En yhdy tulkintoihisi.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jyyki
Mielenkiintoinen juttu on myöskin eri konsolivalmistajien liiketoiminnan rakenne.
Sony on pääasiassa laitevalmistaja ja saa tuottonsa konsoleita myymällä. Tällä saralla PS2:lla onkin mennyt hyvin, sillä se myy yhä hyvin iästään huolimatta ja hintaakaan ei ole jouduttu pudottamaan ihan alas.
Nintendo on sekä laite- että pelivalmistaja. Nintendon itse valmistamia pelejä myydään suuria määriä ja niistä myös saadaan voittoa. Konsolipuolella on mennyt heikommin (siis NGC, ei GBA), mutta hinnanalennuksen jälkeenkään konsoleita ei käsittääkseni siltikään myydä tappiolla. Raha tehdään kuitenkin pelimyynnistä.
MS on sekä laite- että pelivalmistaja. MS:n omat pelit ovat suurelta osin olleet keskinkertaisia ja niiden myyntimäärät eivät ole olleet erikoisen suuria. Xbox:ia on jouduttu myymään jopa tappiolla koventuneesta hintakilpailusta johtuen.
MS:n tilanne vaikuttaa siis huonoimmalta, koska sillä ei ole merkittävää bisnestä laitepuolella Sonyn tapaan, eikä myöskään pelipuolella Nintendon tapaan. Ainoa asia, jossa MS on mielestäni onnistunut, ja jolla voidaan rahaa tulevaisuudessa on LIVE!. Toinen asia, josta minulla ei ole tietoa on lisenssimaksujen suuruudet eri konsoleilla. Voiko MS kuitenkin saada _merkittävää_ tuloa myös 3rd party-peleistä? Xbox:n pelit ovat ainakin kalliinpuoleisia ohjehinnoiltaan. (Kaikki varmaankin saavat jotakin tuloa lisenssimaksuista, myös Sony, mutta voisiko se olla merkittävä tulonlähde MS:n tapauksessa.)
Erotteleeko MicroSoft pelibisneksen tulosraporteissaan?
Laitteet eivät ole mikään kultakaivos, vaikka niitä voitolla pystyttäisiinkin myymään. Sonyllekin varsinaiset rahat tulevat pelien lisenssimaksuista. Silti Sonyllahan on myös merkittäviä pelipajoja.
Vaikka Cube olisi kolmesta halvin kone valmistaa, on aika erikoinen päätelmä, että $99:n Cubella ei oteta tappiota, mutta Xboxin tuplahinnasta otetaan. Luultavasti kumpikin on tappiohintoja, mutta tuolla hintaerolla luulisin, että Nintendon tappio on suurempi. Päättelit, että Nintendo tekee voittoa peleistä eikä tee tappiota koneesta. Kuitenkin Nintendo teki juuri ensimmäisen kerran tappiota (tieto ennen hinnan pudostusta). Voi olla varma, että se ei tullut GBA-liiketoiminnasta. Nintendo tekee omilla Cube-peleillänsä rahaa, mutta siltä jää myös saamatta lisenssimaksuja, kun muiden valmistajien Cube-pelit eivät käy kaupaksi ja oma kone syö rahaa.
On tietysti ihan omasta mausta kiinni miten Microsoftin pelituotannon arvostaa. Halo on kyllä eniten myynyt Xbox-peli ja Ampedit yms. ovat myös laatukamaa. Joka tapauksessa Sonylla ja Microsoftilla pelipajat ovat enemmänkin tarkoitettu tukemaan konetta. Päätulonlähde ovat lisenssimaksut.
Ei ole mitenkään myöskään selvää, että Microsoftin tilanne olisi kolmikosta heikoin. Nintendohan se juuri joutui pudottamaan koneensa hinnan, koska kone ei käynyt kaupaksi, varastot pullistelivat myymättömiä koneita ja valmistus jouduttiin lopettamaan. Lisäksi koko vuoden ajan on tullut ilmoituksia julkaisijoilta tuen vetämisestä Cubelta. Eikä nettipelien lähes täysi unohtaminen sekään vaikuta kovin pitkänäköiseltä. Hinnanalennus näytti kyllä näin ainakin aluksi muuttavan suuntaa, mutta ensimmäinen kuukauden myynti ei kerro hirveästi, koska se oli alkupiikki. Vasta joulu tuo selvyyden missä järjestyksessä Sonyn jäljessä seurataan.