Bottom